Vierailija

Olimme molemmat 17-vuotiaita kun muutimme yhteiseen yksiöön opiskelupaikkamme lähelle. Sovimme että kaikki välttämätön yhteinen maksetaan puoliksi (vessapaperi, pyykinpesuaineet) ja omat menot sitten kumpikin itse.

Ensimmäiset 4-5kk kaikki meni hyvin kunnes ystävä lähti työharjoitteluun toiselle paikkakunnalle. Halusi silti pitää paikkansa asunnossamme joten ilmoitin että hänen tarvitsee maksaa yhä puolet vuokrasta. Se ei käynyt että olisin siksi aikaa majoittanut serkkuni ja hän olisi maksanut minulle. "Kun ei tolleen pummilla voi"

Tässä kohtaa minun oli pakko pyytää serkultani osa vuokrasta ja hän maksoi kiukuttelematta jopa ylimääräistä.

Sitten kun ystävä palasi työharjoittelusta niin hänellä oli rästimaksuja jo paljon. Kun ilmoitin ettei hän tuosta vaan voi ohittaa monen tonnin rästivelkoja niin sain haukut niskaani. Olen äp*rä joka suosin omiani ja kun seteli vilahtaa niin olen valmis unohtamaan todelliset ystäväni.

Kertokaa mitä nyt teen? Harmittaa ja ärsyttää mutta en haluaisi antaa liian helposti periksikään.

• ylös 5
  • alas 1

Kommentit (5)

Vierailija

Olisko kämppiksesi luullut, että serkkusi tuli siis hänen tilalleen, ja maksoi hänen osansa vuokrasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olimme molemmat 17-vuotiaita kun muutimme yhteiseen yksiöön opiskelupaikkamme lähelle. Sovimme että kaikki välttämätön yhteinen maksetaan puoliksi (vessapaperi, pyykinpesuaineet) ja omat menot sitten kumpikin itse.

Ensimmäiset 4-5kk kaikki meni hyvin kunnes ystävä lähti työharjoitteluun toiselle paikkakunnalle. Halusi silti pitää paikkansa asunnossamme joten ilmoitin että hänen tarvitsee maksaa yhä puolet vuokrasta. Se ei käynyt että olisin siksi aikaa majoittanut serkkuni ja hän olisi maksanut minulle. "Kun ei tolleen pummilla voi"

Tässä kohtaa minun oli pakko pyytää serkultani osa vuokrasta ja hän maksoi kiukuttelematta jopa ylimääräistä.

Sitten kun ystävä palasi työharjoittelusta niin hänellä oli rästimaksuja jo paljon. Kun ilmoitin ettei hän tuosta vaan voi ohittaa monen tonnin rästivelkoja niin sain haukut niskaani. Olen äp*rä joka suosin omiani ja kun seteli vilahtaa niin olen valmis unohtamaan todelliset ystäväni.

Kertokaa mitä nyt teen? Harmittaa ja ärsyttää mutta en haluaisi antaa liian helposti periksikään.

Kämppäkaverisi on velvollinen huolehtimaan vuokrasta myös silloin, kun hän asuu toisella paikkakunnalla, koska hän ei ole irtisanonut omaa vuokrasopimustaan. Vuokrarästit ovat ulosottokkelpoista velkaa. On vuokranantajan asia laittaa vuokrarästit ulosottoon. 

Onko teillä erilliset vuokrasopimukset vai onko teillä yhteinen vuokrasopimus? Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus, vuokranantaja voi irtisanoa myös sinut, sillä periaatteessa olet kämppäkaverisi kanssa yhdessä vastuussa siitä, että vuokrat tulevat maksetuiksi. 

Älä päästä asiaa näin pitkälle. Käy juttelemassa vuokranantajan kanssa tilanteesta ja kerro, että olet hoitanut oman osuutesi vuokrasta, mutta kämppäkaverisi ei ole.

Sinuna myös pyrkisin pääsemään eroon vihamielisestä, ailahtelevaisesta kämppäkaverista, joka ei huolehdi raha-asioistaan asiallisesti.

Kommenttejasi serkusta ja setelien vilautteluista en ymmärrä. Asuiko serkkusi sinun ja kämppiksen yhteisessä asunnossa sillä aikaa, kun kämppis oli muualla vai miksi kämppis kiukuttelee sinulle? 

Tarinan opetus lienee se, että ainakaan yheistä vuokrasopimusta ei kannata solmia kenenkään kaverin kanssa, jottei vahingossakaan joudu taloudelliseen vastuuseen toisen töppäilyjen vuoksi. Aina pitää laatia vuokranantajan kanssa erilliset vuokrasopimukset, olkoon kysymys kuinka hyvästä ystävä-kämppiksestä tahansa.

Vierailija

Jos se serkku tuli siihen tilalle, niin miksi hän ei olisi maksanut vuokran puolikasta? Samoin opiskelijat vaihtavat päikseen kesällä usein asuntoja töiden takia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.