Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys neuvoja kaivataan

17.04.2006 |

Mitä tehdä,kun iltaisin vauva (3 viikkoa) syö taukoamatta tissiä, eikä siltikään rauhoitu vaan vaatii ihan selvästi lisää.Tisut tuntuvat 3 tunnin syöntisession jälkeen ihan tyhjiltä ja nännit huutavat hoosiannaa, sillä imu on kova,mutta taitaa tyttö tyhjää lutkuttaa. Pitäisikö antaa lisämaitoa? Tutti ei tähän auta,vaikka muuten kyllä välillä kelpaa.

Kyseessä on siis kolmas lapsi, joten tiedän kyllä mitä imetyssessiot ovat, sillä kakkosta imetin joka ilta klo 17-24. Mutta hän aina nukahti vähäksi aikaa (1/2 tuntia), jolloin tissit saivat " levätä" .

Apua kaivataan, sillä en haluaisi lähteä korvikelinjalle.Toisaalta tissit eivät kestä tätä, varsinkin kun juuri vasta vesikellot nänneissä ovat parantuneet.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tissit tuntuvat tyhjiltä, tulee uutta maitoa koko ajan lisää. Eli ei varmaan tyhjää tissiä ime. Mitä jos yritän imettää jonkin aikaa vaan toista, niin että toinen nänni saisi levätä ja laita siihen vaikka bepanthenia. Näin mulle neuvoivat sairaalassa.

En lähtisi lisämaidon antoon ainakaan ennen kuin vauva on punnittu ja näet lisääntyykö paino vai ei. Toki jos paino lähtee laskuun, niin voisi harkita lisämaitoa.

Meilläkin poika itki iltaisin ja ei siinä auttanut muu kuin kantaminen. Silloin rauhoittui. Eli ei aina nälkäänsä itkenyt. Ja huvittavaa oli, että en voinut istua ja siinä hyssytellä, vaan ihan piti seistä, niin sitten rauhoittui vasta. TSEMPPIÄ, kyllä se siitä :)

Vierailija
2/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sellaista iltatankkausta, jonka ansiosta tytteli heräsi vain kerran yöllä syömään. Luulen, että ne viimeiset maidon rippeet ovat niitä ravitsevimpia ja siksi auttoivat nukkumaan, vaikkakin niitä joutui imuttelemaan pitkään iltaisin. Eli siis kyllä sieltä rinnasta maitoa tulee, vaikka tyhjältä tuntuisikin. Mutta toisaalta kuvailusi perusteella, eli itkuun ei auta tutti, ajattelisin vauvalla olevan vielä nälkä. Ja tuskin pienestä lisämaidosta on haittaa vauvalle tai maidon tuloon, jos imetät ensin niin kauan, kuin pystyt ja sitten tarjoat lisää. Se voi olla ihan vain 20 millistä kiinni, jotta vauva tulee kylläiseksi.

Jos et halua tarjota lisää maitoa, tod. näk. maidon tulo alkaa lisääntyä, kun vaan jaksaa imettää noita kolmetuntisia. Ja vanhan kansan vinkki rinnan päiden parantamiseksi, joka toimi minulla, kun sattui ihan tuhottomasti ja rinnanpää oli lähes verillä: ota viipale sitruunaa ja laitat rinnan päälle liivin sisään n. 30min. Voisi kuvitella, että kirvelee, mutta ei kuitenkaan. Viilentää, desinfioi ja parantaa. Aamulla kun laitoin kosketusarkaan rintaan, illalla pystyin jo imettämään ilman kipua. Kannattaa kokeilla! :)

Ja tsemppiä! :)

T: Laurastiina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli ykkösen kanssa ihan mahdotonta tisuttelua päivisinkin ja neuvolan täti suorastaan käski minun ottaa tiukan linjan pojan kanssa. Puoli tuntia tissillä, röyhtäys ja kahden tunnin tauko. No, noudatin tätä päivisin (joustavasti), mutta iltaisin annoin pojan imeä, hän kun nukkui koko yön sitten kiitokseksi putkeen heräämättä kertaakaan tissille. Iskä auttoi paljon sillon kantelemalla pientä kiljukaulaa kantorepussa. Minulla on auttanut kipeisiin nänneihin parhaiten oma maito. Sitä kun puristaa imetyksen päätteeksi tipan lisää ja levittää sen, niin voilá. Tuo on kyllä kamalan ahdistava vaihe, mutta kyllä se siitä ohi menee.

Vierailija
4/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samaa toisen kaksosista kanssa, eli hän oli rinnalla jatkuvaa syöttöä aina klo 18-24 välillä. Ei nukkunut ollenkaan siinä välillä vaan lussutti rintaa. Joskus meinasi kyllä usko loppua mutta yritin uskoa siihen, että kyllä sitä maitoa sieltä tulee. Seurailin vain pojan oloa ja pissavaippojen määrää ja ne olivat muuten kyllä ok. Luulen, että poju oli vain niin läheisyydenkipeä ja vielä kova imemisentarve päälle. Tutti ei meilläkään kelvannut!

Minä jouduin alussa antamaan korviketta välillä kun kuitenkin minulla oli myös toinen kaksosista jota piti hoitaa. Mutta muistelen, että n. 5 viikon iässä tämä toinen lussuttelija oli jo täysimetyksellä. Itsekin halusin kovasti että oma maitoni riittäisi ja kyllä se riittikin kokonaan tälle tehoimuttelijalle ja osaksi vielä pumpattavaksikin toiselle kaksoselle (päivisin tosin vain ehdin pumpata, ei illalla kun piti jatkuvasti imettää!).

Mä en oikein siis jaksa uskoa että vauvalla olisi jatkuva nälkä jos hän kuitenkin nukkuu noin hyviä öitä. Vauvoissa on niin suuria eroja ja jotkut ovat tuollaisia tissilläroikkujia! Voihan olla että hänellä on nyt jokin tiheän imun kausi joka menee ohi itsestään. Kyllä se meilläkin meni ohi sitten aikanaan.

Vierailija
5/5 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita tulee muutaman kerran vauvaiässä, kun vauva tiheällä imemisellä nostaa maidontuotantoa itselleen sopivaksi. Näitä jaksoja on neuvolan oppaan mukaan 4 - 7 päivän, kahden viikon, 5 - 6 viikon ja 10 - 12 viikon ikäisenä. Kestää pari päivää. Toivottavasti neuvolan oppaan teksti lohduttaa sinua:

" Luota itseesi imettäjänä ja usko, että maitosi riittää vauvalle, vaikka rintasi tuntuisivatkin tyhjiltä ja tyydytä vauvan imemistarve pelkällä rinnalla. Kun kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa, vauva palaa jälleen normaaliin ruokailurytmiinsä."

Jaksamista! On raskas vaihe, mutta menee ohi.