Kenelle Clomit EIVÄT ole tuoneet apua?
Usein, kun kysellään ko. lääkkeiden tuomasta avusta, vastaukset ovat ainoastaan positiivisia. Haluaisin kuulla kokemuksia tapauksista, joissa ko. lääke ei ole auttanut raskautumisessa. Olisi mielenkiintoista myös kuulla, onko lapsettomuuden syy tiedossa/mikä se on. Kiits!
t. nimim. reseptit kädessä ja hirvittää
Kommentit (20)
Mulla oireita PCO:sta, mutta munasarjojen tilanne niin hyvä (pientä rakkulakertymää kyllä), etten saanut diagnoosia. Sain lääkkeet parantamaan mahdollisuuksiamme, koska kiertoni ovat mitä sattuu ja ovulaatio puuttuu usein. Toisaalta olen toiveikas, toisaalta hyvin pessimistinen - pessimisti ei pety. Tällä hetkellä mieltäni jäytää pelko siitä, että pahempi vika onkin miehessäni...Hän menee tutkimuksiin joulukuussa.
Jotenkin follikkeli saatiin niiden avulla kehiteltyä, mutta raskautta ei alkanut kuin clomit+Menogon -cocktaililla ja inssillä (ja sivumennen sanoen sekin raskaus loppui alkuunsa). Taustalla tuolloin epilepsialääkkeen aiheuttama hormonitoiminnan takkuilu.
Mutta toisaalta, pelkillä clomeillakin hormonitoiminta läheni normaalia ja munasoluja kehittyi. Moni on clomeista saanut avun, enkä ole kuullut niiden kovin yleisesti aiheuttavan paljoa sivuvaikutuksiakaan. Pelko siis pois ja onnea matkaan!
Mulla diagnoosina PCO ja vasemmalla endoa. Kierrot ilman lääkkeitä hyvin epäsäännölliset (jopa 126).
Olen syönyt kolme clomifen kuuria (en peräkkäin). Tuloksena kysta ja todella kivuliaat kuukautiset, koska limakalvo oheni clomifenilla.
Nyt meillä on meneillään toinen Puregon+Pregnyl piikkikierto ja kp on tällä hetkellä 28. Tässä kierrossa oli ovistestitkin mukana ekaa kertaa, mutta ei tullut bongattua sitä.
Ikinä ei olla saatu plussaa ja lauantaina tulee yritystä täyteen 2v2kk. Melkein koko tämä aika ollaan ravattu lääkäreissä. Toivottavasti teillä on apua clomifenista. Se on niin yksilöllistä.
Minä käytin clomeja neljässä kierrossa ilman mitään ultria. Kaksi kertaa söin clomit kahteen kertaan, kun tuli ensin niukkaa vuotoa ja clomien syönnin jälkeen (kp 3-7) runsaammat menkat. Käytössä oli lisäksi Megestin niminen progesteron-lääke. Lisäksi ekassa ovulaation induktiossa käytössä oli clomit + pregnyl ultran kanssa - munasolu ei irronnut ja limakalvo oheni mitättömäksi. Eli mulle ne ei ainakaan sopineet lainkaan. Sittemmin insseissä siirryttiin pistoshormoneihin ja niillä ovulaatio on saatu aikaiseksi.
Lapsettomuuden syy on selkeästi minun huonossa ovulaatiossa + miehellä vain 4 % normaalimuotoisia siittiöitä. Toisessa inssissä saatiin todennettua, että hedelmöittyminen on mahdollista, mutta valitettavasti alkio kiinnittyi munatorveen.
minulla on pco-tyyppiset munasarjat, mutta ei lääkärin mukaan pco:ta. Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan, ainakaan mulle ei kehity useampia munasoluja isollakaan fsh-hormonimäärällä.
Olemme selittömästi lapsettomia, minä en kylläkään ihan jokaisessa kierrossa varmasti ovuloi ja näin kierto välillä epäsäännöllinen. Olen syönyt clomeja kutakuinkin 5 kiertoa, joissain lisänä pregnyl. Jokaisessa clomi-kierrossa muniksia kasvoi 1-2 ja ovulaatio tapahtui, mutta ei raskautta (kävin seurantaultrissa ja käytin ovistikkuja).
Ollaan selittämättömiä ja yritystä on takana runsas 2 vuotta. Clomeja on ollut kolmessa kierrossa ja tässä viimeisessä oli myös inssi, josta negaa. Mutta nyt olen pohdiskellut tuhruvuotoa, joka alkoi viime clomikierrossa jo pp9 inssin jälkeen vaikka varsinaiset menkat alkoivat vasta pp16. Yleensä normaalissa kierrossa tuhrua voi tulla pari päivää ennen menkkoja. Mistäköhän voi johtua? Limakalvon ohentumisesta?
Siili
ja niillä helvatun hikoilupillereillä voi mun puolesta heittää vesilintua. Clomikuureja söin muistaakseni 4kpl vai olikohan 6? En muista millään kun siitä on jo aikaa. Ekassa clomikierrossa oli ovulaatio (s-prog 81) mutta lopuissa ei sitten tapahtunut mitään.
Myöskään clomit+menogon, clomit+puregon, clomit + menopur + irrotukseen pregnyl yhdistelmät eri variaatioilla ja lääkemäärillä eivät saaneet mun munasolua kasvamaan tarpeeksi kuin yhden kerran joten noitten kokeilujen jälkeen päätettiin siirtyä ivf:ään.
IVF:ssä soluja tuli hyvin ja niitä saatiin kivasti pakkaseenkin. Eka tuoresiirto ooli nega. Nyt lääkitsen itseäni ekaa PASsia varten.
Nyt jälkeenpäin lähes 3v. kokemuksella voisin suositella että jos sulla on pco ja todellä epäsäännöllinen kierto (niinkuin mulla esi. 8kk ei mensuja) niin oikeasti jos vaan on rahaa niin suoraan vaan yksityiselle ja ivfään! Monet itkut ja hermonkiristykset säästät kyllä sillä.
Lopulta diagnosoitiin endo. Yhdeksän vuotta yritystä takana, nyt ivf jonossa.
mutta clomeja käytettiin 2 inssi-kierrossa tukena. Saatiin ajoitettua ovista paremmin.
Ei apuja ja itse asiassa tokasta kierrosta rakkulasta jäi kysta, joka kummitteli useita kiertoja munasarjassa. Kystathan ovat yksi clomien " sivuvaikutus" , toki niitä voi tulla muutenkin.
Mä olen tietty siinä mielessä hieman erilainen tapaus, kun ovuloin luomuna. Silti monilla raskaus on alkanut, kun clomit ovat olleet tukena. Mä en kuulunut niihin onnekkaisiin.
Piippuli:
Nyt jälkeenpäin lähes 3v. kokemuksella voisin suositella että jos sulla on pco ja todellä epäsäännöllinen kierto (niinkuin mulla esi. 8kk ei mensuja) niin oikeasti jos vaan on rahaa niin suoraan vaan yksityiselle ja ivfään! Monet itkut ja hermonkiristykset säästät kyllä sillä.
Minulle nimittäin clomit määräsi yksityinen gyne, julkisella niitä kokeiltiin kerran ja sen jälkeen lääkärit kielsivät ne minulta absoluuttisesti jatkossa. Julkinen oli lapsettomuuspoli, yksityinen ei, joten eiköhän se enemmän ole asiantuntemuksesta kiinni kuin rahoittajalähteestä.
Käsitit sitten ilmeisesti väärin joko tahallasi tai tahattomasti.
Niin sehän on ihan siitä kiinni että haluaako jonottaa julkisella iän ja ikuisuuden. Ja soitella toista tai kolmatta päivää peräkkäin puhelintunnin aikana kun ei edellisinä 1h jonotuksesta huolimatta ole päässyt läpi!!! Kyllä siinä muutamia itkuraivareita sitten saa kun kuulee että on soittanut " liian myöhään" ettei pääse " tästä kierrosta" hoitoon..sitten odotat taas kuukauden ja taas sama vastaus " tästä kierrosta ei nyt valitettavasti mahdu mukaan hoitoon-soita seuraavista menkoista sitten" .Lisäksi ainakaan täällä Hesan julkisella ei tunnu tapahtuvan yhtikäs mitään.
Niin että jo HERMOJAnsa haluaa säästää niin sitä tarkoitin.
2 kiertoa toimi, mutta toisella kerralla tuli 8 munista? Limakalvo oheni, joten siirryimme gonal+pregnyl. Välikuukausina tullut luomuovikset ja yksi varhainen km.
Nyt IVF:än valmistautumassa. Mulla PCO, mies ok.
kurnau
Sori, ihan tahattomasti, en siis tarkoittanut mitään pahaa! Mä vaan en ole joutunut koskaan julkisella jonottamaan, ja muutenkin olen ollut tyytyväisempi julkisen puolen hoitoon kuin yksityiseen gyneeni. Mutta mulla ei toki ole kokemusta yksityisen lapsettomuuslääkäreistä. Hermot menee varmasti tuollaisessa pompottelussa ja on tosi ikävää, että hoitoresurssit on niin pirun riippuvaisia paikkakunnasta! Mutta tämä ei tietty kuulu tähän clomikeskusteluun, sori jos viestini oli aiheen vierestä.
Surffailin sekalaisesti ja eteeni tuli tällainen teksti (http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=289):
" Klomifeenin vaikutukset perustuvat sen antiestrogeenisuuteen, minkä vuoksi munasolun irtoamista estävä vaikutus poistuu ja estrogeenieritys lisääntyy. Tämä johtaa osaltaan munasolun irtoamiseen. Klomifeenilla on ilmeisesti myös suora stimuloiva vaikutus munasarjoihin, mutta munasolun irtoamisen aikaansaaminen edellyttää yleensä kohtalaista omaa estrogeenieritystä."
Eli koska minulla esimerkiksi on estrogeeni mittauksissa ollut alarajan alapuolella (vaikka mitataankin siinä vaiheessa, jolloin muutenkin on alhaisimmillaan), se on voinut vaikuttaa siihen, että minulle nuo clomit eivät sopineet.
Kaikkea uutta sitä oppii. Eikös Piippulillakin ollut häikkää estrogeenin kanssa vai muistanko ihan väärin?
2 kiertoa julkisella kokeiltiin clomeja (+inssi), mutta muniksien saalis oli kovin surkea ja lääkäri sanoikin, ettei taida toimia mun kohdalla toivotulla tavalla. Sen jälkeen 2 kiertoa piikityksillä (puregon+pregnyl ja inssi) ja piikitykset toimi paremmin ja oikean kokoisia muniksia saatiin suht hyvin. Mutta nämä kaikki negaa ja tähän oli mennyt kaikkine alkutestauksineen ja keskusteluineen 2,5 vuotta.
Sitten päästiin julkisen ivf-jonoon, johon aika olisi ollut tammikuussa 2006. Mutta elokuussa mentiinkin yksityiselle kun ei haluttu enää hukata aikaa ja aloitettiin samantien ivf-hoito. Julkisella puolella oli sanottu, että mulla saattaisi olla lievästi pco-tyyppiset munasarjat. Yksityisellä sain tiedon, että mulla pco. Sain lääkkeet: metut, sumut, piikitykset ja irrotuspiikin. Piikityksiä jatkettiin viikko norm. pidempään, koska munikset kasvoivat hitaasti. Mutta siirtoon päästiin ja tuloksena oli PLUSSA, ihka ensimmäinen sellainen. Yritystä oli ennen hoitoja jo 2 vuotta ja hoidossa meni vielä päälle 2,5 vuotta. Nyt olen rv 11+4 ja siihen aikaan (jos kaikki sujuu hyvin) kun olisi ollut julkisen puolen ivf-info, mistä vasta alettais hoitoa suunnitella, olen jo viikolla 20. Ja täytyy sanoa, että hoidon tasossa oli suuri ero.
Mutta clomit on tuoneet varmasti monelle plussan. Se on niin henk.koht. asia mikä sopii kenellekin, kaikki kun ollaan yksilöitä ja erilaisia. Toivotan onnea kovasti matkaan, ja aina kannattaa muistaa, että tossa vaiheessa ollaan jo hyvin pitkällä ja lähellä onnistumisia kun hoidot on aloitettu =). Tsemppiä, db !!!
Liinakko
Ovuloin siis ihan itsenäisestikin noin joka kolmas kierto, joten clomeista luulisi olevan jotain apua. Yrittänyttä pannaan - toivottavasti +tuloksin :)
Mulla lievä pco ja luonnollisesti pitkä kierto ovuloinnista en tiedä kun sitä arvoa ei ennen lääkkeen alotusta otettu kun en tajunnut kysyä..söin teroja muistaakseni vuoden ja sitten sain siihen rinnalle clomifenin söin sitä 3kiertoa ja yden viimeisen kierron pelkästään clomia sitten lääkäri päätti että pidän tauon ja se arvo otetaan et tapahtuuko mulla luomu ovis niin kas kummaa tulinkin raskaaks ja tikutin ovista siis sehän olikin kp24 ja mun kierto 38 joten luulen että nämä tabut jotenkin piiskas mun oman hormonitoiminnan käyntiin tai sitten olen tyhmyyttäni näitä syönyt ja oma elimistö mennyt sekasin sen takia...ja tämä s-prog otettiin liian aikasin kun oletus kiertohan on aina se 28-30 niin tämä mun arvo ei kerinnyt siihen nousta kannattaa itekkin olla tarkkana ja kuunnella omaa roppaa minä mm..muutin ruokatottumuksia ja muutenkin terveellistä ja painon pudotus pco:laisille tosi tärkeä joten jos kovasti vauvaa haluaa niin sekin auttaa..minä nyt rv5+4
mutta se, että on pco ei tarkoita automaattisesti että on ylipainoa. Käsittääkseni pcos on kai sitten ylipainon kera? Tästä ei ole kyllä mulla tietoa, kertokaa viisaammat =). Itse oon 30v, 170cm ja painoa 55 ja pco. Kun metut oli käytössä, jouduin lisäämään syömistä, etten laihtuisi. Liika laihuuskaan ei ole hyvä pohja tulla raskaaksi.
Ovuloin myös " omin avuin" lähes joka kierrossa, kun ovulaatiotikut oli kyllä tiuhaan käytössä niissä välikierroissa, joissa ei hoitoja tehty. Julkisellahan eivät tee peräkkäisinä kuukausina hoitoja, ainakaan täällä Helsingissä. Ja tikuttelelua oli toki kauan ennen hoitojen aloittamistakin. Mutta kyllä tuossa rallissa alkoi jo itsekin tunnistaa sen H-hetken, kyllä siinä oppi kummasti kaikki oireilut tulevasta oviksesta. Ongelmana oli se, että kun munarakkuloita tuli paljon, mutta ne olivat aika pieniä. Lääkkeillä sitten kasvateltiin oikeisiin mittoihin =).
Liinakko
Mulla oli keväällä neljän kuukauden clomikuuri, josta ei kuitenkaan ollut apua. Ekassa seurantaultrassa ei ollut yhtään munarakkulaa kasvanu, toisessa ultrassa näkyi yks. Sitten en enää käynytkään seurannoissa, joten en tiiä oliko toinen clomikuukausi ainoa jolloin mitään tapahtui. Toisessa kuussa yritin tikuttaa ovulaatiota, kun seurannassa lääkäri oli sanonu kolme-neljä päivää olevan ovulaatioon, mutta missään vaiheessa tikut ei näyttäny ovulaation tapahtuneen.
Mulla on PCO ja nyt sitten syksyn uutuuslöytönä endometrioosi. Toisessa munasarjassa kaks 3x3cm kystaa, jotka poistetaan parin viikon päästä laparoskopiassa. Sitten mennäänkin suoraa koeputkihedelmöitykseen.