Käytätkö X-tra ja Euro Shopper -tuotteita?
Kaverini juuri kuvaili rahatilannettaan ja minun korviini se kuulosti suorastaan katastrofaaliselta, iso asuntolaina ja muutenkin velkaa sinne sun tänne. Palkkapäivänä sitten ostaa itselleen jotain pientä extraa ja joka kerta on tili tyhjä ennen kuin seuraava palkka tulee. Sanoin että kannattaisi ehkä yrittää säästää syömällä mahdollisimman halpoja ruokia. Ostin kokeeksi itsekin X-tran riisiä jota sai kaksi kiloa puolellatoista eurolla. Ennestään oli kokemusta kamomillateestä ja piparminttuteestä, jotka myös ovat erittäin halpoja, enkä ole huomannut eroa laadussa kalliimpiin merkkeihin nähden. Tuo em. kaverini ei näitä halpamerkkejä käytä, vaan kaiken on oltava jotain vähän parempaa kuin se kaikkein halvin. Liekö tuossa sitten syy hänen taloudelliseen ahdinkoonsa.
Niin, palstan köyhät ja vähemmän köyhät. Miten on? Kelpaako Euro Shopper, vai pitääkö olla vähintään Rainbowta? Pelkäätkö että kassaneiti pitää köyhänä, jos ostat vain halvinta?
Kommentit (23)
Ostaisin hengitysilmanikin X-trana, jos se vain olisi mahdollista.
No en pelkää kassaneidin arviota perheemme talouden tilasta, mutta noihin mainitsemiisi halpis merkkeihin en koske.
Pyrin ostaessani suosimaan vain kotimaassa tuotettua, tai valmistettua ruokaa, jos se suinkin on mahdollista.
Kotimaassa tuotettua ruokaa löytyy kyllä kaupan omienkin tuotemerkkien alta esim. Pirkka, kotimaista ja K-kotimaista nimellä.
En ymmärrä alkuunkaan ihmisiä, joille ei ns. halpismerkit ikinä kelpaa. Ovatko he tyhmiä, onko heillä liikaa rahaa, vai eivätkö he osaa arvioida tuotteiden laatua ilman, että paketissa on joku haute couture -logo painettuna?
Joitakin joo, osaa olen sen yhden kerran ostanut ja todennut että niin hirveää kuraa (kuten vaikka X-tra jugurtti) että vähän kalliimpaan kannattaa satsata. Mutta esim. spagetti, nenäliinat ja muu perustavara jota on hankala pilata ostetaan meillä X-trana/Euroshopperina.
Käytän x-traa kyllä, jos olen todennut sen käyttökelpoiseksi, rainbow on hieman useammin sellaista kyllä. Esim. vaikkapa tonnikala, jota x-traa en kyllä valitettavasti voi syödä.
Paljon tulee syötyä vaikkapa pelkkää makaronia liha/kanaliemessä keitettynä, makaronit voin ostaa x-trana mutta liemikuutioita nykyisellään en osta halvimpina, kun ei ne edes sula.
Just muuten kokeilin esim. kamomillateetä, enkä tule sitä litkua uudelleen ostamaan, tosin en ole vuosikymmeniin kokeillut sitä muiltakaan merkeiltä, jos sitä edes on.
Euroshopperissa on mielestäni ollut aika huonot valikoimat, silloin kun olen edes k-kaupassa käynyt, nykyisellään en pääse kovin usein sinne.
Eli testaan halvinta, mutta jos ei se ole ok, siirryn kalliimpaan tai sitten en vain osta koko tuotetta jos koen liian kalliiksi.
Olen opiskelija ja ostan enimmäkseen pirkka tai rainbowta. Riippuu siitä missä kaupassa käyn. Mutta käytänkin enimmäkseen pakastevihanneksia ja papuja ruuanlaitossa niin en näe syytä ostaa kalliimpaa brändiä. Kyllä ne Pirkat sun muut on oikein hyviä :) käyn myös aasiakaupoissa ostamassa esimerkiksi tofua kun se on niissä tuplasti halvempaa kuin perus kaupoissa.
Muutaman kerran olen kokeillut lidlin pakastevihanneksia mutta niissä tuntuu aina olevan jotain "roskia" ja pilaantuneita porkkananpaloja
Vierailija kirjoitti:
No en pelkää kassaneidin arviota perheemme talouden tilasta, mutta noihin mainitsemiisi halpis merkkeihin en koske.
Pyrin ostaessani suosimaan vain kotimaassa tuotettua, tai valmistettua ruokaa, jos se suinkin on mahdollista.
Kotimaassa tuotettua ruokaa löytyy kyllä kaupan omienkin tuotemerkkien alta esim. Pirkka, kotimaista ja K-kotimaista nimellä.
Pirkka on monesti hyvin kaukana kotimaisesta tuotteesta.
Ostan yleensä sitä halvinta.
Yleensä kehotetaan katsomaan kilohintaa, mutta joskus saatan myös verrata hintaa tuotteen sisältämään proteiinimäärään.
Halvin (etenkään kilohinnalta) ei myöskään ratkaise kaikissa, esim. herkuissa. On sekä nautinnollisempaa että varmaankin myös terveellisempää ostaa joku yksi ihana irtojäätelö kuin kuuden pakkaus tylsiä halppistuutteja. Herkuissa ei kannata haalia mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla, paitsi jos joutuu ostamaan muillekin kuin itselleen.
Rainbow ei ole vielä koskaan pettänyt; X-trassakin iloisia ylläreitä joskus (paitsi kahvi - kuraa, jota en juottaisi vihamiehillenikään). Kassahenkilön ajatukset tuskin askaroivat asiakkaan ostosten hinnassa tai statuksessa ja mitäpä sillä väliä :)
Käyn enimmäkseen Lidlissä, mutta aina kun lähi-K-supermarketissa asioin, ostan ihan mielelläni halvempaa Pirkkaa tai K-menua. Yleensäkin vertailen hintoja, kilohintoja ym., ja halvin tarttuu mukaan. Mun kohdalle ei oo viel sattunu mitään erityisen huonoa Pirkkaa, X-traa tms, mut en osta koskaan esim. edellä mainittuja X-tra -tai muitakaan jugurtteja, kamomillateetä tai piparminttuteetä. Enkä kyl välitä yhtään vaikka kassaneiti ajattelis mitä mun ostoksista, eikä itseäni kiinnosta katsoa mitä muut ostavat.
En, ja jos näkisin treffeillä puolisoehdokkaan kaapissa xtraa tai rainbowta, niin jäisivät viimeisiksi treffeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka on monesti hyvin kaukana kotimaisesta tuotteesta.
Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa: Kyllä Pirkka tuotemerkin alta löytyy nykyisin hyvin paljon myös ihan kotimaista tuotantoa kaikissa niissä elintarvike segmenteissä, joissa kotimaista on saatavilla.
Ei tietenkään tonnikaloissa, tai joissain luumuissa missä kotimaista ei ole olemassakaan.
Roskasakin ruokaa kirjoitti:
En, ja jos näkisin treffeillä puolisoehdokkaan kaapissa xtraa tai rainbowta, niin jäisivät viimeisiksi treffeiksi.
Miksi mun mieleeni nousevat sanat "nousukas", "pyrkyri" ja "lompakkoloinen"...
Vierailija kirjoitti:
Roskasakin ruokaa kirjoitti:
Miksi mun mieleeni nousevat sanat "nousukas", "pyrkyri" ja "lompakkoloinen"...
Koska kuulut köyhään ja mauttomaan sosioekonomiseen sekä kognitiiviseen alaluokkaan ja olet kateellinen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Joitakin joo, osaa olen sen yhden kerran ostanut ja todennut että niin hirveää kuraa (kuten vaikka X-tra jugurtti) että vähän kalliimpaan kannattaa satsata. Mutta esim. spagetti, nenäliinat ja muu perustavara jota on hankala pilata ostetaan meillä X-trana/Euroshopperina.
Kyllä Euroshopper osaa ainakin pastan pilata, hyi helvetti minkälaista...
Ostan paljonkin. Joskus huvittaa kassalla, kun ostamani kissanruoka on aina kaupan kalleinta ja kaikki muu jotain pirkkaa tai rainbowta. Merkkituotteina ostan mm. hammastahnat, shampoot ja fairyn.
Käytän ja ostan, koska halpoja. Ei ole varaa Supisuomalaisiin mummon valmistamiin kotituotteisiin, joissa nimi maksaa puolet tuotteen hinnasta.
Eikö Rainbow ja Euro Shopper ole suunnilleen samaa hintaluokkaa? Euro Shopperia en juuri koskaan osta kun harvoin käyn k-kaupassa, mutta s-marketista ostan lähes aina Rainbow-merkkiä, jos jostain tuotteesta on se vaihtoehto. En pelkää, että joku pitäisi minua köyhänä kun ostan halpismerkkiä. Jos pitää niin pitäköön.