Jos olisi pakko valita, haluaisitko naapuriperheeksi mustalaisia, somaleja vai venäläisiä?
Kommentit (37)
Vierailija:
Kummastuttaa, että aina vain näitä tällaisia kysymyksiä täällä silti esiintyy.
Ja mitä noihin teidän kommentteihin tulee.. Kuinka monta somalin lasta olette itse henk kohtaisesti kieltäneet, ja siitä saaneet rasistin leiman? Entä kuinka moni somali teille on sanonut, että sun ei pidä mulle mitään neuvoa kun olet vain nainen? Tai kuinka moni mustalainen on pyytänyt tekemään sitä tai tätä? Yksi tai kaksi? Ja sitten siis KUKAAN somali ei kunnioita naista, KENENKÄÄN somalin lasta ei saa kieltää, tai KAIKKI mustalaiset pyytelee vähänkin ystävystyttään kaiken maailman palveluksia.
Minun naapurissani ennen asui nuori suomalainen pariskunta, joka juhli harva se viikonloppu pikkutunneille asti musiikkia kovaa soittaen. Ei minulle tulisi mieleenikään sanoa, että KAIKKI suomalaiset kuuntelevat musiikkia pikkutunneille. Kerran joku törppö haukkui minut pataluhaksi, koska olin parkkeeraanut autoni liian leveästi vieden kaksi paikkaa (mikä taisi kyllä olla totta...), ja sain mm kuulla, että naisia ei pitäisi rattiin päästää ym. Mutten silti mene väittämään, että kaikkien suomalaisten mielestä naisen paikka on hellan edessä eikä ratin takana. Ja meidän pojalta potkulaudan kerran " lainasi" lähitalojen suomalaispoika, enkä kyllä mene väittämään, että kaikki suomalaispojat pihistelevät tavaroita. Enkä kaikkien noiden kokemuksien perusteella menisi sanomaan, että no en kyllä todellakaan haluaisi suomalaisia naapurikseni..
Hyvää pääsiäistä kaikille!
t: Melilea
Somaleista suurin osa on muslimeita ja vaikka ei olisikaan osa uskontoa, niin osa muslimien itämaista kulttuuria on, että naisella ei ole samanlaista ihmisarvoa kuin miehellä.
Vierailija:
Mutta. Kyllä jokainen ulkomaalaisten kanssa lähiöissä toheltanut tietää, että useammin ongelmia tulee juuri ulkomaaliasten kanssa kuin suomalaisten.
Miksiköhän muuten esim. Vietanmilaisista ei kukaan purnaa ja valita vaikka heitä on suomessa aika paljon??? Olisiko siksi, että osaavat pääsääntöisesti käyttäytyä maassa maan tavalla? Kyllä.
Kyllä minua sieppaa suomalaisena, että omaan kotimaahani tulee ulkomaalaisa kohtelemaan minua kuin koiraa. Olen ollus asiakaspalvelussa töisä Helsingissä ja Venäläiset, somalit ja mustalaiset kohtelevat myyjää kuin koiranpaskaläjää. Heittävät rahat syliin, mulkoilevat ylimielisesti jne. Suomalaisista tällaista tekevät vain mielenterveysongelmaiset....
Jotta vastaus on: en ketään noista ottaisi naapuriini. Onneksi asutaan maalla nykyisin.
Vierailija:
Mutta. Kyllä jokainen ulkomaalaisten kanssa lähiöissä toheltanut tietää, että useammin ongelmia tulee juuri ulkomaaliasten kanssa kuin suomalaisten.
Miksiköhän muuten esim. Vietanmilaisista ei kukaan purnaa ja valita vaikka heitä on suomessa aika paljon??? Olisiko siksi, että osaavat pääsääntöisesti käyttäytyä maassa maan tavalla? Kyllä.
Kyllä minua sieppaa suomalaisena, että omaan kotimaahani tulee ulkomaalaisa kohtelemaan minua kuin koiraa. Olen ollus asiakaspalvelussa töisä Helsingissä ja Venäläiset, somalit ja mustalaiset kohtelevat myyjää kuin koiranpaskaläjää. Heittävät rahat syliin, mulkoilevat ylimielisesti jne. Suomalaisista tällaista tekevät vain mielenterveysongelmaiset....
Jotta vastaus on: en ketään noista ottaisi naapuriini. Onneksi asutaan maalla nykyisin.
Olen itse ollut asiakaspalvelussa töissä. Joka kansallisuudesta löytyy töykeitä ja kohteliaita. Minä olen palvellut erittäin kohteliaita venäläisiä ja somaleita. Ja myös erittäin töykeitä. Ja kohdalle on osunut aivan helvetin ylimielisiä suomalaisia. Ja onkohan kukaan noista suomalaisista ei ole ollut mielenterveyspotilas!? Kyllä ne töykeimmät on näitä ihan terveitä hienostorouvia, jotka luulevat olevansa kuninkaallisen asemassa.
Ja Helsingissä minäkin... Että jospa nyt kuitenkin muistettaisi, että kukaan ei tunne kaikkia...
Rauha rikkoutuu ainoastaan silloin, kun erään ihmisen romaniystävät pistäytyvät kylässä. Silloin on vähintään poltettu rappukäytävässä, lykätty auto rapun oven eteen (autopaikat vieraille noin 20 metrin päässä) ja heidän lapset kiljuvat pihalla rikkoen siellä olevat leikkikalut. Tämä kyläily tapahtuu onneksi vain n. joka 3. kuukausi ja seuraavan kerran naapurille heilahtaa varoitus vieraidensa takia.
Vierailija:
Kuinka monta somalin lasta olette itse henk kohtaisesti kieltäneet, ja siitä saaneet rasistin leiman?
tahansa. Somalien ongelma on se, että lapset ovat keskenään pihalla ilman aikuisten valvontaa.
Heistä ei oo huonoa kokemusta, joukosta löytyy varmaan asiallisia ja vähemmän asiallisia niinkun joka kansallisuudesta. Huono säkä jos joku hankala perhe asuisi naapurissa.
Mitä sitten mustalaisiin tulee niin tässä asiassa ei juuri ole hyvää sanottavaa. Kokemusta on paljon ja yleistän, mutta muutan heti mielipiteeni toiseksi kun törmään yhteenkään hyvin käyttäytyvään (niitäkin kai on pakko olla??). Niin kauan kun en keksi niistä juuri hyvää sanottavaa niin en niitä naapureiksi halua.
Totta.
Varastaminenkin on rikos, enkä minä silti varasta, vaikka joku muu niin tekeekin.
Ja minusta jonkin asteiset sopeutumisongelmat ovat melko normaaleja, ja ennalta arvattavia. Eiköhän samoin olisi, jos perisuomalainen joutuisi äkkiä jonnekin syvän afrikan kulttuuriin. Ja turgha sanoa, että no itsepähän he tänne hinkuivat, joten sopeutukoot nyt. Luultavasti suurinosa heistä olisi pysynyt kotimaassaan, jos siellä heitä ei olisi vainottu tai jos siellä olisi hyvät elinolot jne. Taitaisin itsekin lähteä paremman elämän perään, jos kotimaassani ei olisi kunnon puitteita omalle ja perheeni elämälle. Sitten taas, että onko se oikein, on jo eri juttu. Kun puhutaan halveksivasti esim elintaso pakolaisista : kyllä minäkin varmaan haluaisn lapsilleni (ja itsellenikin..) tarpeeksi ruokaa, hyviä vaatteita ja kunnon kodin.
Mutta tuosta sopeutumisesta siis : totta että maahanmuuttajien tulisi tietyssä määrin sopeutua maan tapoihin (omasta kodin sisäisestä kulttuuristaan silti luopumatta), mutta meidän rikkaiden länsimaalaisten on niin kovin helppo osoittaa sormella, ja sitten syrjiä esim työpaikkojen suhteen. Ja jos maahanmuuttaja ei saa työtä, niin sitten syytetään, että elelevät vain ylesillä verovaroilla. Tuskinpa kovin moni m.m. itse niin haluaisi. Ja työttömyydestä seuraa sitten muita sosiaalisia ongelmia, ja kierre on valmis.
No, tästä voisin jatkaa sivukaupalla, joten paras kai lopettaa tähän. :)
Siihen ei ainakaan pitäisi kannustaa. Jos ihminen tarvitsee turvapaikkaa, se pitäisi löytyä oman maan läheltä, suurin piirtein samoilta leveyspiireiltä. On aivan järjetöntä yrittää yhdistää esim. somalialaisten ja suomalaisten kultuureja. Törmäyksiä tulee ilman muuta!
Suomen sosiaalijärjestelmä tiukemmaksi ja elintasopakolaisille tiukka EI. On aivan pöyristyttävää, miten me tyhmät suostumme maksamaan toisten elämistä täällä...
Sekä mustalaisissa, somaleissa että venäläisissä on tapauksia, jotka ottaisi naapuriksi ihan mielellään, sitten on tapauksia, joita ei missään nimessä haluaisi naapuriksi.
Ihan mahdoton vastata
Vierailija:
Vierailija:
Kuinka monta somalin lasta olette itse henk kohtaisesti kieltäneet, ja siitä saaneet rasistin leiman?
Olet YHDEN kerran kieltänyt somalilapsia ja sinua on siitä syytetty rasistiksi. Et voi siis yleistää, ettei KETÄÄN somalilapsia voi kieltää saamatta rasistin mainetta. Sitä siis vain tarkoitin.
Samoin on takuulla sattunut erinäisiä kertoja, että joku on kieltänyt naapurin lasta, jonka äiti on siitä tykännyt huonoa. Ei kai silti voi yleistää, ettei kenenkään lapsia voi komentaa saamatta pahan sisuisen akan mainetta?
Ja eikös se mene jotenkin, että 90% maailman rikkauksista on 5% käytössä? (tai sinnepäin, en muista tarkalleen) Onni on syntyä noiden 5% joukkoon, eikö vain? Hieman empatiaa tuolle loppujoukollekin, pliis! Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että paljon fiksumpaa olisi auttaa köyhiä maita paikan päällä saamaan oma talous kuntoon, mutta kun ei se näytä valitettavasti onnistuvan. Siinä menee sitten jo meidän rikkaiden interenssit niin vinoon, ettei se loppujen lopuksi olekaan niin hyvä juttu.. (esim jos afrikkalaisen puuvillan hinnat saataisiin reilummiksi, niin siinäpä kärsisi sitten USAn tuotanto - esimerkkej
Siis, esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka.
Naapureina on julkkiksia, ja se on hyvä.
Vierailija:
Siihen ei ainakaan pitäisi kannustaa. Jos ihminen tarvitsee turvapaikkaa, se pitäisi löytyä oman maan läheltä, suurin piirtein samoilta leveyspiireiltä. On aivan järjetöntä yrittää yhdistää esim. somalialaisten ja suomalaisten kultuureja. Törmäyksiä tulee ilman muuta!
Suomen sosiaalijärjestelmä tiukemmaksi ja elintasopakolaisille tiukka EI. On aivan pöyristyttävää, miten me tyhmät suostumme maksamaan toisten elämistä täällä...
Mihin luulet, että suurin osa pakolaisista menee? He menevät juuri niihin köyhiin naapurimaihin. Suurin osa ei suinkaa tule tänne Eurooppaan saati sitten Suomeen.
Toinen dilemma onkin sitten muualla asuvat suomalaiset. Ruotsissa heitä on pilvin pimein, myös sosiaalihuollon varassa. Eli saavatko suomalaiset muuttaa ulkomaille, mutta ulkomaalaiset eivät Suomeen?
Vierailija:
Yksi päivä tultiin kotiin ja pihalle oli pysäköity vieras auto. (asutaan omakotitalossa).Ihmeteltiin aika lailla, kunnes tietä pitkin näkyi tulevan joku mustapäinen tyyppi ilmaisjakelunippu kourassaan. Jakoi jonkun helvetin kebab-paikan mainoksia ja oli laittanut autonsa meidän pihaan!
Aloin jo olla aika räjähdysvalmis, mutta mieheni onneksi meni sanomaan tyypille, että jospa laittaisit sen kärrys jatkossa ihan vaikka tuohon tien reunaan, ettet toisten pihoille parkkeeraa.
Jumankauta, kuvittelee, että kaikki tässä maassa on heidän käytettävissään! Seuraavan kerran soitan poliisit!
Eiköhän se ole aika selvää, että en minä voi monikulttuuristumista estää ;D Tuskin sitä estää myöskään suomen valtio.
Varmasti osa esim. afrikan pakolaisista menevät naapurimaihin, ja vain murto-osa tulee eurooppaan. Mutta se murto-osakin tuntuu olevan liikaa.
Meillä pitäisi olla tiukempi lainsäädäntö ulkomaalaisten muuttojen suhteen. Minusta on aivan oikein, että jokaisella maalla on omat sääntönsä, minkälainen ihminen hyväksytään maan kansalaiseksi. Tämä koskee myöskin suomalaisia jotka pyrkivät ulkomaille asumaan.
Ryssistä ajattelisin, et ne on palkkamurhaajia tai mafiosoja tai parittajia ja sompuista... jääkööt sanomatta.
ja kyllä venäläiset on mukavia ja kohteliaita ihmisiä!
mustalaisia ja somaleita ei enää ikinä naapureiksi :/