Vierailija

Mistä se voi johtua? Vähän matkaa menee kivasti, mutta sitten ei jaksaisi enää juosta.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (8)

Vierailija

Ensiksikin pitäisi määritellä mitä "hyvä kunto" sinulle tarkoittaa?

Sinulla voi olla hyvä lihaskunto tai sitten voi kuvitella että lihaskunto on hyvä mutta aerobinen kunto voi olla ihan surkea. Jos juoksemisen mahdottomuus johtuu juuri aerobisen kunnon puutteesta sinulla ei ole hyvä kunto ja sitä pitää siis parantaa. jos taas juoksemisen mahdottomuus johtuu vaikka siitä että että jalkoja alkaa särkeä tms. niin sitten kyseessä on tottumuskysymys ja sekin ratkeaa juoksemalla.

Vierailija

Ei jaksaisi juosta?

Onko kyse siitä ettei juokseminen vaan tunnu kivalta vai syötkö niin vähän että puhti loppuu?

Entä jos vaan kävelet pitempiä lenkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei auta muu kuin juosta enemmän. Ajan kanssa kunto paranee ja jalat tottuu rasitukseen.

Vierailija

Juoksukunto kehittyy vain treenamalla nimenomaan sitä juoksua. Et ole välttämättä huonokuntoinen vaikka juokseminen ei onnistu, kroppa ei vaan ole tottunut siihen lajiin. Voi olla että jossain muussa lajissa jaksaa pitkäänkin ja kestävyyttä riittää. Tottumattomana mieli myös haluaa lopettaa juoksun paljon aiemmin kuin kroppa oikeasti sitä vaatisikaan, ja juoksuvauhti ei välttämättä ole oikein hallinnassa vaan etenee liian kovaa. Mä teen lenkit siten että hölkkäilen/juoksen välillä ja välillä kävelen, kyllä se juoksuosuuksien määrä vähitellen kasvaa.

Vierailija

Riippuu tosiaan siitä, mitä tuo "ei jaksa juosta" tarkoittaa. Vaihtoehtoja ovat mm.:

1) sinulla on huono aerobinen kunto, vaikka olet käynyt salilla puntteja heiluttelemassa. Eli sinulla on siis huono kunto, vaikka muuta kuvittelet

2) sinulla on huono lihaskunto, jolloin jalat ja/tai keskivartalon lihakset väsyvät nopeasti ja juoksu on epätaloudellista.

3) syöt liian vähän tai syömisestä on liian kauan tai syöt liian vähän hiilihydraatteja, jolloin energia loppuun kesken

4) lähdet juoksemaan liian kovaa 

Kaikkiin vaihtoehtoihin on ratkaisu olemassa:

1) paranna aerobista kuntoasi vähitellen. Aloita kävelystä, lisää mukaan pikku hiljaa pieniä pätkiä juoksu, lisää juoksun määrää ja matkaa aina, kun alkaa tuntua helpolta

2) mene salille ja treenaa lihaksia sekä opettele oikea juoksutekniikka

3) ala syödä enemmän/enemmän hiilihydraatteja/pidä huoli, ettei syömisestä ole liian kauan

4) aloita rauhallista vauhtia ja lisää vauhtia, kun kroppa on lämmennyt, jos eteneminen tuntuu helpolta, kun olet juossut jonkin matkaa

Pirkko Pirkkolasta

Itse en myöskään nauti juoksemisesta/ hölkkäämisestä. Tuntuu vaikealta löytää oikeaa hengityksen ja juoksun rytmiä. En saa sitä toimimaan. Siksi olen päätynyt muihin harrastuksiin ja jättänyt juoksun pois.

Näin kuntosalit vaikuttavat:

Se on tunnettu tosiasia, että salikunto ei riitä ulkona. Kuntosali onkin paras paikka saada epärealistinen käsitys omasta kunnosta.

Kuntosalien yleistyessä suomalaisten ylipaino ja huonokuntoisuus on vain lisääntynyt. :)

Vierailija

Monilla juoksuharrastus tyssää heti alkuunsa siihen juoksee liian kovaa ja silloin siitä helposti jää huono fiilis. Kokeile siis hidastaa vauhtia. Ja hanki sykemittari jos ei sinulla vielä ole sellaista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla