Siivoojien on aika mennä lakkoon
Kommentit (36)
Ja tämä pelottaa, jos tulee kalliiksi. Se on koko idean ydin. Lakkoa ei voisi kauaa jatkaa. Kiinteistöalanlakko oikeasti voisi pysäyttää koko Suomen.
Ulkomaalaiset turistit sesonkiaikaan eivät voisi tulla, koska ei siivousta hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuosia jo odottanut, että siivoojat menis lakkoon. Se on just sellainen työ, jota ei kukaan huomaa kun se tehdään, mut huomais hyvin pian jos kukaan ei sitä tee.
Palkka on aika pieni siihen nähden, mitä työ pitää sisällään, tuossa joku jo kuvailikin, vessan pesusta eteenpäin.
Jos jouluaatto on kuin mikä tahansa päivä, niin miksi pomot ei ole ikinä jouluna töissä? Ei tuosta siivoojan pienestä palkasta enää lisiä voi pois ottaa, vai meinataanko kaikki siivoojat tuoda ulkomailta tästä eteenpäin.
EK:n Häkämiehen roikale sanoi ettei muka hoito, kaupan, ym alalla pitäisi nykyaikana maksaa viikonloppulisiä, koska yhteiskunta on auki 24/7.
Mutta ei hänen toimistonsa tai Kela tai TE ole auki edes klo 16 jälkeen arkena.
Eikä Häkämiehen palkka ole sellainen, jonka saajan olisi syytä huudella kenenkään palkka-alen puolesta.
Ja jos tämä menee siivoojilla läpi, tulee muut alat seuraamaan perässä. Tämä on koko Suomen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Täysin alipalkattua työtä. 50% palkankorotus olisi enemmän kuin paikallaan.
Huoh...
Siivoojathan ei lakkoile koskaan, vaikka syytä nimenomaan olisi. Päivän kestävä siivoojien lakko olisi katastrofi. Esim. sairaaloissa olisi täysi kaoos, kun kukaan ei siivoisi leikkaussaleja, petaisi sänkyjä, tyhjentäisi roskakoreja jne. Toisin kuin usein luullaan, kuka tahansa ei pysty siivoustyöhön. Etenkin työn kiitettävä hoitaminen vaatii sekä fyysistä että henkistä kanttia. Olen omin silmin todistanut useita hermoromahduksia tällä alalla. Vaikka nykyään teenkin muita hommia, olen helkkarin ylpeä siivoojan "urastani". Siivoojat on sotureita ja tekee työtä, jota kukaan ei tavallaan arvosta tai huomaa, mutta jonka tuloksia muut kuitenkin jatkuvasti arvostelee. Aina pitää olla valmiina hymyilemään, tervehtimään ja palvelemaan, mutta samalla pitää olla tarpeeksi huomaamaton ja pois tärkeämpien yksilöiden jaloista.
En usko, että sairaaloiden laitoshuoltajat lähtisivät mukaan, koska emme halua leikkiä ihmishengillä. Pukuhuoneet yms. Toki voisi jättää siivoamatta, toimistot, muttei potilastiloja ja osastoja.
T. Laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
En usko, että sairaaloiden laitoshuoltajat lähtisivät mukaan, koska emme halua leikkiä ihmishengillä. Pukuhuoneet yms. Toki voisi jättää siivoamatta, toimistot, muttei potilastiloja ja osastoja.
T. Laitoshuoltaja
Kiltit lapset eivät pyydä mitään, kiltit lapset eivät saa mitään. Onneksi vaihdoin alaa.
Sairaaloista voisi lähteä vaikka mitkä taudit liikkeelle. Potilas myös voi kuolla, jos ei sairaalahygieeniaa.
Vierailija kirjoitti:
T. Laitoshuoltaja
Mutta tiedätkös.. Sillä perusteella teidät voidaan velvoittaa töihin ilmaiseksi tästä lähtien. Etkö ymmärrä, että työnantajapuoli käyttää häikäilemättömästi hyväkseen juuri tuota polkiessaan palkkojanne ja oikeuksianne? Ei se lakko pystyisi kestämään kauaa juuri tuosta asyystä, koska työnantajan on kannettava vastuu. Työnantajan pitäisi suostua olemaan tekemättä heikennyksiä todella pian!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. LaitoshuoltajaMutta tiedätkös.. Sillä perusteella teidät voidaan velvoittaa töihin ilmaiseksi tästä lähtien. Etkö ymmärrä, että työnantajapuoli käyttää häikäilemättömästi hyväkseen juuri tuota polkiessaan palkkojanne ja oikeuksianne? Ei se lakko pystyisi kestämään kauaa juuri tuosta asyystä, koska työnantajan on kannettava vastuu. Työnantajan pitäisi suostua olemaan tekemättä heikennyksiä todella pian!
Eli nyt pitää päättää, tappaako sairaita ihmisiä? Tosin, kyllä hoitajat osaavat myös sairaalahygienian. Eli lähihoitajat siivoaa kakkavaippojen vaihdon lomassa.
Yleislakko, jossa siivoojat mukana. Loppu se Sipilän vittuilu.
Siivous urakat ovat taloa kohti liian isoja. Olen itse bakteerikammoinen ja mangneettikentän uhri, joten tämän tekstin kirjoittaminenkin on vaikeaa. Siivojan pitäisi jättää puhelin autoon töiden ajaksi tai desinfioida puhelin ja pistää se lentotilaan, vähentääkseen magneettikentän vaikutusta.
Työnantajia selvästi mietityttää että nousukausi on tulossa ja nyt pelottaa, että pitäisi nostaa palkkoja sitä vastaamaan.