Ulkomailla asuneet hoi, missä maissa kuljetaan kadulla turvallisesti (öisinkin), lapset menee kouluun/harrastuksiin/kaupungille itsekseen ym.?
Onko se oikeasti niin harvinaista kuin joskus ajatellaan?
Eletäänkö vaikka Keski-Euroopassa noin? Australiassa? Japanissa?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Arabiemiirikunnissa.
Joo siellä on hyvät lait. Esimerkiksi jos ajat kolarin, niin ulkkis on aina syyllinen. Eihän sitä kolaria olisi tapahtunut jos ulkkis ei olisi tullut maahan sähläämään.
Jos mies koskettaa miestä, tahalla tai vahingossa, niin tulee vankilaa vuosikausia.
Japani on noista turvallisin. Australiassa kun olin niin paikalliset huolestuivat esim. siitä että tyttöporukalla mentiin junalla klo 20 jälkeen ja kehottivat mielummin etsimään majapaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabiemiirikunnissa.
Joo siellä on hyvät lait. Esimerkiksi jos ajat kolarin, niin ulkkis on aina syyllinen. Eihän sitä kolaria olisi tapahtunut jos ulkkis ei olisi tullut maahan sähläämään.
Jos mies koskettaa miestä, tahalla tai vahingossa, niin tulee vankilaa vuosikausia.
Tai jos narahdat raskaudesta etkä ole naimisissa niin vankilareissu kutsuu esiaviollisen seksin harrastamisesta. Sama pätee raiskauksiin.
Australiassa ei tosiaankaan. Mutta keski-Euroopassa on paljon kyläkulttuuria eri maissa. Koulumatkat on lyhyitä ja lapset kävelee itsekseen ja leikkivät vapaasti ulkona. En nyt osaa maita sanoa.
Saksassa. Katsottaosiin kieroon jos vanhemmat karauttaisivat autolla koulun eteen! Olen joskus joutunut hakemaan ekaluokkalaiseni koululta autolla koska olin menossa iltapäiväksi töihin ja lapsi 10 km päähän kaverin luo. Jo ilmaisi opettaja varovasti että ettehän te vaan autolla näitä koulumatkoja kyyditse...
Mutta toisaalta useimmat perheet joutuvat kuljettamaan lapsia paljon harrastuksiin ja ne menevät perheen menoissa usein etusijalle. Tosin jos bussit eivät kulje ko paikkaan monet menevät pyörällä jos ovat tarpeeksi isoja.
En oo asunut mutta muuten paljon aikaa Ranskassa viettänyt. Siellä ainakin koululaiset kulkee itsekseen ja on ihan normaalia kuljeksia öisin ulkona.
Ruotsissa, vaikka toki eräät tahot väittävät että täällä on täysi sota. Ei ole kyllä näkynyt, sen sijaan yksin liikkeellä olevia lapsia näkyy myös iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti niin harvinaista kuin joskus ajatellaan?
Eletäänkö vaikka Keski-Euroopassa noin? Australiassa? Japanissa?
Tämä on osa suomalaista ajattelua, että olisi vain Suomessa noin. Itse kulkeminen ja ulkona vapaasti leikkiminen on monessa Keski-Euroopan maassa täysin yhtä normaalia kuin Suomessakin. Myös teinit tulevat yöaikaan usein yksin bissilla kotiin kuten Suomessakin.
Riippuu paljon alueesta maan sisällä. Enpä antaisikulkea lapsen yksin ulkomailla kouluun jne.
Monissa maissa tuo riippuu alueesta. Onhan meilläkin paikkoja, joihin ei ehkä kannata mennä ainakaan yksin naisena yöllä kävelemään.
Keski-Euroopassa suurissa kaupungeissa on ihan eri menininki, kuin jossain pikkukylässä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa, vaikka toki eräät tahot väittävät että täällä on täysi sota. Ei ole kyllä näkynyt, sen sijaan yksin liikkeellä olevia lapsia näkyy myös iltaisin.
Riippuu niin alueesta. Asun Tukholman lähiössä ja kyllä täällä on alueita jonne en mene edes itse iltaisin ja tarkalleen tiedän missä ja kenen kanssa lapseni on. Mutta se nyt vain on suurkaupungissa näin. Pienemmillä paikkakunnilla on kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin alueesta. Asun Tukholman lähiössä ja kyllä täällä on alueita jonne en mene edes itse iltaisin ja tarkalleen tiedän missä ja kenen kanssa lapseni on. Mutta se nyt vain on suurkaupungissa näin. Pienemmillä paikkakunnilla on kuin Suomessakin.
Ihan samanlain muistan ettei serkkuni saanut liikkua iltaisin itsekseen Helsingissä 90-luvun alussa.
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp
Kun järjestää Safety Indexin mukaan, niin voi kai hieman olettaa, että siinä Suomen tienoilla ja yläpuolella on aika turvallista kaikin puolin?
No melkein kaikkialla Euroopassa? Ja muissa sivistysmaissa; Japani, Aussit/Uusiseelanti, Kanada, monet USAn alueet, jne. Ei tosiaan ole harvinaista saatika mikään Suomen uniikki erikoisuus :D
Japani on tosiaan sellainen, että missä vaan voi kuka vaan milloin vaan liikkua turvallisesti. Singaporessa en ole asunut, mutta kuulemma siellä sama juttu. Keski-Euroopassa ainakin Itävallassa, Sveitsissä ja Liechtensteinissa en ole koskaan törmännyt mihinkään uhkaavaan tilanteeseen, vaikka olen vuosikausia noissa maissa pyörinyt. Itselläni ei ole lapsia, mutta yleensä lapset kyllä liikkuu paljon itsekseen siellä. Sveitsissä tosin suurin osa naisista on kotirouvina, ja sosiaalinen paine saa monet äidit saattelemaan lapsiaan joka paikkaan. Mitään turvallisuussyytä tähän ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
No melkein kaikkialla Euroopassa? Ja muissa sivistysmaissa; Japani, Aussit/Uusiseelanti, Kanada, monet USAn alueet, jne. Ei tosiaan ole harvinaista saatika mikään Suomen uniikki erikoisuus :D
USAstahan on uutisoitu niitä juttuja että vanhemmat on saaneet syytteen heitteillejätöstä kun ovat antaneet lasten tulla yksin koulusta kotiin. Australiassa myös todella vahva kuljettelukulttuuri. Ei siellä edes ole jalkakäytäviä. Urheilemaan mennään erikseen.
Arabiemiirikunnissa.