Raskauden keskeytys
Olen lukenut todella paljon asiallisia (ja asiattomia) viestejä raskauden keskeyttämistä vastaan. Itse olen ajatellut myös olevani sitä vastaan, mutta yllätysraskauden tultua omalle kohdalle, en voi olla enää niin ehdoton. Ilmeisesti mikään ehkäisymenetelmä ei ole varma, sillä itselläni oli kierukka.
Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta ja olen palaamassa elokuussa töihin. Raskaus ei todellakaan ole toivottu enkä varmasti jaksaisi ei-toivottua pientä hoitaa kun nytkin olen ollut jo aivan liiankin tiukilla.
Miksi nainen ei saisi päättää kehostaan?
Täytyykö lapsi pitää vaikka tiedän omat rajani ja riittämättömyyteni? Omat vanhempani ovat kuolleet eikä tukiverkostoa lastenhoitoon ole.
Toivon asiallista keskustelua. Olen jo itkenyt kolme päivää ja yötä.
Kommentit (12)
kykenetkö sen tekemään vai onko neljäs lapsi mahdollinen. Se on sinun ratkaisusi. Abortti on aina raskas päätös, mutta jaksatko neljän kanssa?
vaikea päätös, kaikkera hyvää sulle, mitä päätätkin
ja huolehtinut ehkäisystä asianmukaisesti. Itsekin olen periaatteesta aborttia vastaan silloin, kun se tehdään liian löyhin perustein, mutta sinä et olisi voinut tehdä mitään toisin.
Mieti vielä rauhassa ja tee se ratkaisu mikä tuntuu oikealta. Itseäsi et voi syyttää mistään. Naisten harteille kaadetaan niin paljon muutenkin syytöksiä.
Meillä on kaksi rakasta lasta ja lisää en halua. Ehkäisystä huolehdittu ja sänkyhommat muutenkin todella vähäisiä. Silti kävi näin. Minulla on todettu vuosia sitten ahdistuneisuushäiriö ja masennus. Lääkkeillä pysyy kyllä kurissa mutta molemmat raskausajat ovat olleet yhtä helvettiä. Enää en kerta kaikkiaan jaksa. Miehen kanssakaan ei niin kovin hyvin mene. Eikä tilannetta paranna ainakaan kolmas lapsi. Raskas päätöshän aborttikin on mutta niin olen nyt päättänyt. Toivon sinulle kovasti voimia! Ymmärrän sinua.
ja samalla saisi sen lääkkeen joka lopettaa istukan toiminnan. Eli täälläkin tilanne,että ehkäisy petti ja en ikimaailmassa olisi uskonut aborttia tekeväni,mutta tässä tilanteessa ainoa oikea ratkaisu.Ennestään 3 lasta ja edessä raskas,raskas päätös ja tapahtuma. Voimia sinnepäin kaikille tarvitseville!
Ja kaksi viimeistä raskautta ovat olleet ihan helvettiä sairaalassa makaamisen takia (meinasi vauva kummallakin kerralla syntyä rv26 lähtien).
Nyt sitten pillereistä huolimatta olen raskaana, ilmisesti rv6 ja todella mietteliäs olo. Päätös on vain yksin minun, mies lupasi tukea mihin sitten päädynkin. Enää en jaksaisi, en millään. Joten pohdittavaa riittää. Lääkäriaika on ensi viikon perjantaina.
Varmaan olet jo miettinyt pääsi puhki ratkaisua. Tavallaan sinä olet jo tehnyt ratkaisun silloin kun kierukan asennutit = ei enempää lapsia ainakaan nyt. Nyt teidät onkin viskattu täysin uuteen ja yllättävään tilanteeseen.
Nämä ovat vaikeita asioita. Toisaalta itse olen henk.koht. aika aborttivastainen, mutta vielä vahvemmin olen sitä mieltä, että ihmisen on hyvä tajuta omat rajansa ja voimavaransa. Punnitse omaa ja perheesi jaksamista tarkoin. Väistämättä vauvan syntyminen vaikuttaa koko perheeseen. Puhu myös miehesi kanssa ja tee päätöksesi sen mukaan mikä on parasta sekä sinulle että koko perheelle. Voimia!
ja raajanalut heiluvat. Jos vielä sen jälkeen pystytte tappamaan niin en tiedä mitä sanoa.
asiallinen ketju tästä aiheesta!!!! yksi vastainen kommentti vasta. Voimaa toivon kaikille teille, jotka tässä ketjussa olette kirjoittaneet!
t:ei ap, eikä aborttia kokenut, mutta hengessä mukana elävä, joka uskoo, että jokainen nainen tekee oikean päätöksen,eikä muut ihmiset voi sitä arvostella!
kun asia ei itsellä kosketa niin tulee asiattomia kommentteja eikä riitä ymmärrystä. Ja muutenkin näin nettikeskustelussa moni heittäytyy ihan idiootiksi ja sanoo mitä sylki suuhun tuo. Mutta tilanteesi on vaikea ja sitä ei kyllä kukaan muu voi päättää. Raskas tilanne. Itsellä nyt kolme lasta ja (alle kouluikäisiä kaikki) jos tulisin raskaaksi niin miettisin tarkkaan..
Minä en kyennyt keskeyttämään raskautta. EN myöpskään iloitsemaan raskaudesta koko raskausaikana. Mutta vauvan synnyttyä olemme iloinneet hänestä senkin edestä koko perhe...en kadu. Yhtään kertaa en ole katunut koko hänen viisivuotisen elämänsä aikana että annoimme hänen syntyä.
Mikäli tuntuu alusta asti ettei voimavarat riitä niin ei kannata liikaa asiaa vatvoa.
Itse mietin ja mietin, meinasi masennus iskeä kun en osannut enää päättää. Kirjoitin lopulta faktat paperille ja kun niitä katsoin niin tiesin, että keskeytys oli paras vaihtoehto.
Luulin, että olisi ollut rankempaakin, mutta yllättävän helposti selvisin siitä.
Tietenkin monesti mietin minkä ikäinen nyt lapsi olisi jne, mutta tähän elämäntilanteeseen olen tyytyväinen.
Tsemppiä mitä ikinä päätätäkin
3 alle kouluikäistä lasta ja raskaana ehkäisystä huolimatta. SYksyllä toihinpaluu..
Olen tänään menossa ultraan, katsotaan mitä siellä näkyy.kovasti mietityttää tilanne...