Tämänpäiväisessä pk-seudun päälehdessä aukeaman selvitys Hertsikan alarinnetragediasta
Kukaan ei siis tiennyt vaijerien alkuperäistä ideoitsijaa.
Kun katsoin kuvaa alarinteestä ja eri asioiden paikoista heräksi kysymys, miksi vaijerit oli sijoitettu niin kuin oli, jos tarkoitus oli estää kaksi- ja nelipyöräisillä pahanteko. Nimittäin alarinteestähän jäi yli puolet vapaaksi. Kyllä siinä pystyy kieputtamaan mopoa sydämensä kyllyydestä.
Kommentit (8)
Ymmärtääkseni ideana oli ollut suojata alarinteestä se alastuloalue, johon mäkihyppääjä siis osuu maahan hypyn jälkeen.
Tästä oli jo aiemmin pitkä keskustelu. Ketjut esti pääsyn sinne rinteen jännimpään osaan, eli mäkeen. Siihen mihin ne hyppääjätkin laskeutuu. Tasainen alue ei ole yhtä tärkeä.
Omaisetko täällä näitä ketjuja tehtailee? Syyllisiä olivat rinteeseen omin luvin murtautuneet nuoret, joita oli varoiteltu monin tavoin, puhuteltukin. Siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli jo aiemmin pitkä keskustelu. Ketjut esti pääsyn sinne rinteen jännimpään osaan, eli mäkeen. Siihen mihin ne hyppääjätkin laskeutuu. Tasainen alue ei ole yhtä tärkeä.
Jännin kohta crossaamiseen on se missä mäen kulma muuttuu jyrkimmin, eli alaosa. Se vaijereilla rajattu osahan on samanlaista kuin missä tahansa pitkässä ylämäessä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli jo aiemmin pitkä keskustelu. Ketjut esti pääsyn sinne rinteen jännimpään osaan, eli mäkeen. Siihen mihin ne hyppääjätkin laskeutuu. Tasainen alue ei ole yhtä tärkeä.
On siinä alamäkeäkin ja se pinnan laatu ja ilkivallattomuus aivan yhtä tärkeä mäenlaskijoille: loukkaantumisen vaara on iso, jos suksi tökkää. Saimme lukea tästä aikaisemmin kymmenien sivujen verran paasausta.
Vierailija kirjoitti:
Omaisetko täällä näitä ketjuja tehtailee? Syyllisiä olivat rinteeseen omin luvin murtautuneet nuoret, joita oli varoiteltu monin tavoin, puhuteltukin. Siinä kaikki.
Kummallista kun syytettyjen penkillä ei ollut ainuttakaan nuorta. Ehkä voit keskittyä syyllisten etsintään peilin ääressä? Nythan oli puhe rinteen "suojellun" osan koosta. Kun alle puolet rinteestä on suojeltu, menee suojelulta aika lailla pohja pois.
Samoin sen ketjun kiinnitykset parilla ruuvilla puupylväässä. Lähtee yhdellä rukarin riuhtaisulla irti. Varmaan pidättelee paljon jos joku haluaa sinne mopolla mennä.
Minustakin ne näytti ennemmin siltä että ne oli persmäen estämiseen, koska vain mäen alaosa (josta saa vain hiljaiset vauhdit) oli vapaata laskualuetta.