Vierailija

Ja säilyttävätkö makunsa jos pystyy?

• ylös 1
  • alas 0

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Yleensä punaisista voi, tai siis kypsistä (keltaiset, oranssit jne.), mutta vihreistä ei, koska siemenet eivät ole ehtineet kypsyä. Tosin chili saattaa olla ns. F1-hybridi, jolloin siementaimista ei tule samanlaisia kuin emokasvi, mutta sehän on vain kiinnostavaa.

• ylös 10
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voi, itselläni on piripiri noin kasvatettuna. Tuoreeltaan poimitut siemenet itävät hyvin. Lajikkeet on kyllä välillä arvoitus.

Vierailija

Voi. Laitoin kerran itämään habaneroja ja pitkulaisia chilejä ja tomutin topsipuikolla ristiin. Tuloksena oli aika vinkeitä hybridichilejä. :D

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Voi. Se on kätevin tapa hankkia siemeniä. Muista sitten ottaa vesiviljely heti alussa käyttöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi. Laitoin kerran itämään habaneroja ja pitkulaisia chilejä ja tomutin topsipuikolla ristiin. Tuloksena oli aika vinkeitä hybridichilejä. :D

Hybridejä tulisi vasta niistä noin kasvatetuista siemenistä. Tomuttaminen ei muuta sen kasvin hedelmien lajia joka tomutetaan, vaan siemenien jotka siitä saadaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi. Se on kätevin tapa hankkia siemeniä. Muista sitten ottaa vesiviljely heti alussa käyttöön.

Vaikuttaa että monille tämä on hirveää hifistelyä, mutta sitten kun kuvataan satoa, näyttää suunnilleen samalta mitä itse saan aikaiseksi kukkamullalla ja Ikean lampuilla murto-osakustannuksin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa että monille tämä on hirveää hifistelyä, mutta sitten kun kuvataan satoa, näyttää suunnilleen samalta mitä itse saan aikaiseksi kukkamullalla ja Ikean lampuilla murto-osakustannuksin.

Minä saan hydrolla parempia tuloksia vähemmällä vaivalla ja se on puhtaampi menetelmä nimenomaan sisätiloissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä saan hydrolla parempia tuloksia vähemmällä vaivalla ja se on puhtaampi menetelmä nimenomaan sisätiloissa.

Ei noista muutenkaan ole sen enempää vaivaa kuin muistakaan huonekasveista, niin en oikein ymmärrä mitä tarkoitat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hybridejä tulisi vasta niistä noin kasvatetuista siemenistä. Tomuttaminen ei muuta sen kasvin hedelmien lajia joka tomutetaan, vaan siemenien jotka siitä saadaan.

Onko tälle väitteelle jotain pohjaa? Yleensä kuitenkin siihen fenotyyppiin vaikuttaa juurikin ne hedelmöittäneet siemenet.

Vierailija

Mulla on kaupan mandariineista kasvanu sellasia piikikkäitä pikku puita. Kyllä ne kasvaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko tälle väitteelle jotain pohjaa? Yleensä kuitenkin siihen fenotyyppiin vaikuttaa juurikin ne hedelmöittäneet siemenet.

Niin siis en tiedä ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin. Ihan perusbiologiaa. Jos sulla on kasvit a ja b ja ne pölyttyy yhdessä, muodostaen hedelmiä c, niin nämä hedelmät maistuu joko a:lle tai b:lle, riippuen siitä kummassa kasvavat. Sen sijaan hedelmien c siemenistä kasvaa yhdistelmä a:sta ja b:stä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaupan mandariineista kasvanu sellasia piikikkäitä pikku puita. Kyllä ne kasvaa.

Kauanko siihen on mennyt aikaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin siis en tiedä ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin. Ihan perusbiologiaa. Jos sulla on kasvit a ja b ja ne pölyttyy yhdessä, muodostaen hedelmiä c, niin nämä hedelmät maistuu joko a:lle tai b:lle, riippuen siitä kummassa kasvavat. Sen sijaan hedelmien c siemenistä kasvaa yhdistelmä a:sta ja b:stä.

Jos et tiedä mikä on fenotyyppi niin luulen ennemminkin että sinä et ole ymmätänyt mitä minä tarkoitin. :)

Vierailija

Kiitos vastauksista. Punaisista chileistä olen tosiaan siemenet ottanut talteen. Vesiviljelyä en ole koskaan kokeillut, joten se onkin sitten uusi juttu.

Vierailija

Niistä mitä itse olen kasvattanut, noin kymmentä erilaista, olen aina saanut samoja chilejä, kuin mitä ostinkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kauanko siihen on mennyt aikaa?

Jokunen vuosi menee. Sitruunaa tekisi mieli kasvattaa mutta sekään ei tee hedelmiä ennekuin vasta 15 vuoden päästä jos nyt istuttaa 😁

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ainakin hedelmien ulkomuoto oli jotain kasvien a:n ja b:n väliltä.

-se joka alunperin kommentoi hybridichileistä

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.