150 000 mökkilaina?
Kommentit (29)
150 000e kesämökki on tosi tyyris mökki jo. Täältä eteläsuomesta saa kesämökkejä veden ääreltä hintaan 50 000e ylös päin. Mun mielestä 150 000e kesämökistä on jo todella paljon.
Ilmeisesti mieluinen mökki on löytynyt. Ostohuumassa kannattaa pitää mielessä: Mökkiä ei pidä ostaa kokonaan lainarahalla, mökkilaina on kulutusluotto eli laina on korkeammalla kotonorolla kuin asuntolaina. Meri vai järvi, ranta vai saari, järven koko, rannan suunta (länsi/itä) ovat mökin arvoon vaikuttavia tekijöitä.
Mökkikuluihin voi myös lisätä sen, että mökkielämä (tuoka, juomat) on kalliimpaa kuin arki kotona. Bensakulut vielä päälle.
Mistä minä sen voisin tietää?
Itse maksoin äsken anaaliyhdynnästä 20v silarimisuun 150€, mielestäni se oli sen wörttiä. Jonkun mielestä taas ei.
Kolmevitosesta menevä m55
Mieluummin satsaisin parempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin sadan tonnin mökkilaina seitsemän vuotta stten ja ostettiin mieluisa mökki tunnin ajomatkan päästä stadista. Laina on lyhentynyt jo alle puoleen.
Meillä tosin oli asunto jo maksettuna, mutta laske ap itse. Lainakuluihin (siis asuntolaina ja mökkilaina yhteenlaskettuna) saa noin hanskasääntönä mennä korkeintaan 40 prosenttia nettotuloista. Jos menee enemmän, eläminen käy liian niukaksi ja teillä ei ole pelivaraa, jos vaikka jompi kumpi teistä joutuu työttömäksi tai sairastuu.
Sinänsä mökin VOI ostaa kyllä kokonaan lainarahalla, jos lyhennyksiin on varaa. Ei se eroa yhtään muista hankinnoista, liki maksettu asuntonnehan siinä on takuuna.
Oman rahoitusosuuden säästäminen vie kumminkin vuosia, ja lapset ovat hyvässä mökkeilyiässä aika lyhyen ajan. Näin me sen ajattelimme ja tosiaan, nyt teinit eivät enää välitä mökillemenosta.
Meillä hieman erilainen tarina. 7 vuotta sitten ostettiin rantatontti ilman lainaa tunnin ajomatkan päästä kotoa. Siihen saunamökki pari vuotta myöhemmin osittain lainalla. Aitta ostettiin viime vuonna. Velkaa nyt muutama kymppitonni. Asuntolaina on maksettu.
Halusimme minimoida riskit ja ostaa mökin osissa. Kokonaishinta meille tälle kokonaisuudelle on alle 150 000. Todellinen myyntiarvo riippuu ostajasta. Järven rannalta tuskin kukaan ostaa satojen tuhansien mökkiä.
Mökin ylläpitoon menee aika paljon rahaa. En ehkä ostaisi kokonaan lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mökin ylläpitoon menee aika paljon rahaa. En ehkä ostaisi kokonaan lainaksi.
Mitä rahaa siihen ylläpitoon menee? Minulla on mökki ja ainoat kulut on kiinteistövero ja vakuutukset.
Jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa, mutta mieti miten monta kertaa voisit vuokrata esim. luksusmökin tuolla rahalla?
Itse laitan rahat osakkeisiin ja silloin tällöin vuokraan mökkejä.
Up. Meilläkin mietinnässä. Mökkiä tekisi mieli.