Alhainen ruumiinlämpö ja palellus
Minua on nyt muutaman kuukauden ajan vaivannut aina takaisin tuleva vilu. Yöllä nukun kahdella peitolla, eräänä yönä päällä oli fleece, kerrastohousut, villasukat ja kaksi peittoa, mutta silti palelsi.
Eräänä kertana mittasin ruumiinlämmön kuumeen varalta ja mittari näytti 35,2. Kielen alta tulos oli 35,7. Nyt olen muutamaan kertaan mitannut "vilukohtauksen" aikana ruumiinlämpöä, ja se on aina ollut alle 35,5. Kävin tänään testiksi mittauksen jälkeen lenkillä ja join kuumaa teetä. Palellus hävisi ja ruumiinlämpö nousi hetkeksi 36,2 asteeseen, mutta tunnin päästä vilu palasi ja lukema oli taas 35,2.
Olen syyttänyt tästä huonoa mittaria, vetoisaa kämppää, lämmintä suihkua ja vaikka mitä. Hiljalleen alkaa kuitenkin tulla epäilys, että onkohan kaikki reilassa. Palelluksen lisäksi yöunivaatimukseni ovat venähtäneet seitsemästä tunnista yhdeksään. Tässä syynä on kuitenkin todennäköisesti vain se, että mikään ei pakota minua nousemaan tällä hetkellä aikaiseen. Kilpparitesteissä kävin toisenlaisten oireiden vuoksi kolmisen vuotta sitten. Jotakin pientä poikkeamaa löytyi, mutta ei mitään hälyyttävää. Mitähän tämä on, vai onkohan mitään? Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (38)
Minulla oli palvelua ja matala lämpö kuumemittarilla kuten sinulla ja ihmettelin myös dykettä joka oli luokkaa 49-50. Pyysin päästä kilpirauhaskokeisiin ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot eivät olleet mitenkään alhaiset/korkeat. Mene uudestaan kokeisiin ja kerro oireistasi.
Toinen mikä voi palelluttaa on että syöt liian vähän et saa tarpeeksi kaloreita.
Sain syöpähoitona pitkään kortisonia ja olin koko ajan ns. pakkasella.
Normaali ruumiinlämpö on 36,2 astetta, mutta sairaalassa ja pitkään kotona mittasin 35,2 asteen lämpöä.
Käytin villaisia alusasuja kerrospukeutumisen alla, kotona villasukkia tai tuplavillasukkia ja nukuin pyjamassa ja aamutakissa kolmen untuvapeiton alla.
Paranin ja tarkenen nykyisin vähemmän topattuna.
Toivottavasti syy paleluun löytyy sinulla, koska viluisana oli kurjaa. Kävisin lääkärissä.
Kerro lääkärille oireista, niin hän varmasti tekee lähetteen uuteen kilpirauhaskokeeseen. Oireesi ovat täsmälleen kuten kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Verikokeella asia selviää.
Ap:n äidinkieli ei ole varmaankaan suomi. Palellus ja yöunivaatimus.
Hyvin kuitenkin kirjoitat, mutta muutamista sanoista huomaa.
No itse olen huomannut että palelu tulee kun keho pyrkii säästämään jotain. Eli jos mm. olen syönyt harvemmin niin vilu tulee hyvin äkkiä. Lisäksi jos en ole liikkunut ja olut vain paikallani. Tarkoittaen siis sitä että keho on nolla tilassa. Normaali kehossa toiminta on jatkuvaa. Normaalisti ihmisen pitäisi syödä parin tunnin välein jotain, että keho toimii normaalisti. Lisäksi jokapäiväinen liikunta myös pitää aineenvaihduntaa yllä. Oletko huomannut onko sinulla aineenvaihdunta jotenkin päässyt pysähtymään. Syötkö tarpeeksi usein? Kilpirauhasen taudeissa on yleensä se väsymys todella voimakkaana. Ja siihen eiauta syöminen eikä mikään liikunta tai muu. Jos kehosi on koko ajan aliravitsemuksella en ihmettele jos olet jäässä koko ajan. Nämä muut puutokset mitä voisi olla niin keho pyrkii niitä itse hallitsemaan. Jos sinua ei tee mieli mm. suolaisia ruokia hirveästi niin en usko että mikään suolan puute on taustalla. Itse mm. ennen menkkoja syön jauhelihaa...Ainoastaan viikko ennen menkkoja. Se kertoo että kehossa tarvitaan rautaa. Ei niitä tarvi purkeista syödä roppa kaupalla kun ei ole puutostakaan. Ja kylmä tulee siitä että ympärilläsi on kylmempi ja lämpötila on silloin iholta mitattuna todellakin matala. Se ei tarkoita että olet 35 koko ajan. Mittaa lämpö esimerkiksi kuukaudessa joka päivä. Kuukautiskierron aikana lämpö myös vaihtelee. Vaikka se lämpö olisi 35 niin se ei tarkoita että olet jäässä koko ajan. Kun mittari näyttää 27 niin voit olla huolissasi. Silloin on mentävä lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla millainen hemoglobiini?
Raudanpuutekki voi viluttaa. Näillä keleilllä tosin ei ole ihme jos viluttaa.....T. Toinen palelija
Aikoinaan hemoglobiini oli liian matala, mutta se johtui enimmäkseen runsaista kuukautisista. Nykyään kuukautiset niukemmat hormonaalisen ehkäisyn vuoksi, viimeksi verenluovutuksessa hemoglobiiniarvot olivat ok.
Vierailija kirjoitti:
Otitko influenssapiikin?
En tällä kertaa.
Ylipaino,alipaino,huono kunto, väärä ruokavalio.
Veikkaisin tuota ylipainoa jo liikkumattomuutta.
xxl kirjoitti:
Ylipaino,alipaino,huono kunto, väärä ruokavalio.
Veikkaisin tuota ylipainoa jo liikkumattomuutta.
Olen normaalipainoinen 23-vuotias nainen. Kävin vastikään kehonkoostumusmittauksessa, kaikki arvot ovat kohdillaan. Lihasmassaa sopivasti, painoa pitäisi puottaa kaksi kiloa, jotta olisin ihanteessa. Liikun kolme kertaa viikossa hikiliikuntaa ja matkat taitan pyörällä. Eli tässä ei pitäisi olla vikaa.
Kokeile käydä lämpimässä suihkussa.
Ihmisen ruumiinlämpö laskee öisin muutenkin. Mulla saattaa olla alle 35 ja illalla 36.5 tai enemmän olin sairas tai terve..
Kovaan paleluun voi auttaa kuuma suihku.
Nää pakkaset voi tehdä sen että asunto viilenee yhtäkkiä ja palelet siksi. Onko lattia kylmä?
Patteri täytyis ilmata esim taloyhtiön puolesta jos se ei lämpene kunnolla. Patterin ja termostaatin edessä ei saisi olla mitään esim. verhot siinä edessä saa patterin lopettamaan lämmityksen. Kokeile onko patterisi ylipäätään lämmin, jos on - onko sen edessä verho tai huonekalu - jos ei, pidätkö huoneiden ovia kiinni jolloin lämpö ei pääse jokaiseen huoneeseen?
Minä olen teini-ikäisestä palellut. Normaali huoneenlämpö on kärsimystä, olen jäässä. Omassa asunnossani pidän talvisin +26 astetta. Ihanaa kun on lattialämmitys asunnossa!
Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin joskus 25-26-vuotiaana. Nyt useamman vuoden syönyt Tyroksiinia ja arvot kohdallaan ja olo hyvä. Paleleminen jatkuu..
Ruumiinlämpö minulla on normaalisti 35,5. Kuume ei helposti nouse, tavallisessa flunssassa voi olla 37, ja silloin olen tosi kipeä! Tyttärelläni sama juttu, paitsi vajaatoimintaa ei ole. Isäni oli samanlainen. Olen sitä mieltä että se on vain ominaisuus, ilkeä sellainen koska palelu on kamalaa! Sen takia vihaan talvea lunta ja pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen huomannut että palelu tulee kun keho pyrkii säästämään jotain. Eli jos mm. olen syönyt harvemmin niin vilu tulee hyvin äkkiä. Lisäksi jos en ole liikkunut ja olut vain paikallani. Tarkoittaen siis sitä että keho on nolla tilassa. Normaali kehossa toiminta on jatkuvaa. Normaalisti ihmisen pitäisi syödä parin tunnin välein jotain, että keho toimii normaalisti. Lisäksi jokapäiväinen liikunta myös pitää aineenvaihduntaa yllä. Oletko huomannut onko sinulla aineenvaihdunta jotenkin päässyt pysähtymään. Syötkö tarpeeksi usein? Kilpirauhasen taudeissa on yleensä se väsymys todella voimakkaana. Ja siihen eiauta syöminen eikä mikään liikunta tai muu. Jos kehosi on koko ajan aliravitsemuksella en ihmettele jos olet jäässä koko ajan. Nämä muut puutokset mitä voisi olla niin keho pyrkii niitä itse hallitsemaan. Jos sinua ei tee mieli mm. suolaisia ruokia hirveästi niin en usko että mikään suolan puute on taustalla. Itse mm. ennen menkkoja syön jauhelihaa...Ainoastaan viikko ennen menkkoja. Se kertoo että kehossa tarvitaan rautaa. Ei niitä tarvi purkeista syödä roppa kaupalla kun ei ole puutostakaan. Ja kylmä tulee siitä että ympärilläsi on kylmempi ja lämpötila on silloin iholta mitattuna todellakin matala. Se ei tarkoita että olet 35 koko ajan. Mittaa lämpö esimerkiksi kuukaudessa joka päivä. Kuukautiskierron aikana lämpö myös vaihtelee. Vaikka se lämpö olisi 35 niin se ei tarkoita että olet jäässä koko ajan. Kun mittari näyttää 27 niin voit olla huolissasi. Silloin on mentävä lämpimään.
Pitää alkaa mittailemaan nyt päivittäin. Syön keskimäärin viidesti päivässä ja kaksi lämmintä ruokaa. Eli syömisenkään vähyyteen en usko.
Tulin juuri kipeäksi, kurkkuun koskee kovasti, olo on vetämätön, räkä valuu iho on todella kosketusherkkä ja lihakset voimattomat sekä kipeät. Nyt ruumiinlämpö on enemmän, kuin se on ollut pariin kuukauteen, eli siis 36,9. Edellisenä päivänä mitatessa lämpö oli 35,3. Varsinaista kuumetta ei kuitenkaan nouse, vaikka olo on kuumeinen.
Vierailija kirjoitti:
Jodin puutos on hyvin yleinen. Epäillään, että jopa 95 % suomalaisista kärsii jodinpuutoksesta. Jodi on ehdottoman tärkeä mm. kilpirauhasen normaalille toiminnalle. Kilpirauhasen piilevä vajaatoiminta onkin tänä päivänä hyvin yleistä.
Nämä ovat usein merkkejä jodinpuutoksesta:
Matala ruumiinlämpö alle 36.5C
Kroonisesti väsynyt, uupunut
Fibromyalgia
Kilpirauhassairaus tai –syöpä
Rinnat arat kosketukselle
Kysta rinnassa, rintasyöpä
Levitä jodia tai jodivalmistetta (esim. nestemäinen Betadine) kyynärtaipeeseen, ranteen sisäpuolelle tai sisäreiteen. Mikäli läiskä häviää alle 24 tunnissa, on jodinpuute. Mitä nopeammin väri haalistuu iholta, sitä suuremmasta puutoksesta on todennäköisesti kyse.
Myös ihon kautta imeytyy jodia elimistöön, iho on ihmisen suurin elin.
Kopioitu Nutrimian sivuilta
Taitaapi olla näin. Itselläni hävisi patti rinnasta, kun söin jodia. En tiedä mitä patti oli. En käynyt lääkärissä.
Juotko vettä riittävästi? Varsinkin jos juot kahvia runsaasti, pitäisi huolehtia myös riittävästä veden saannista (pelkkä vesi, ei mitään makuvesiä). Eräs työkaverini kärsi viluisuudesta montaa vuotta, kunnes vaihtoi kasvirasvat voihin ja kookosrasvaan ( luomu). Palelu loppui 2vk:n sisällä! Soijatuotteiden käyttö aiheutti minulla palelua ja omituista kylmäntunnetta kehon sisällä. Lopetin soijan käytön. Palelu ja kylmäntuntu hävisi. Tutkimusten mukaan soija aiheuttaa kilpirauhasen toimintahäiriöitä. Suosittelisin kuitenkin kilpirauhastutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Juotko vettä riittävästi? Varsinkin jos juot kahvia runsaasti, pitäisi huolehtia myös riittävästä veden saannista (pelkkä vesi, ei mitään makuvesiä). Eräs työkaverini kärsi viluisuudesta montaa vuotta, kunnes vaihtoi kasvirasvat voihin ja kookosrasvaan ( luomu). Palelu loppui 2vk:n sisällä! Soijatuotteiden käyttö aiheutti minulla palelua ja omituista kylmäntunnetta kehon sisällä. Lopetin soijan käytön. Palelu ja kylmäntuntu hävisi. Tutkimusten mukaan soija aiheuttaa kilpirauhasen toimintahäiriöitä. Suosittelisin kuitenkin kilpirauhastutkimusta.
En juo kahvia, mutta tosiaan vesikin jää liian vähälle. Vesi on siis ainoita asioita mitä juon päivän aikana ja sekin saattaa jäädä pariin kolmeen lasilliseen.
Onko sulla millainen hemoglobiini?
Raudanpuutekki voi viluttaa. Näillä keleilllä tosin ei ole ihme jos viluttaa.....
T. Toinen palelija