Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luemme yhdessä lapsen kanssa lukion kokeisiin - normaalia?

Vierailija
02.02.2018 |

Olenko siis ylihuolehtiva, kun luen jo täysi-ikäisen lapsen kanssa kokeisiin?

Tytär on ihan normiälyinen, kielissä ainakin lähes kiitettävää tasoa, mutta reaaliaineissa opiskelemme paljon yhdessä. Naurun ja itkun kanssa...

Tytär on ollut ns. alisuoriutuja peruskoulussakin. Lukion aloitti taas amiksen jälkeen.

Sovimme aina päivät ennen kokeita, jolloin luemme yhdessä.

Emme ole läheisriippuvaisia, tämä lapsi ei asu kotona enää, itsenäistyi varhain. Käy töissä ja elää muuten omaa elämäänsä.

Olenko ihan outo, kun käytän tuntisotalla aikaa mm. psykan parissa. Hulluna luemme ja välillä hermostumme, huudamme melkein. Joskus nauramme tai jäämme muuten vaan juttelemaan aiheesta.

Onko tämä epänormaalia: äiskä kuulustelee läksyjä kuin peruskoululaiselta. Vai onko tämä vaan välittämistä? Laatuaikaa?

Niin, saan kiitokset myös: ”kiitos kun autoit”.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo vähän omituista. 

Vierailija
2/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalta! Jatkakaa toki niin kauan kun pystytte ja on ihanaa että ootte noin läheisiä ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei pärjää koulussa niin silloinhan juuri vanhempien pitäisi olla mukana lapsen opiskelussa.

Vierailija
4/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opit itsekin samalla.

Vierailija
5/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omituista, ja kyllä tytön on opittava itse pärjäämään ja ottamaan vastuu omista opinnoista. Teet ison karhunpalveluksen tytöllesi.

Vierailija
6/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ainakin ymmärrän, että sinä et tiedä mitä tarkoitetaan alisuoriutujalla. Alisuoriutuja on sellainen, joka on laiska tekemään tehtäviä koulussa ja kotona, vaikka äly riittäisi parempiin tuloksiin kuin se mitä saa.

Vierailija
7/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Meillä on kolme lasta. Jokaisen kanssa olen joutumut jossain vaiheessa tekemään koulutöitä, kun lapsi on tarvinnut apua tai lisäopetusta. Syitä opetuksen tarpeeseen on erilaisia. Joskus koulussa ei ole opetettu, joskus opetus ei ole mennyt perile ja joskus on muuten vaan tarvinnut lisäharjoitusta.

Vierailija
8/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei osaa itse lukea niin menköön amikseen

ise käyttäisin opiskeluajan vanhempana tai lapsena johonkin hyödyllisempään kuten kitaran soittoon 8 tuntia päivässä  ja punttisalille 1 tunti, muu turhaa kaikki muu turhaa

Vierailija
9/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika toi vielä lukioaikoina joskus kirjan ja pyysi, että kysele. Luki itse, mutta pyysi kyselemään.

Vierailija
10/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia välittämistä. Kyllä meilläkin lukiolaista tsempataan ja tarvittaessa kysellään kokeisiin.

Ja eihän niitä edes voi kysellä, ellei itse vähän lue.

Ja kyse ei ole siitä, etteikö lukiolainen osaisi ymmärtäisi tai pärjäisi.

Nytkin 5 isoa koetta takanapäin ja yhdessä kaikkia vähän ”opiskeltiin”

Vierailija
11/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olisin toivonut omalta vanhemmaltani itse. Lapsesi on onnekas :)

Vierailija
12/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein lukioikäisille lapsille testikokeita, kuulustelin läksyjä,kävin läpi esseitä jne. Itse he sitä pyysivät ja minähän autoin. Nyt kaksi lukee lääketiedettä, yksi on kauppakorkeassa. Ei se ihan hukkaan mennyttä yhteistä aikaa ollut.

Vierailija
13/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota olisin toivonut omalta vanhemmaltani itse. Lapsesi on onnekas :)

Nyt nousi kyyneleet silmiin. Teet sen sitten omalle lapselle.

T. Ap

Vierailija
14/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On omituista, ja kyllä tytön on opittava itse pärjäämään ja ottamaan vastuu omista opinnoista. Teet ison karhunpalveluksen tytöllesi.

On se kyllä kamalaa ja epänormaalia että vanhempi auttaa ja kannustaa lasta opiskelussa. Kyllä pitäisi jokaisen ala-asteen jälkeen yksinään pärjätä ilman vanhemman apua ja tukea.

Vierailija
15/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tuohon ollenkaan. Tyttö huomaa, että äiti on kiinnostunut hänen opinnoistaan. Nykyään on todella ponnisteltava, jos mieli pärjätä ja päästä jatko-opiskelemaan. "Ei oppi ojaan kaada, eikä taito tieltä työnnä" äidinkään kohdalla sitä paitsi. Pysyy aivot terävinä, ja voi antaa lapselleen hyvän esimerkin. Koko elämä on oppimista.

Vierailija
16/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallista, mutta jos nuori tarvitsee apua, niin ihanaa kun autat.

Voisiko hänellä olla ADD tai muuta toiminnanohjauksen ongelmaa, mikä selittäisi tuen tarpeen?

Vierailija
17/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yngwie Malmsteen kirjoitti:

jos ei osaa itse lukea niin menköön amikseen

ise käyttäisin opiskeluajan vanhempana tai lapsena johonkin hyödyllisempään kuten kitaran soittoon 8 tuntia päivässä  ja punttisalille 1 tunti, muu turhaa kaikki muu turhaa

Newsflash: amiksessakin täytyy lukea! Itselläkin oli teoriakokeita ja niihin piti lukea älyttömästi. Lisäksi ne äidinkielen, englannin ja ruotsin kokeet....

Vierailija
18/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasvattanut lapsestasi alisuoriutujan. Ja jatkat samalla linjalla.

Vanhemman tehtävä on saada lapsi uskomaan itseensä, ei tehdä puolesta.

Vierailija
19/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se että auttaa lastaan opiskelemaan ole mitään puolesta tekemistä. Jos vanhempi menisi lapsensa puolesta kokeeseen tai etsisi jostain suorat vastaukset kaikkeen olisi puolesta tekemistä. Aloitustekstin mukainen toiminta taas on lapsen auttamista ja tukemista opinnoissaan.

Vierailija
20/21 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että auttaa lastaan opiskelemaan ole mitään puolesta tekemistä. Jos vanhempi menisi lapsensa puolesta kokeeseen tai etsisi jostain suorat vastaukset kaikkeen olisi puolesta tekemistä. Aloitustekstin mukainen toiminta taas on lapsen auttamista ja tukemista opinnoissaan.

Kyllä toi on puolesta tekemistä.

Vanhemman pitää tehdä itsensä tarpeettomaksi. Ei välttämättömäksi.

Minulla on kaksi yläkoululaista ja kyllä idea on se, että yläkoulun aikana siitä oppilaasta tulee opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi