Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

te, joiden pienet lapset liikkuvat pyörällä, eivät rattailla

Vierailija
14.07.2008 |

Miten te, jotka täälläkin palstalla aina kerrotte, että teidän pienet lapsenne liikkuvat paikasta toiseen pyörällä, ettekä tarvitse rattaita, käytännössä oikein sen teette? Juoksetteko kauppakasseinenne perässä, kun lapsi ajaa pyörällä, vai ajatteko itse pyörällä edellä ja luotatte, että lapsi tulee liikenteessä perässä? Mihin laitatte pyörän kun menette ostoskeskukseen? Kuka pääkaupunkiseutulaisilla pyörän kuljettaa bussiin tai raitsikkaan, jos teillä on jo kädet täynnä ostoskasseja? Olen vain utelias, kun itsellä hommasta ei oikeasti tulisi mitään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut on vauvalla ja jo 2,5 v liikkui pyörällä. Tällöin tietysti kävelin itse työntäen vaunuja. Isompi lapsi pyöräili ja ei sen ikäinen nyt älyttömän kovaa pyöräile ja lisäski olemme opetelleet, että kun huudan, että pysähdy, niin hän pysähtyy.

Meilläpäin on hyvät pyörätiet.

Nyt meillä ei ole enää vauvaa ja nuorin on 3v. Hän pyöräilee sujuvasti. Usein kävelen itse ja lapset pyöräilevät huutomatkan etäisyydellä, osaavat pysähtyä aina ennen suojatietä esim. Mutkan taakse ei saa hävitä jne. Ja he pysähtyvät, kun huudan.

Joskus myös itse pyöräilen, mutta en vielä hirveän milellään, koska pienin jää apupyöristään helposti esim. katukivetyksiin kiinni ja on helpompi auttaa, kun ei ole omaa pyörää tiellä.

Me pyöräilemme keksustaankin. Meiltä sinne on ehkä 3,5 km ja sitten takaisin.

Vierailija
2/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain silloin kun ollaan jossain lähistöllä, julkisilla ei liikuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikuiset viuhtovat sata kilometriä tunnissa ohi molemmin puolin ja teinit kurvailevat skoottreilla ohi. Ja kun huutaa, lapsihan kääntyy sitten välittömästi takaa kaahaavan aikuise pyöräilijän eteen. ap

Vierailija
4/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä "maaseudulla" voi ihan rauhassa liikkua pyörillä, tosin meillä tytöt eivät ole pyöräilystä koskaan innostuneet, mutta onnistuisi kyllä hyvin.

Vierailija
5/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pyöräteillä varsinaisia ruuhkia ole!

Ja jos mopon pärinää kuuluu nuorin hyppää pyörältä pois ja seisoo tien sivussa. Pelkää vähän niitä.

Keskustassa lapset ovat sitten ihan minun vieressäni. Nuorin tarunta etäisyydellä. -2-

Vierailija
6/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräteillä pystyi ihan rauhassa lasten kanssa pyöräilemään. Pysähtyivät aina sekä huudettaessa että risteykseen. Tietä eivät saaneet ylittää ilman että aikuinen antoi luvan "nyt saa mennä", ja mun lapset olivat tottelevaista sorttia eivätkä koskaan menneet sen tien yli ilman lupaa.

Vierailija
7/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v7kk poika ei suostu kuin istahtamaan pyörän päälle - ei siis todellakaan vielä pyöräile itse. Että melko pienten lasten kanssa onnistutte liikkumaan pyörillä!

Vierailija
8/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tottelevaista sorttia ja jos ollaan autolla liikenteessä niin jaksavat kävellä siinä missä aikuinenkin (ovat tottuneet myös kävelemään).

Vierailija
9/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kertakaikkiaan innostu pyöräilystä :( Yritetty kyllä on, mutta hyvä jos sata metriä pyöräilee yhdellä kertaa..

Vierailija
10/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan helsingissä, ei toki keskustassa. Lapsen ollessa noin 2½ vuotias alettiin kulkemaan pyörällä. Lapsi pyöräili ja minä kävelin. Ei ton ikäinen polje niin kovaa ettei aikuinen perässä pysy. Lapsi opetettiin pysähtymään tien reunaan ja käskystä.

Minä kannoin kauppaostokset repussa jos kaupassa käytiin, kauppakeskuksiin mentiin bussilla ei pyörällä.

Talvella tietenkään ei sitten menty fillarilla vaan pulkalla.

Vierailija
11/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat nyt 7,5v ja 3,5v eikä rattaita olla käytetty aikoihin.

Me asumme isossa eurooppalaisessa suurkaupungissa, jossa lapset saavat pyöräillä jalkakäytävällä alle 20'' pyörällä. Isommalla on just sen kokoinen fillari ja pienemmällä vasta 12''. Pieni pyörä on meille strateginen valinta sillä se on helpompi hallita vaikeissa paikoissa.

Jos itse lähden pyörällä, pienempi kulkee tarakalla. Tässä liikenteessä ei voi ajatellakaan että apupyörällinen fillaroisi itsekseen.

Vierailija
12/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4,5 v osaa ajaa, mutta en ole uskaltanut tielle lähteä sen kanssa niin että pyöräilisi. En voi täysin luottaa että ei lähtisikin ajamaan hurjaa vauhtia, niin en vaan uskalla.

Vierailija
13/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla Myyrmäessä, ja täällä on onneksi niin hyvin kaikki kevyen liikenteen väylät, ettei autoteitä tarvitse juurikaan ylitellä kun kulkee lasten kanssa.

Meillä on pieni vauva rattaissa ja 2,5-vuotias ja 5-vuotias pyöräilevät. meillä myös lapset kyllä tottelevat puhetta, eivätkä lähde kaahailemaan päättömästi. Eivät mene omine lupineen autotielle, ja varsinkin sen pienemmän lähellä pyrin itse jatkuvasti kävelemään, ainakin jos on autotie lähellä.

Vierailija
14/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on lapset opetettu liikkumaan nätisti liikenteessä eikä juoksemaan tai pyöräilemään kuin päättömät kanat ympäriinsä. Reilu 3 vuotias pyöräilee ihan rauhallisesti vieressä tai edessä kun lykin pienempää rattaissa.

Vierailija
15/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hiukan jännittää aina kun näkee pieniä pyöräilijöitä, jotka helposti kääntyvät juuri takaa tulevan pyöräilijän eteen.

Vierailija
16/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkumaan liikenteessä, joten osaavat liikkua pyörällä, ettei perässä tarvitse juosta. Nyt 2v5kk vanhakin on ruvennut kulkemaan pyörällä kauppareissut 2km suuntaansa. itse työnnän vaunuissa kaksosia, joten rattaista oli jokatapauksessa luovuttava. Koskaan ei ole mitään meinannutkaan sattua, tuo reilu 2vee polkee vieressä, 3v5kk vanha hieman edellä, ja isommat edellä tai perässä. JA hyvin menee.

Vierailija
17/17 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere ei ole kovin suuri kaupunki, asutaan keskustan ulkopuolella ja ihan hyvät pyörätiet löytyy.

Meillä tenavat on oppinu pari vuotiaina polkeen.

Pahin tilanne oli jonkun aikaa sitten kun tuli alamäki eikä pienin; tänä kesänä pyöräileen oppinu 2- vuotiaamme ei osannut jarruttaa ja siinä raskaana ollessa sain lapsen juostua kiinni.. ;)

Itse otan toiset huomioon liikenteessä, oletan että normaalijärkinen aikuinen rajottaa liikkumistaan lapsia nähdessään sen verran että varoo kohdalla, soittaa kelloa jne. ja katsoo miten toiset väistyy.

Minusta on kummallista jos liikkumiseen vaikuttaa niin suuri pelko tapaturmasta ettei voi liikkua!

2-3- vuotiaat on toki riski pyörällä, mutta siinähän sitä oppii kun kulkee vieressä ja pikkuhiljaa opettaa! Uudestaan riski on kun lapsi oppii ajamaan ja alkaa tekeen temppuja, ei kai sillonkaan pyöräilyä lopeteta?

Nyt meidän 2- vuotias osaa jarrutellakin, parin päivän teho-opetus ja joka lenkillä kertaaminen vaikka osaakin.

Lapset ei meillä polje niin kovaa ettei niitä saa kiinni jos ei sattuisi kuulemaan, itse taas arvioin toisten liikkumista ja olen itse valppaana kun muita tulee lähelle.

Reppuun mahtuu tavaraa jos kaupassa piipahdetaan pyörillä, mutta jos vaaratilanne tulee niin kyllä kauppakassit lentää ojaan -oli lapsi isompi tai vanhempi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan