Miksei gynekologeja ole kunnallisessa terkkarissa??
Jälleen kerran: jos miehet kantais kehollaan kaiken vastuun lisääntymisen duunista, he ei ainakaan maksais suositelluista vuosittaisista lääkärikäynneistä yksityisellä. On se jännä. Poskiontelot, vatsavaivat, hampaat jne. hoituu kunnallisella, mutta auta armias, pimppi pitää viedä yksityiselle. Eikö arvonlisäverolliset kuukautissuojat, särkylääkkeet, rintaliivit, e-pillerit, kierukat, vaihdevuosirohdot jo olis tarpeeksi! Miksi?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa nro 4: kyselin kuntani terkkarista, saisinko sisätarkastuksen ja munasarjojen ultraäänen kipujen takia. Terveyskeskuksessa on siirrettävä uä-laite plus poskionteloita yms ultrataan ihan normisti siellä. Jouduin polkemaan jalkaa tosissaan että kiukkuisesti antoivat ajan ja sanoivat, että seuraavan kerran sitten mentävä yksityiselle.
Ap
Ps. Ja kukas se tokaisi tässä ketjussa, että ei poskionteloitakaan ultrata vuosittain. Kröhöm. Sellaisesta suosituksesta en olekaan kuullut. Vähän eri asia.
Mä en saanut terveyskeskuksesta aikaa vatsakipujen ja verisen ulosteen vuoksi, joten en kauheasti ihmettele, että jouduit polkemaan jalkaa. Ihmettelen, että sait ajan. Mulle kerrottiin puhelimitse, että mulla on peräpukamia ja mahdollisesti laktoosi-intoleranssi, joten kannattaa olla viikko pari laktoosittomalla ruokavaliolla. Olin jo kokeillut tätä ja kerroin sen puhelimessa, mutta kehoitettiin kokeilemaan uudestaan. Menin yksityiselle. Suoli tähystettiin samalla viikolla. Diagnoosi oli krooninen suolistosairaus.
En tämän kokemuksen jälkeen paljon viitsi terveyskeskukseen soitella. Pitäköön aikansa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei pääse gynelle. Menin sitten kovien kipujen kanssa yksityiselle ja iso kystahan se siellä oli. Mutta julkisella ei suostuttu tutkimaan tai uskottu.
Espoossa sama. Endometrioosia ei tutkita/hoideta julkisella. On kuitenkin kovin kivulias ja elämää haittaava vaiva.
Älä yleistä. Mun endo on tutkittu ja hoidettu Espoossa julkisella puolella (tk ja Jorvin sairaala).
Miten onnistuit saamaan lähetteen?
Olisikohan saanut ihan lääkärin tekemien tutkimusten jälkeen. Niin minä ainakin olen saanut lähetteen Jorvin naistentautien poliklinikalle ja sitä kautta laitettu leikkausjonoon.
Mä en saanut ja sanottiin että endometrioosia (endometrioosia siis ylipäätään ei erityisesti mun endometrioosia) ei hoideta paitsi jos on lapsettomuusongelma. Tästä ei ole montaa vuotta.
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa nro 4: kyselin kuntani terkkarista, saisinko sisätarkastuksen ja munasarjojen ultraäänen kipujen takia. Terveyskeskuksessa on siirrettävä uä-laite plus poskionteloita yms ultrataan ihan normisti siellä. Jouduin polkemaan jalkaa tosissaan että kiukkuisesti antoivat ajan ja sanoivat, että seuraavan kerran sitten mentävä yksityiselle.
Ap
Ps. Ja kukas se tokaisi tässä ketjussa, että ei poskionteloitakaan ultrata vuosittain. Kröhöm. Sellaisesta suosituksesta en olekaan kuullut. Vähän eri asia.Mä en saanut terveyskeskuksesta aikaa vatsakipujen ja verisen ulosteen vuoksi, joten en kauheasti ihmettele, että jouduit polkemaan jalkaa. Ihmettelen, että sait ajan. Mulle kerrottiin puhelimitse, että mulla on peräpukamia ja mahdollisesti laktoosi-intoleranssi, joten kannattaa olla viikko pari laktoosittomalla ruokavaliolla. Olin jo kokeillut tätä ja kerroin sen puhelimessa, mutta kehoitettiin kokeilemaan uudestaan. Menin yksityiselle. Suoli tähystettiin samalla viikolla. Diagnoosi oli krooninen suolistosairaus.
En tämän kokemuksen jälkeen paljon viitsi terveyskeskukseen soitella. Pitäköön aikansa.
Mitä ohjeita sait hoitoon?
Minulla oli aikoinaan saksalainen työnantaja Helsingissä. Me naiset saimme työsuhde-etuna gynekologin käynnit ja jopa mammografian. Meni muutama vuosi ja firma myytiin suomalaiselle yritykselle, siihen loppui ihanuudet.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ps. Ja kukas se tokaisi tässä ketjussa, että ei poskionteloitakaan ultrata vuosittain. Kröhöm. Sellaisesta suosituksesta en olekaan kuullut. Vähän eri asia.Mä en saanut terveyskeskuksesta aikaa vatsakipujen ja verisen ulosteen vuoksi, joten en kauheasti ihmettele, että jouduit polkemaan jalkaa. Ihmettelen, että sait ajan. Mulle kerrottiin puhelimitse, että mulla on peräpukamia ja mahdollisesti laktoosi-intoleranssi, joten kannattaa olla viikko pari laktoosittomalla ruokavaliolla. Olin jo kokeillut tätä ja kerroin sen puhelimessa, mutta kehoitettiin kokeilemaan uudestaan. Menin yksityiselle. Suoli tähystettiin samalla viikolla. Diagnoosi oli krooninen suolistosairaus.
Terveyskekuksesta vai yksityiseltä? Terveyskeskuksesta puhelimitse kehotettiin vissiin hankkimaan peräpukamavoidetta. Yksityiseltä tuli tähystyksen jälkeen reseptilääkkeet. Koepalojen tutkimisen jälkeen lääkäri kirjoitti Kelaan B-todistuksen, kun kyseinen sairaus oikeuttaa korkeampiin lääkekorvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Terveyskekuksesta vai yksityiseltä? Terveyskeskuksesta puhelimitse kehotettiin vissiin hankkimaan peräpukamavoidetta. Yksityiseltä tuli tähystyksen jälkeen reseptilääkkeet. Koepalojen tutkimisen jälkeen lääkäri kirjoitti Kelaan B-todistuksen, kun kyseinen sairaus oikeuttaa korkeampiin lääkekorvauksiin.
Ja sulle tärkeintä on lääkkeiden korvattavuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mulle on tärkeintä, että pääsee hoitoon ja tutkittavaksi. Verisestä ulosteesta yleensä kehotetaan menemään lääkäriin. Mulla ei ole muuta moitittavaa julkisessa terveydenhuollossa kuin se, ettei sinne pääse. Neuvolat ja synnytys on sujunu julkisella oikein hyvin, mutta se ei ole hyvää palvelua, että puhelimitse ilmoitetaan tutkimatta, mikä mua vaivaa. Tämä puhelindiagnoosi oli täysin väärä. Ja se krooninen suolistosairaus, joka mulla todettiin, oli haavainen paksusuolentulehdus. Onneksi se on itselläni aika lievä, mutta olin siinä vaiheessa kärsinyt jo pidempään mahakivuista ja verisestä ulosteesta. Kyllä niillä oireilla olisi pitänyt antaa aika sieltä terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei pääse gynelle. Menin sitten kovien kipujen kanssa yksityiselle ja iso kystahan se siellä oli. Mutta julkisella ei suostuttu tutkimaan tai uskottu.
Espoossa sama. Endometrioosia ei tutkita/hoideta julkisella. On kuitenkin kovin kivulias ja elämää haittaava vaiva.
Älä yleistä. Mun endo on tutkittu ja hoidettu Espoossa julkisella puolella (tk ja Jorvin sairaala).
Miten onnistuit saamaan lähetteen?
Olisikohan saanut ihan lääkärin tekemien tutkimusten jälkeen. Niin minä ainakin olen saanut lähetteen Jorvin naistentautien poliklinikalle ja sitä kautta laitettu leikkausjonoon.
Mä en saanut ja sanottiin että endometrioosia (endometrioosia siis ylipäätään ei erityisesti mun endometrioosia) ei hoideta paitsi jos on lapsettomuusongelma. Tästä ei ole montaa vuotta.
Erikoista. Mulla ei ollut mitään ongelmia saada lähetettä, eikä todellakaan ollut puhettakaan mistään lapsettomuusongelmista. Ihan oireiden ja tk-lääkärin tekemän ultralöydösten (endometrioomia munasarjoissa) perusteella sain lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mulle on tärkeintä, että pääsee hoitoon ja tutkittavaksi. Verisestä ulosteesta yleensä kehotetaan menemään lääkäriin. Mulla ei ole muuta moitittavaa julkisessa terveydenhuollossa kuin se, ettei sinne pääse. Neuvolat ja synnytys on sujunu julkisella oikein hyvin, mutta se ei ole hyvää palvelua, että puhelimitse ilmoitetaan tutkimatta, mikä mua vaivaa. Tämä puhelindiagnoosi oli täysin väärä. Ja se krooninen suolistosairaus, joka mulla todettiin, oli haavainen paksusuolentulehdus. Onneksi se on itselläni aika lievä, mutta olin siinä vaiheessa kärsinyt jo pidempään mahakivuista ja verisestä ulosteesta. Kyllä niillä oireilla olisi pitänyt antaa aika sieltä terveyskeskuksesta.
Koititko itse mitenkään syömisillä vaikuttaa omaan hoitoosi, vai odotitko lääkäreiltä lääkettä?
Onpa taas kärkkäitä kommentteja. Taitaa olla kuntakohtaisia nuokin. Asun suht pienellä paikkakunnalla ja täällä on naisten juttuihin perehtynyt lääkäri terveyskeskuksessa. Suosittelisin kyllä käymään tarkastuksissa, vaikka ei oireita olisikaan. Ystävän papakokeitten välissä noin puolitoista vuotta ja olikin semmoisia muutoksia, että hoitoihin joutui ja kohta on tarkistus, että kaikki ok ja toivottavasti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas kärkkäitä kommentteja. Taitaa olla kuntakohtaisia nuokin. Asun suht pienellä paikkakunnalla ja täällä on naisten juttuihin perehtynyt lääkäri terveyskeskuksessa. Suosittelisin kyllä käymään tarkastuksissa, vaikka ei oireita olisikaan. Ystävän papakokeitten välissä noin puolitoista vuotta ja olikin semmoisia muutoksia, että hoitoihin joutui ja kohta on tarkistus, että kaikki ok ja toivottavasti onkin.
Ei ole mitään järkeä käydä lääkärissä "varmuuden vuoksi"
Nämä juuri pitävät huolen, että sairaat ei pääse lääkäriin.
Ei kunnallisissa ole muitakaan erikoislääkäreitä. Tai ehkä yleislääketieteeseen erikoistuneita. Ihan sama se on, onko vika silmässä, korvassa, anuksessa, korvien tai varpaitten välissä. Ei löydy juuri kyseisen ruumiinosan erikoislääkäriä vaan annetaan lähete keskussairaalaan.
Kunnallisissa tosin hoidetaan ensisijaisesti sairaita, ja gynekologin vuositarkastus ilman mitään asiallista syytä ei sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan totta ja tosi kumma juttu. Mulla vastaavat kokemukset turussa. Siellä sitten tk-lekuri teki papa-kokeen mulle kun ei kuulemma anneta lähetteitä gyneille sairaalaan.
Tarkastuksia ja toimenpiteitä ei tehdä ilman oireita, ja niiden tarpeellisuuden päättää oireiden perusteella lääkäri eikä asiakas.
Aloituksen yritys tehdä vuositarkastuksista tasa-arvokysymystä on tyhmien feminismiä. Miehet sääntönä eivät käy lääkärissä tarkastuttamassa itseään määräajoin, joten naiset eivät ole jääneet mistään patriarkaatin edusta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ps. Ja kukas se tokaisi tässä ketjussa, että ei poskionteloitakaan ultrata vuosittain. Kröhöm. Sellaisesta suosituksesta en olekaan kuullut. Vähän eri asia.
Asut huonossa kunnassa, kyllä yleislääkärille pitäisi päästä jos on epänormaaleja kipuja. Ja tarvittaessa sen jälkeen lähete erikoislääkärille. Sinänsä gynekologihan on erikoislääkäri, joten ihan luonnollista että tarvitaan lähete julkiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan totta ja tosi kumma juttu. Mulla vastaavat kokemukset turussa. Siellä sitten tk-lekuri teki papa-kokeen mulle kun ei kuulemma anneta lähetteitä gyneille sairaalaan.
Sairaalassa yleensä tehdään toimenpiteitä tai hoitojaksoja eikä niinkään vain tarkastuksia. Sairaalassa hoidetaan mm. minunkaltaisia, joiden täytyy ahkeraan ravata hoidossa. Poliklinikalle pääsee lähetteen kautta, ei kävelemällä sisälle. Mutta olisihan terveyskeskuslääkärin pitänyt kurkata alakertaan ja löytää se kysta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko aikuisikäni (40v) ahkerasti työelämässä eikä yksikään työnantajani ole gynekologikäyntejä korvannut. Eli kyllä ottaa pannuun kun mies voi syödä ulkona useita kertoja samalla summalla joka naisella menee gyneen. Naisen hormonitoiminta ja hedelmällisyyteen liittyvät vaivat ovat niin moninaisia ja monimutkaisia, että ansaitsisimme edes kunnallisen puolen tarkastukset. Me kuitenkin teemme veronmaksajat tälle pallolle aikamoisella panostuksella. Ja sitten täytyy vielä maksaa siitä. Oikeustajuni mukaan biologisesta työstä pitäis sitävastoin saada korvaus.
Hedelmällisyysongelmista yhtä suuri osuus johtuu miehistä kuin naisista.