Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten puette taaperon talvella autoon, kun toppapukua ei istuimessa saisi käyttää?

Vierailija
01.02.2018 |

Moniko pukee lapsensa silti toppapukuun turvaistuimeen?

Meillä on 1,5-vuotias poika, jonka olen kaksi kertaa pukenut toppapukuun lyhyelle kauppareissulle. Muutoin olen ollut asian kanssa todella tarkka. Ylimääräistä vaivaahan tuo tekee paljon, kun yleensä lämmitän auton ennen kuin lähdetään tai vaihtoehtoisesti mukana on lämmin viltti ohuemman puvun päälle. Olenko "ainut", joka näin jaksaa tehdä?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee huono äiti tunnustus, en ole edes koskaan kuullut, ettei toppapukua saisi laittaa istuimeen. Mutta varsin harvoin mennään autolla mihinkään. Olen kotona lasten kanssa, eikä mulla ole ajokorttia. Julkisilla kuljetaan pääasiassa, mutta pitänee tuollainenkin asia sitten huomioida.

Vierailija
2/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ainut olet. Meillä ei ole omaa autoa, joten emme pysty raahaamaan monille mukaan vilttejä, ohuempia pukua ja toppapukuja, joten ihan toppapuvussa istuimessa ja kaukalossa ovat. Kolarissa olemme olleet kun rekka ajoi päin ja mitään ei käynyt kellekään, onneksi. Autolle vain.

Tokihan se olisi kiva kun se oma auto olisi, niin voisi kikkailla enemmän noiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän alla esim fleeceä tai muuta lämmittävämpää sen aikaa kun toppavaatteet poiss. Ei onneksi autoilla usein.

Vierailija
4/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noin pienen kanssa vielä olekkaan vaikeaa. Tuon ikäiselle laitoin monesti esim. fleecepuvun ja sujautin rattaisiin lämpöpussiin, lämpöpussista autoon.

Mut nyt kun on 3v ja 5v niin olishan se aivan jäätävä työmäärä joka kerta kun mennään pakkasella autolla johonkin riisua ja pukea niitä toppavaatteita siinä auton ovella. Joten kyllä, yleensä laitan toppapuvussa istuimeen.

Vierailija
5/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on 5kk ja hänellä on villapuku automatkoja varten esim kaupassa käydessä. Villapuvun päällä on viltti. Käsissä tumput ja jaloissa villasukat. Toppapukua ja kevyttoppapukua käytetään vaunulenkeillä. Olen kanssa kuullut, ettei toppapukua saa käyttää autokopassa, koska valjaiden ja vauvan väliin jää paljon "tyhjää" eli törmäyksessä valjaat ovat todellisuudessa löysällä.

Vierailija
6/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut myös tarkka tuon suhteen. Itselläni myöskin 1,5-vuotias eli suht pieni vielä. Autoillaan joka päivä yhteensä ainakin tunnin verran.

Muutaman kerran olen laittanut lapsen toppapuvussa istuimeen, mutta en minä ainakaan saa häntä siihen edes tiukasti kiinni kun puku on niin iso ja muhkea.

Vierailija
7/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saa laittaa toppapukua? 🤔

Vierailija
8/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toppapuku ei ole sallittu?

Vierailija
9/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellin äiti kirjoitti:

Minä olen ollut myös tarkka tuon suhteen. Itselläni myöskin 1,5-vuotias eli suht pieni vielä. Autoillaan joka päivä yhteensä ainakin tunnin verran.

Muutaman kerran olen laittanut lapsen toppapuvussa istuimeen, mutta en minä ainakaan saa häntä siihen edes tiukasti kiinni kun puku on niin iso ja muhkea.

Kokemukseni mukaan vauvan kanssa asia onkin noin. Isommilla ne puvut ei ole enää samalla tapaa muhkeat eikä lapsi ole ns. lysyssä, joten vyöt saa kyllä hyvin tiukalle.

Ja kuinka moni riisuu oman toppatakkinsa? En minä ainakaan. Esim. 5-vuotias on 4-vuotiaasta saakka käyttänyt istuinta johon lapsi tulee kiinni auton turvavyöllä. Miten tuo eroaa aikuisesta?

Vierailija
10/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reilu 1-vuotiaalla ohuempi fleecehaalari autossa, tarvittaessa sitten vilttiä ym. Kerran oli toppahaarissa lyhyen automatkan ja oli hankala saada vyöt kireälle. Useimmiten kyllä ajetaankin pitkää matkaa, jolloin ohuempi puku on hyvä ja muutenkin mukavampi.

Vierailija
12/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyehköllä päiväkoti- tai kauppamatkalla (n. 2,5km, 40/50 km/h -alueita) tulee pidettyä kyllä toppapukua. Muualle lähdettäessä villapuku ja vyöt kireälle, nyt kovilla pakkasilla pari viikkoa sitten oli myös viltti vielä päällä, vaikka auto olikin esilämmitetty.

Vierailija
13/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkille matkoille välikausihaalari, lyhyille toppapuku. Kun ajetaan 40-50km/h, niin mielestäni voi hyvin olla se toppapuku päällä istuimessa.

Ja uskon että näin aika iso osa vanhemmista tekee.

Vierailija
14/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vyöt eivät kiristy kuten tarkoitus. Vartalon ja vyön väliin jää tyhjää tilaa ja äkkipysäyksen tullessa massa jatkaa fysiikan lakien mukaan matkaansa näitä vöitä varten. Koska välissä on tyhjää törmää vartalo lyhyen matkan jälkeen näihin vöihin, jotks sitten voivat murskata luita ja/tai sisäelimiä

Vierailija
15/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkille matkoille välikausihaalari, lyhyille toppapuku. Kun ajetaan 40-50km/h, niin mielestäni voi hyvin olla se toppapuku päällä istuimessa.

Ja uskon että näin aika iso osa vanhemmista tekee.

Meinaatko ettei tuossa vauhdissa tule vahinkoa?

Miksi ihmisten ymmärrys fysiikasta on niin persees**?

Isoin osa onnettomuuksista ja loukkaantumisista tulevat noissa nopeuksissa

Vierailija
16/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vyöt eivät kiristy kuten tarkoitus. Vartalon ja vyön väliin jää tyhjää tilaa ja äkkipysäyksen tullessa massa jatkaa fysiikan lakien mukaan matkaansa näitä vöitä varten. Koska välissä on tyhjää törmää vartalo lyhyen matkan jälkeen näihin vöihin, jotks sitten voivat murskata luita ja/tai sisäelimiä

Mitä ihmeen tyhjää tilaa siihen jää, kun siinä on se toppapuku? Tuon teorian takia lapset pitäisi laittaa alasti istuimeen, muuten on aina tyhjää vyön ja vartalon välissä.

Vierailija
17/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tyhjää tilaa siihen jää, kun siinä on se toppapuku? Tuon teorian takia lapset pitäisi laittaa alasti istuimeen, muuten on aina tyhjää vyön ja vartalon välissä.

Niitä vöitä ei vain saa talvikamppeiden kanssa niin kireälle että toimisivat kuten tarkoitettu. Sama juttu, kuin aikuisillakin eli paksut talvivaatteet pois tai käy kuten yllä kuvatulle elastiselle ammukselle

Vierailija
18/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on jo isommat lapset. Johan on vanhempien syyllistäminen mennyt älyttömälle tasolle. Itsekin pidän autossa toppatakkia. Kyllähän ne vyöt pitää laittaa riittävän tiukalle.

Vierailija
19/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellin äiti kirjoitti:

Kokemukseni mukaan vauvan kanssa asia onkin noin. Isommilla ne puvut ei ole enää samalla tapaa muhkeat eikä lapsi ole ns. lysyssä, joten vyöt saa kyllä hyvin tiukalle.

Ja kuinka moni riisuu oman toppatakkinsa? En minä ainakaan. Esim. 5-vuotias on 4-vuotiaasta saakka käyttänyt istuinta johon lapsi tulee kiinni auton turvavyöllä. Miten tuo eroaa aikuisesta?

Itse en aja koskaan villakangastakki tai paksutalvitakki päällä autoa

Vierailija
20/79 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on jo isommat lapset. Johan on vanhempien syyllistäminen mennyt älyttömälle tasolle. Itsekin pidän autossa toppatakkia. Kyllähän ne vyöt pitää laittaa riittävän tiukalle.

Eikai tuossa ketään syyllistetä, kerrottiin vain mitä tapahtuu jos turvalaitteita ei käytetä kuten neäiitä on suunnitletu käytettävän.

Astetta radikaalimpi väärinkäyttö voisi olla taksikuskityylinen ratkaisu että vedetään vyö oman selän takaa kiinni, niin että auto ei piippaa mutta vöitä ei käytetä.

Tällaisessa tapauksessa auto luulee että vyöt päällä, joten kolarin tullessa laukaisee turvatyynyn (oikeasti ei laukea jos vyöt ei kiinni) sen jälkeen kun ruho on ehtinyt lähteä liikkeelle, kun vyöt eivät toimi tulee turvatyyny hassussa kulmassa päin naamaa ja murtaa niskan.