Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

1961/2072 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoskeskuksissa notkumista "ajanvietteenä"

Ostoskeskuksissa "notkuminen" on osa ostareiden bisnemallia joten sitä esiintyy ihan kaikkialla. 

Amerikkalaiset lähinnä ihmettelevät kuinka puhdasta suomessa on. 

Vuosia sitten matkustin junalla Helsingista Lahteen. Voi sita romun ja romppeen maaraa mika oli radanvarteen heitetty. Ei ollut "Suomen puhdasta luontoa" ihailtavana, oli autonjaannoksia , lautakasoja ja vaikka mita. Ehka tama nyt on korjattu mutta paha maku jai suuhun.

Varmasti intellektuellina ihmisenä tiedät, että jokaisesta näppäimistöstä saa esiin myös ihan suomalaiset ääkköset. Vain juntit kirjoittelee nykyään tolleen.  ;)

Vierailija
1962/2072 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi tuttava eri maista on ihmetellyt että suomessa juodaan ja annetaan lapsille maitoa juotavaksi kylmänä. Ei tule kuulemma kuuloonkaan että lapset joisivat lämmittämätöntä maitoa.

Ehkei heidän maissaan maitoa ole käsitelty niin, että sitä voi juoda kylmänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan sentään. Ei käsinsolmittuja villamattoja itse pestä. Talvella voi heittää väärinpäin hankeen - hyvä tapa raikastaa ja tappaa uumeniin jääneet pikkupöpöt. Vanhoja räsymattoja voi löytyä landelta, mutta ei paljon muuten. 

Vierailija
1964/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa ruokajuomana ja vettä janojuomana. Meillä oli saksalaisia lapsia vaihdossa ja heille ei maito maistunut millään vaan vedellä/mehulla mentiin ateriasta toiseen. Vastaavasti Saksassa pelireissulla ollessamme kysyimme isäntäseuralta olisiko mahdollisesti saatavilla juomapulloja (muutama pelaaja unohtanut kotiin) ja tähän vastattiin tuomalla korillinen vissyä. Ei ehkä paras vaihtoehto futarille pelin aikana...

Olen 5-kymppinen ja viimeksi juonut maitoa ehkä 12 vuotiaana. Maito on pahaa.

Vierailija
1965/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-suomalaisten yhtenäisyys. Se, että suomessa on monia asioita ja esim. tv ohjelmia joita lähes kaikki suomalaiset katsovat ja näin syntyy yhtenäistä kulttuuria. Hyvänä esimerkkinä linnanjuhlat ja putous. Suomalaisilla on paljon samaa kulttuuria ja sisäpiirivitsejä (esim. ämpärit), jotka eivät kaikille aukea. Ja lisäksi moni muu maa ei ole niin yhtenäinen. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, koska suomen asukasluku on kuitenkin aika pieni. 

-rakkaus luontoon ja luonnon läheisyys. Luulin olevan ihan normaalia että takapihalta alkaa metsä, kunnes matkustin ja huomasin että monessa maassa metsää ei ole juuri lainkaan tai pitää ainakin matkustaa jopa tunteja, jotta pääsee metsään.

Yhtenäisyys? En ole linnanjuhlia katsonut yli pariinkymmeneen vuoteen, putousta en koskaan ja tuota ämpärijuttua en tajua. No, toisaalta minulla on harvoin asiaa Stockmannin pohjoispuolelle muuten kuin lentokentälle matkalla muualle. 

Luontokin on täällä Etelä-Helsingissä ihan vieressä - meri. Helsingin edustalla on paljon saaria, joihin voi nousta maihin ja myös avoin meri aukeaa Helsingin edustalta nopeasti. Tämä on luontoa parhaimillaan ja vain muutaman minuutin päässä Helsingin keskustasta. 

Vierailija
1966/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalainen konferenssivieras (Jyväskylässä) ihmetteli, kuinka ihmiset urheilevat paljon ulkona. Konferenssipaikan ulkopuolella kiertää suosittu lenkkireitti, jossa paljon juoksijoita, rullaluistelijoita/-hiihtäjiä yms. Mainitsi myös kaupan kevyttuotteet. Koki, että suomalaiset ovat hyvin terveellisiä espanjalaisiin verrattuna.

Vierailija
1967/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ulkomailla opiskelijavaihdossa. Erityisesti amerikkalaiset ihmettelivät sitä, että minulle maksettiin n. 700€ kuussa opiskelusta, kun samaan aikaan he itse maksoivat siitä vuodesta yli 10000€. Heistä se oli käsittämätöntä.

Venäläiset ovat ihmetelleet sitä, että tänne otetaan niin paljon ulkomaalaisia. Suomessa itse asuvat venäläiset eivät jostain syystä miellä itseään maahanmuuttajiksi. Moni on myös aika rasistisia.

Alkoholin korkeaa hintaa on myös ihmetelty. Siis sitä, että miten kenelläkään nuorella on varaa käydä baareissa, kun drinkit maksaa kympin tai enemmänkin.

Olen samaa mieltä kavereittesi kanssa tuosta opiskelusta. Sinällänsä kannatan (lähes) ilmaista opiskelua, koska se on investointi kansakunnan tulevaisuuteen, vaikka omat lapseni opiskelevatkin ulkomailla maailman huippuyliopistoissa ja se ei ole ilmaista. 

Ei ole mikään ihme, että venäläiset eivät koe itseään maahanmuuttajiksi. Olihan suomi osa Venäjää yli 100 vuotta. Samaan aikaan meillä on todella paljon yhteistä, mitä tulee vaikka luontoon, sienestämiseen, kalastamiseen, saunomiseen, jne. Olemme monessa suhteessa varsin samanlaisia. Olen asunut ja työskennellyt Venäjällä, joten minulla on jonkun verran perspektiiviä asiaan. 

Vierailija
1968/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoa ruokajuomana ja vettä janojuomana. Meillä oli saksalaisia lapsia vaihdossa ja heille ei maito maistunut millään vaan vedellä/mehulla mentiin ateriasta toiseen. Vastaavasti Saksassa pelireissulla ollessamme kysyimme isäntäseuralta olisiko mahdollisesti saatavilla juomapulloja (muutama pelaaja unohtanut kotiin) ja tähän vastattiin tuomalla korillinen vissyä. Ei ehkä paras vaihtoehto futarille pelin aikana...

Aikuisten maidonlipitys on kyllä naurettavaa, sitten kuvitellaan ettei samoja ravintoaineita saa mistään muualta.

Vierailija
1969/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan sentään. Ei käsinsolmittuja villamattoja itse pestä. Talvella voi heittää väärinpäin hankeen - hyvä tapa raikastaa ja tappaa uumeniin jääneet pikkupöpöt. Vanhoja räsymattoja voi löytyä landelta, mutta ei paljon muuten. 

Tämä oli ehdottomasti paras kommentti! 

Vierailija
1970/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten maidonlipitys on kyllä naurettavaa, sitten kuvitellaan ettei samoja ravintoaineita saa mistään muualta.

En juo maitoa sen ravintoaineiden vuoksi vaan siksi että se on hyvää. Jääkaappikylmää maitoa suoraan purkin suusta, nam.

Vierailija
1971/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-suomalaisten yhtenäisyys. Se, että suomessa on monia asioita ja esim. tv ohjelmia joita lähes kaikki suomalaiset katsovat ja näin syntyy yhtenäistä kulttuuria. Hyvänä esimerkkinä linnanjuhlat ja putous. Suomalaisilla on paljon samaa kulttuuria ja sisäpiirivitsejä (esim. ämpärit), jotka eivät kaikille aukea. Ja lisäksi moni muu maa ei ole niin yhtenäinen. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, koska suomen asukasluku on kuitenkin aika pieni. 

-rakkaus luontoon ja luonnon läheisyys. Luulin olevan ihan normaalia että takapihalta alkaa metsä, kunnes matkustin ja huomasin että monessa maassa metsää ei ole juuri lainkaan tai pitää ainakin matkustaa jopa tunteja, jotta pääsee metsään.

Yhtenäisyys? En ole linnanjuhlia katsonut yli pariinkymmeneen vuoteen, putousta en koskaan ja tuota ämpärijuttua en tajua. No, toisaalta minulla on harvoin asiaa Stockmannin pohjoispuolelle muuten kuin lentokentälle matkalla muualle. 

Luontokin on täällä Etelä-Helsingissä ihan vieressä - meri. Helsingin edustalla on paljon saaria, joihin voi nousta maihin ja myös avoin meri aukeaa Helsingin edustalta nopeasti. Tämä on luontoa parhaimillaan ja vain muutaman minuutin päässä Helsingin keskustasta. 

Suomessahan on vain se yksi Stocka, se jonka kellon olla sä odotat frendejäsi, eiks jee?

Minä minä minä minä.

Vierailija
1972/2072 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JS87 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoskeskuksissa notkumista "ajanvietteenä"

Ostoskeskuksissa "notkuminen" on osa ostareiden bisnemallia joten sitä esiintyy ihan kaikkialla. 

Amerikkalaiset lähinnä ihmettelevät kuinka puhdasta suomessa on. 

Vuosia sitten matkustin junalla Helsingista Lahteen. Voi sita romun ja romppeen maaraa mika oli radanvarteen heitetty. Ei ollut "Suomen puhdasta luontoa" ihailtavana, oli autonjaannoksia , lautakasoja ja vaikka mita. Ehka tama nyt on korjattu mutta paha maku jai suuhun.

Varmasti intellektuellina ihmisenä tiedät, että jokaisesta näppäimistöstä saa esiin myös ihan suomalaiset ääkköset. Vain juntit kirjoittelee nykyään tolleen.  ;)

Myoskin sellaiset laiskat ihmiset kuin mina. Jos nyt kerran paivassa tanne jotain kirjoittelen en sen takia ala mitaan asetuksia muuttamaan. The rest of my writing is in English and this key board is quite sufficient.

Vierailija
1973/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpallokenttää. Tapaus on 30-vuotta vanha. Kaveri oli nuori kanadalainen ja iso täysin valaistu jääpallokenttä tuli vastaan. Vieläpä niin että päästiin aika yläkulmasta sitä ihailemaan.

Se oli nuorelle miehelle, niitä hetkiä että tajusi, että asiat jotka itselle on tosi arkipäiväisiä vai olla toiselle täydellisä wow elämyksiä :)

Vierailija
1974/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kenkälusikkaa 

-runsasta makean syömistä 

-sitä, että koiran tassut ja takamus pestään kun se tuodaan lenkiltä sisälle

-kadut ovat siistejä ja turvallisia

- kieli kuulostaa kiinalta tai japanilta

Vierailija
1975/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkki työkaveri ihmettelee miksi suomalaiset pukeutuvat tylsiin tuulipukuihin eivätkä panosta ulkopukeutumiseen. Toinen asia mitä ihmettelee että  miksi suomalaiset vihaavat ulkomaalaisia kun eivät tervehdi ja hymyile, tuijottavat maata ja ovat naama ilmeettömänä.

Eihän sellaisia perinteisiä ysärituulipukuja käytä enää juuri kukaan? Joskus niitä takkeja näkee joillain hipstereillä tai vanhuksilla tai jonkun mökkivaatteena, mutta hyvin harvoin. Suurin osa ulkoilijoista käyttää ohuita untuvatakkeja, jotka ovat mielestäni ihan tyylikkäitä. 

1976/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattomuutta busseissa ja hissimököttämistä. 

Timo Jokela

Vierailija
1977/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lOOKE kirjoitti:

Puhumattomuutta busseissa ja hissimököttämistä. 

Tuo bussikäytös on kyllä huvittavan erilaista täällä ja jossain Espanjassa.

Vierailija
1978/2072 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiaano ihmetteli, ettei hautausmaalla haudoissa ole vainajien kuvia: "miten ihmiset tietää, mihin omainen on haudattu?" 

Vierailija
1979/2072 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties lukutaito on Suomessa yleisempää kuin Italiassa, siksei täällä tarvita vainajan kuvaa hautakiveen ?

Vierailija
1980/2072 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vessoissa ei ole ikkunaa (tehotuuletus mahdoton)

Talot siistejä mutta kadut ei (sylkeminen ja roskaaminen yleistä)

Että nuoret käyttäytyvät, no, niinkuin ne nyt käyttäytyvät