Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Ukrainalainen kaveri yllättyi että ruotsi on Suomessa virallinen kieli vaikka ruotsinkielisiä on noin 5% väestöstä (Ukrainassa vajaa puolet maasta on venäjänkielisiä, kuitenkin venäjällä ei ole maassa mitään virallista asemaa)
Ainakin Britanniassa ollaan useimmiten kotona kengät jalassa, vaikka onkin kokolattiamatot.
Vierailija kirjoitti:
Irtokarkkivalikoimaa, ja sitä, että aikuisetkin ostavat niitä paljon
Sitä, että työttömyysavustusta saa nuoret, kouluja käymättömätkin
Pieniä asuntoja
Ihanaa hierargian puuttumista
Vanhanaikaisia liikennenopeuskameroita
Kivoja asuntoja sisältä, vaikka ne ulkoapäin näyttäisivät parakeilta
Että kännykkä saa olla päällä koulussa
Että autot eivät pysähdy suojatien edessä
Ketkä ihmettelevät pysähtömyyttä suojateiden edessä, venäläiset, kiinalaiset, afrikkalaiset vai lähi-itäläiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä asuntoja
Että autot eivät pysähdy suojatien edessäKetkä ihmettelevät pysähtömyyttä suojateiden edessä, venäläiset, kiinalaiset, afrikkalaiset vai lähi-itäläiset?
Varsinkin amerikkalaiset.
Suomalainen olen ja asun keski-Euroopassa. Tänään lomalle Suomeen ja näitä olen tähän mennessä ihmetellyt ja ihastellut.
Bideesuihkut jo lentoaseman vessoissa, niitä on ollut ikävä.
Tosi moni syö junassa jättisäkistä irttareita,
Mun vieruskaverimies kaivaa koko ajan nenäänsä.
Konduktööria ei tervehditä.
Vitsi kun on kiva olla kotona :)
Saksalainen nainen ihmetteli suomalaisten rumaa tapaa kävellä ja kyseli, eikö kaikille suomalaisille tule selkä kipeäksi, kun kävelevät niin oudosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen vaimo työharjoittelussa ihmetteli miten suomalaiset naiset on kaksinaamaisia selkäänpuukottajia. Edessäpäin hymyillään ja selän takana puhutaan paskaa vaikka olisi pitänyt opastaa itse työtehtäviin. Hänen kotimaassaan saa suoraa palautetta päin naamaa, mutta ihmiset myös tukevat toisiaan ja auttavat. Ei suomessa.
Itselläkin ulkomaalainen vaimo jolla useita ystäviä suomessa niin kotimaastaan kuin monista muistakin maista. Kaikki sanovat miltei yhteen ääneen kuinka suomalaiset naiset ovat kamalimpia maailmassa.
Onpa moukkamaisia vieraita. Mitä tahansa mieltä voi olla, mutta kohteliaat vieraat eivät "miltei yhteen ääneen" hauku isäntämaan ihmisiä.
Jospa isännissä on vikaa? Ja puhuvathan nuo ainakin isäntämaalaistenkin kuullen asiansa, toisin kuin selän takana puukottava kaksinaamainen suomalaisnainen.
Selän takana puhuva, kaksinaamainen suomalainen nainen, missä sellaisia olet tai tuntemasi ulkomaalaiset ovat tavanneet? Kai niitä sitten on, mutta minä näin lähes kuusikymppiseksi asti eläneenä en ole sellaisia tavannut. Ihmiset kyllä puhuvat joskus poissaolevista, mutta eivät rumasti, saati puukota selkään, eivät todellakaan! Kaikilla työpaikoillani olen itse saanut ja aikanaan itse antanut ja nähnyt muiden uusien työntekijöiden ja harjoittelijoiden saaneen hyvää opastusta ja palautetta, ja asenne on ihan oikein ollut, että kysyä saa jja pitää ja että virheitä tekevät kaikki ja jos niiä ei osaa tai ehdi itse korjata, pitää pyytää apua. Kiire on ongelma monilla naisten työpaikoilla, ei asenne.
Olen tälläkin palstalla lukenut monta kertaa naisvaltaisten työpaikkojen huonosta hengestä, vaan itse en ole koskaan missään sellaiseen törmännyt, joten voisitko ystävälliseti kertoa mitä nuo ulkomaalaisperäiset tuttavasi oikein ovat suomalaisnaisista kertoneet (myös muualta kuin työelämästä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä asuntoja
Että autot eivät pysähdy suojatien edessäKetkä ihmettelevät pysähtömyyttä suojateiden edessä, venäläiset, kiinalaiset, afrikkalaiset vai lähi-itäläiset?
Ei kukaan näistä vaan keski-eurooppalaiset
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen kouluruoka, joka on kunnon ruokaa. Jenkeissä lapset syövät lounaaksi sipsejä, voileipiä yms. Se, että kaikki koulut ovat yhtä hyviä ja lapset saavat mennä lähikouluun, eikä vanhempien tarvitse kuskata lapsia toiselle puolelle kaupunkia parempaan kouluun. Myös kokeet saivat ihmetystä osakseen, kun ei ollut monivalintakysymyksiä vaan vastaus piti tietää ja pitää hallita laajoja kokonaisuuksia eikä nippelitietoa.
Mistakohan nama "ekspertit" ovat tietonsa saaneet?
Taalla on kouluissa ollut kouluruoka jo vuodesta 1946.
Olen kylla jostain saanut sellaisen kasityksen etta Suomessakin syodaan voileipia.
Miksi täällä ei ole viikinkikulttuuria, eikä käytetä värikkäitä villapipoja ja -neuleita (kuten Norjassa).
Saksalaiset ihmettelivät, ettei kokoajan olla kavereiden luona. Itse ovat hirveän myöhään ulkona ja kokoajan jossain porukassa.
Vanhoja autoja ja sitä miten vähän suomalaiset käyttävät palveluita ja miten harvoin syödään ulkona oikeassa ravintolassa.
Ja sitäkin että Suomessa on huonot palkat, mutta silti moni asia todella kallista (mikä tietysti selittää että palveluita ei käytetä).
Luksus-liikkeiden puuttumista (selitin että Suomalaisilla ei kerry ylimääräistä rahaa).
Ulkomaalaiset tulee viemään työt vittu helvetti
KIKY tuhosi ostovoiman kirjoitti:
Vanhoja autoja ja sitä miten vähän suomalaiset käyttävät palveluita ja miten harvoin syödään ulkona oikeassa ravintolassa.
Ja sitäkin että Suomessa on huonot palkat, mutta silti moni asia todella kallista (mikä tietysti selittää että palveluita ei käytetä).
Luksus-liikkeiden puuttumista (selitin että Suomalaisilla ei kerry ylimääräistä rahaa).
Kolmeen ensiksi mainittuun yhteinen syy.
Maakellaria.
Sitä, ettei liikenteessä tööttäillä.
Jokamiehen oikeuksia.
Hölliä tuomioita.
Pilkkimistä.
Keskiyön aurinkoa.
Huonommissa vaatteissa/kengissä kulkemista kuin mihin olisi varaa.
Moottoripyörän ostamista auton sijasta?
Suomalainen nainen pystyy mihin vaan.
Salmiakki
Koirien pito sisällä. Lapsiviha. Se miten vaikea suomessa on olla yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla omakotialueella, vahan paremmalla seudulla kaikilla on oma auto, 16v. teineillakin.
Kai huomasit kuinka laaja alue LA on, miten sinne jarkevasti saisi massaliikennetta joka palvelisi kaikkien tarpeita? Ehdotuksia?
Ihan villi ehdotus, että saisiko sen joukkoliikenteen sinne ihan samalla tavalla kuin jokaiseen muuhunkin suurkaupunkiin, eli rakentamalla metroja ja junaraiteita. Ei siellä Kaliforniassa ole mitään magiaa, joka estää järkevän kaupunkisuunnittelun, vaan kyse on ihmisten valinnoista.
LAssa on muuten todella hyvä joukkoliikenne.
Olen itsekin asunut toisessa suurkaupungissa USA:ssa ja sielläkin oli ihan Helsingin tasoinen julkinen liikenne.
Mutta amerikkalaisilta keskiluokkaisilta tuttaviltani olen ymmärtänyt, että suuri osa ajattelee että bussilla kulkee vain köyhät ja huonomaineiset ihmiset. Lisäksi pelätään väkivaltaa ja ryöstöjä. Siksi jokainen kynnelle kykenevä hankkii oman auton.
Olikin hauskaa kun vähän aikaa sitten tuttavapariskunta USA:sta oli käymässä luonani Suomessa. Kotikaupungissaan (joka on Helsinkiä yli puolet pienempi, eli todellakaan mikään suurkaupunki) he kulkevat aina omalla autolla. Mitään kyselemättä ostin heille bussiliput, joka paikkaan minne mentiin, vaikka he yrittivät kulkea taksilla(!).
Jälkikäteen ajatellen tämä oli varmasti heille matkan jännittävin uusi kokemus :)
Noin 20v sitten Teksasissa (suurkaupungin lähiössä) olin tuttavien luona kylässä ja lähdettiin illalliselle lähiravintolaan. Matkaa oli suunnillen 1,5km, maks. 2 ja autolla mentiin tietysti. Sitten kun oli istuttu ja syöty niin halusin ehdottomasti kävellä takaisin. Isäntäporukka ihmetteli ja esteli, mutta oikeesti mulla oli niin täysi ja kökkö olo että ehdottomasti halusin vähän liikuntaa ja raitista ilmaa.
Muut lähti siis autolla ja minä kävellen. En ollut edes puolimatkassa kun erittäin ystävällinen ja ERITTÄIN huolestunut konstaapeli pysäytti auton viereeni ja ihmetteli että onko kaikki ok kun kävelen ulkosalla illalla. Vakuutin, että kaikki ok ja koska olin menossa mäkeä alas niin pystyin näyttämään tuttavien taloon, että kato, tuonne oon menossa. Olisi halunnut turvallisuussyistä kuskata mut perille, mutta sain sitten jäädä kävelemään kun halusin ja olin kokolailla selvinpäin ja lupasin, että kaikki ok.
Eipä ollut joukkoliikenteestä tietoakaan siellä. Ja kävelevää yksinäistä naistaa pidettiin suunnilleen rikoksen uhrina ja kauheen epäilyttävänä.
Oletko kertonut tämän jutun tällä palstalla ennenkin, vai oliko se joku muu jolle oli tapahtunut samanlainen juttu?
Muistaakseni en ole ..mutta nähtävästi illalla ulkona kävelevä ihminen on kummajainen usassa - en varmaan ole ainoa jolle on käynyt noin
-1594
Kävelevä oleletaan joko prostituoiduksi, kodittomaksi, varkaaksi tai huumeidenkäyttäjäksi, vähintään niin köyhäksi että ei ole rahaa autoon=epäilyttävää
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaasuhelloja eikä kaasulla lämpiävää vettä.
Kaasuhelloja löytyy esim. vielä Helsingistä, mutta eivät ole uusissa asunnoissa yleisiä.
Olen asunut kalliossa ja siellä oli kaasuhella ja uuni. hella toimi nopeaan, uuni vaati hieman tarkkuuta kokkauksessa että tuli tasainen paisto.
Vierailija kirjoitti:
Pieniä asuntoja
Että autot eivät pysähdy suojatien edessä
Kielipoliisi iskee: hierarkia eli tarkoitatko että opettajaa ei tarvitse pokkuroida vaan jopa kutsua nimellä tai opettaja?
Meillä eteläsuomessa arkiset ruokailut hoituu kaikkien omalla annostelulla, ja juhlavammat ja pidemmät illallistamiset valmiilla annoksilla. Toisinsanoen, jos ruoka on buffettyyliin kaikki kerralla valmista, kuten esim normi ateria salaatteineen tai jouluruoka, vieraat ottavat itse. Jos taas ruokalajeja tarjotaan useampia, ja joudun ne yksitellen valmistamaan, kokoan annokset valmiiksi. Toki näissä useamman lajin kattauksissa on esillepanokin erittäin tärkeä, joten vieraat eivät siksikään voi ottaa itse ruokiaan, koska ne kootaan monesta osasta.
Eihän siitä tulisi kuin kaaos, jos vieraat ravaisivat esim 5 kertaa illan aikana hakemassa omat ruokansa keittiöstä. Lisäksi kun tarjotaan useampaa lajia, on annoskoko yleensä ruuan tekijän mitoittama, sekin on tärkeää että annokset eivät ole liian isoja, jos niitä tulee monta.