Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Ruokaa.
Maitoa keitossa.
Makaroonilaatikon ja muun suomalaisen ruuan mauttomuus.
Vierailija kirjoitti:
Taiwanilainen vieras halusi nähdä meren talvella. Perillä sitten pysähtyessämme kyseli, että missä se alkaa ja onko vielä pitkälti käveltävää. Osoitin siihen jalkojen juureen, että tuosta lähtee. Ei kyennyt ymmärtämään, miten voin tietää mistä meri alkaa, kun se oli jäässä ja lunta päällä.
:D ♥ awwww.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että suomalaiset juo saunassa olutta, ihmettelijöinä (ihme kyllä) saksalaiset. Heistä tuntui käsittämättömältä, että joku vaarantaisi terveytensä saunassa juomalla nestettä poistavaa ja humalluttavaa ainetta. He kun ovat kovaa saunakansaa myös, mutta heille saunominen on lähempänä seremoniamaista terveysriittiä kuin arkista rentouttavaa ajanvietettä. Jos heiltä kysytään, saunaan tarvitaan saunameister säännöstelemään löylynheitto ja saunassaoloaika, löyhyttelemään lauteilla istujia pyyhkeellä ja tarjoamaan heille jääpaloja imeskeltäväksi.
Saksalaiset saunakansaa? Enpä ole tiennytkään. Ei saunakansaksi voi sanoa kuin suomalaisia, meillä on kaikilla omat saunat, kerrostaloista ok-taloihin, jokainen joka haluaa, pääsee saunaan vähintään kerran viikossa.
Saksalaisilla tuskin on kuin yleisiä saunoja, ja ovatko nekin jotain höyrysaunoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.
On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?
Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.
Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.
Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?
Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.
Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.
Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.
Näin. Siinä voi vakaumuksellinen puna- viherfeministikin muuttua perinteisten mies- ja naisroolien kannattajaksi, kun se oikea etelän prinssi tulee kohdalle.
.
Jokainen nainen haluaa tuntea itsensä prinsessaksi,myönnä vain pois. Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan prinsessoja joiden puolesta veljet ja isät tekee likaiset ja vaaralliset työt. Meidän perheessä pojat ovat aina uhrautuneet tyttärieni puolesta mm. tarjoamalla ainoan sateenvarjon sateisena päivänä ;) Omalle miehelleni on ollut myös tärkeää ettei mun tarvitse paleltua tai kastua ulkona joten hän on antanut ainoan takkinsa mulle tai sateenvarjonsa.
Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan kontrolloitua omaisuutta ja kodin seinien sisällä uhrautuvia palvelijoita.
Ja yök, viimeiseksi haluaisin prinsessaksi itseni tuntea.
Musliperheissä kasvatetaan oikeita naisia jotka haluava toteuttaa tehtäväänsä synnyttäjinä ja lapsista huolehtien. Kunnioittavat miestään ja käyttäytyvät hyvin. Täytyy sanoa että vaikka olen kristitty mies en voi olla tuntematta pientä kateuden pistoa. Nähdessäni muslimiehen liikkuvan kaupungilla hyvinkasvatetun siveän vaimonsa ja lastensa kanssa.
Et taida tuntea islamia niin hyvin. Islam ensimmäisenä uskontona antoi naisille oikeuden äänestämiseen, omaisuuteen, perintöön, avioeroon ja työntekoon joten musliminainen ei todellakaan ole vain ja ainoastaan miestä varten. Islam loi naisen ja miehen alistumaan Allahille ja hankkimaan tietoa. Islam on siis tasa arvoinen. Sitä paitsi koti on musliminaisen valtakuntaa jossa miehellä ei ole sananvaltaa ;) mielestäni se on hyvä sääntö parisuhteessa ettei pukeuduta epäsiveellisesti ja se koskee miehiäkin.
BUAHAHAHA.. nyt meinas kahvit mennä väärään kurkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että suomalaiset juo saunassa olutta, ihmettelijöinä (ihme kyllä) saksalaiset. Heistä tuntui käsittämättömältä, että joku vaarantaisi terveytensä saunassa juomalla nestettä poistavaa ja humalluttavaa ainetta. He kun ovat kovaa saunakansaa myös, mutta heille saunominen on lähempänä seremoniamaista terveysriittiä kuin arkista rentouttavaa ajanvietettä. Jos heiltä kysytään, saunaan tarvitaan saunameister säännöstelemään löylynheitto ja saunassaoloaika, löyhyttelemään lauteilla istujia pyyhkeellä ja tarjoamaan heille jääpaloja imeskeltäväksi.
Saksalaiset saunakansaa? Enpä ole tiennytkään. Ei saunakansaksi voi sanoa kuin suomalaisia, meillä on kaikilla omat saunat, kerrostaloista ok-taloihin, jokainen joka haluaa, pääsee saunaan vähintään kerran viikossa.
Saksalaisilla tuskin on kuin yleisiä saunoja, ja ovatko nekin jotain höyrysaunoja?
Ihan tavallisissa yleisissä saunoissa käyvät ihmiset paljon. Useimmilla meidän tutuilla, ja tietysti meillä, on myös oma sauna. Tuon kirjoittajan kuvaus saksalaisesta saunomisesta osui kyllä nappiin.
-terveisin Saksassa vuosikymmeniä asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.
On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?
Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.
Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.
Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?
Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.
Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.
Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.
Näin. Siinä voi vakaumuksellinen puna- viherfeministikin muuttua perinteisten mies- ja naisroolien kannattajaksi, kun se oikea etelän prinssi tulee kohdalle.
.
Jokainen nainen haluaa tuntea itsensä prinsessaksi,myönnä vain pois. Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan prinsessoja joiden puolesta veljet ja isät tekee likaiset ja vaaralliset työt. Meidän perheessä pojat ovat aina uhrautuneet tyttärieni puolesta mm. tarjoamalla ainoan sateenvarjon sateisena päivänä ;) Omalle miehelleni on ollut myös tärkeää ettei mun tarvitse paleltua tai kastua ulkona joten hän on antanut ainoan takkinsa mulle tai sateenvarjonsa.
Suomessa pikkutyttö leikkii prinsessaa ja varttuessaan hänestä tulee itsenäinen aikuinen nainen, joka valitsee itse oman puolisonsa niinkuin sinäkin ilmeisesti teit. Miehesi kotimaassa sen ilmeisesti tekevät suvun vanhat ukot, toisin sanoen myyvät sen prinsessan tiettyyn hintaan jopa 60v ukolle. Tokihan tyttö saa paljon lahjoja mutta prinsessaleikit taitavat loppua siihen!
Tunnen kyllä monia nuoria muslimimiehiä (eri maista) ja pakko sanoa äitiensä kasvattaneen heistä todella hyväkäytöksisiä ja kohteliaita. Nimenomaan äidit ovat tehneen tämän kasvatustyön! Aviomieshän saattaa sukkuloida eri kodeissa.
Muslimimaissa kulttuuri on myös hyvin vahva tekijä esim tämä pakollinen huivi. Toisissa maissa nainen peitetään mustaan paitsi silmät ja toisissa maissa se on hieman rennompaa. Huivi on siis kulttuurin sanelema ja kulttuuri muissakin asioissa voi olla hiukan erilaista maasta riippuen.
Entäpä sitten avioeron sattuessa? Isä ja isän suku päättää lasten kohtalosta ja jopa pikkulapset otetaan pois äidiltä ja annetaan isän äidin hoiviin. Rahalla tästäkin selviää jos sitä on ja vaimon suku on halukas maksamaan. Miltä sinusta tuntuisi kuulla tätä äidin kertomana, joka ei vuosiin nähnyt omia lapsiaan?
Niin tai näin onneksi meillä on viranomaiset!
Enemmän näkee suomalaisäitejä jotka kieltää tytöiltä prinsessoina olemiset ja koittavat kasvattaa vahvaa naista. Käy sääliksi tyttöjä. Muslimitytöt ovat prinsessoja perheessä ja tämä on vapauttavaa. Tunnen olevani vapaampi.
Voi lopeta nyt hyvä ihminen jo tuo prinsessa-jankkaus! Aloitin ketjun lukemisen jostain maaliskuun puolen välin tienoilta ja siellä jon jankutit prinsessaunelmaasi.
Valinta on omasi, miksi ihmeessä koet niin kovin tarpeelliseksi puolustella ihastustasi tummahipiäisiin miehiin meille aikuisille naisille, jotka ovat mielummin reginoita kuin prinsessoja?!
Eikös se Tuksukin jankuttanut prinsessajutuista kun oli vielä säännöllisesti lööpeissä.. :D
Katkeria naisia vain ootte joilta on viety lapsuus kun äidit kielsi prinsessoina olemiset. Onneksi multa ei viety lapsuutta. Harvinaista suomalaisperheissä. Meidän tytöt oppii sentään että miehen tulee auttaa ja he saavat tuntea itsensä prinsessoiksi. Sellaista tunnetta ei ole suomalaisen miehen seurassa. Arabi naiset osaa sentään vaatia miehiltä ja ymmärrän heitä hyvin.
Olet oikeassa. Turpaan tuli ja viikko kellaria jos halusin prinsessamekon enkä leikkiasetta.
Käy sääliksi. Äiti koittanut kasvattaa susta vahvaa naista. Muistan kun meidän naapurin lapsi oli niin prinsessana tyttärieni kanssa. Tytön äiti oli kieltänyt tältä prinsessana olemiset kotona ja koittanut kasvattaa hänestä vahvaa naista. Kävi sääliksi sitä tyttöä ja nytkin koska on hukassa itsensä kanssa typerän äitinsä takia.
Juuri näin. Minusta kasvoi megalihaksikas, viskibassoinen ja karvainen miehen näköinen nainen. En edes tyydy pelkästään vaihtamaan autoni renkaita itse vaan toimin itse tunkkina pidellen autoa ilmassa yhdellä kädellä. Olenkin nyt sitten tämän takia saanut lempinimen "Tunkki-Leena" :(
Olet ihana.. kiitos nauruista!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisilla tuskin on kuin yleisiä saunoja, ja ovatko nekin jotain höyrysaunoja?Ihan tavallisissa yleisissä saunoissa käyvät ihmiset paljon. Useimmilla meidän tutuilla, ja tietysti meillä, on myös oma sauna. Tuon kirjoittajan kuvaus saksalaisesta saunomisesta osui kyllä nappiin.
-terveisin Saksassa vuosikymmeniä asunut
No joo, totta kai suomalaisilla on saunat ulkomaillakin, jos mahdollista. Nyt puhutaan oikeista saksalaisista, ei niitä voi saunakansaksi nimittää, jos niistä jotkut käyvät jossain yleisissä saunoissa tai kylpylöissä.
Ei viitsittäisi jauhaa niin paljon saissea. Vain suomalaisia voi kutsua saunakansaksi.
Saksalaisista suuriosa ei ole käynyt koskaan saunassa.
Karibialainen vävy ihmettelee kun on niin kuuma. Aurinko on pistävän kuuma karibian sariin verrattuna.
Ja mustikkametsää, kävi juuri poimimassa omat piirakkamarjat
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti suomalaiset naiset alkavat yhden illan juttuihin - varsinkin ulkomaalaisten miesten kanssa. Siis ekana iltana, kun on tavattu. Syyksi arvelleet tasa-arvoa, jossa naiset juo 'liikaa' ja he voivat harrastaa seksiä ilman häpeää.
- 3 brittiä, 2 Aussia, 1 ranskalainen, 1 espanjalainen ja 1 Ghanalainen ovat tätä ihmetelleet minulle vuosien varrella.
Englannissa useita vuosia asuneena voin todeta, että kyllä ne yhden illan jutu on aivan yhtä tavallisia brittien keskuudessa kuin suomalaistenkin. Muista mainitsemista kansalaisuuksista en varmuudella tiedä, mutta veikkaisin, että ainakin myös ranskassa ja austraaliassa naisetkin niitä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti suomalaiset naiset alkavat yhden illan juttuihin - varsinkin ulkomaalaisten miesten kanssa. Siis ekana iltana, kun on tavattu. Syyksi arvelleet tasa-arvoa, jossa naiset juo 'liikaa' ja he voivat harrastaa seksiä ilman häpeää.
- 3 brittiä, 2 Aussia, 1 ranskalainen, 1 espanjalainen ja 1 Ghanalainen ovat tätä ihmetelleet minulle vuosien varrella.Puuttumatta tähän muuten, ihmettelen miksi naisten pitäisi tuntea häpeää seksistä??? Ovat sitten juoneet tai eivät?
Maissa, joissa ehkäisyä ei ole helposti saatavilla tai se on tabu tai muuten kielletty,esiaviollinen seksi tarkoittaa naisen kannalta sitä, että jäät yksin lapsen kanssa, ja tällaisissa maissa harvemmin on Suomen kaltaista tukijärjestelmää.
Tasa-arvoa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 3 brittiä, 2 Aussia, 1 ranskalainen, 1 espanjalainen ja 1 Ghanalainen ovat tätä ihmetelleet minulle vuosien varrella.Minkä takia naisen lähtökohtaisesti pitäisi tuntea häpeää seksin harrastamisesta? Nainen voi, ja saa harrastaa seksiä kenen kanssa haluaa ja kuinka paljon haluaa.
Nimenomaan ei saa vaan sen toisenkin pitää haluta, varsinkin nykyaikana. Muuten sitä kutsutaan nimellä ricecows. Luulen, että naisen vapaamielistä seksin harrastamista ihmetellään enemmän muualla kuin Suomessa.
Italialaiset ihmettelivät tapaa maksaa koko ajan pikkusummatkin kortilla. Ihmettelivät, että onko kaikilla raha jotenkin tiukassa vai miksi viiden euron kahvilaostoksia maksetaan kortilla ja sitä, että onko kortin käyttö Suomessa joku 80-lukuinen jäänne, että tuntuu hienommalta maksaa joku kolmen euron ostos jos sen tekee kortilla, vaikka sitten debitillä.
Saksasta ja Englannista tulleet pyörittelivät päitään monille mobiilisovelluksille. Että menee kuulemma vähän hassuksi, jos parkkilipun maksamiseen tarvittaisiin älypuhelin ja appsi parin kolikon sijaan.
VR:n nettikaupan suhteen on luovuttanut pari, enkä ihmettele. Yhdellä selaimella ei toimi flash -pohjainen paikkojenvalinta ja vähän joka sovellusversio tarjoaa lipuille eri hintoja. Sekavaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset tuttavat ihmettelivät miten hyvä ja toimiva joukkoliikenne Helsingissä on ja miten moni käyttää sitä. Sanoivat, että USA:n kaupungeissa joukkoliikenne on usein huono, yksityisautoilu kun on niin suosittua siellä.
Tämä on totta. Amerikkalainen ystäväni kutsui minut kotiinsa lähelle Los Angelisia. En kuitenkaan voinut mennä, sillä minulla ei ole ajokorttia ja alueella olisi tarvittu autoa. Lähin julkisen liikenteen pysäkki on 1h kävelymatkan päässä, ja siitä kestää Los Angelesiin 40km matka 3h suuntaansa kahdella vaihdolla! Aivan järkyttävää. Puhutaan kuitenkin isosta omakotitaloalueesta vähän paremmalla seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessamonni kirjoitti:
Saksalainen ystävättäreni ihmetteli bideesuihkua museon vessassa. Kun kerroin, mitä varten se on, hän halusi heti kokeilla, ja pian vannoi hankkivansa samanlaisen itselleen kotiin.
"Ystävättäreni" 😂
Kuka puhuu noin nykyaikana.
Niinpä, tulee mieleen joku vanha suomifilmi. "Ystävätär"... "tarjoilijatar", "näyttelijätär"... voi luoja. :D
Taidatte olla niitä, joiden kielen hallinta ja sanavarasto on salkkareiden ja keskustelupalstojen antaman mallin varassa. Kyseinen ilmaus on käypää kieltä edelleen ja se ilmaisee tiiviisti kyseessä olevan nimenomaan naispuolinen ystävä, ei mikä tahansa kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset tuttavat ihmettelivät miten hyvä ja toimiva joukkoliikenne Helsingissä on ja miten moni käyttää sitä. Sanoivat, että USA:n kaupungeissa joukkoliikenne on usein huono, yksityisautoilu kun on niin suosittua siellä.
Tämä on totta. Amerikkalainen ystäväni kutsui minut kotiinsa lähelle Los Angelisia. En kuitenkaan voinut mennä, sillä minulla ei ole ajokorttia ja alueella olisi tarvittu autoa. Lähin julkisen liikenteen pysäkki on 1h kävelymatkan päässä, ja siitä kestää Los Angelesiin 40km matka 3h suuntaansa kahdella vaihdolla! Aivan järkyttävää. Puhutaan kuitenkin isosta omakotitaloalueesta vähän paremmalla seudulla.
Autottoman ja ajotaidottoman USA-kokemus jaa kylla aika vajaaksi.
Isolla omakotialueella, vahan paremmalla seudulla kaikilla on oma auto, 16v. teineillakin.
Kai huomasit kuinka laaja alue LA on, miten sinne jarkevasti saisi massaliikennetta joka palvelisi kaikkien tarpeita? Ehdotuksia?
Ihmisten luotettavuutta: suullinen sopimus pätee.
Täsmällisyyttä.
Siisteyttä.
Hiljaisuutta.
Ihmisten kärsivällisyyttä ja hyvää käytöstä.
Ottomaattia (otto matti = 8 hullua italiaksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti jotkut järkyttyvät. Mitähän sinulle tapahtuisi, jos oikeasti joutuisit hätään.
Vierailija kirjoitti:
Isolla omakotialueella, vahan paremmalla seudulla kaikilla on oma auto, 16v. teineillakin.
Kai huomasit kuinka laaja alue LA on, miten sinne jarkevasti saisi massaliikennetta joka palvelisi kaikkien tarpeita? Ehdotuksia?
Ihan villi ehdotus, että saisiko sen joukkoliikenteen sinne ihan samalla tavalla kuin jokaiseen muuhunkin suurkaupunkiin, eli rakentamalla metroja ja junaraiteita. Ei siellä Kaliforniassa ole mitään magiaa, joka estää järkevän kaupunkisuunnittelun, vaan kyse on ihmisten valinnoista.
Niinpä, tulee mieleen joku vanha suomifilmi. "Ystävätär"... "tarjoilijatar", "näyttelijätär"... voi luoja. :D