Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes?

Palasina
01.02.2018 |

Taustaa; itselläni on tämä inhottava virus sekä alapäässä sekä huulissa.

Tauti puhkesi erittäin rajuna n.23v sitten. Sen jälkeen on uusinut alkuun noin kuukauden välein, aina samanaikaisesti huulessa sekä alapäässä.

Viimeisin infektio oli 16 v sitten, sen jälkeen olen ollut täysin oireeton ja siitä erittäin kiitollinen.

Tässä näiden vuosien aikana on ollut vain kaksi kumppania, molemmilla huuliherpes. Alussa tietysti otin puheeksi omat sairauteni ja käytimme aina kondomia. Myöhemmin luovuimme pitkissä parisuhteistsa kumista vaihtaen toiseen ehkäisyyn. Kumppani hyväksyi mahdollisen riskin saada alapäähän myös infektion. Kumpikaan kumppaneistani ei saanut oireita alapäähän kuitenkaan vuosien yhdessäolon aikana. Näinä aikoina siis olin itsekin täysin oireeton.

Tiedän, että herpes saattaa tarttua myös oireettomana.

Nyt olen ollut jonkin aikaa yksin. Tänä aikana ei mitään petikumppaneita.

Löysin vähän aikaa sitten uuden kumppanin elämääni. Hän on minulle kovin tärkeä ja rakas. Otin sairauteni puheeksi hyvin aikaisessa vaiheessa seurustelua, kun puheet kääntyivät siihen suuntaan. Seksiä ei siis vielä ollut, koska halusin miehen tietävän riskistä ja päättävän mitä tehdä.

Mieheni sanoi käyneensä vähän aikaa sitten säännöllisessä sp-tautitestissä. Hällä on ollut pidempiä ja lyhyempiä suhteita ja vaikuttaa vastuuntuntoiselta ihmiseltä.

Tietääkö kukaan, testataanko herpes automaattisesti vai vain pyynnöstä? Jostain muistelen myös lukeneeni, että testi ei ole luotettava jos on oireeton?

Ja sitten asiaan, josta olen ihan palasina ja itkettää. Olemme olleet yhdynnässä kerran ja käytimme kondomia. Ei suuseksiä, normaali vaginayhdyntä.

Reilu viikko yhdynnän jälkeen minulla alkoi tuntua tuttua kutinaa, kuumotusta ja pistelyä alapäässä. Huulessa ei ole mitään, aiemmin siis infektio lähes sekunnilleen pamahtanut samaan aikaan ylös ja alas. Oli pakko ottaa peili ja tutkia. Löysin kauhukseni pari pientä palluraa alapäästä.

Tuntuu ihan järkyttävältä, että 16 täysin oireettoman vuoden jälkeen olisi taas iskenyt.
Olen tosiaan järkyttynyt ja rikki tämän vuoksi. Peloissani, että tartutin mahdollisesti uuden mieheni, vaikka kumia käytimme. Hällä ei ole siis mitään oireita itsellään.

Oletettavasti minulla nyt uusimisinfektio, en keksi kyllä muutakaan selitystä. Hyvin lievä aiempiin verrattuna.

Toki otan asian puheeksi miehen kanssa hyvin pian ja tarvittaessa varaan lääkäriajan.

Jäin vain miettimään, olisiko uusi mies kuitenkin voinut itse myös olla oireeton kantaja, ellei herpestä tosiaan ole testattu?

Ajatukset ovat nyt hyvin ikävät ja myös mietin, uskaltaako enää juuri mitään intiimiä tehdä :(
Minulle olisi todella kova paikka, jos tartuttaisin miehen. Vaikka hän tietää ja otti riskin ja kumi käytössä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea todeta oireettomassa vaiheessa.

Vierailija
2/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait se oireettomana kovin helposti tartu.

Miehelläni on se ja ollaan käytetty kondomia ainoastaan rakkulavaiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se herpes olla miehelläkin vaikkei olisi koskaan oireillut. Näin on minulla ja miehellänikin. Minulle se siis puhkeaa, miehelle ei, vaikka molemmilla se on todettu testeissä.

Vierailija
4/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei näkynyt testeissä, vaikka tauti tuli ensimmäisellä kerralla niin pahana, että jouduin sairaalaan. Mulla helposti ärtyy vaiva uudelleen, jos tulee seksistä taukoa. Ja taukoa tulee siksi, että on oireita. Melkonen noidankehä. Estolääkitystä käytin aiemmin, oireita tuli silti. Tsemppiä, hyvin olet kumppaneidesi kanssa hoitanut asiaa ja kommunikoinut :)

Vierailija
5/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä oireilevat naisilla enemmän. Hanki lääkäriltä resepti esim aclovir, zovirax estolääkitys. kuukautiskierto saattaa vaikuttaa. sama lääke vaikuttaa molemmissa päissä. aika monet syö estolääkettä, siinä ei ole tuntuvia sivuvaikutuksia, joten kerrankin lääke josta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
6/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin nyt ketään miestä kovin paljon haittaa kun he muutenkin harrastavat suojaamatonta seksiä prostituoitujen kanssa.

Vierailija
7/8 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Kiitos kaikille kommenteista.

Kävelin apteekkiin ja kysyin niitä voiteita nyt ensihätään. Työntekijä sanoi, että kannattaa ottaa tabletteja, on tehokkaammat. Viimeksi kun tätä vaivaa joutunut hoitamaan 16 v sitten, niin en tiennyt tbl olevan saatavilla ilman reseptiä.

Nyt siis kuuri aloitettu ja huomenna yritän saada lääkäriajan.

Ahdistaa ajatus siitä, jos uusi miesystävä jättääkin nyt tämän vuoksi. En kyllä heti uskoisi, on fiksu ja rauhallinen mies. Mutta sehän selviää asian kysymällä.

Tsemppiä kaikille teille, jotka saman asian äärellä painitte!!

Vierailija
8/8 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyynnöstä testataan vasta-aineet verestä. Yli puolella löytyy kuitenkin hsv-1 ja 20% hsv-2 vasta-aineita. Kannattaa selvittää kumpaa tyyppiä oma on. Saman tyypin virus ei enää juuri tartu toisen alapäähän jos on jo ennestään huulessa sillä poislukien yhdellä kertaa tarttunut sun ylä ja alapäähän ensitartuntana kun ei vielä mitään suojaa siltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän