Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi mahataudissa, alkoi eilen illalla. Milloin vielä voi tarttua?

Vierailija
16.04.2006 |

Ei ole oksentanut aamuyön jälkeen enää. On ollut sängyssään lähes koko päivän. Miten mahatauti tarttuu, pisaratartuntanako

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen leluista, tasaisista pinnoista, matoista jne

Vierailija
2/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt niin, että vatsatauti tarttuu parhaiten itämisaikana eikä juuri enää oireiden puhjettua. Itse olen saanut vatsataudin joka kerta lapsen jälkeen, vaikka olen huolehtinut hygieniasta enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
4/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vaan, ettei tarttuis meihin kaikkiin. Vissiin sit ei voi olla tarpeeksi tarkka.

ap

Vierailija
5/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pöpöt pysy elossa lelujen tmv. pinnoissa pitkään, ehkä 1/2 vrk.

Vierailija
6/6 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei kaikissa taudeissa mutta esim. rotaviruksessa, joka monesti alkaa oksentamisella

täällä lisätietoa www . infektiofoorumi . fi/ kysy/ infektiotjaymparisto . html

<i>Rotavirus säilyy infektiivisenä yleensä hyvin ympäristössä. Esim. sileillä pinnoilla 10 % viruksista on infektiivisiä vielä 10 vrk:n kuluttua. Rotaviruksen säilyminen ei-sileillä pinnoilla (kangas, paperi jne.) on vaihtelevampaa, muttei olennaisesti erilaista (1). Rotavirus voi tarttua myös ilmateitse. Virusta on runsaasti oksennuksessa sekä respiratorisen vaiheen aikana hengitystie-eritteissä, joissa se säilyy elossa ainakin 2 vrk. Kliininen kokemus ja eläinkokeet osoittavat, että rotaviruksen voi saada myös aerosolitartuntana (2). Ongelma on lisäksi se, että rotavirus on melkoisen resistentti tavallisimmille käsienpesu- ja desinfektioaineille.</i>

Eli vanhempien käsissä voi hyvinkin pöpöt siirtyä muuallekin kämppään.

oletteko muuten ajatelleet kuinka nopeasti ne oksennuspartikkelit liikkuu kun oksentaa vrt aivastessa pisarat lentää lähes äänen nopeudella niin ei ne oksentaessakaan jää välttämättä ämpärin pohjalle.

t:3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme