Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1km koulumatka kävellen liian pitkä 12-vuotiaalle?

Vierailija
01.02.2018 |

Täällä Italiassa on tapana että lapset haetaan ja tuodaan kouluun autolla, esim tuo kilometrin matka. AInakin lapsen kaikilla luokkakavereilla on näin. Olisiko tuo paha matka mennä yksin kävellen? Matka ei ole mitenkään vaarallinen tai monimutkainen. Aikaisemmin lapsen koulumatka oli 5km ja silloin tietysti mentiin autolla.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Mun 7v. kulki syyslukukauden 3km suuntaansa kävellen.

Vierailija
2/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Meillä lapset on kävellyt, myöhemmin pyöräilleet, suuntaansa 2,5 km koulumatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Suomessa kai koulukuljetuksen järjestämisen raja taitaa olla about 5 km? Sen alittavan määrän katsotaan että lapsi voi kävellä itse.

Vierailija
4/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian pitkä, sopivaa hyötyliikuntaa.

Vierailija
5/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee turvallisuusjuttu.

Vierailija
6/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa tämä perinteinen "sillon kun minä olin nuori"...

Mutta minulla oli koulumatka 2km yhteen suuntaan ikävuosina 7-12 eikä ollut paha mielestäni.

Vierailija
7/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lyhyt ja 5 km on liian lyhyt matka autolla kustattavaksi. Läskiäkö olet kasvattamassa?

Vierailija
8/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän me pärjättiin Jyväskylässä kun matkaa kouluun oli yli 12km. Vajaa Siitä 2km pimeää metsätietä loput 10km mentiin kaupungin bussilla. Ja tosiaan olin 11 vuotias ja sisko 12. Vuosi oli 2005. Jos ei nykyajan lapset voi kävellä yhtä kilsaa niin voi hyvää päivää. Ihme pullamössö lapsia.

Vierailija
9/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulumatka oli 4 km suuntaansa. Ei paha ollenkaan enkä ole läski vieläkään

Vierailija
10/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole liian pitkä mutta kannattaa katsoa että onhan kunnon vaatteet päällä jos on pakkasta.

Vierailija
11/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tuon ikäisenä kävelin n. 3 kilometrin matkan suuntaansa.

Vierailija
12/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole, mutta jos ei oo aiemmin kävellyt tuota reittiä niin kannattaa käydä se yhdessä läpi ainakin. Matkanahan tuo ei ole juuri mitään.

Vierailija
13/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asuu. Eli koulumatkan turvallisuus ratkaisee eikä kilometrit. Ai niin olikin 12v niin osaa varmasti kävelle 1km vaikka missä jos nyt ei ole mikään pervolandia matkan varrella.

Vierailija
14/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ok. Mutta maailmalla yksinäinen lapsi/nuori vetää hulluja puoleensa magneetin tavoin...niin harvinaista herkkua :(

Vierailija
15/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissa viedään autolla turvallisuuden vuoksi, mutta Italiassa luulisi ettei tälläistä olisi (ellette asu Roomassa).

Vierailija
16/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän me pärjättiin Jyväskylässä kun matkaa kouluun oli yli 12km. Vajaa Siitä 2km pimeää metsätietä loput 10km mentiin kaupungin bussilla. Ja tosiaan olin 11 vuotias ja sisko 12. Vuosi oli 2005. Jos ei nykyajan lapset voi kävellä yhtä kilsaa niin voi hyvää päivää. Ihme pullamössö lapsia.

Tosiaan asuttiin korvessa. Jossa oli karhuja ja irtokoiria. Susia kuulemma liikkui. Mutta silti käveltiin se metsätie 2km. Ehkä italiassa joku mafioso voi olla vaarallisempi kuin karhuemo kevät talvella pentujen kanssa. 🤔

Vierailija
17/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa viedään tietysti turvallisuuden vuoksi. Ei muualla ole kuin täällä. Suomi on harvinainen paikka.

Tutustuin harrastuksessa suomalaiseen naiseen, joka oli juuri muuttanut espanjalaisen miehensä kanssa Cran Canarialta Suomeen. Heillä oli 12-vuotias tytär. Kerran juttelin hänen ja miehensä kanssa ja tuli ilmi, että tytär on aivan ihmeissään, kun täällä Suomessa saakin kulkea yksin aivan vapaasti. Kanarialla ja manner- Espanjassa lapset eivät kulje yksin, koska lapsikaappaukset ovat niin yleisiä.

Se mies oli kotoisin alunperin Manner-Espanjasta, mutta olivat asuneet Kanarialla perheineen. Mies sanoi, että noin 16- vuotiaana saa yleisesti alkaa kulkea itsekseen. Sitten kun alkaa lähentyä selvästi jo aikuisuutta.

Tätä ei toitotetaan, jotta matkailu ei kärsisi.

Vierailija
18/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuskasin yhtenä keväänä lapsen 300 metriä koululta iltikseen, koska siinä matkalla hillui sitkeä itsensäpaljastelija.

Eiköhän se Italiassakin ole syy turvallisuudessa....

Vierailija
19/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikkialla länsimaissa viedään turvallisuuden vuoksi. Syynä ei ole se, ettei jaksaisi. Amerikassa on ne kuuluisat koulubussit, joilla kuljetaan. (Kyllä toinen syy on turvallisuus, vaikka toinen onkin julkisen liikenteen vähyys)

Jossain köyhämaissa on vain varakkaiden mahdollisuus kuljetella. Köyhät lapset sitten vaan on laitettava kulkemaan, vaikkei turvallista olisikaan.

Vierailija
20/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse siellä Italiassa tietenkään ole matkan pituudesta, vaan sen turvallisuudesta. Vaarana on lapsikaappaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme