Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1km koulumatka kävellen liian pitkä 12-vuotiaalle?

Vierailija
01.02.2018 |

Täällä Italiassa on tapana että lapset haetaan ja tuodaan kouluun autolla, esim tuo kilometrin matka. AInakin lapsen kaikilla luokkakavereilla on näin. Olisiko tuo paha matka mennä yksin kävellen? Matka ei ole mitenkään vaarallinen tai monimutkainen. Aikaisemmin lapsen koulumatka oli 5km ja silloin tietysti mentiin autolla.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suomessa kai koulukuljetuksen järjestämisen raja taitaa olla about 5 km? Sen alittavan määrän katsotaan että lapsi voi kävellä itse.

Pistit vähän lapin lisää...ei nyt sentään 5 😁😁

Vierailija
42/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää. Kilometri (eli 10 min) ei ole matka eikä mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa  "Kuinka pitkän työmatkan jaksaisit kävellä ympäri vuoden?" oli aika hämmentäviä vastauksia. Tuntuu että moni lapsi kävelee päivittäin pidemmän matkan kuin aikuinen suostuisi kävelemään.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3076370/kuinka-pitkan-tyomatkan-jaksais…

Vierailija
44/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa  "Kuinka pitkän työmatkan jaksaisit kävellä ympäri vuoden?" oli aika hämmentäviä vastauksia. Tuntuu että moni lapsi kävelee päivittäin pidemmän matkan kuin aikuinen suostuisi kävelemään.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3076370/kuinka-pitkan-tyomatkan-jaksais…

Mulla ei ole suihkumahdollisuutta ja töissä pitää olla siisti. Plus että kamaakin on yleensä aina. Päivittäin kävelen kyllä 5-10 kilsaa, mutta en kyl työmatkoja.

Vierailija
45/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin italiaa asut? Millainen koulureitti? Asuuko naapurustossa paljon muita samaa koulua käyviä?

Asun myös Italiassa ja lapsikaappauksista kuulee kyllä nykyään todella harvoin. Sen sijaan liikenne kyllä pelottaa, enkä kyllä laittaisi mielelläni alle 12-vuotiasta yksin ruuhka-aikaan julkisiin ainakaan täällä missä asun (iso kaupunki, hirveä ryysis, johon pienet saattavat tallautua, paljon huumehörhöjä ja taskuvarkaita).

Todella monella paikkakunnalla järjestetään piedibus-koulureitti. Eli vapaaehtoiset vanhemmat tai koulun järjestämät työntekijät keräävät ennalta määrätyn ja merkityn reitin varrelta koululaiset turvallisesti kävellen yhdessä kouluun. Ehdota teidänkin naapurustoon sellaista.

Meillä on myös liikennepoliisivalvonta aamuisin ja iltapäivisin koulujen edustalla.

Jos matkaa on tosiaan vain 1km, eikä reitti ole vaarallinen, niin voisin kyllä harkita 12-vuotiaan päästämistä yksin matkaan. Tuon ikäisellä lienee jo harrastuksia ja muutakin elämää koulun ulkopuolella, kavereita naapurustossa ym.

Vierailija
46/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ok. Mutta maailmalla yksinäinen lapsi/nuori vetää hulluja puoleensa magneetin tavoin...niin harvinaista herkkua :(

"Maailmalla" on laaja käsite. Itse en ehkä päästäisi minkään gheton ohi kävelemään vaikka matka olisi 100 m.

Itse asun perheeni kanssa Alankomaissa. Nuorempi (7 v) kulkee 2 km pyörällä ja 13-vuotias 6 km eikä täällä tarvitse pelätä. Italian tilanteen ap tuntee itse paremmin.

Vierailija
47/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä muuta, mutta minun isäni ja hänen sisaruksensa kävelivät 1940-luvulla joka koulupäivä kotoa kouluun ja koulusta kotiin, matkaa oli 5 kilometriä eli 10 kilometriä päivässä, jonka isäni joutui kävelemään jo 6-vuotiaana, koska hän ei ollut vielä täyttänyt seitsemää vuotta aloittaessaan koulun.

Vierailija
48/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfölkädsafdsaffdajköä kirjoitti:

En minä tiedä muuta, mutta minun isäni ja hänen sisaruksensa kävelivät 1940-luvulla joka koulupäivä kotoa kouluun ja koulusta kotiin, matkaa oli 5 kilometriä eli 10 kilometriä päivässä, jonka isäni joutui kävelemään jo 6-vuotiaana, koska hän ei ollut vielä täyttänyt seitsemää vuotta aloittaessaan koulun.

Samoin, alkumatkasta usein talvella ei ollut kuin isän jättämät jalan kuopat hangessa.

Vierailija
49/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian pitkä matka, mutta 500 m:n kohdalla on hyvä levähtää, niin sitten jaksaa taas paremmin taivaltaa.

Vierailija
50/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä yksin tottakai, mutta jos matkan varrella on VOKki niin ehdoton ei. Siinä tapauksessa ei saa mennä yksin edes täysi-ikäisenä.

Vierailija
51/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain maissa viedään autolla turvallisuuden vuoksi, mutta Italiassa luulisi ettei tälläistä olisi (ellette asu Roomassa).

Kyse voi olla yksinkertaisesti siitäkin, ettei ole jalkakäytäviä tai kävelyteitä. Italiassa tosi yleistä. Ei kai kukaan moottoritien reunaa pitkin kävele?

Vierailija
52/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te puhutte nyt täällä kilvan, miten pitkiä matkoja lapsenne kulkevat Suomessa. Tässä on nyt kysymys Italiasta.

Kyse ei ole matkan pituudesta vaan turvallisuudesta.

Kysymys oli "Onko 1km koulumatka kävellen liian pitkä 12-vuotiaalle? vastaus: ei ole

Mutta heti seuraava lause on" täällä Italiassa... "

Vierailija
53/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suomessa kai koulukuljetuksen järjestämisen raja taitaa olla about 5 km? Sen alittavan määrän katsotaan että lapsi voi kävellä itse.

Kyllä se koulukuljetuksen raja on 5km, paitsi 1-2 luokkalaisilla joku 2-3km.

Vierailija
54/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo aiempi kommentoija, mutta viisi kilometria on koulukuljetuksen raja . Ihan koko maassa:

Perusopetuslaki 32 § 1 mom. ▷ Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. 

Vierailija
55/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä AP kannattaisi kysellä muilta vanhemmilta tai tutuiltanne siellä tarkemmin, miksi lapset kuljetetaan kouluun? Hankala suomalaisesta perspektiivistä ottaa kantaa, kun ei tietoa edes siitä, asutteko suurkaupungissa, pikkukylässä, vai missä? Koululaisen jaksamisestahan tuossa ei voi olla kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä