Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 7km työmatka järkevä kävelymatkaksi? Kokemuksia?

Vierailija
01.02.2018 |

Kuljen tuon välin autolla, koska autolla menen sen vartissa, busseilla menisi 1h15min. Ja ihme kyllä asun Helsingissä, jossa julkinen liikenne pitäisi olla maan mahtavin. Poikittaisliikenne ei vaan toimi minun kohdallani.

Pyörällä olen mennyt muutaman kerran tässä vuosien varrella, mutta pistosuojatuista renkaista huolimatta rengas on puhjennut neljästi ja pyörä pöllitty kolmesta lukosta huolimatta kahdesti. En jaksaisi enää huolehtia pyörästä.

7km taittuu reilussa tunnissa. Mutta onko se päivittäiseksi kävelyksi liikaa? Käveleekö joku tällaista matkaa päivittäin eestaas? Miltä se tuntuu? Työläältä? Hankalalta? Aikaa vievältä? Hyödylliseltä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 kilometrin työmatka (yhteen suuntaan) ja kävelen sen, koska en pidä pyöräilystä. Minulla on hyvä kunto, käyn salilla, jumpissa yms, mutta tuo 4 kilometria on aika maksimi. Lämpimänä kevätpäivänä kävelymatka ei haittaa yhtään, on ihana kävellä. Töihin menee pirteänä ja varsinkin työpäivän jälkeen saa happea, mutta talvella: vesisade, kylmä tuuli (helsingissä tuulee, kuten olet varmaan huomannut) tai korkea pakkanen, kyllä ottaa päähän.

Suosittelisin kyllä tuolle 7 kilometrille jo pyörää....

Vierailija
22/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4 kilometrin työmatka (yhteen suuntaan) ja kävelen sen, koska en pidä pyöräilystä. Minulla on hyvä kunto, käyn salilla, jumpissa yms, mutta tuo 4 kilometria on aika maksimi. Lämpimänä kevätpäivänä kävelymatka ei haittaa yhtään, on ihana kävellä. Töihin menee pirteänä ja varsinkin työpäivän jälkeen saa happea, mutta talvella: vesisade, kylmä tuuli (helsingissä tuulee, kuten olet varmaan huomannut) tai korkea pakkanen, kyllä ottaa päähän.

Suosittelisin kyllä tuolle 7 kilometrille jo pyörää....

Ainiin, sulla oli tuo pyöräsabotaasiongelma. Oletko kokeillut kokoontaitettavaa pyörää?

Suosittelisin tilanteessasi siis vaihtelua: kävellen ja joskus vaikka julkisilla?

Onko sinulla kumppania? Jos on, ajaako hän yhtään samaan suuntaan töihin? voisitko päästä hänen kyydillään esimerkiksi muutaman kilometrin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin 12 km per suunta kouluun noin puolen vuoden ajan. Ei ongelmia.

Vierailija
24/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Juoksisin matkan mieluimmin, mutta meillä ei ole työpaikalla suihkua. Pyöräily meni vielä hitaasti polkien niin, ettei suihkua tarvitse, mutta juosten ei pysty.

Siksi tuo kävely kiinnostaisi, mutta matkan pituus mietityttää. Täytyisi todella keksiä jotain hyödyllistä tuolle matkalla, kuten vaikka äänikirjat tms.

Bussilla en mene, kun sillä menee pidempään kuin kävellen. Eli joko molempiin suuntiin kävellen tai molempiin suuntiin autolla, koska en voi jättää autoa työpaikalle yöksi (tarvitaan perheen menoihin joka päivä). 

Jos työpaikalla olisi suihku, ongelmat olisi ratkaistu.

ap

Vierailija
25/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoontaitettava pyörä tai isorenkainen potkulauta (sulan maan aikaan) nopeuttavat matkantekoa ja ne saa turvaan sisälle. Kävelemistä kannattaa kyllä kokeilla. Jos et myy autoa pois, ainahan voit palata entiseen. Äänikirja on huippu!

Vierailija
26/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/12,

Jännä miten minulla kunto on nimenomaan kohonnut pelkällä reippaalla kävelyllä. Olen siis tuo joka kävelee 12km viitenä päivänä viikossa enkä harrasta muuta liikuntaa (mitä nyt kotona venyttelen ja putkirullailen).

Ja nimenomaan kunto on kohonnut testeissä. Meillä pääsee työn puolesta kerran vuodessa kuntotesteihin, lisäksi on rasvaprosentin mittausta jne. Tottakai kunnon kohoamisen huomaa myös arjessa; jaksan paremmin, olen energisempi enkä sairastele enää juurikaan.

Aikaisemmin siis kävin salilla tekemässä voimatreenin 2x viikossa ja siihen päälle 2-3 kertaa kovatehoinen bodypump, body attack tai spinning. Sen päälle etenkin kesäisin juoksulenkkejä, mäkivetotreenejä, rullaluistelua yms.

No toki, jos lähtökunto on huono, pelkällä rauhallisella työmatkakävelylläkin kohoaa kunto. En tiedä, mitä tuo "aikaisemmin" sinulla oli, mutta lyön vetoa, että se ei sijoittunut ihan siihen kävelyn aloittamisen alle.

Toistan: käveleminen ylläpitää terveyttä ja virkistää, mutta se ei tee kenestäkään kovakuntoista YKSINÄÄN, ilman rasittavampaakin liikuntaa.

Jos haluaa oikeasti kohottaa kuntoa, tarvitaan sekaan myös kovasykkeistä ja rasittavaa urheilua. 

Kävely töihin on kategoriassa kohtuukuormittava liikunta/palauttava liikunta. "Laihduttajalle ja liikuntaa aloittelevalle on sopivinta liikkuminen kohtuukuormitteisella sykealueella."

Katsopa vaikka täältä, koska selvästi et nyt usko minua.

http://www.terve.fi/kehon-mittarit-ja-testit/syke-ja-liikunta

Aerobinen liikunta (70-80% maksimisykkeestä eli minulla esimerkiksi 125-145) on tärkeää, eikä tuolle sykkeelle pääse normikävelyllä duuniin kuin ehkä ylämäessä.

Anaerobinen liikunta, likellä maksimisykettä pari viikossa on hyväksi, jos tavoittelee oikeasti kovaa kuntoa ja kilpailee jossakin lajissa.

http://www.terve.fi/kehon-mittarit-ja-testit/syke-ja-liikunta

Vierailija
27/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkulaudalla?

Vierailija
28/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tuhoontuomittu vaan hyvä idea! Saat lenkkeilyt kaupan päälle. Itse teen niin että juoksen 9 km aina toiseen suuntaan ja toisen kuljen julkisilla tai työkaverin kyydillä jos lähdetään samaan aikaan kotiin. Aamuinen juoksulenkki on ihana alku päivälle mutta vaatii vähän suunnittelua. Minulla on töissä suihku ja vaihtovaatteet. Juoksukamat otan pussiin päivän päätteeksi ja vien kotiin.

Silloin tällöin juoksen tai kävelen myös toiseen suuntaan jos ei satu bussiaikataulu yhteen menojeni kanssa. Silloin tuntee kuntoilleensa.

Käytän nastalenkkareita ja minulla on lämmin juoksuasu. Taskussa vain avaimet ja puhelin sekä pieni ohut kukkaro.

Muutaman kerran kun on pitänyt ottaa reppu tms. mukaan olen kyllä kävellyt. Kannattaa ainakin kokeilla!

Miten sä peset työvaatteet päivän päälle? Pakkohan niitä on pestä, ja jos et ota reppua kuin "muutaman kerran", niin millä ne puhtaat työvaateet levitoituvat duunipaikalle?

Tämä on juuri se suunnittelua vaativa osa. Teen toimistotyötä. En hikoile enkä likaannu työssä. Kun menen joka toinen kerta bussilla tai työkaverin kyydillä töihin, pakkaan kassiin juoksukamojen lisäksi pari puhdasta paitaa, alusvaatteita ja parit sukkahousut. Töissä pystyn pitämään kahtena päivänä peräkkäin samaa hametta kun vaihdan vain yläosan. Mulla on aina työhuoneessa myös joku neuletakki ja jakku joita on helppo yhdistää eri alaosiin.

Kun siis tänään juoksin töihin aamulla, mulla oli täällä odottamassa puhdas paita ja eilinen hame (eilen juoksin kotiin). Tänä iltana pakkaan huomista varten jotain muuta ja menen töihin työkaverin kyydillä kasseineni. Pyyhkeen vaihdan pari kertaa viikossa.

ok, siis se suunta, minkä lenkkeilet, vaihtelee. 

Vierailija
29/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat aina ajattelee, että pelkällä kävelyllä kohoaa kunto ja lihasten toimintakyky kohenee. Itsepetosta se on, mutta minkäs teet, tähän moni suhtautuu suorastaan aggressivisella itsepäisyydellä.

Kuinkas muuten, onhan se ikävä tunnustaa, että pari krt viikossa kaverin kanssa lontiminen ei ehkä ihan teekään hänestä liikunnallista...

Vierailija
30/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä tällaisessa myräkässä. Ja kaamoksessa. Ei järkevää. Liian pitkä matka.

Vierailija
31/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammat aina ajattelee, että pelkällä kävelyllä kohoaa kunto ja lihasten toimintakyky kohenee. Itsepetosta se on, mutta minkäs teet, tähän moni suhtautuu suorastaan aggressivisella itsepäisyydellä.

Kuinkas muuten, onhan se ikävä tunnustaa, että pari krt viikossa kaverin kanssa lontiminen ei ehkä ihan teekään hänestä liikunnallista...

Kyllä se muuten kohoaa. Kävelepä joka päivä 10 kilometria vaikka vuoden ajan, ja katsopa mitä on tapahtunut. Se ei ole itsepetosta, vaan se on erittäin terveellistä ja siitä tulee hyvä olo.

Kokoajan kaikkialla toitotetaan arkiliikunnan hyötyjä, mutta tuollaiset ilkeät ihmiset (tai trollit) yrittävät aina masentaa ja luoda pahaa mieltä muille.

Ap, kannustan sinua ainakin kokeilemana sitä työmatkaa!

Vierailija
32/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sopisi tuollainen määrä kävelyä. Työpäivän aikana tulee helposti yli 10 000 askelta muutenkin. Ikää on jo jonkin verran ja enemmän hyötyä olisi pyöräilemisestä tai jostain enemmän voimaa kehittävästä toiminnasta. Mutta nuorempana ja silloin tällöin tehtynä se olisi ihan ok.

Vierailija
33/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se muuten kohoaa. Kävelepä joka päivä 10 kilometria vaikka vuoden ajan, ja katsopa mitä on tapahtunut. Se ei ole itsepetosta, vaan se on erittäin terveellistä ja siitä tulee hyvä olo.

Kokoajan kaikkialla toitotetaan arkiliikunnan hyötyjä, mutta tuollaiset ilkeät ihmiset (tai trollit) yrittävät aina masentaa ja luoda pahaa mieltä muille.

Ap, kannustan sinua ainakin kokeilemana sitä työmatkaa!

7 km työmatkaa ei enää lueta tavalliseen arkiliikunta-termin alle, vaan tuo on jo paljon enemmän. Noin runsaalla kävelyllä on lukuisia terveyshyötyjä: ryhti ja luusto paranevat, esimerkiksi nukkuu paljon paremmin, sydän ja hapenottokyky ja tuo laihtuminen.

Kengillä on sitten jo paljon merkitystä noin pitkällä matkalla. Osta hyvät kengät, jotka on tarkoitettu esimerkiksi vaeltamiseen.Työpaikalle työkengät sitten kaappiin tai repussa mukana.

Vierailija
34/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatkaa on 4 km ja kävelen sen joka päivä, voin mennä myös toista reittiä, jolloin matka pitenee kilsalla. En ole kyllästynyt, vaikka jo monta vuotta olen tuota kävellyt, tosin asutaan maalla ja on kauniit maisemat, joita jaksan ihastella joka päivä. Ihan mahtavaa myös seurata vuodenaikojen vaihtelua, nytkin on aivan upea sää; aurinko paistaa ja puut on lumen peitossa, kaunista! Kävelyreittini varrella on mm. heppoja ja kotieläinpiha, järvi ja silloin tällöin näen jotain luonnoneläimiäkin, mm. ketun olen nähnyt. No, meni vähän ohi..

Tämä matka ei ainakaan ole liian pitkä, käyn lisäksi joka ilta vielä koiran kanssa n. 5 km lenkillä. Harrastan lisäksi vain joogaa muutaman kerran viikossa ja olen kyllä hoikka, joten ehkä runsaalla kävelyllä on jotain vaikutusta painoonkin. 

Vierailija
35/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tuhoontuomittu vaan hyvä idea! Saat lenkkeilyt kaupan päälle. Itse teen niin että juoksen 9 km aina toiseen suuntaan ja toisen kuljen julkisilla tai työkaverin kyydillä jos lähdetään samaan aikaan kotiin. Aamuinen juoksulenkki on ihana alku päivälle mutta vaatii vähän suunnittelua. Minulla on töissä suihku ja vaihtovaatteet. Juoksukamat otan pussiin päivän päätteeksi ja vien kotiin.

Silloin tällöin juoksen tai kävelen myös toiseen suuntaan jos ei satu bussiaikataulu yhteen menojeni kanssa. Silloin tuntee kuntoilleensa.

Käytän nastalenkkareita ja minulla on lämmin juoksuasu. Taskussa vain avaimet ja puhelin sekä pieni ohut kukkaro.

Muutaman kerran kun on pitänyt ottaa reppu tms. mukaan olen kyllä kävellyt. Kannattaa ainakin kokeilla!

Miten sä peset työvaatteet päivän päälle? Pakkohan niitä on pestä, ja jos et ota reppua kuin "muutaman kerran", niin millä ne puhtaat työvaateet levitoituvat duunipaikalle?

Tämä on juuri se suunnittelua vaativa osa. Teen toimistotyötä. En hikoile enkä likaannu työssä. Kun menen joka toinen kerta bussilla tai työkaverin kyydillä töihin, pakkaan kassiin juoksukamojen lisäksi pari puhdasta paitaa, alusvaatteita ja parit sukkahousut. Töissä pystyn pitämään kahtena päivänä peräkkäin samaa hametta kun vaihdan vain yläosan. Mulla on aina työhuoneessa myös joku neuletakki ja jakku joita on helppo yhdistää eri alaosiin.

Kun siis tänään juoksin töihin aamulla, mulla oli täällä odottamassa puhdas paita ja eilinen hame (eilen juoksin kotiin). Tänä iltana pakkaan huomista varten jotain muuta ja menen töihin työkaverin kyydillä kasseineni. Pyyhkeen vaihdan pari kertaa viikossa.

ok, siis se suunta, minkä lenkkeilet, vaihtelee. 

Joo, yleensä vaihtelee, mutta teen 1-2 kertaa viikossa myös niin että kuljen kotiinkin päin jalan. Silloin vain pitää usein ottaa reppu mukaan joten menee kävelyksi tai korkeintaan kevyttä hölkkää. Ja pitää suunnitella niin että töihin jää seuraavankin päivän vaihtovaatteet jos aion seuraavana aamuna tulla juosten. Mutta hyvällä ennakoinnilla ja vaihtovaatteilla pärjää tarvittaessa montakin päivää ilman kyytiä. Pyyhe kuivaa töissä ja työpäivän aikana juoksuvaatteet ovat myös ehtineet kuivua. Aika paljon säilytän työpaikallani kaikenlaista (meikkejä, hiustenkuivaajaa, sukkahousuja ym.)

ja ymmärrän hyvin ettei tämä kaikissa työpaikoissa onnistu.

Eräs tuttavani juoksee joka ikinen aamu säästä riippumatta 18 km töihin ja kulkee miehensä kyydillä takaisin kotiin. On tehnyt sitä varmaan kymmenen vuotta ja sen huomaa: hän on tosi hyväkuntoinen lähes viisikymppinen nainen.

Vierailija
36/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen toiseen suuntaan 8 kilometriä, ehkä olisi kiva alkaa hölkätä myös, tarvitsisin vain sellaisen repun, ettei tavarat hölsky siellä ympäriinsä. Tämä 8 kilometriä ei siis ole matkan koko pituus, vaan jatkan siitä joukkoliikennevälineellä. Ehkä ap voisit kokeilla kävellä vaikka kahtena päivänä viikossa tai varsinkin, jos teet istumatyötä, terveellistä olisi kävellä useamminkin. Voi tuntua aluksi rankalta. Ja tosiaan, painoa ei ole liikaa grammaakaan mulla.

Vierailija
37/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen toiseen suuntaan 8 kilometriä, ehkä olisi kiva alkaa hölkätä myös, tarvitsisin vain sellaisen repun, ettei tavarat hölsky siellä ympäriinsä. Tämä 8 kilometriä ei siis ole matkan koko pituus, vaan jatkan siitä joukkoliikennevälineellä. Ehkä ap voisit kokeilla kävellä vaikka kahtena päivänä viikossa tai varsinkin, jos teet istumatyötä, terveellistä olisi kävellä useamminkin. Voi tuntua aluksi rankalta. Ja tosiaan, painoa ei ole liikaa grammaakaan mulla.

Kannattaa miettiä repun kanssa, mitkä tavarat voisi säilyttää työpaikalla, ja ottaa mukaan vain välttämätön. Itse olen karsinut pois lähes kaiken ja olen niin minimalisti että lompakoitakin on kaksi: toinen siviilikäyttöön ja työmatkoille sellainen pankkikortin kokoinen lituska. Juoksureppuja on nykyään monenlaisia, mutta niihin ei paljoa mahdu.

Vierailija
38/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aikuisten sähköpotkulauta joka kulkee 25 km/h ja pääsee täydellä latauksella 30 km. Tarvitsee vain painaa kaasua ja laite liikkuu:) Huonopuoli ettei kestä kosteutta ja talvella vaatisi nastat koska pienemmät renkaat kuin pyörässä eli epävakaampi

Vierailija
39/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kävelen 7 km kuin istun saman ajan bussissa. Matka on pitkä, mutta ei liian pitkä.

Vierailija
40/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itselläni olisi tuon pituinen työmatka, koittaisin järkätä asiat niin, että mies voisi aamulla heittää autolla töihin omalla työmatkallaan, ja töiden jälkeen kävelisin sitten kotiin.