Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 7km työmatka järkevä kävelymatkaksi? Kokemuksia?

Vierailija
01.02.2018 |

Kuljen tuon välin autolla, koska autolla menen sen vartissa, busseilla menisi 1h15min. Ja ihme kyllä asun Helsingissä, jossa julkinen liikenne pitäisi olla maan mahtavin. Poikittaisliikenne ei vaan toimi minun kohdallani.

Pyörällä olen mennyt muutaman kerran tässä vuosien varrella, mutta pistosuojatuista renkaista huolimatta rengas on puhjennut neljästi ja pyörä pöllitty kolmesta lukosta huolimatta kahdesti. En jaksaisi enää huolehtia pyörästä.

7km taittuu reilussa tunnissa. Mutta onko se päivittäiseksi kävelyksi liikaa? Käveleekö joku tällaista matkaa päivittäin eestaas? Miltä se tuntuu? Työläältä? Hankalalta? Aikaa vievältä? Hyödylliseltä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei siis kävele säännöllisesti 7km töihin ja takaisin? Tuhoontuomittu idea?

ap

Vierailija
2/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen tuon välin autolla, koska autolla menen sen vartissa, busseilla menisi 1h15min. Ja ihme kyllä asun Helsingissä, jossa julkinen liikenne pitäisi olla maan mahtavin. Poikittaisliikenne ei vaan toimi minun kohdallani.

Pyörällä olen mennyt muutaman kerran tässä vuosien varrella, mutta pistosuojatuista renkaista huolimatta rengas on puhjennut neljästi ja pyörä pöllitty kolmesta lukosta huolimatta kahdesti. En jaksaisi enää huolehtia pyörästä.

7km taittuu reilussa tunnissa. Mutta onko se päivittäiseksi kävelyksi liikaa? Käveleekö joku tällaista matkaa päivittäin eestaas? Miltä se tuntuu? Työläältä? Hankalalta? Aikaa vievältä? Hyödylliseltä?

Ei ihmistä ole tehty käveleen tollasta matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 2 tuntia päivään lisää pituutta työpäivän jälkeen... Plussaa: terveellistä liikkua. Miinusta: pitemmän päälle sama reitti käy ankeaksi ja pidentää työpäivää. Huonolla kelillä erittäin ikävää.

Silloin tällöin käveltynä menee, päivittäisenä kävelynä enemmän energiaa vievää kuin tuovaa.

Vierailija
4/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli neljän vuoden ajan 7 km:n työmatka. Aamuisin en jaksanut kävellä (pääsin hyvin julkisilla), mutta työpäivän jälkeen matka ei tuntunut pitkältä. Sai sopivan ulkoilun ja nollattua ajatukset työpäivän jälkeen.

Oletko kysynyt työnantajaltasi onko mahdollista säilyttää polkupyörää jossain turvallisessa paikassa työpäivän ajan?

Vierailija
5/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tuhoontuomittu vaan hyvä idea! Saat lenkkeilyt kaupan päälle. Itse teen niin että juoksen 9 km aina toiseen suuntaan ja toisen kuljen julkisilla tai työkaverin kyydillä jos lähdetään samaan aikaan kotiin. Aamuinen juoksulenkki on ihana alku päivälle mutta vaatii vähän suunnittelua. Minulla on töissä suihku ja vaihtovaatteet. Juoksukamat otan pussiin päivän päätteeksi ja vien kotiin.

Silloin tällöin juoksen tai kävelen myös toiseen suuntaan jos ei satu bussiaikataulu yhteen menojeni kanssa. Silloin tuntee kuntoilleensa.

Käytän nastalenkkareita ja minulla on lämmin juoksuasu. Taskussa vain avaimet ja puhelin sekä pieni ohut kukkaro.

Muutaman kerran kun on pitänyt ottaa reppu tms. mukaan olen kyllä kävellyt. Kannattaa ainakin kokeilla!

Vierailija
6/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti hauskaa esim. kävellä työpäivän jälkeen tuo matka kotiin, mutta ei päivittäin. Riippuu tietysti, kuinka rasittavaa varsinainen työ on. Jos muutenkin viettäisit vapaa-aikasi mieluusti lenkkeillen, niin tokihan sen saa kivasti yhdistettyä työmatkaan noin, mutta.

Vierailija
7/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en alkaisi, useastakin syystä.

Ensinnäkin, tuo veisi liikaa aikaa aamusta ja illasta. Kaksi, kaksi ja puoli tuntia työmatkoihin, ei kiitos.

Toiseksikin, tuo kyllä ylläpitää terveyttä, muttei oikeastaan kohota kuntoa. Jotta kunto kohoaa, kävely pitäisi tehdä todella rivakasti, jolloin tarvitsisin suihkun töissä - ja pitäisi raahata työvaatteet repussa. Hankalaksi menee.

Kolmanneksikin vaikka kävely on palauttavana liikuntana hyvää, niin jos joka arkipäivä kävelet 14 km. se syö sinulta todennäköisesti energian tehdä jotakin oikeasti kuntoa kohottavaa, korkeasykkeistä liikuntaa. Tämä tietysti on yksilöllistä, mutta ainakaan itse tuskin jaksaisin noiden lisäksi käydä punttisalilla, juoksemassa tms.

Neljänneksikin teen vuorotyötä. Pimeällä ei oikein viitsi kävellä yksin duuniin. Turvallisuuskysymys.

Mutta sinä ap tietysti päätät itse. Hiukan ihmettelen, miten sinulta on noin monta kertaa hajonnut pyöränkumit ja varastettu fileksi. Mieheni käy Rautatieaseman lähellä duunissa fillarilla, on käynyt jo monta vuotta - kumit ovat hajonneet kahdesti, eivätkä edes työmatkalla. Pyörää ei ole varastettu ikinä, vaikka kyse on kalliista maantiepyörästä.

Joten oiskohan mietittävissä mitään parempaa säilytyspaikkaa fillarillesi? Eikö sitä saa minnekään sisälle? Tai entä, jos ostaisit käytetyn, vaatimattoman fileksin, saisikohan se olla rauhassa? Pyörälle tuo 7 km on helppo ja kätevä matka.

Vierailija
8/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä ole tehty käveleen tollasta matkaa!

Ihminen on luotu kävelemään. Se tekee hyvää ja pysyy vaivat loitolla.

Vierailija
9/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä tuo olis juuri sopiva matka pyöräillä töihin.

Kävellessä suurin ongelma on siihen kuluva aika. Hyvää se kunnolle tekisi kävellä pari tuntia päivässä, mutta en minä malta kun on niin paljon kaikkea muuta puuhaa.

Vierailija
10/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7km jatkuvasti edestakaisin kuulostaa hyvältä pyöräilymatkalta, mutta kävely kyllä syö aikaa. Kyllähän voi ottaa asiakseen kävellä tuon vaikka yhteen suuntaan silloin tällöin. Suosittelen pyöräilyä viimeistään kevään tullen.

Vierailija
11/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tuhoontuomittu vaan hyvä idea! Saat lenkkeilyt kaupan päälle. Itse teen niin että juoksen 9 km aina toiseen suuntaan ja toisen kuljen julkisilla tai työkaverin kyydillä jos lähdetään samaan aikaan kotiin. Aamuinen juoksulenkki on ihana alku päivälle mutta vaatii vähän suunnittelua. Minulla on töissä suihku ja vaihtovaatteet. Juoksukamat otan pussiin päivän päätteeksi ja vien kotiin.

Silloin tällöin juoksen tai kävelen myös toiseen suuntaan jos ei satu bussiaikataulu yhteen menojeni kanssa. Silloin tuntee kuntoilleensa.

Käytän nastalenkkareita ja minulla on lämmin juoksuasu. Taskussa vain avaimet ja puhelin sekä pieni ohut kukkaro.

Muutaman kerran kun on pitänyt ottaa reppu tms. mukaan olen kyllä kävellyt. Kannattaa ainakin kokeilla!

Miten sä peset työvaatteet päivän päälle? Pakkohan niitä on pestä, ja jos et ota reppua kuin "muutaman kerran", niin millä ne puhtaat työvaateet levitoituvat duunipaikalle?

Vierailija
12/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatka vähän reilut kuusi kilometriä. Kävelen sen lähes aina, aamulla töihin ja päivällä kotiin. Matkaan menee yleensä noin 50minuuttia reippaasti kävellen. Ihan paras tapa. Aluksi ajattelin että vie liikaa aikaa mutta eipä tuota arjessa oikeastaan edes huomaa, ainoastaan hetken aikaa meni siihen että aamuherätykset tuntia aikaisemmin alkoi luonnistumaan (aikaisemmin kuudelta, nyt viideltä). Olen kävellyt työmatkat nyt viitisen vuotta, paino pudonnut yli kymmenen kiloa ja säästän kuussa 60€ kun en "joudu" enää töiden jälkeen käymään salilla. Kunto kohonnut ja se energian määrä mitä raittiista ilmasta saa, työpäivät sujuu jouhevammin ja kotona on mukana töiden jälkeen olla kun ei ole sellaista oloa että "pitäisi" lähteä liikkumaan.

Työkaveri taas polkee 20km työmatkan joka päivä eli 200km viikossa. Jeesus sitä energian määrää ihmisessä. Vielä perheellinen nainen joka harrastaa pitkänmatkanjuoksua tuon lisäksi. Joskus juoksee töihin tai töistä pois, oma 6km taipale kalpenee sen rinnalla :D

Suosittelen. 

Vierailija
13/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siiten huomioida, että oi yhteen suuntaa juoksemiset/kävelyt on täysin eri asia kuin edestakaisin käveleminen/juokseminen.

Vierailija
14/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi hoitaa tota niin että vaikka kerran tai kaks viikossa hoitaisit matkan kävellen? Luontoa säästäen ja omaa hyvinvointiasi lisäten ☺️

Mun äitillä ei oo autoa, mut se harrastaa tosi paljon sitä, että ajaa bussilla jonnekin ja sit kävelee takas, semmosia 5-7 km matkoja. Lähes minne tahansa menee. Yhden työmatkansa 3 km suuntaansa myös käveli 20 vuotta joka arkipvä.

Tytär onkin sit laiskempi tapaus, ajan bussilla 1,5 km työmatkan kun niin kätsysti pääsee ovelta ovelle nopsaan ja aina, varsinkin aamuisin kun on kauhee kiire. Mut saan kävelyliikunnan kyl toisaalta koiran kanssa 3 x pvä.

Vierailija
15/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa tai halua käyttää työmatkoihin 2h päivässä jos kerran autolla siitä selviää puolessa tunnissa. Suomessa kelit on mitä on eli voi hiukan vituttaa kävellä sateessa, tuulessa tai lumimyräkässä.

Pyörällä menisin kyllä aina hyvällä kelillä. Ei minulla pyörästä tuolla lailla renkaat puhkea. Kotipihasta on pyörä varastettu 2 kertaa ja kotivakuutus korvasi.

Vierailija
16/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/12,

Jännä miten minulla kunto on nimenomaan kohonnut pelkällä reippaalla kävelyllä. Olen siis tuo joka kävelee 12km viitenä päivänä viikossa enkä harrasta muuta liikuntaa (mitä nyt kotona venyttelen ja putkirullailen).

Ja nimenomaan kunto on kohonnut testeissä. Meillä pääsee työn puolesta kerran vuodessa kuntotesteihin, lisäksi on rasvaprosentin mittausta jne. Tottakai kunnon kohoamisen huomaa myös arjessa; jaksan paremmin, olen energisempi enkä sairastele enää juurikaan.

Aikaisemmin siis kävin salilla tekemässä voimatreenin 2x viikossa ja siihen päälle 2-3 kertaa kovatehoinen bodypump, body attack tai spinning. Sen päälle etenkin kesäisin juoksulenkkejä, mäkivetotreenejä, rullaluistelua yms.

Vierailija
17/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä peset työvaatteet päivän päälle? Pakkohan niitä on pestä, ja jos et ota reppua kuin "muutaman kerran", niin millä ne puhtaat työvaateet levitoituvat duunipaikalle?

Tämä on juuri se suunnittelua vaativa osa. Teen toimistotyötä. En hikoile enkä likaannu työssä. Kun menen joka toinen kerta bussilla tai työkaverin kyydillä töihin, pakkaan kassiin juoksukamojen lisäksi pari puhdasta paitaa, alusvaatteita ja parit sukkahousut. Töissä pystyn pitämään kahtena päivänä peräkkäin samaa hametta kun vaihdan vain yläosan. Mulla on aina työhuoneessa myös joku neuletakki ja jakku joita on helppo yhdistää eri alaosiin.

Kun siis tänään juoksin töihin aamulla, mulla oli täällä odottamassa puhdas paita ja eilinen hame (eilen juoksin kotiin). Tänä iltana pakkaan huomista varten jotain muuta ja menen töihin työkaverin kyydillä kasseineni. Pyyhkeen vaihdan pari kertaa viikossa.

Vierailija
18/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työmatka 5km. Sen olen hoitanut kävellen/juosten lähes kymmenen vuotta. Muuta liikuntaa en sitten tarvitsekkaan. Talvisin lähinnä kävellen mutta keväällä/kesällä on ihana juosta. 

Suurin osa työkavereista tulee julkisilla tai autoilla vaikka asuvat minua lähempänä. Sitten ihmetellään kun kunto on heikko vaikka käydään kaksi kertaa viikossa salilla istumassa laitteissa.

Etenkin kotimatka on ihana energianlataus. Kotona suihku ja sitten voikin käyttää vapaa-ajan kaikkeen muuhun. Työt minulla alkaa kello kuudelta aamulla joten lähden viideltä. Asutaan vielä hieman perällä joten monesti olen ensimmäinen joka näin talvisin tekee pienen polun vastasataneeseen lumeen otsalampun valossa. Tänään tuli lunta vaakatasossa mutta ei se menoa haitannut, hidasti ehkä hieman :D

Vierailija
19/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä sellainen 5km on vielä ollut siedettävä matka kävellä. Kuuntelen samalla radiota. Mutta kyllä mä paljon mieluummin pyöräilen. Pyörässä on U-lukko, alkuperäinen runkolukko ja tavallinen vaijerilukko. Tuo U-lukko on testattu jossain Kuningaskuluttajassa muistaakseni, eli se oli se vaikeimmin murrettava lukko. Ei lähde pyörä rosvojen matkaan kunnon lukoilla, elleivät ota suoraan auton kyytiin ihmisten ilmoilta...

Pyöräily on kivaa, kun panostaa varusteisiin. Kunnon ajovalot, kypärä ja hyvä vaatetus on tarpeen. Itselläni on ollut samat renkaat vuosikausia, eikä oke tarvinnut paikata kuin kerran.

Vierailija
20/40 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, ainakin kokeilisin kävelyä. Se on säännöllisesti tehtynä erinomainen tapa lisätä omaa hyvinvointia. Voit kuunnella vaikka äänikirjaa kävellessäsi niin matka menee rattoisasti. Aikaa se tietysti vie, mutta niinhän ne julkisetkin sulla tekisi. On toki ymmärrettävää että välillä ottaa auton, varsinkin jos on huono sää. Mikset vaihtelisi kävelyä, autoilua ja pyöräilyä fiiliksen ja kelin mukaan?

Jos sulla on parkkipaikka töissä, luulisi että pyörällekin toisaalta löytyisi joku suht turvallinen paikka. Itse ehkä ostaisin jonkun vaatimattoman työmatkapyörän joka ei niin houkuttelisi varkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän