Onko erilaista asua Vaasassa kuin Seinäjoella?
Kiinnostaisi muuttaa tulevaisuudessa Vaasaan tai johonkin naapurikuntaan, mutta ei ole juurikaan kokemusta että millaista siellä on. Toki kaksikielisyys on tiedossa, mutta noin muuten. Olen asunut suurimman osan elämästäni Seinäjoella, joten sitä voi hyvin käyttää vertailukohtana mikäli jollakulla on kokemusta molemmista. :-)
Kommentit (31)
Asunnot ovat Seinäjoella halvempia kuin Vaasassa ja se on ainut hyvä puoli. Jos haluaa Provinssiin tai Tangomarkkinoille niin pääsee sinne vaikka ei S:joella asuisikaan ;)
Kielipolitiikka pitää huolen, etten Vaasaan menisi kirveelläkään.
Ai tää keskustelu kuitenkin heräsi henkiin. :-) Katsoin viimeisen kerran justiin ennen kuin tuli eka vastaus.
Kuulostaa siltä että Vaasa vois olla oikeasti kiva paikka asua, kun musta Seinäjokikin on ihan ok. Asutaan nykyään Lapualla, ja täällä kyllä huomaa sen junttikulttuurin jota inhoan, ja mies tykkää siitä vielä vähemmän. :-D Me ollaan aika liberaaleja.
Sellainen pointti tuli kyllä mieleen, että Vaasassa ei taida olla kovin pitkää lumista jaksoa talvisin? Vaikkei täällä Seinäjoen lähiseudullakaan oo talvet enää samanlaisia kuin ennen, niin on kuitenkin lunta suht pitkän aikaa kerrallaan. Tykkään kunnon talvesta ja loskapaskakelit inhottaa, mutta en osaa ajatella että kuinka suuri merkitys tällä on mulle oikeasti. Onko Vaasassa sitten sitä loskapaskaa silloin kun ei ole lunta, vai paljaat kadut eli vähän kuin syksyn sää?
Sattuuko kukaan tietämään, että kuinka hyvin se energiaklusteri todellisuudessa työllistää? Mulla olis yhtenä vaihtoehtona opiskella energiatekniikan insinööriksi Vaasassa (ensin AMK ja sen jälkeen tarvittaessa YO), mutta aiempien kokemusten myötä oon tullut varovaiseksi uskomaan mitä jonkin alan työllistävyydestä tietyllä alueella kerrotaan esim. kyseisessä koulussa / nettisivuilla.
Ap
Hyvin työllistää ainakin insinöörejä. Ruotsinkieli ei aiheuta käytänössä mitään ongelmia, kun asut täällä. Se on vain väärää mielikuvaa Vaasata.
No minä olen asunut Vaasan vieressä nyt puolisen vuotta, sitä ennen asuin Seinäjoen vieressä. Molemmissa paikoissa on omat puolensa, Seinäjoella oli enemmän teinejä, mutta oli myös enemmän iloisia ihmisiä. Vaasassa tuntuu olevan enemmän nyrpeitä naamoja. Vaasassa on sitten tietysti alueita, joilla ei kannata liikkua, on todella paljon narkkeja, mutta kaipa on Seinäjoellakin ja joka paikassa, Vaasassa ne vain näkyvät. Vaasassa on paremmat valikoimat esim. Prismassa ja sieltä löytyy kaikki tarvittava, Seinäjoelta muistan, kun kaikki oli aina loppu.
Vaasa on kaupunkimaisempi kuin Seinäjoki, siitä olen samaa mieltä. On tori ja vanhat, arvokkaat rakennukset, kansainvälisempi katukuva, opiskelijaelämää...
Olen asunut molemmissa, mutta viihdyin silti Seinäjoella paremmin. Vaasasta mulle jäi puolen vuoden asumisen perusteella kauhean sisäänpäin lämpenevä kuva. Siellä on tosi paljon ihmisiä, jotka ovat aina asuneet Vaasassa eivätkä ikinä ole edes harkineet muuttavansa sieltä pois. Pienet piirit, ei mitään kesä- eikä muitakaan tapahtumia, nyreitä ilmeitä ja ihmisiä. Seinäjoki on nuori kaupunki, mutta mun mielestä kumminkin jotenkin virkeämpi kuin pussinperällä oleva Vaasa. Seinäjoella oli hirmu paljon erilaisia tapahtumia ja tempauksia, ja ihmiset jotenkin helpommin lähestyttäviä.
Rehellisesti sanottuna nuo kaksi kaupunkia on niin lähellä toisiaan, että voihan sinne muuttaa ja kattoa muutaman kuukauden viihtyykö ja tulla sitten pois, jos ei nappaa. En pitäisi 70 km muuttoa suuntaan tai toiseen kovin radikaalina ratkaisuna elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa on yliopisto.
Seinäjoella on......ravirata.
Vaasan yliopisto Wow.... arvostettu tiedemaailman keskus vai matalien sisäänpääsypisteiden helmi 😁
Tuo Vaasan kaupunkimaisuus vois olla kyllä kiva. Oon huomannut Jyväskylässä ja Oulussa asuessani, että tuon kokoisiin kaupunkeihin sopeutumisessa kestää aika kauan kun oon ekat 18 vuotta tottunut Seinäjoen kokoiseen, enkä siksi mielelläni lähtisi enää sellaiseen joka on reilusti isompi. Sitten taas Rovaniemelle sopeutuminen oli nopeaa, ja se onkin hyvin samankokoinen kuin Seinäjoki. Vaasa vois olla sitten sopivasti siltä väliltä, aavistuksen isompi mutta kuitenkin pieni kaupunki.
Miten se kaupunkimaisuus siis näkyy ihan konkreettisesti? Isompi keskusta? Tiheämpi asutus? Parempi tapahtumatarjonta? Jotain muuta?
Ap
Eihän Seinäjoella edes ole kunnon keskustaa, on muutama kauppa sijoiteltuna kauas toisistaan. Vaasassa keskusta on selkeämpi, kaikki pyörii torin ympärillä ja parin korttelin säteellä siitä...
Seinäjoella on iso rakennustyömaa keskellä kaupunkia parhaillaan. Mielenkiintoista katsoa, millainen "vekseliaukiosta" tulee, kun rakennustyö on valmis. En asu Seinäjoella, mutta käyn siellä toisinaan sukuloimassa.
Seinäjoelle on hyvät junayhteydet oikeastaan joka suunnasta. Väkeä on muuttanut kaupunkiin kymmenen viime vuoden aikana aika tavalla ja fiilis muuttunut rennommaksi. menopaikkoja nuorisolle ei oikein taida olla.
Vaasassa olen joskus asunut muutaman vuoden. Sama mielikuva siitä jäi kuin muutamalla muullakin täällä. Osa ruotsinkielisistä kovinkin itsetietoisia "bättre folk"-fiilis. Kaupoissa ruotsinkielestä ei saanut oikein selvää onko se suomea vai ruotsia, mutta ei se minua vaivannut juurikaan. Vaasassa oli vaikeampi tutustua ihmisiin. Talvisin Vaasassa oli aina hyytävän kylmä, kun viima kävi mereltä. kesällä kaunis unelias pikkukaupunki.
Jos noista kahdesta pitää valita niin Vaasa ehdottomasti.