Jos mies tulee mukaan neuvolaan, en saa suunvuoroa siellä!
Nykyään on kuulemma sellainen käytäntö, että miehen tulisi olla mukana kaikilla neuvolakäynneillä jo raskausaikana. Minulla on kuitenkin useita asioita, joita haluaisin ottaa puheeksi siellä, mutta jos mies tulee mukaan, hän on koko ajan äänessä enkä saa kyseltyä omia kysymyksiäni. Mies on siis luonteeltaan sosiaalinen ja puhelias, itse olen hiljaisempi. Haluaisin jotenkin sellaista rauhallista kahdenkeskistä aikaa neuvolan terkan kanssa, sellaisen rauhallisen ilmapiirin, jossa voin ottaa puheeksi vaikeitakin asioita. En tiedä ymmärsikö joku. Onko siis paha asia, jos mies ei tule joka kerralla mukaan? Onko tämä väärin miestä kohtaan, onhan hänelläkin oikeus olla siellä? Kuitenkin koen, että nyt raskausaikana nämä käynnit koskevat enemmän minua kuin häntä, minä kuitenkin olen raskaana, synnytän jne. Vauva-aikana tilanne on tietenkin eri.
Kommentit (55)
Voisit myös sanoa, että on hiljaa, kun haluat kysyä kysymyksiä, etkä poistu huoneesta, ennenkuin olet kysynyt ne.
Tuskin tarttee miehen olla mukana joka kerta. Jätä kotiin se.
Siis sinulla on joku sellainen kysymys, jota lapsesi isä ei saa kuulla? Millainen on parisuhde, jossa äiti salaa jotain raskauteen ja vauvaan liittyvää lapsen isältä?
Ei ole pakko ottaa miestä mukaan neuvolaan. Nykyään on enemmänkin tapana ottaa mieskin neuvolaan mukaan jos on itse ensisynnyttäjä. Silloinkaan ei ole kumminkaan pakko. Reilua olisi ottaa mies mukaan kumminkin silloin, kun on ultra, koska silloin mieskin näkee vauvansa. Lisäksi neuvolatädille voi sanoa, että ei puhuta ääneen sun painosta miehen läsnäollessa. Paino kun on yleensä naiselle arka paikka vaikka olisi normaalipainoinen saati ylipainoinen. Otat miehen siis mukaan vain silloin, kun on joku koko perhettä koskeva kysely tai ultra.
Vierailija kirjoitti:
... Haluaisin jotenkin sellaista rauhallista kahdenkeskistä aikaa neuvolan terkan kanssa, sellaisen rauhallisen ilmapiirin, jossa voin ottaa puheeksi vaikeitakin asioita. ...
Et siis pysty keskustelemaan asioista miehesi kuullen? Aika erikoinen parisuhde teillä.
Mikset voi sanoa miehellesi, että hänen tulisi antaa sinullekin aikaa puhua mieltäsi askarruttavista asioista? Kyllähän hyvässä parisuhteessa tuon pitäisi onnistua ihan ilman muuta. En ole kuullutkaan, että miehen olisi pakko olla mukana jokaisella neuvolakäynnillä :o Meillä mies on ollut mukana, kun on töiltään ehtinyt, eikä ole minusta ollut tarpeellistakaan, kun suurin osa ajasta siellä neuvolassa jauhetaan ihan diipadaapaa. Ultrissa yms. mies on kyllä ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko ottaa miestä mukaan neuvolaan. Nykyään on enemmänkin tapana ottaa mieskin neuvolaan mukaan jos on itse ensisynnyttäjä. Silloinkaan ei ole kumminkaan pakko. Reilua olisi ottaa mies mukaan kumminkin silloin, kun on ultra, koska silloin mieskin näkee vauvansa. Lisäksi neuvolatädille voi sanoa, että ei puhuta ääneen sun painosta miehen läsnäollessa. Paino kun on yleensä naiselle arka paikka vaikka olisi normaalipainoinen saati ylipainoinen. Otat miehen siis mukaan vain silloin, kun on joku koko perhettä koskeva kysely tai ultra.
Mitä ihmettä? Ajatteleeko naiset oikeasti noin? Eiköhän se mies nyt tiedä minkä kokoinen vaimo on.
Kiitos vastauksista. Tämä on siis toinen raskauteni, ja haluaisin ottaa esiin viime synnytykseen ja vauva-aikaan liittyviä "traumoja" tai pieleen menneitä juttuja ja keskustella siitä, miten nuo vältettäisiin tällä kertaa. Ei mitään sellaista mitä en haluaisi miehen kuulevan, mutta haluaisin keskustella niistä rauhassa (asiat ei ole kovin helppoja minulle) ilman, että mies yrittää täyttää mahdollisia hiljaisia hetkiä omalla "höpötyksellään", ja muutenkin, että jäisi aikaa puhua noista. En haluaisi joutua käskemään miestä olemaan hiljaa, se olisi taas ikävää hänelle. Ehkä miehen ei siis tarvii joka kerta olla mukana.
ap
ei mulla ainakaan mies ollut aina raskausajan neuvoloissa mukana töiden takia. meillä 3 lasta ja nuorimman kumpaankaan ultraan hän ei päässyt. olikohan nuorimman kohdalla kerran vai kaksi neuvolassa mukana eli hyvin voit jättää miehen kotiin. Synnytyksissä on kyllä ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on joku sellainen kysymys, jota lapsesi isä ei saa kuulla? Millainen on parisuhde, jossa äiti salaa jotain raskauteen ja vauvaan liittyvää lapsen isältä?
Parisuhde ei ole millään tavalla huono vaikka tuleva äiti ei halua esim. miehensä kuulevan hänen ja terveydenhoitajan puhuvan siitä, kuinka naiselle on tullut kamalia ja rumia suonikohjuja reisiin ja alapäähän ja kuinka paino on noussut jo 20kg, vaikka syö terveellisesti ja naista väsyttää ja kiukuttaa monesti kamalasti ilman mitään järkevää syytä hormonien takia. Nainen ei halua, että mies tulee siihen pätemään kuinka helppoa se syöminen on oikein ja niin ja näin, vaikka nainen oksentelee raskauspahoinvoinnissa yms yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin. JOTKUT ASIAT ON INTIIMEJÄ ja jotkut asiat voi olla parempi jättää omaan tietoon, vaikka PARISUHDE ON TODELLA HYVÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ihan samaa.
Ei mulla ollut mies mukana kuin kerran. Äidin työantaja ymmärtää neuvolakäynnit, mutta ei mun mies sellaisten takia viitsinyt vapaata töistä ottaa, eikä olisi tarvinnutkaan.
Ei neuvolassa tapahdu tai tehdä mitään merkittävää, perus infoa.
Eikö AP voi sanoa miehelleen, että nyt on kyse AP:n terveyteen ja vartaloon liittyvistä asioista ja toivoisi miehen olevan vähemmän äänessä neuvolakäynnillä. Tai miksei AP voi vain kysyä asiaansa?
Itse olin hyvin paljon neuvolakäynneillä mukana, mutta aika turha roolihan miehellä käytännössä oli. Toki oli mukava kuulla miten raskaus etenee, mutta käytännössä miehellä ei ollut mitään käyttöä raskausajan neuvolakäynneillä. Lasten kanssa olen käynyt neuvolassa. Se on toki eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde ei ole millään tavalla huono vaikka tuleva äiti ei halua esim. miehensä kuulevan hänen ja terveydenhoitajan puhuvan siitä, kuinka naiselle on tullut kamalia ja rumia suonikohjuja reisiin ja alapäähän ja kuinka paino on noussut jo 20kg, vaikka syö terveellisesti ja naista väsyttää ja kiukuttaa monesti kamalasti ilman mitään järkevää syytä hormonien takia. Nainen ei halua, että mies tulee siihen pätemään kuinka helppoa se syöminen on oikein ja niin ja näin, vaikka nainen oksentelee raskauspahoinvoinnissa yms yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin. JOTKUT ASIAT ON INTIIMEJÄ ja jotkut asiat voi olla parempi jättää omaan tietoon, vaikka PARISUHDE ON TODELLA HYVÄ.
Ei ristus sentään. Eiköhän mies näe tuollaiset asia ihan ilman neuvolaakin. Jos mies on tuollainen, niin se parisuhde ei ole hyvä. Millainen mies alkaa pätemään ja haukkumaan naisen painoa raskauden aikana? Tai siis varmasti näitä on paljonkin, mutta ei se parisuhde tai mies ole siinä kohtaan hyvä.
Kerran oli mukana neuvolassa koko raskausaikana + tietysti ultrissa oli mukana. Vauvan synnyttyä on ollut melkein joka kerta neuvolassa mukana. En halunnut raskausaikana miestä mukaan koska ärsytti että yksi tulee siihen turhanpanttina kyttäämään kun mua mittaillaan ja puhutaan mun asioista. Sanoinkin tämän miehelle ja oli ymmärtäväinen.
Haluaisitteko te miehet todella, että oma nainen olisi vieressä lääkärissä kuulemassa, kuinka teillä on pukamia perseessä ja impotentti vaivaa ja hiusraja ohenee uhkaavasti...? Hei haloo! Jotkut asiat on yksityisiä, vaikka onkin parisuhteessa. Tämmöiset asiat haluaa mielummin itse kertoa puolisolle myöhemmin. Ensin pitää saada sulatella asiaa itse. Ei halua, että joku lääkäri töksäyttää ikävän ja vaikean asian julki tosta noin vain.
Miehen ei tietenkään ole pakko olla neuvolassa mukana. Olen kuvitellut, että naiset ovat mielissään, kun tuleva isäkin on kiinnostunut asioista, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tämä on siis toinen raskauteni, ja haluaisin ottaa esiin viime synnytykseen ja vauva-aikaan liittyviä "traumoja" tai pieleen menneitä juttuja ja keskustella siitä, miten nuo vältettäisiin tällä kertaa. Ei mitään sellaista mitä en haluaisi miehen kuulevan, mutta haluaisin keskustella niistä rauhassa (asiat ei ole kovin helppoja minulle) ilman, että mies yrittää täyttää mahdollisia hiljaisia hetkiä omalla "höpötyksellään", ja muutenkin, että jäisi aikaa puhua noista. En haluaisi joutua käskemään miestä olemaan hiljaa, se olisi taas ikävää hänelle. Ehkä miehen ei siis tarvii joka kerta olla mukana.
ap
Saat tuota asiaa varten neuvolan terveydenhoitajalta lähetteen synnytyssairaalan SYPE-polille, e.i synnytyspelkopolille. Sinne on tarkoitus mennä äidin yksin, eli saat aikaa puhua asioista rauhassa kätilön ja tai lääkärin kanssa :)
Ei ole paha asia, jos jätät miehen kotiin. Kyse on sinun ja vauvan terveydestä. Tee niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu.