Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka hoette että hame on lämpimämpi talvella, selittäkääpä tämä..?

Vierailija
01.02.2018 |

Joo, siis allehan voi kerrostaa vaikka kuinka monet hameet, niin että on sitten lämmin. Mutta ne jotka tätä hokee, varmaan tarkoittavat kokopitkiä maxi-hameita. Itse tykkään käyttää polvipituisia, niin että jää sitten sääret paljaaksi. Saahan siihen jotkut trikoot lykättyä, mutta sellaiset ei minulle ole olleet kauhean lämpöisät talvipakkasella ja viimalla. Ja on säärystimet ja pitkät saappaat, mutta ei nekään täysin suojaa. Eikä viitsi useampia housujakaan nakata päällekkäin, kun vessassa asiointi hankaloituu, ja vyötärönauha painaa mahaa (on testattu, ja välillä on mahaongelmia jotka ei tuosta painamisesta tykkää).
Ja sitten kun pitäisi liikkua pyörällä sen maxi hameen kanssa, tulee ongelmaa. Täällä ei bussit kulje, ei ole autoa, ja tykkään kuitenkin kulkea pyörällä niin saa hieman hyötyliikuntaa. Tunti kestää kävellä, ja puolisen tuntia pyörällä kun lähtee keskustaan ja töiden perään. Minulla tuli teininä jo leveiden lahkeiden kanssa ongelmaa, kun sotkeutuivat siihen kettinkiin vai mikä se on. Pitkä hame ehtii jummata siihen, sekä ehkä vielä takarenkaaseen. Miten sellaisen kanssa polkee?
Joten, miten te jotka sanotte että hame on parempi talvella, onko se pitkä hame, miten kerrostatte, ja miten liikutte pyörällä? Niin ja millainen takki siihen päälle on? Kokopitkä vai, ja miten sen kanssa sitten elo sujuu?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sun fillarissa kunnon ketjusuojat ja ”hameverkko”?

Haa, eipä taida olla! Joskus ketjusuojat on, jos se on tuo muovinen hässäkkä tuon ketjun ympärillä. Siitä huolimatta olen joskus teininä leveiden lahkeiden muodin aikaan saanut lahkeet jummaamaan ketjuun. Mutta hameverkkoa ei kyllä ole. Kiitos vinkistä! Enemmän pelkään että pitkä leveä hame lepattaa takarenkaaseen, joko jummaa tai rispaa hametta. Tuo kuullostaisi ratkaisulta siihen. Hameen helma tuskin niin helposti lynttää kiinni kettiinkiin, mitä leveät lahkeet silloin aikanaan.

Ap

Vierailija
22/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona liikkuessa kannattaa vetäistä villasäärystimet sukkahousujen päälle ja sisällä otat ne pois. On lämmin ja hyvä ratkaisu. Jos siellä perämetsissä ei ole kauppoja, voit helposti kutoa itsekin.

Sukkahousuja saa myös merinovillasekoitteisina. Olen ostanut jostakin Lindex/Kappahl -tyylisestä ketjumyymälästä mustia, ovat olleet siistejä ja hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mit vit? Millä vuosikymmenellä elät?

No ihan tällä samalla. Olen useammalle puhunut että olisi mukava käyttää hameita myös talvella. Silloin tulee vastineeksi jotain, että hameet on kyllä lämpimämmät kuin housut. Yksi tällainen vastaaja käyttää maxihameita ja kulkee pyörällä, ja toinen käytti minihameita ja kulki autolla.

Tämmöisiä minä phdin aikani ratoksi. :D Kun olisi niitä hameita mukava käyttää, mutta kulkeminen tulee sitten ongelmaksi jos on pitkä hame, ja lyhyemmällä oletettavasti jäätyy kun pitäisi olla niin paksua housua alla sitten, että se olisi melkein se ja sama pukea vaan housut. Selkeästi et ole pyörän kettinkiin saanut mitään sotkeutumaan, on aika karu kun samalla kun vispaa täysiä, lahje jummaa kiinni ja lennät ojaan (no ei nyt ihan mutta vähintäänkin säikähtää ja horjuu).

Ap

No mikset laita kapeampia housuja? Ja kenkiä, joiden varsi peittää lahkeet? Miksi asiat pitää tehdä näin kauhean vaikeaksi...

Housut ei ole mikään ongelma minulle. Teininä kävi tätä ongelmaa, kun muodissa oli leveämmät lahkeet. Ne sain jostain syystä pyöräillessä joskus kettingin väliin juntattua. Siitä traumat. Nykyään sujuu varsin hyvin, kun kapeammat lahkeet on muodissa, niin ei ole koskaan ollut onfelmaa. Pitkien hameiden kanssa pelkään, että tulisi jotain vastaavaa. Tykkään kuitenkin polkea melko vauhdikkaasti, enkä nyt tiedä joiko hametta jotenkin sitoa pyöräilyn ajaksi näpsäkästi, ettei se lähde lepattamaan mihinkään pyörän osaan kiinni.

Ap

Vierailija
24/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Piruetin tai muun tanssitarvikeliikkeen verkkokaupasta voit myös tilata pitkät säärystimet. Tanssijat käyttää niitä lämmitellessään. Yksivärinen musta on ihan siisti ratkaisu varsinkin jos sulla on alla mustat sukkahousut. Mutta sisällä ne kantsii ottaa pois että tarkenee taas sitten kotimatkalla paremmin.

Vierailija
25/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita leveä trikookaitale ja leveä kuminauha vyötäröön näihin alla käytettäviin housuihin.

Hame voi olla hyvän näköinen ja virkistävää vaihtelua.

Mietin että pitääkö kokeilla itse ommella jotkut tosi paksut trikoohousut jollain tuollaisella vyötäissysteemillä. Villa tuntuisi lämpimältä vaihtoehdolta. Olen kolmia paksuja sukkiksia pukenut päällekäin, mutta ne tosiaan puristaa, ja ei ole juuri sen lämpimämmät. Hameita olisi niin nätti käyttää ympäri vuoden, mutta en turhaan haluaisi hankkia maxihametta, jos kulkeinen pyörällä ei onnistu, ja jos tuo trikoohousuviritelmä ei toimi polvihameiden kanssa. Kynähameessakin olen joskus polkaissut menemään (kesällä), ja se oli melkoinen näytös kun piti ketkutella jotta sai tiukassa hameessa jalat pyöritettyä polkimilla. :D Kuitenkin tuo kulkeminen on sen verran isossa osassa, että tahtoisi vaatteiden olevan siihen sopivat. Se tekee melko paljon eroa, että meneekö työmatkaan puoli tuntia vai tunti suuntaansa. Ainakin minulle.

Ap

Ensin trikoot, sitten silkkiset, huomasin tämän hyväksi, tosin pitkien housujen kanssa.  Mikä estää laittamasta sukkahousuihinkin resoria uudestaan.

Vierailija
26/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokopitkä villahame on mulla käytössä. Kuljen autolla, bussilla ja junalla. Vielä ei tarvitse edes sukkahousuja. Tampereella -6.

Joo, olen minäkin etelämmässä asunut, ja siellä talvi ei tunnu niin pahalta mitä täällä pohjoisessa rannikolla. Muutenkin olen kyllä vilukissa, että paksumpia sukkiksia tuli silloin siellä käytettyä jopa syksyllä hameen kanssa. Täälläkin varmaan jokin paikallisbussi kulkisi, mutta silloin aikanaan kun niitä katsoin, niin todella harvoin (tyyliin kerran päivässä) ja oli kallista. Muutenkin tykkään että saa hieman hyötyliikuntaa, että ei tuo väli ole mitenkään paha ole ollut kulkea. Paitsi silloin jos tahtoo olla hameella liikenteessä.

Ap

Se pieni ero, merituuli tekee aika paljon. Mulla jäätyi sielukin Porissa päivänä, jolloin siellä oli -15 ja Treella -27 (tyyntä). Ilmeisesti siihen ei sitten totu? (Jätä hame lämpimämmille keleille?)

Joo ei totu. Eli se on sitten se merituuli joka minua piinaa. Tähän asti olen mennyt sillä, että hameet on kesällä käytössä, joskus villinä jopa muuten vaan keväällä ja syksyllä ja jos on joku juhlallisuus niin silloin talvella ja silloin yleensä saa autokyydin tai mennään hammasta purren pyörällä. Itse yllätyin silloin kun asuin etelämmässä, miten mukavasti tarkeni kun koko ajan ei tuullut. Kesähelteetkin tuntui ihan erilaisilta, ja normaalit kesäpäivät kun se tuuli ei ollut viilentämässä niitä pieniä lämpöjä pois! Pystyi oikeasti hengaamaan koko päivän paitasillaan, eikä tarvinnut olla jotain varapitkähihaista raahaamassa jos tuuli yllättää.

Ap

Vierailija
27/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei sitä hametta voi laittaa reppuun ja toppahousut jalkaan pyöräillessä? Sitten työmaalle saapuessa voisi vaihtaa? Käytän hametta töissä, liikun omalla autolla. Mutta jos joutuisin kävelemään/pyöräilemään laittaisin ulkoiluvaatteet pääle

No onhan tuokin tietysti yksi vaihtoehto. Jotenkin kuitenkin enemmän haluaisin selvitä pelkällä hameella, jos muutkin onnistuu, niin miksen sitten minä?

Ap

Ei asioita tarvitse tehdä juuri samalla tavalla kuin muut tekevät. Pitää etsiä itselle paras ratkaisu ja toimia sillä tavalla. Ei jonkun toisen ratkaisu ole automaattisesti parempi kuin sinun. Se vain sopii hänelle paremmin kuin sinulle.

Totta tuokin. Tähän asti olen mennyt talvella housuilla, mutta pitää vissiin paneutua enemmän, että keksin miten saisin itselleni toimimaan yhdistelmän hame ja talvi ja liikkuminen.

Ap

Vierailija
28/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täällä ei bussit kulje"..

Voiko asua niin hevonkuusen korvessa,enää kukaan..

Voi 😂 Meillä on lähin bussipysäkki kolmen ja puolen kilometrin päässä.

Ja kyllä mielestäni hame on kylmempi kuin housut. Kyllähän sitä parikymppisenä lähti vaikka millä pakkasilla pikkumekossa bilettämään, mutta tälleen yli kolmekymppisenä menee jo mukavuus ulkonäön ohi, mitä tulee pakkasiin - ihan sama miltä näyttää, kunhan on lämmin.

Vierailija
29/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosi kylmä ja on pakko liikkua ulkona esim. pyörällä, tässä ohje:

Pue merinovillasukkahousut ja polvipituinen, ei liian kapea mekko tai hame.

Ulos lähtiessä vedät sukkisten päälle villaiset nilkkasukat (mielellään kaikki nämä mustia), hameen alle lyhyet villahousut (löytyy hiihtovarustemerkeiltä myös tuulisuojattuja) ja sääriä lämmittämään mustat pitkät säärystimet. Kun pääset sisätiloihin, riisut ainakin sukat ja säärystimet pois ja vaihdat sisäkengät. Villahousut voit riipaista pois vessareissun yhteydessä jos sisällä on lämmin.

Vierailija
30/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona liikkuessa kannattaa vetäistä villasäärystimet sukkahousujen päälle ja sisällä otat ne pois. On lämmin ja hyvä ratkaisu. Jos siellä perämetsissä ei ole kauppoja, voit helposti kutoa itsekin.

Sukkahousuja saa myös merinovillasekoitteisina. Olen ostanut jostakin Lindex/Kappahl -tyylisestä ketjumyymälästä mustia, ovat olleet siistejä ja hyviä.

Hahaha, kyllä täällä kauppoja on. :DD Mutta taidan silti kutoa itse, kun sellaiset kunnon villaiset on ollut haaveena. Minulla on jotkut ikivanhat akryyliset säärystimet, mutta ei niillä juuri mitään tee kun tuntuvat ihan muovipussilta. Ja kunnon paksuista villahousuista olen myös haaveillut, jos ne lämmittäisi paremmin liikkuessa.

Ap

Vierailija
31/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Piruetin tai muun tanssitarvikeliikkeen verkkokaupasta voit myös tilata pitkät säärystimet. Tanssijat käyttää niitä lämmitellessään. Yksivärinen musta on ihan siisti ratkaisu varsinkin jos sulla on alla mustat sukkahousut. Mutta sisällä ne kantsii ottaa pois että tarkenee taas sitten kotimatkalla paremmin.

Joskus käytön ihan housujenkin kanssa, kun pyöräilee tai kävelee. Suojaa housuja hieman, kun lumi roiskuu jonkinverran (myös kävellessä, tästä yllätyin). Ja sisällä pakko napata pois ettei sitten paistu. On nuo kuitenkin melko rimpulat nuo nykyiset säärystimet, että hameiden kanssa saisi olla paksummat ja pidemmät. Otan asiaksi kutoa. Ja polvisukat kyllä olisi myös hyvä lisä nyt kun miettii. Nekin olisi helppo riisua kun pääsee sisätiloihin, mutta lämmittäisi jonkin verran polkiessa.

Ap

Vierailija
32/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokopitkä villahame on mulla käytössä. Kuljen autolla, bussilla ja junalla. Vielä ei tarvitse edes sukkahousuja. Tampereella -6.

Tällä ilmalla kun noin kuljet, niin tarvitset kyllä pian hoitoarvion numeron vastaanottoaikaa varten.

(...pissavaivat eivät ole mukavia)

Vierailija
33/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita leveä trikookaitale ja leveä kuminauha vyötäröön näihin alla käytettäviin housuihin.

Hame voi olla hyvän näköinen ja virkistävää vaihtelua.

Mietin että pitääkö kokeilla itse ommella jotkut tosi paksut trikoohousut jollain tuollaisella vyötäissysteemillä. Villa tuntuisi lämpimältä vaihtoehdolta. Olen kolmia paksuja sukkiksia pukenut päällekäin, mutta ne tosiaan puristaa, ja ei ole juuri sen lämpimämmät. Hameita olisi niin nätti käyttää ympäri vuoden, mutta en turhaan haluaisi hankkia maxihametta, jos kulkeinen pyörällä ei onnistu, ja jos tuo trikoohousuviritelmä ei toimi polvihameiden kanssa. Kynähameessakin olen joskus polkaissut menemään (kesällä), ja se oli melkoinen näytös kun piti ketkutella jotta sai tiukassa hameessa jalat pyöritettyä polkimilla. :D Kuitenkin tuo kulkeminen on sen verran isossa osassa, että tahtoisi vaatteiden olevan siihen sopivat. Se tekee melko paljon eroa, että meneekö työmatkaan puoli tuntia vai tunti suuntaansa. Ainakin minulle.

Ap

Ensin trikoot, sitten silkkiset, huomasin tämän hyväksi, tosin pitkien housujen kanssa.  Mikä estää laittamasta sukkahousuihinkin resoria uudestaan.

Kiitos vinkistä! Paksuja sukkiksia käytän yksinään joskus keväällä tai syksyllä, jolloin ne on ok. Mutta kun kerrostaa tavlella kolmet paksut sukkikset, niin silloin se vyötärökuminauha painaa. Itse näkisin siihen ratkaisuksi vain paksummat trikoot, joissa on yksi vyötärökuminauha, niin se ei paina samalla lailla. Paksuja villaisia trikoita ei ole minun silmiini osunut kaupoissa, joten varmaan otan asiakseni tehdä sellaiset itse. Ommellen, tai sitten opettelen kutomaan villahousut. Googletin, että niille oli jotain ilmaisohjettakin.

Ap

Vierailija
34/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä mielestäni hame on kylmempi kuin housut. Kyllähän sitä parikymppisenä lähti vaikka millä pakkasilla pikkumekossa bilettämään, mutta tälleen yli kolmekymppisenä menee jo mukavuus ulkonäön ohi, mitä tulee pakkasiin - ihan sama miltä näyttää, kunhan on lämmin.

Etelästä olen jäänyt kaipaamaan hyviä bussiyhteyksiä ja halvempia hintoja. Täällä ei ole mitään järkeä käyttää niitä, ellei ole todella pakottava tarve ja älyttömän pitkä matka.

Olen mekkoja ja hameita kerrostellut vaikka miten päin, mutta kun kaikki on niitä polvimittaisia, niin polvet ja sääret aina jäätyy. Muistan joskus pukeneeni parit mekot päällekäin, ja siihen vielä parit hameet. Avot ja polvet silti paleli ja viima vinkkasi polkiessa hameen alle. :D

Toppahousut on ollut ihan parhaat, että pitäisi varmaan jokin pitkä toppahame kehitellä, jota voisi pyöräillessä käyttää.

Ap

Vierailija
35/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus silloin isoisoäidin aikaan kun kaikki naiset käyttivät vain pitkiä maatalaahaavia hameita niitä sen ajan, hevosenjätöksiä täynnä olevia, hiekkapölyisiä, tai mukulakivikatuja ylittäessään, niin  niitä alushameita oli alla vaikka muille jakaa.

Vierailija
36/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tosi kylmä ja on pakko liikkua ulkona esim. pyörällä, tässä ohje:

Pue merinovillasukkahousut ja polvipituinen, ei liian kapea mekko tai hame.

Ulos lähtiessä vedät sukkisten päälle villaiset nilkkasukat (mielellään kaikki nämä mustia), hameen alle lyhyet villahousut (löytyy hiihtovarustemerkeiltä myös tuulisuojattuja) ja sääriä lämmittämään mustat pitkät säärystimet. Kun pääset sisätiloihin, riisut ainakin sukat ja säärystimet pois ja vaihdat sisäkengät. Villahousut voit riipaista pois vessareissun yhteydessä jos sisällä on lämmin.

Siinä tuli ammattilaisen suusta, kiitos! Tällaista konkreettista ohjetta olen kaivannut. Pitkien hameiden lämmön ymmärrän, mutta poljettaessa tosiaan tuntuvat kankeilta. Ja polvimittaisista tykkään muutenkin enemmän, mutta sitten taas ne on pyöräiltäessä kylmemmät. Jos on vähänkin leveämpää helmaa (niinkuin itse nykyään tykkään paremmin), niin silloin tuuli pääsee mukavasti sinne alle ja paleltuu. Että nuo villahousut auttaisi varmasti siihen.

Ap

Vierailija
37/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus silloin isoisoäidin aikaan kun kaikki naiset käyttivät vain pitkiä maatalaahaavia hameita niitä sen ajan, hevosenjätöksiä täynnä olevia, hiekkapölyisiä, tai mukulakivikatuja ylittäessään, niin  niitä alushameita oli alla vaikka muille jakaa.

Joo, näihin olen kyllä tutustunut, että sellaisilla varmasti tarkeni! Mutta kyllähän silloinkin jotkut harrastivat huvikseen pyöräilyä, ja olen niitä naisten pyöräilyhameitakin sieltä 1800-luvulta googletellut ja ne ovat pitkiä ja leveähköjä. Mitenhän sellaisten kanssa on selvitty? Itse näen sellaiset vain hankalana, varsinkin jos yhtään vauhdikaammin viimassa polkee, niin kyllä helmat paukkuu ja jahvat tulloo.

Ap

Vierailija
38/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ilmalla kun noin kuljet, niin tarvitset kyllä pian hoitoarvion numeron vastaanottoaikaa varten.

(...pissavaivat eivät ole mukavia)

Höpsistä. Kaikki siirtymiset menevät mukavasti noin. Pilkille puetaan sitten enemmän (ja housut). Pissavaivoja ei ole ollut 20 vuoteen.

Vierailija
39/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelästä olen jäänyt kaipaamaan hyviä bussiyhteyksiä ja halvempia hintoja. Täällä ei ole mitään järkeä käyttää niitä, ellei ole todella pakottava tarve ja älyttömän pitkä matka.

Olen mekkoja ja hameita kerrostellut vaikka miten päin, mutta kun kaikki on niitä polvimittaisia, niin polvet ja sääret aina jäätyy. Muistan joskus pukeneeni parit mekot päällekäin, ja siihen vielä parit hameet. Avot ja polvet silti paleli ja viima vinkkasi polkiessa hameen alle. :D

Toppahousut on ollut ihan parhaat, että pitäisi varmaan jokin pitkä toppahame kehitellä, jota voisi pyöräillessä käyttää.

Ap

Skottihameen tyyppinen hame polvimittaisena on hyvä. Se on paksua tiivistä villaa ja paljon lämpimämpi kuin mitkään housut (pl. toppahousut). Alle ne hiihtäjien lyhyet villa-alushousut joissa on tuulisuoja ommeltuna. Säärystimet niin pitkät että ylettävät reiteen saakka. Ne tanssijoiden lämmittelysäärystimet on pitkät ja pysyy ylhäällä. Jalkaterä pitää olla lämmin joten villainen sukka sukkisten päälle. Usko pois, toimii hyvin (kokemusta on).

Vierailija
40/56 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Skottihameen tyyppinen hame polvimittaisena on hyvä. Se on paksua tiivistä villaa ja paljon lämpimämpi kuin mitkään housut (pl. toppahousut). Alle ne hiihtäjien lyhyet villa-alushousut joissa on tuulisuoja ommeltuna. Säärystimet niin pitkät että ylettävät reiteen saakka. Ne tanssijoiden lämmittelysäärystimet on pitkät ja pysyy ylhäällä. Jalkaterä pitää olla lämmin joten villainen sukka sukkisten päälle. Usko pois, toimii hyvin (kokemusta on).

Kiitos vinkistä, täytyy ottaa kokeiluun! Villakangasta minulla olisi varastossa, että saisi ommeltua nättejä hameita itselle. Ja kirppiksellä on usein tullut vastaan. Villasukat minulla on aina talvella jalassa. Ja hyviä sukkia jopa parsin, että säilyy sitten pitkään hyvänä.

Ap