Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
241/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.

Minä olen ollut 15 vuotta työssä, nyt 1,5 v työttömänä eli pitkäaikaistyötön

No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.

Mistähän Suomeen saadaan ne n. 200.000 työpaikkaa? En ole tuo pitkäaikaistyötön vaan töissä.

Vierailija
242/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että toteutus on huono.Mutta miksei ne ay liikkeet ehdota ratkaisuja...ei osata kuin lakkoilla ja samalla sahataan koko yhteiskunnan oksaa.Yritykset kärsii...

Niin kärsii ne työttämätkin siitä, että työpaikkoja on siirretty Kiinaan ja muihin halpamaihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään ihan tajua, miksi tämä aktiivimalli on nyt niin kamala. Jos kolmen kuukauden aikana ei ole löytänyt itselleen kurssia eikä työtä, niin korvaus alenee alle 5 prosenttia. Eikä se sen jälkeen alene eli sitten voi lötkötellä loputtomiin. 5 prosenttia tuloista ei ole mikään katastrofi. Se on noin 30 euroa vähemmän, jos työttömyyskorvaus on noin 600 euroa. Kaikkia tukia leikataan, joten voihan tuon ottaa ihan leikkauksenakin, jos ei kiinnosta aktivoitua.

Omalla alallani on töitä tarjolla jatkuvasti. Meillä on erittäin runsas sijaistarve ja sijaisista jatkuvaa pulaa. Töitä on sijaisille tarjolla noin 10-15 h /vko, suurin osa opiskelijoita, jotka näin ansaitsevat lisärahaa. Työttömiä ei ole tullut yhtäkään, vaikka näihin töihin työllistyy nimenomaan soittamalla esimiehelle. Pari eläkeläistä on listoilla mutta heilläkin on aika tiukat rajat, kuinka paljon voivat ansaita.

Omasta näkökulmastani siis tuollainen työttömien aktivointi ei ole ollenkaan hullumpi idea. Ahkera ja aktiivinen opiskelija löytää työn, joten miksi siis ei työtönkin. Sijaispula on siis jatkuva mutta onhan se tietty aika hankalaa olla käytettävissä. Työtön kun taitaa olettaa, että se kotona makaaminen on perusoikeus, jota päivystäminen puhelimen äärellä häiritsee.

Missä päin Suomea teidän yritys sijaitsee? Missä on työpaikkailmoitus näkyvillä? Ala taitaa olla puhelinmyynti, koska mitään pätevyysvaatimuksia ei ole. Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja tekisin mielelläni osa-aikaista työtä. Sairastaminen ja viitosella alkava ikä on ollut este, mutta kiva tietää, että joihinkin paikkoihin on kysyntää.

Hei, vastaisitko kysymyksiin?

Vierailija
244/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.

No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.

Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu. 

Jaa niin että kotoa tultaisiin hakemaan? :D

Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu? 

Joo, tiedän. Työtä vailla oleva ihminen hakee töitä.

Ja niitä työpaikkoja on avoinna se yli 200.000, jotta kaikki työttömät saa töitä? Mitä luulet näiden työttömien tekevän?

Vierailija
245/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aktiivimalli on vähänkään yhtä sekava kuin sinun otsikko, niin en ihmettele ettei ymmärretä

Vierailija
246/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Ei makseta, mutta ei myöskään pienennetä töitä tekevän palkkaa, jos käy kansalaisopiston kursseilla. Aktiivimallissahan mikään kansalaisopiston kurssi ei riitä "aktivoinniksi" vaan työttömyyspäivärahaasi pienennetään. Menisitkö itse kansalaisopiston kurssille, jos palkastasi leikattaisiin sen vuoksi lähes 5%?

Kyllä pienennetään jos työajalla käy! Itse käyn vapaa-ajallani kahdellakin kansalaisopiston kurssilla. Mistään en saa mitään kompensaatiota käytetystä ajastani. Rikastan omaa pääomaani ja sijoitan itseeni.

Oikeastiko meidän muiden pitäisi maksaa siitä että työttömät käy "töissä" kansalaisopiston kursseilla? Salli mun nauraa.

Siis täh saako työttömät tukirahaa siitä että käyvät kursseilla? Kyllä meidän työtätekevienkin pitäisi saada sitten yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti!

Kansslaisopiston kursseilla käymisestä ei kukaan, ei työtön eikä työllinen saa mitään rahaa, ne ovat harrastekursseja, harrastuksia. Älkää nyt uskoko kaikkea, mitä netissä joku kirjoittaa. Lukeaa vaikka kansalaisopistojen sivuilta. Onko oikean tiedon hankinta nykyään näin heikoissa kantimissa ja kakki, mitä netistä luetaan, luullaan kritiikittömästi olevan oikein?

Vierailija
247/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työttömän mielestä on väärin että hän joutuu hakemaan töitä? Sen kuvan tästä saa.

Muistan aikoinaan kuinka punikki, pitkäaikaistyötön äitini natisi siitä että työkkäristä soitettiin että nyt olis töitä..

"herrajumala täytyy lähteä ja bussilla kulkea ja vielä kävelläkin jonkin matkaa"

Kyllä mä tiiän millaisia olette..

Kaikki ei ole äitisi kaltaisia punikkeja, joten älä yleistä. Kyllä ne työttömät ymmärtää ilman aktivointimalliakin niitä töitä hakea. Olet tajunnut ihan väärin, mitä tässä vastustetaan.

Vierailija
248/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön vaan tajua.

Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu. 

Jaa niin että kotoa tultaisiin hakemaan? :D

Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu? 

Joo, tiedän. Työtä vailla oleva ihminen hakee töitä.

Niin. Ja jos vietäisiin ajatus niin pitkälle, että vielä saataisiin työtä, se pelkkä haku ei vielä riitä, vaan jonkun pitää myös tämä ihminen palkata. Eli työtön on tekee jotain + työnantaja on tekee jotain = työpaikka. Tällä hetkellä yhtälö menee niin, että työtön tekee jotain + työnantaja ei tee mitään = ei työpaikkaa. Kun ymmärrät tämän yhtälön, sinun ei tarvitse kysyä, pitääkö työtöntä tulla kotoa hakemaan. 

No sitten haetaan toista työpaikkaa.

Sinulle kuuluisi Nobel-palkinto. Kukaan ei ole tätä vielä aiemmin keksinyt. Tämähän mullistaa koko yhteiskunnan. 

Joo tuolla laillahan ne kaikki työttömät työllistyy. Että on tyhmiä ihmisiä olemassa. Miten noin tyhmiä ihmisiä edes pidetään töissä.

Vierailija
249/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Ei makseta, mutta ei myöskään pienennetä töitä tekevän palkkaa, jos käy kansalaisopiston kursseilla. Aktiivimallissahan mikään kansalaisopiston kurssi ei riitä "aktivoinniksi" vaan työttömyyspäivärahaasi pienennetään. Menisitkö itse kansalaisopiston kurssille, jos palkastasi leikattaisiin sen vuoksi lähes 5%?

Kyllä pienennetään jos työajalla käy! Itse käyn vapaa-ajallani kahdellakin kansalaisopiston kurssilla. Mistään en saa mitään kompensaatiota käytetystä ajastani. Rikastan omaa pääomaani ja sijoitan itseeni.

Oikeastiko meidän muiden pitäisi maksaa siitä että työttömät käy "töissä" kansalaisopiston kursseilla? Salli mun nauraa.

Siis täh saako työttömät tukirahaa siitä että käyvät kursseilla? Kyllä meidän työtätekevienkin pitäisi saada sitten yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti!

Niinhän te saattekin. Jos työnantajasi velvoittaa sinua käymään jollain kurssilla, sinä saat palkan siltä ajalta, kun istut kurssilla. 

Vierailija
250/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan kumma, että jokaiseen ketjuun tulee joku kehumaan, miten heillä on jatkuva henkilkuntapula. Sitten, kun kysyy lisätietoja, tyypistä ei kuulu enää mitään.

Vierailija
251/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm miks työssä käyvät käy töissä jos työttömänä on tosi lepsua ja saa paljon tukia ja aktiivimalli mahdollistaa uuden työn jos sellaisen haluaa?

Mä oisin kyl onnellinen ku pääsisin töihin jonnekkin. Kävin tommosella cv-kurssilla pari vuotta sitten. Siellä oli nainen jolle tuo oli jo varmaa joku 6 kurssi samaa paskaa(entinen kaupan alan työntekijä, ja ei, ei omasta tahdostaan lopettanut töitä) eli ei varmaan kovin tehokkaita nuo kurssit kun ei sitä työtä riitä kaikille.. en ymmärrä miksei ihmiset tajua tätä ja kuvitellaan, että työttömät huvikseen makoilee kotona raapimassa persettä.

Te aktiivimallin puolustajat jotka käytte töissä tehäänkö niin,että vaihetaan päikseen et me tultais töihin ja te saisitte soveltaa tuota ihanaa mallia? Ai eikö? Höh miksei?!

Siis jos ei kiinnosta nuo osarihommat niin ei taitaisi kiinnostaa mun työt sinua. Eihän nyt kunnianarvoisa työtön voi alentua mihinkään 4h viikko töihin ja sit täytyy vielä itse olla aktiivinen että saa leipää pöytään.

Ei kun kotoa pitää tulla hakemaan ja täysin työpäivä ja 15 euroa tunti töitä ja 2km kotoa työmatka.

Selvä, vaihdetaan. Mä jään pois ja sinä haet mun hommaa. Sopii. Maksatko mun karenssin?

Älä viitsi liioitella ja ylentää itseäsi (tai itse asiassa alentaa itseäsi, et sinä voi noin tyhmä olla mitä esität).

Olet ollut oman kertomasi mukaan itsekin työttömänä työnhakijana, ja sait osa-aikatyön, onnea siitä. Se ei kuitenkaan ollut sinun päätöksesi saada se homma, se oli työnantajasi päätös. Se olisi voinut mennä myös toisin, kuten aiemminkin sanoin, mutta siihen et vaivautunut kommentoimaan. Hait samalla myös muuta työtä, ja ilmeisesti sait. Onnea sillekin.

Haluan kysyä sinulta, minkä ikäinen olet?

Kuvittele itsesi tähän tositarinaan, tähän, mikä on monen työttömän tarinaa. Olet ollut pitkään työelämässä, koulutettuna ammatti-ihmisenä hyvässä työpaikassa, jossa työtäsi arvostetaan. Työpaikaltasi aloitettiin irtisanoa työntekijöiltä niiden tyypillisten tuotannollisten ja taloudellisten seikkojen vuoksi. (tuo tarkoittaa sitä, että henkilöstöä raakataan pihalle, koska yrityksen omistajat vaativat joka vuosi enemmän tulosta ja voittoa kuin edellisenä vuonna, ja tämä tapahtuu joka vuosi.

Eli, yritys tuottaa voittoa tänä vuonna kaksi yksikköä, ensi vuonna yrityksen on tuotettava ensin nämä kaksi yksikköä ja sen päälle neljä yksikköä tuottaakseen enemmän voittoa kuin vikme vuonna jne.jne. Tuo tuloskäyrä (omistajien määräys voiton jatkuvasta maksimoinnista.) on lopulta täysin mahdoton, jolloin lisää tulosta eli rahaa saadaan henkilöstöä vahentämällä. Henkilöstö on se, mistä säästöt haetaan, jolloin työntekijöitä irtisanotaan. Noin työttömyys syntyy.

Nyt tämä työtön viisikymppinen ammatti-ihminen ei saa uutta työtä hakemisaktiivisuudesta huolimatta, kursseille hauista huolimatta, ei edes aktiivimallin vaatimia minimipäiviä, ja häntä rangaistaan siitä, ettei hän tullut valituksi minnekään. Mikä tässä oli passiivista makailua.? Sitten taasen tyyppi, joka ei vaan viitsi hakea työtä mistään, tai mitään muutakaan, eikä mitään saakaan, kokee täsmälleen saman rangaistuksen kuin edellinen.

Nämä, hieman pitkät esimerkit tälle eräälle työttömien vihaajalle ylempänä, joka väittää, että on pelkästään itsestä kiinni.

No viiskymppinen ammatti-ihminen on pitkän työuransa aikana onneksi tehnyt sen verran että on maksanut talonsa ja kakarat on maailmalla.

Työtön viiskymppinen ammatti-ihminen on varmaan ihan tyytyväinen 660 euroon 700 euron sijaan jos ei saa nyt ehtoja muka täytettyä.

Ihan hän nyt kouluttaa itsensä uudelleen tuolla kaikella ajalla mitä on ja lakkaa natisemasta.

Ps. Täällä koitetaan elättää perhettä niillä teidän halveksimilla osa-aikainen töillä joten ime sitä.

Ime mitä?

Onko täällä kukaan sanonut halveksivansa osa-aikatöitä? Itse sinä taidat työtäsi halveksia ja purat sen tänne halveksimalla työttömiä niin voimallisesti, että kohta oksennat.

Kerro, mistä kaikille työttömällille löytyisi edes se osa-aika paikka, tai edes joillekin. Sellaisen paikan ottaisi hyvin moninilomielin vastaan. Lopeta tuo kaikkien työttömien jatkuva haukkuminen suurin piirtein patalaiskoiksi loisiksi pa*kaläjiksi.

Vierailija
252/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

Minä en enää pysty lähettämään hakemuksia.

En, vaikka kuinka suuren vaivan olisin nähnyt hakemuksen eteen, tehnyt pyydetyn työnäytteen ja ko. tehtävään sopivan portfolionkin.

Tästä aktiivimallapaskasta tulee vaan kurja fiilis.

Sitä alkaa miettimään, että työnantaja on joku köyhiin ja työttömiin vihamielisesti suhtautuva ylimielinen yökkäri. Tämä mielikuva tulee kaikista niistä iltapäivälehtien jutuista, poliitikoiden puheista ja somekirjoittelusta.

Kiitos, mutta ei kiitos. En halua mennä töihin mihinkään vähäosaisia halveksivan hyypiön firmaan  :(

En halua edes että kukaan aktiivimalliääliö lukee hakemustani tai saa tietoja minusta.

Vierailija
253/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä yksi kirjoittaja, jolla on osa-aika työ, joka käskee toisen kirjoittajan herätä ja imeä tie mitä, vihaa työttömiä niin paljon? Olisiko oikea kohde kuitenkin työmarkkinat, jotka ovat hänellekin vain sen osa-aikaisen työn antaneet eikä kokopäivätyötä? Hän vihaa niitä ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista työtä työhaluista huolimatta. Eikö ole hyvin nurinkurista ja kamalaa. Hän vihaa itseään vähäosaisempia, ja tämä on vallalla yhteiskunnassamme sivan yleisesti.

Ne, joilla on peremmin, ovat valmiit viemään vähäosaisemmilta kaikkein hanakkaamin ja sylkäisemään päälle. Enää ei ole mitään yhteisöllisyytä, ei yhteistä hyvää, toisen asemaan ei haluta asettua edes mielikuviissa, heikoimpien asemaa ei olla valmiita puolustamaan, on vain oma napa ja viha. Vaarallinen ja kylmä on tulevaisuutemme Suomi näin katsottuna.

Vierailija
254/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

Minä en enää pysty lähettämään hakemuksia.

En, vaikka kuinka suuren vaivan olisin nähnyt hakemuksen eteen, tehnyt pyydetyn työnäytteen ja ko. tehtävään sopivan portfolionkin.

Tästä aktiivimallapaskasta tulee vaan kurja fiilis.

Sitä alkaa miettimään, että työnantaja on joku köyhiin ja työttömiin vihamielisesti suhtautuva ylimielinen yökkäri. Tämä mielikuva tulee kaikista niistä iltapäivälehtien jutuista, poliitikoiden puheista ja somekirjoittelusta.

Kiitos, mutta ei kiitos. En halua mennä töihin mihinkään vähäosaisia halveksivan hyypiön firmaan  :(

En halua edes että kukaan aktiivimalliääliö lukee hakemustani tai saa tietoja minusta.

Kirjoitit juuri minun tuntemukseni. Ahkera työnhaku loppui joulukuussa. Nyt haen, jos on kiinnostava, oikeastaan erityisen kiinnostava, eikä ole sattunut juuri kuulemaan erityisen vastenmielisiä puheenvuoroja meistä "syrjäytyneistä idiooteista".

Vierailija
255/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän te saattekin. Jos työnantajasi velvoittaa sinua käymään jollain kurssilla, sinä saat palkan siltä ajalta, kun istut kurssilla. 

Juu, mutta kun työtön pistetään kursseille, niin häntä halverataan ja halveksitaan.. Jännä.

Vierailija
256/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jotkut immeiset on saanu elää pikku kuplassaan joko jossain diibadaaba virastossa suojatöissä tai isin firmassa tyyliin talonmiehenä, että käyppäs nyt poeka lukitteen ovet niin saat nipun rahaa....

Nämä ihmiset eiole koskaan nähnyt sitä kolikon toistapuolta!

Vierailija
257/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne siivoojaksikaan nyt välttämättä niin helposti pääse vaikka kuinka väitetään. Mulla on työkokemusta siivousalan töistä ja muutamia vuosia sitten olin työttömänä 5kk jona aikana hain lähes joka siivousfirmaan töihin (ei ole ajokorttia eikä omaa autoa mitä tosi monessa paikassa vaativat), se poiki yhden haastattelun enkä tullut valituksi. Muista ei kuulunut mitään.

CV-kurssillekin patistettiin, ensimmäisen päivän jälkeen kurssin vetäjä kertoi että ei tarvitse tulla enää, hän ilmoittaa työkkärille että olen ollut läsnä. Oon tehnyt työtä myös ATK-tuessa joten joku turha Wordin opettelu oli sekin pois mun aktiivisesta työnhausta.

Nyt olen ollut jo useamman vuoden onnellisesti töissä, mutta en todellakaan hyväksy aktiivimallia.

Vierailija
258/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön vaan tajua.

No miten se aktivointi nyt muka auttaa saamaan töitä tilanteessa, jossa niitä ei normaalisti hakemalla saa?   Onko ne hakemukset jotenkin automaattisesti parempia ja olemus työhaastattelussa hehkeämpi, kun on 30 - 100 euroa kuussa vähemmän rahaa käytettävissä?

Entäs ne jotka saa menettämänsä summan sossusta takaisin, miten he hyötyvät aktivoinnista mitään kun eivät edes rahaa menetä? 

Vierailija
259/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään ihan tajua, miksi tämä aktiivimalli on nyt niin kamala. Jos kolmen kuukauden aikana ei ole löytänyt itselleen kurssia eikä työtä, niin korvaus alenee alle 5 prosenttia. Eikä se sen jälkeen alene eli sitten voi lötkötellä loputtomiin. 5 prosenttia tuloista ei ole mikään katastrofi. Se on noin 30 euroa vähemmän, jos työttömyyskorvaus on noin 600 euroa. Kaikkia tukia leikataan, joten voihan tuon ottaa ihan leikkauksenakin, jos ei kiinnosta aktivoitua.

Omalla alallani on töitä tarjolla jatkuvasti. Meillä on erittäin runsas sijaistarve ja sijaisista jatkuvaa pulaa. Töitä on sijaisille tarjolla noin 10-15 h /vko, suurin osa opiskelijoita, jotka näin ansaitsevat lisärahaa. Työttömiä ei ole tullut yhtäkään, vaikka näihin töihin työllistyy nimenomaan soittamalla esimiehelle. Pari eläkeläistä on listoilla mutta heilläkin on aika tiukat rajat, kuinka paljon voivat ansaita.

Omasta näkökulmastani siis tuollainen työttömien aktivointi ei ole ollenkaan hullumpi idea. Ahkera ja aktiivinen opiskelija löytää työn, joten miksi siis ei työtönkin. Sijaispula on siis jatkuva mutta onhan se tietty aika hankalaa olla käytettävissä. Työtön kun taitaa olettaa, että se kotona makaaminen on perusoikeus, jota päivystäminen puhelimen äärellä häiritsee.

Kerro nyt vielä, mikä ala, ettei tarvitse sattumanvaraisesti alkaa soitella. Kyllä aktivoituminen kiinnostaisi, vaikka enempäänkin kuin se vaadittu 18 h/3 kk. Mitä alallanne vaaditaan?

Ja se kolmekymppiä on iso raha silloin, kun talous on muutenkin jo viritetty kireälle. Jos saa vaikka 1400 euroa kuussa käteen, siitä on varaa joku 30 euroa menettää keveästi, mutta peruspäivärahalaista se kirpaisee kyllä.

Vierailija
260/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkakuski kirjoitti:

iltis kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801302200707925_pi.shtml

Iltalehti Tiistai 30.1.2018

Kommentti: Ay-liike ei ole huolissaan työttömistä vaan valtansa murenemisesta

Ay-liike haluaa pullistella, koska se pelkää valtansa menettämistä, kirjoittaa Iltalehden Mika Koskinen

Ei ay-liike ole huolissaan työttömistä. Ay-liike on huolissaan vallastaan.

SAK:ta potuttaa, kun hallitus päätti aktiivimallista ilman sen suostumusta. Se pelkää valtansa menettämistä. Siksi se haluaa pullistella.

Ay-liike on työn tarjonnan kartelli. Myyjän kartellissa myyjät sopivat hinnat, ostajan kartellissa ostajat. Suomen työmarkkinoilla kummallakin on vahva asema.

Jos ay-liike olisi aidosti huolissaan työttömistä, se ei rajoittaisi työvoiman tarjontaa, ja siten nostaisi työllistymisen kynnystä pitämällä kynsin hampain kiinni esimerkiksi yleissitovista työehtosopimuksista tai jarruttamalla paikallista sopimista.

TES takaa kaikille sen minimipalkan. Paikalliset sopimukset tarkoittaisivat omalla alallani sitä, että halvimmalla töihin tuleva saa töitä, osasi se hommansa tai ei. Työssäkäynnillä ei tule olemaan mitään merkitystä jos ei sillä palkalla pysty itseään elättämään.

Niinpä. TES määrittelee vain minimin, ihan vapaasti saa kyllä sopia korkeamman palkan maksamisesta. Todellisuudessahan nämä ulisijat haluavat paikallista sopimista vain siksi, että he haluavat polkea palkkoja alemmas ja luoda halpatyömarkkinat.

TES toki määrittelee vain minimin. Ongelma on siinä, että TES ei koskaan jousta alaspäin. Hyvinä aikoina työntekijät saa ansaitusti isommat palkankorotukset. Mutta miksi huonompinakin vuosina pitää saada pieni korotus? Miksei palkka voisi joustaa vähän alaspäin, jotta työntekijät olisi vara pitää töissä? Pikkuhiljaa se minimi on noussut niin ylös, ettei monella firmalla ole vara maksaa hyvällekään juurikaan enempää. Tasapalkka ei paljon kannusta ahkeroimaan.

Miksei palkkaa voisi joustaa alaspäin, jotta työntekijät olisi varaa pitää töissä?

Miksikö? Miksi ruuan hintaa pitää jatkuvasi nostaa? Miksi asuminen kallistuu koko ajan?Miksi kaikki päivittäistavarat kallistuvat koko ajan? Matkaliput, vaatteet jne. kaikki kulustustavaroiden hinnat kokoavat jatkuvasti? Siinä syy, miksi palkkoja ei voi alentaa.