Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätyöt alaikäisille!

Saltsi
31.01.2018 |

Hei!
Täytän tänä jouluna 18 vuotta ja näinpä olisi pikkuhiljaa aika alkaa tienaamaan oma elanto.
Tässä vielä alaikäisenä, aloin selailemaan kesätyöhakemuksia. Olen ollut kesätöissä ennenkin, sijaistamassa kahvilassa ja isäni yrityksellä, jonka työt ei anna minulle oikeastaan minkäänlaista työkokemusta (rakennusala) eikä valmista minua tulevaisuuden asiakaspalvelutehtäviin.

Olen tosiaan 17-vuotias tyttö ja koen olevani yritteliäs, positiivinen ja yleensä aina hymyileväinen. Nautin erittäin paljon ihmisten kanssa työskentelyssä ja tulen lähes kaikkien kanssa toimeen. Jopa itse ajattelen, että sopisin hyvin töihin esim. kahvilaan, jäätelökioskille tai muihin asiakaspalvelutehtäviin.

Tästä päästään itse asiaan. Olen nyt monena päivänä soitellut erinäisiin yrityksiin (kotieläintiloja, golf-kenttä, keilahallit yms.), joista paikkaa ei ole tuntunut löytyvät. Asun noin 80km päässä pääkaupunkiseudulta, joten siellä sijaitseviin paikkoihin kulkeminen maksaisi jo huomattavan määrän palkasta jota saisin. Olen siis yrittänyt hake töitä Lahti-Kerava väliltä.

Nuorille on tarkoitettu tuo #kunkoululoppuu sivusto, jossa ohjataan kesätyönhaku tuonne vastuullinen kesäduuni sivustolle. Löysin sivustolta (alueelta Päijät-Häme ja Uusimaa) paikkoja joihin voisin ikäni puolesta hakea, alle 10kpl.
Lähes KAIKKIIN vaadittiin 18 vuoden ikä.
Jos nyt sitten ikä sopi/ei mainittu, niin kaikkiin vaadittiin joku hurjemman luokan koulutus. Opiskelen siis itse ammattikoulussa kemian alalle ja ikäni puolesta tosiaan en vielä oman alani töihin pääse. Sain haettua noin 6 paikkaan, kaikista hakemuksista (feissareita ja puhelinmyyjiä lukuunottamatta, koska niissä provikkapalkka ei tuottaisi minulle mitä luultavammin edes voittoa verrattuna matkoihin joista maksan jokatapauksessa).

Ja nyt kun tässä olen 13 vuotiaasta töitä hakenut, pienenä tietysti vain mansikkamailta ja muualta mihin minut olisi voitu ottaa töihin ihan vaikka vaan mahapalkalla en ole päässyt edes yhteen ainoaan työharjoitteluun (ellei mukaan lasketa puhelinmyyntifirmaa johon tietämättömänä erehdyin hakemaan ja jossa olisi pitänyt myydä bambu-sukkia seitsemät tunnissa että olisi päässyt edes 5e tuntipalkkaan).

Ja tässä vaiheessa kun pitäisi auto hankkia ja mahdollisesti hakea jatko-opiskelemaan tai kokonaan uuteen kouluun, omien unelmiensa ja elämänsä perässä ei paljoa auta se "tutustu ja tienaa" 2 viikon kesätyö josta saa rahaa 400e. Ja sinne ei voi mennä tosiaan kun sen kerran vuodessa. MÄ OLEN JO TUTUSTUNUT.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saltsi kirjoitti:

Hei!

Täytän tänä jouluna 18 vuotta ja näinpä olisi pikkuhiljaa aika alkaa tienaamaan oma elanto.

Tässä vielä alaikäisenä, aloin selailemaan kesätyöhakemuksia. Olen ollut kesätöissä ennenkin, sijaistamassa kahvilassa ja isäni yrityksellä, jonka työt ei anna minulle oikeastaan minkäänlaista työkokemusta (rakennusala) eikä valmista minua tulevaisuuden asiakaspalvelutehtäviin.

Olen tosiaan 17-vuotias tyttö ja koen olevani yritteliäs, positiivinen ja yleensä aina hymyileväinen. Nautin erittäin paljon ihmisten kanssa työskentelyssä ja tulen lähes kaikkien kanssa toimeen. Jopa itse ajattelen, että sopisin hyvin töihin esim. kahvilaan, jäätelökioskille tai muihin asiakaspalvelutehtäviin.

Tästä päästään itse asiaan. Olen nyt monena päivänä soitellut erinäisiin yrityksiin (kotieläintiloja, golf-kenttä, keilahallit yms.), joista paikkaa ei ole tuntunut löytyvät. Asun noin 80km päässä pääkaupunkiseudulta, joten siellä sijaitseviin paikkoihin kulkeminen maksaisi jo huomattavan määrän palkasta jota saisin. Olen siis yrittänyt hake töitä Lahti-Kerava väliltä.

Nuorille on tarkoitettu tuo #kunkoululoppuu sivusto, jossa ohjataan kesätyönhaku tuonne vastuullinen kesäduuni sivustolle. Löysin sivustolta (alueelta Päijät-Häme ja Uusimaa) paikkoja joihin voisin ikäni puolesta hakea, alle 10kpl.

Lähes KAIKKIIN vaadittiin 18 vuoden ikä.

Jos nyt sitten ikä sopi/ei mainittu, niin kaikkiin vaadittiin joku hurjemman luokan koulutus. Opiskelen siis itse ammattikoulussa kemian alalle ja ikäni puolesta tosiaan en vielä oman alani töihin pääse. Sain haettua noin 6 paikkaan, kaikista hakemuksista (feissareita ja puhelinmyyjiä lukuunottamatta, koska niissä provikkapalkka ei tuottaisi minulle mitä luultavammin edes voittoa verrattuna matkoihin joista maksan jokatapauksessa).

Ja nyt kun tässä olen 13 vuotiaasta töitä hakenut, pienenä tietysti vain mansikkamailta ja muualta mihin minut olisi voitu ottaa töihin ihan vaikka vaan mahapalkalla en ole päässyt edes yhteen ainoaan työharjoitteluun (ellei mukaan lasketa puhelinmyyntifirmaa johon tietämättömänä erehdyin hakemaan ja jossa olisi pitänyt myydä bambu-sukkia seitsemät tunnissa että olisi päässyt edes 5e tuntipalkkaan).

Ja tässä vaiheessa kun pitäisi auto hankkia ja mahdollisesti hakea jatko-opiskelemaan tai kokonaan uuteen kouluun, omien unelmiensa ja elämänsä perässä ei paljoa auta se "tutustu ja tienaa" 2 viikon kesätyö josta saa rahaa 400e. Ja sinne ei voi mennä tosiaan kun sen kerran vuodessa. MÄ OLEN JO TUTUSTUNUT.

On se kumma kun puhutaan aina tästä nuorten saamattomuudesta ja siitä kuinka nykynuoret ei halua tienata. Mä en kesältäni muuta haluaisi kun saapua työpaikalle klo. 8.00 ja poistua klo 16.00 ja raataa hiki otsalla, vaikka sen 7 päivää viikossa. Mä haluan rahaa, mä haluan ostaa kivan auton, jatkokoulutusmahdollisuudet, en maata himassa koko kesää tekemättä mitään. MUTTA KUN SIIHEN EI NÄYTÄ OLEVAN PALJOA MAHDOLLISUUKSIA.

Olen käynyt kaupoissa kysymässä, olen esitellyt itseni, hymyillyt suu korvasta korvaan ja kysynyt kesätöitä. "Sori me hoidetaan se netissä".

Ja niissä paikoissa siellä nettisivuilla on lätkästy ensimmäisenä se "vaaditaan vähintään 18-vuoden ikää". AI KAUPPAAN KASTELEMAAN KUKKIA.

Vaikka onhan se aika syvältä olla syntynyt loppuvuodesta, en ole ikinä pitänyt sitä mitenkään heikkoutena. Nyt alkaa kuitenkin pikkuhiljaa siltä tuntua, että ostetaan sitten se 50e Peugeot joka justjust kulkee eteenpäin ja kestää toivottavasti kasassa edes sen ajan kun saan mahdollisesti työpaikan. Kun olen 18.

Ei sitten haaveilla jatkokouluttautumisesta tai kesästä jolla olisi itselle joku merkitys. Ehkä sitten kun olen 18. Ehkä sitten minulla voi olla edes mahdollisuus.

Ja tosiaan. Työkokemuksena olen ollut kerran tällaisessa "tutustu ja tienaa" henkisessä työssä hoitamassa vanhusten kotitöitä jossa muutamasta viikosta sain muutaman sata euroa. Silloin se tuntui suurelta rahalta, taisin olla 15v.

Sitten olen tosiaan kahvilassa ollut avustamassa kun oikea kesätyöntekijä oli ulkomailla. No ei ole enää ulkomailla, joten se kesätyö jäi sinne.

Olen toiminut ala-astelaisten kerhonohjaajana, se oli tosin yläasteen aikana ja koulun jälkeen. Kerhot ei pyöri kesällä.

Olen ollut isosena.

Eläinten kanssa olen myös työskennellyt. Harrastanut ratsastusta 9 vuotta, ja sitä kautta hoitanut/lomittanut talleja ja ollut kesähoitajana muutamalle yksityishevoselle. Myös koiria olen paljon käynyt hoitamassa/ottanut hoitokoiria.

Ja sitten tosiaan on se isäni rakennusalan yritys, jonne en mieluusti enää menisi koska se ei auta minua mitenkään tulevaisuudessa, saahan siitä toki rahaa, mutta haluaisin kokea jonkun muunkin olevan pomoni, kuin oman vanhempani.

Eli, tästä voimme siis päätellä että yritteliäisyyttä on ollut ja työkokemusta karttunut. Asiakaspalvelua ja lasten kanssa työskentelyä. Silti kesätöitä ei vaan tunnu löytyvän.

Jos joku nyt epäilee minun laiskuuttani, tai pelkkää valitusta, voi kaikki itse käydä nopeasti kurkkaamassa ihan vaikka googleen kirjoittamalla Kesätyö 2018, tai #kunkoululoppuu ja kesätyöt, niin ymmärtää yskän.

Toivoisin että tämän näkisi nyt joku, joka voi omalla toiminnallaan edistää asiaa, tai joku vaikka miettiä, voisiko itse edes harkita ottavansa ala-ikäisen töihin. Esim. minunlainen ihminen joka on valmis tekemään mitä vain työtä ja joka lupautuu olemaan työpaikalla se paras itsensä. Nautin siitä kun minulla on jotain tekemistä ja kun saan itse tienata itselleni rahaa, jota käyttää viisaasti elämän valintoihin. Palkan ei edes tarvisi olla kummoinen, kuhan se ei menisi orjatyöstä. Minullakin menopelit on tuohon kulkemiseen, mopoauto ja skootteri ja työmatkana taittuu helposti jopa 50km.

Nyt siis kiitos ja kumarrus jos voisit tätä asiaa tuoda esille vaikka siellä oman työpaikan kahvipöydässä, tai miettiä oma firmasi osalta, olisiko mahdollista jättää siitä kesätyöstä pois se "vähintään 18-vuotta", jos työn laatu ei edes sitä täysi-ikäisyyttä vaadi.

Ja ideoita tietysti otetaan vastaan jos joku vaan tietää jotain kesätyöpaikkoja paikkoja joita en itse ole vain vielä löytänyt.

Vierailija
2/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/7 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että yritykset eivät ymmärrä, että noiden nuorten kesätöiden kautta saadaan ehkä tulevaisuudessa "rahat takaisin" kun nuoret hakeutuvat alalle opiskelemaan ja saavat kesätöistä positiivista kokemusta.

Otetaan vaikka kone-ja metallitekniikka: Alan hakijamäärät on romahtaneet, työ nähdään likaisena ja tylsänä. Jos alalle saataisiin kesätyöpaikoja, nuoret näkisisvät konkreettisesti että työ on alalla ihan ok ja palkka myös.

Vierailija
5/7 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi tosi hyvin, olenhan tässä parhaani mukaan yrittänyt auttaa omaa 17-vuotiasta kesätyön haussa.

Kaupungeilla on yleensä paljon kesätyöpaikkoja. Muistaakseni näin juuri Lahden kaupungin ilmoituksen. Ja ainakin meidän kaupungissa erikseen tehtävät jota voi hakea alaikäinen.

Isot ketjut hoitaa nykyään rekrynsä keskitetysti netissä, mutta pienet kahvilat, kaupat ja kioskit yleensä itse. Kävele rohkeadti sisään esitteläön itsesi

Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
6/7 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 16v sai kaupasta paikan 4 viikoksi, oli samassa paikassa tet-jaksolla syksyllä. Olitko itse missä tetissä? Olisiko siellä saumaa?

Vierailija
7/7 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käsittänyt että jos täytät samana vuonna 18 tai vaikka puolen vuoden sisään hakemisesta niin silloin sinutkin katsotaan täysi-ikäiseksi, toki riippuu paljon paikasta että esim. hyllyttäjäksi voisit päästä mutta kassalle et. Kannattaa silti laittaa hakemusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi