Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki ja ulosotto

Vierailija
31.01.2018 |

Jos minulla on ulosottovelkaa ja olen ttt-asiakas, onko ulosottovelat jäädytetty kunnes olen itse varallinen maksamaan? Miten tämä siis menee?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla on ulosottovelkaa ja olen ttt-asiakas, onko ulosottovelat jäädytetty kunnes olen itse varallinen maksamaan? Miten tämä siis menee?

Jos sinulla on niin pienet tulot että saat toimeentulotukea, ulosotto toteaa sinut varattomaksi. Ja velat odottaa siellä. Suurin osa veloista vanhenee 15 vuodessa, verovelat ja YEL-maksut viidessä. Sen jälkeen menee vielä pari vuotta että merkinnät otetaan pois tiedoista.

Kun menet töihin voit hakea niitä vapautuskuukausia ulosotosta, tai olla vaan kertomatta ulosottoon että olet saanut töitä, ulosotto saa sen selville ennemmin tai myöhemmin, mulla meni vuosi.

Ja sittenkin kun maksat velkoja, sinulla pitää jäädä suojaosuus elämistä varten, sen ylittävästä osasta menee se kaksi kolmasosaa ulosottoon, jos palkkasi on iso, niin menee erilaisen laskutavan mukaan, mutta elämiseen jää aina rahaa.

Niin, ja joka vuosi on oikeus kahteen vapaakuukauteen, eli voit neuvotella ulosottomiehen kanssa jos haluat vaikka sen kuukauden vapaaksi kun tulee kesälomarahat ja vaikka joulukuun että on varaa joulujuttuihin.

Vierailija
22/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaa korkoa siellä ja kun menet duuniin , niin 1/3 osa lähtee liksasta. Kiva maksella sitten niitä ja katella paljon jää laskujen jälkeen käteen. Sossu ja kela ei huomio ulosottovelkaa. Kaverilla on sen verran velkaa ettei mene töihin, vaikka haluaisi töihin. Mutta kun menis töihin, niin laskujen jälkeen jää noin 75e. Se lopetti ton takia duunit, kun jokainen tietää ettei 75 e elä.  Työttämänä saa 518e. Siinä on iso ero mennä sillä töihin.

Palkasta huomioidaan toimeentulotuessa vain ulosoton jälkeen jäävä osuus. Eli kyllä se huomioon otetaan. Eli töihin vain kaverisikin. Hän voi hakea toimeentulotukea sitten puuttuvaan osaan, että jää rahaa ruokaankin.

Tämä ei pidä paikkaasa.

Ulosotossa on suojaosa, eikä sen ylittävästäkään rahasta viedä kaikkea, joten en kyllä tajua miten se voisi olla vähemmän kuin 75€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taannoin joitakin kuukausia tt-tukea. Noina kuukausina jouduin itse maksamaan ulosotossa olleet maksuni, maksusuunnitelman mukaisesti. Yhtään niistä maksuista ei huomioitu tt-tuen määrässä tai siis tt-tuella niitä ei maksettu, eli en saanut mitään lisärahaa tt-tukena niiden maksamiseksi.

Ulosottovirastokaan ei joustanut enempää jo-tehdyssä maksusuunnitelmassa, eli ei niitä ainakaan mun kohdalla mihinkään jäihin vedetty odottamaan.

Tuskaistahan se oli, mutta mielestäni silti ihan oikein. Omiahan ne velkani olivat. TT-tuella kuuluu kattaa vain perusolennainen minimitarve, jotta katto pysyy pään päällä.

Vierailija
24/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ulosotto menee normaalisti toimeentulotuesta. Syö noin kolmanneksen tuesta. Näin ainakin minulla.

Ei kai. Tuo on ihan törkeetä, että veroista maksetaan sun lainoja.

Tuo ei pidä paikkaansa. Toimeentulotuen ei oteta ulosottovelkaa. Mutta palkasta otetaan ensin ulosottoon ja jos siitä jää liian vähän, saa täydennystä toimeentulotuen. Silloin valtio maksaa osan tavallaan.

Vierailija
25/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat vanhenee normaaliin tahtiin. Jos olet 5 vuotta tuilla, niin velat joissa on 5 vuoden vanhenemisaika (esim. liputta matkustaminen) on sen jälkeen kuitti. Edullinen tapa päästä veloista eroon.

Velan vanhenemisaika on 15 vuotta, ei 5.

Toimeentulotuesta ei ulosmitata, mutta velka kasvaa korkoa kokoajan, maksoit tai et.

Verot ja Yel-maksut vanhenee viidessä vuodessa. Ja joskus velat vanhenee vasta 20 vuodessa.

Vierailija
26/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain taannoin joitakin kuukausia tt-tukea. Noina kuukausina jouduin itse maksamaan ulosotossa olleet maksuni, maksusuunnitelman mukaisesti. Yhtään niistä maksuista ei huomioitu tt-tuen määrässä tai siis tt-tuella niitä ei maksettu, eli en saanut mitään lisärahaa tt-tukena niiden maksamiseksi.

Ulosottovirastokaan ei joustanut enempää jo-tehdyssä maksusuunnitelmassa, eli ei niitä ainakaan mun kohdalla mihinkään jäihin vedetty odottamaan.

Tuskaistahan se oli, mutta mielestäni silti ihan oikein. Omiahan ne velkani olivat. TT-tuella kuuluu kattaa vain perusolennainen minimitarve, jotta katto pysyy pään päällä.

Aika erikoista. Ei se yleensä noin mene, ainakaan nykyään. Mistä ajasta itse puhut?

Vierailija
27/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaa korkoa siellä ja kun menet duuniin , niin 1/3 osa lähtee liksasta. Kiva maksella sitten niitä ja katella paljon jää laskujen jälkeen käteen. Sossu ja kela ei huomio ulosottovelkaa. Kaverilla on sen verran velkaa ettei mene töihin, vaikka haluaisi töihin. Mutta kun menis töihin, niin laskujen jälkeen jää noin 75e. Se lopetti ton takia duunit, kun jokainen tietää ettei 75 e elä.  Työttämänä saa 518e. Siinä on iso ero mennä sillä töihin.

Palkasta huomioidaan toimeentulotuessa vain ulosoton jälkeen jäävä osuus. Eli kyllä se huomioon otetaan. Eli töihin vain kaverisikin. Hän voi hakea toimeentulotukea sitten puuttuvaan osaan, että jää rahaa ruokaankin.

Tämä ei pidä paikkaasa.

Ulosotossa on suojaosa, eikä sen ylittävästäkään rahasta viedä kaikkea, joten en kyllä tajua miten se voisi olla vähemmän kuin 75€

Suojaosa joo. Mitään toimeentulotukea on silti ihan turha hakea jos olet töissä ja sinulta vie ulosotto 1/3.

Vierailija
28/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt on eri tilanne, koska sulla oli se maksusuunnitelma, eikä vaan otettu sen normikaavan mukaan palkasta. Ei tietenkään toimeentulotuessa oteta huomioon mitään muita laskuja kuin ne mitä laki määrää, jos ei nyt harkinnanvaraisena jos on painavat syyt.

Jos maksoit maksusuunnitelman mukaan ulosottoon, niin sinua ei ollut todettu varattomaksi, jos olisit jättänyt vaan ne maksamatta olisi maksusuunnitelma rauennut ja sitten ulosotto olisi todennut sinut varattomaksi ja velat olisi jäänyt sinne odottamaan sitä aikaa kun olet taas sen verran rahoissasi että voit tehdä uuden maksusuunnitelman.

Vierailija
29/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nio sä olet itse vapaaehtosesti tehty maksusuunnitelman? Kyllä ne muuten menee odottamaan maksua ja teet ittes varattomaks.

Vierailija
30/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukityötä tehnyt vuosia. Eli ulosottovelat eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja, mutta jos käyt töissä ja sulta ulosmitataan velkoja suoraan palkasta (eli et itse tee maksuja, vaan palkanlaskija maksaa suoraan ulosottovirastolle), toimeentulotuessa huomioidaan tilillesi saama osuus. Ja ulosmittaushan ei voi olla kuin sen kolmasosan (tms.) palkasta.

Mutta jos itse makselet laskuja, ne ovat ihan normaaleja laskuja ja velkoja toimeentulotuen näkökulmasta, etkä saa niihin tukea tai niitä huomioida laskelmissa.

Vierailija
31/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun poikaystävällä ainakaan mene toimeentulotuesta ulosottoa.

Miksi seurustelet rikollisen hylkiön kanssa?

Miksi sinä olet noin tyhmä ihminen?

Varmaan unelmavävy tuollainen ukko. Rupeet lisääntymmää sen kanssa, niin on unelmaisukki ja varmasti maksaa lapsensa elätyksen :D Ei muuta ku ketarat levälleen ja kohti kattoa

Onnea kultalöydöksestä. Ittepä löysin ihan työssäkäyvän ukkelin :3

Näin juuri ja anna myös pyllynsiljmää niin ukko on ihan hulluna suhun ja maksaa kaiken ja myös  vieraat miehet kun tonkivat  suurilla elimillään reijkääsi. OOOOOOOOOH!!!!!!!! NANI!!!!!!!

Vierailija
32/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tt-tukea jos uo. lähtee suoraan palkasta. Kela huomioi tuloksi vain käteen jäävän osan. Jos tekee maksusuunnitelman = lasku ei tätä huomioida koska olet saanut "käteen" liikaa rahaa.

Vierailija
33/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaasa.

Suojaosa joo. Mitään toimeentulotukea on silti ihan turha hakea jos olet töissä ja sinulta vie ulosotto 1/3.

No ei tietenkään. Miksi maksettaisiin toimeentulotukea ihmiselle joka saa palkkaa ja siitä jää käteen kaksi kolmasosaa, eli palkka on aika hyvä?

"Palkalla tai muulla tulolla tarkoitetaan ulosmittauksessa nettopalkkaa tai -tuloa eli sitä määrää, joka jää jäljelle, kun veron ennakonpidätys ja sitä vastaavat muut pidätykset on tehty.

Ulosottovelalliselle jätettävä niin sanottu suojaosuus on vuoden 2017 alusta 22,41 euroa päivässä velallisen itsensä osalta ja 8,04 euroa päivässä velallisen elatuksen varassa olevan henkilön, esimerkiksi lapsen, osalta.

Velallisen suojaosuuteen, 22,41 euroa päivässä, lisätään 8,04 euroa päivässä jokaisen hänen elatuksensa varassa olevan henkilön osalta. Velallisen elatuksen varassa olevien henkilöiden lukumäärä on mainittu maksukiellossa, jonka ulosottoviranomainen on lähettänyt palkan tai muun tulon maksajalle.

Suojaosuus lasketaan kertomalla päiväkohtainen suojaosuus palkanmaksukauden päivien lukumäärällä. Jos palkka tai muu tulo maksetaan kalenterikuukaudelta, päivien lukumäärä on aina 30.

Suojaosuudet tarkistetaan kansaneläkeindeksiä vastaavalla tavalla.

Suojaosuus kalenterikuukaudessa 1.1.2017 lukien:

Velallinen yksin: 672,30 €

Velallinen

+1 elatuksen varassa: 913,50 €

Velallinen

+2 elatuksen varassa: 1154,70 €

Velallinen

+3 elatuksen varassa: 1395,90 €

Ulosmitattava määrä:

1. Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.

2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).

3. Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).

4. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.Palkalla tai muulla tulolla tarkoitetaan ulosmittauksessa nettopalkkaa tai -tuloa eli sitä määrää, joka jää jäljelle, kun veron ennakonpidätys ja sitä vastaavat muut pidätykset on tehty.

Ulosottovelalliselle jätettävä niin sanottu suojaosuus on vuoden 2017 alusta 22,41 euroa päivässä velallisen itsensä osalta ja 8,04 euroa päivässä velallisen elatuksen varassa olevan henkilön, esimerkiksi lapsen, osalta.

Velallisen suojaosuuteen, 22,41 euroa päivässä, lisätään 8,04 euroa päivässä jokaisen hänen elatuksensa varassa olevan henkilön osalta. Velallisen elatuksen varassa olevien henkilöiden lukumäärä on mainittu maksukiellossa, jonka ulosottoviranomainen on lähettänyt palkan tai muun tulon maksajalle."

Vierailija
34/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat tt-tukea jos uo. lähtee suoraan palkasta. Kela huomioi tuloksi vain käteen jäävän osan. Jos tekee maksusuunnitelman = lasku ei tätä huomioida koska olet saanut "käteen" liikaa rahaa.

No ei kyllä saa tukea. Jos olet saanu ni haluan kyllä nähä mustaa valkosella. Itse on ulosotot tilistä joutunu maksaa ja turha siinä tukia oli edes kysellä, koska hylkyä sieltä tulee.

Vierailija
35/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun poikaystävällä ainakaan mene toimeentulotuesta ulosottoa.

Miksi seurustelet rikollisen hylkiön kanssa?

Miksi sinä olet noin tyhmä ihminen?

Varmaan unelmavävy tuollainen ukko. Rupeet lisääntymmää sen kanssa, niin on unelmaisukki ja varmasti maksaa lapsensa elätyksen :D Ei muuta ku ketarat levälleen ja kohti kattoa

Onnea kultalöydöksestä. Ittepä löysin ihan työssäkäyvän ukkelin :3

Ja silti vaikutat kovin katkeralta.

Vierailija
36/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tyyppi joka ei mene ulosoton takia töihin, vaan elää mieluummin 500€ työkkärirahalla on aika dille.

Se tienaa nettona töissä 2016,9-2689,2€ ja siitä ulosotto ottaa 672,3-896,4€ eli hänelle jää ulosoton jälkeen 1344,60-1792,80€ rahaa käytettäväksi elämiseen, voi saada vielä jopa asumistukeakin. Millä laskukaavalla jää vain 75€ laskujen jälkeen, mutta 500€ tuloilla jää se koko 500€?

Vierailija
37/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä saa tukea. Jos olet saanu ni haluan kyllä nähä mustaa valkosella. Itse on ulosotot tilistä joutunu maksaa ja turha siinä tukia oli edes kysellä, koska hylkyä sieltä tulee.

No riippuu tietysti että jos sun käteen jäävä palkka on isompi kuin se mitä tt-tukea voi saada, ei sitä saa kuin vuokraan, sähköön ja n. 500€ elämiseen.

Vierailija
38/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat vanhenee normaaliin tahtiin. Jos olet 5 vuotta tuilla, niin velat joissa on 5 vuoden vanhenemisaika (esim. liputta matkustaminen) on sen jälkeen kuitti. Edullinen tapa päästä veloista eroon.

Velan vanhenemisaika on 15 vuotta, ei 5.

Toimeentulotuesta ei ulosmitata, mutta velka kasvaa korkoa kokoajan, maksoit tai et.

Ei todellakaan mikään hsl:n lipuntarkastusmaksu ole perinnässä 15 vuotta.

Vierailija
39/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista. Ei se yleensä noin mene, ainakaan nykyään. Mistä ajasta itse puhut?

Noin 5 vuotta sitten.

Vierailija
40/45 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 5 vuotta sitten.

Oma häpeäs että maksoit