Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssan sairastanut - kerro kuinka raju tauti oli vs. normi flunssa

Vierailija
30.01.2018 |

Kiinnostaa myös kuulla, että sairastuitko rokotteesta huolimatta. Tai ajatteletko nyt sairastamisen jälkeen, että olisi pitänyt ottaa se rokote.

Itse olen jo useana vuonna ottanut rokotteen. Koskaan en ole influenssaa sairastanut, eikä toivottavasti tarvitsekaan.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut ainakin kolme kertaa influenssan lapsia saatuani yhdessä lasten kanssa. Ennen lapsia en sairastanut. Influenssat ovat olleet aina kovempia tauteja kuin tavalliset flunssat. Ne ovat alkaneet hyvin nopeasti, mistä ne tunnistaakin influenssaksi. Sairauden tunne on tullut yhtäkkiä, kuume noussut korkeaksi parissa tunnissa ja on ehkä ollut kurkkukipua ja lihassärkyjä. Aluksi olen antanut kuumeen nousta ja olla, ottaa hyvän parantavan otteen taudista. Olen silti seurannut tarkkaan, että alan alentamaan kuumetta ajoissa, noin 39 C hujakoilla. Olen ottanut kuumetta alentavaa lääkettä aikaisintaan silloin, kun kuume on noussut yli 38,5. Lääke on alentanut kuumetta vain 0,5-1 asteen verran. Kuume on pysynyt korkeana 4-5 vrk.

Pahin oli sikainfluenssa. Se aiheutti lihassärkyä ja väsymystä kuumeen lisäksi. Olen sairastanut myös toisen A-tyypin viruksen ja B-tyypin.

Olen ottanut perusrokotteet, jotka kuuluvat rokotusohjelmaan. En ole koskaan ottanut influenssarokotetta, enkä ole suunnitellut ottavani sitä jatkossakaan. En ottanut sikainfluenssarokotettakaan,koska olin jo lukenut ulkomailla olleista narkolepsia epäilyistä ja loogisesti päättelemällä päätynyt siihen, että rokotetta ei mielestäni oltu tutkittu tarpeeksi kattavasti.

Vierailija
2/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen flunssan aikana jaksaa lueskella tms, mutta influessassa ei todellakaan. Pelkkä oleminen oli jo ponnistus. Uni oli hurjan syvää, ihan kujalla. Nukahtaessa pelkäsin välillä, etten enää herää. En enää ihmettele, että tappaa lapsia ja vanhuksia.

Silleen olen perusterve, että en ole katsonut tarpeelliseksi hakea rokotetta ennen tai jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa voi lievemmillään olla ihan ns. normi flunssa. Vakavimmillaan siihen kuolee.

Vierailija
4/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa on lyhyt muoto sanasta influenssa. Sama tauti.

Vierailija
5/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa ja influenssa ovat ihan eri asioita. Flunssa on pikkuvaiva, influenssa on ankara tauti.

Olen sen ikäinen, että olen sairastanut kovan influenssan kahdesti, ensin 10-vuotiaana ja sitten 18-vuotiaana. Tämä siis kymmeniä vuosia sitten, kun rokotetta influenssaan ei ollut.

Kummallakin kerralla olin pari viikkoa ihan poissa pelistä, mutta elämäni korkeimman kuumeen, hurjat nivelkivut ja omituisen hourimisen muistan hyvin.

Toisella kertaa tuli jälkitautina vielä keuhkokuume, joka vei sairaalaan. Sieltä en ensimmäisestä viikosta muista mitään, ja lääkäri oli varoitellut vanhempiani, että en ehkä toivu.

Joten joo, nykyään otan rokotteen joka vuosi, kun sellainen on kerran saatavissa. Eihän se ole sataprosenttinen suoja, vaan sairastua voi rokotettukin, mutta joka tapauksessa oireet tulevat paljon lievempinä.

Vierailija
6/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume nousi parissa tunnissa korkeaksi, olin aamulla vielä terve, pari tuntia töissä niin kuume oli niin korkea että iho oli tuskaisen kipeä.

Otin buranaa jotta pääsisisin kotiin, julkisilla kun jouduin kulkemaan. Kuume ei kuitenkaan lientynyt lainkaan, mutta onneksi työkaveri lähti heittämään kotiin, itse en olisi enää päässyt kulkemaan.

Menin niin heikkoon kuntoon, että jouduin konttaamaan vessaan ja lepäämään lattialla välillä. Oli jatkuva huimaus, ja kuume pysyi korkeana muistaakseni viikon.

Kunto oli heikko vielä n. kaksiviikkoa kuumeen laskemisen jälkeenkin, ja lekuri määräsi saikulle ja mahdollisemman paljon lepoa koska pelkäsi, ettei pumppuni kestä kunnolla.

Olin silloin parikymppinen.

Sairastin influenssan uudelleen jonkun vuoden jälkeen ensimmäisestä, en yhtä rajuna mutta sen jälkeen olen ottanut rokotteen enkä ole enää sairastanut.

Vierailija
7/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen ollut influensassa. Kuume nousi useana päivänä yli 40 asteeseen, kuumetta oli toista viikkoa. Olo oli niin heikko, että en pystynyt pahimmillaan kävellä, piti kontata vessaan. Nukahtelin miten sattuu, ihan yhtäkkiä. Lihaskivut olivat kovat.

Nykyisin otan rokotteen työn puolesta.

Vierailija
8/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa on todellakin lyhennys sanasta inFLUENSSA!

Te tarkoitatte ns vilustumista vs flunssaa. Nykyajan lääketiede vaan ei enää ole sitä mieltä että kylmettymisestä sairastuu.

Vierailija
9/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa ja influenssa on eri taudit. Ihan vaikka Googlen käyttö auttaa tämän toteamiseen.

Vierailija
10/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni, alta kouluikäinen sairasti sikainfluenssa. Oli kova tauti, monta päivää korkea kuume eikä jaksanut kuin nukkua. 

Lapsen koko ryhmiksen lapset sairastuivat (12 kpl). Yksi joutui sairaalaankin. Syynä kaksi hoitotätiä sikainfluenssassa töissä!

Vierailija
11/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin rokotteesta huolimatta ja sittemin tuli tietoa, ettei kys. rokote tuohon aaltoon auttanut. Joka tapauksessa, olo oli todella voimaton, saamaton, tukkoinen.. Sekava. Kun tuntui vihdoin helpottavan, tuli oireet takaisin. Kestoltaan pidempi.

Vierailija
12/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssa on todellakin lyhennys sanasta inFLUENSSA!

Te tarkoitatte ns vilustumista vs flunssaa. Nykyajan lääketiede vaan ei enää ole sitä mieltä että kylmettymisestä sairastuu.

Flunssa eli lentsu on puhekielen nimitys nuhakuumeelle eli lievälle ylähengitystien infektiosairaudelle. Influenssa puolestaan on influenssavirusten aiheuttama äkillinen ja nuhakuumetta vakavampi ylempien hengitysteiden tulehdus.

”Influenssaan kuuluu nopeasti nouseva korkea kuume, kurkkukipu, lihassärky ja kuiva yskä. Nuha ei ole influenssassa keskeinen oire. Flunssan oireet taas painottuvat selkeästi ylähengitysteihin eli oireisiin kuuluu kova nuha, tukkoisuus, kurkun karheus, päänsärky, joskus lievä lämmön nousu ja lievä yskä”, kertoo Aavan työterveyshuollon ylilääkäri Timo Vänttinen.

Vierailija
13/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa eli nuhakuume ja vilustuminen on viruksen aiheuttama äkillinen ylempien hengitysteiden limakalvontulehdus.[1][2][3] Se on ylähengitystien infektiotaudista yleisesti käytetty nimitys.

Flunssaa ei pidä sekoittaa influenssaan, joka on vakavampi sairaus ja eri viruksen aiheuttama. Nimien samankaltaisuus aiheuttaa sekaannusta. Toisaalta myös flunssan aiheuttava rhinovirus aiheuttaa vakavia sairaustiloja ja vie lapset influenssaa useammin sairaalahoitoon. Se on vaarallinen keuhkoahtaumatautia tai astmaa sairastaville ja raivaa tietä bakteerien aiheuttamille jälkitaudeille.[4]

Vierailija
14/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vuonna 2000 ensimmäisen ja toivottavasti viimeisen influenssan.

Sen jälkeen olen ottanut rokotuksen ja ei kyllä ole ollut sen jälkeen kuin yksi normiflunssa.

Sairastin silloin joulun aikaan ja sain jälkitautina mahtavan keuhkoputken tulehduksen ja sitten poskiontelontulehduksen. Vasta huhtikuun alussa aloin olla suhteellisen terve, joten EI KIITOS enää koskaan.

Vierailija
15/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapset pystyimme kävelemään hyvin vessaan, mutta netin selailu tai lukeminen ei kiinnostanut. Minulla on nytkin varattuna sopivaa varustus influenssan kaltaisen taudin varalta. Se kun tulee niin äkkiä! On kotona aina kuumetta alentavia lääkkeitä, kuumemittareita, pakasteessa ruokaa.

Olen sairastanut influenssa myös lapsena ja muistelisin, että se oli rankempi silloin kuin aikuisena. Asennoidun ifluenssaan niin, että on levättävä ja levättävä, tehtävä oloni mahdollisimman mukavaksi. Juotava mehua, syötävä jäätelöä, jos maistuu ja litkittävä vähän myös keittoruokaa. Vanhempani eivät huolehtineet niin hyvin juomisesta, kun olin lapsena korkeassa kuumeessa. Huolehdin, että lapseni eivät kuivu influenssan kourissa, saatan heidät vessaan, katson että pissaa tulee, mittaan kuumeet, lääkitsen, vaikka itse olisikin sairas. Laitan kellon soimaan yöllä, jotta otamme lisää kuumetta alentavaa lääkettä, Panadolia tai Buranaa.

Onneksi influenssa ei ole tullut meille enää moneen vuoteen, mutta silti olen valmiina!

1.

Vierailija
16/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joulun jälkeen ensimmäinen influenssa sitten 70 -luvun!

Ensin tuli hirveä röhä, samantien kuume (joka ei mulla nouse ikinä) kohosi 38.8. Hirveä päänsärky ja lihaskivut. Tuota kesti 3 pv. Sen jälkeen vielä 3 pv lämpöä ja siihen lopahti. Ei nuhaa, ei kurkkukipua eikä yskää.

Yritin olla ottamatta kuumelääkkeitä koska halusin että kuume "polttaa itsensä" pois. Näin kävikin ja toivuin tosi hyvin, matkalle lähdin viikko viimeisen lämpöpäivän jälkeen eikä tullut jälkitautia.

Kiitos anopille joka tartutti minulle ja raskaanaolevalle tyttärelleni.

Vierailija
17/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen aamu oli normaali, mutta illalla alkoi vähän tuntua siltä, että kuume nousemassa ja muutenkin heikko olo. Aamulla ei enää päässyt sängystä ylös, kuumetta, kipua, yskää. Kolme päivää täyttä helvettiä, elin mehukeitoilla ja kipulääkkeillä. Tuntui, että kuolen. Lopulta alkoi hiljalleen helpottamaan.

Noin viikko meni kunnolla kipeänä, kahden tai kolmen viikon jälkeen olin jo terve.

Vierailija
18/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena sairastin joka vuosi, jonakin vuosina enemmänkin kuin kerran. Korkeaa kuumetta, tukala ja väsynyt olo, joskus oksettikin ja joskus oli lihassärkyä. Kuumaa siinä juotiin, levättiin ja luettiin kirjoja ja sarjakuvia ja katsottiin telkkaria se mikä jaksettiin. Aikuisiällä olenkin sitten säästynyt tuolta taudilta lähes täysin.

Vierailija
19/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja lapset pystyimme kävelemään hyvin vessaan, mutta netin selailu tai lukeminen ei kiinnostanut. Minulla on nytkin varattuna sopivaa varustus influenssan kaltaisen taudin varalta. Se kun tulee niin äkkiä! On kotona aina kuumetta alentavia lääkkeitä, kuumemittareita, pakasteessa ruokaa.

Olen sairastanut influenssa myös lapsena ja muistelisin, että se oli rankempi silloin kuin aikuisena. Asennoidun ifluenssaan niin, että on levättävä ja levättävä, tehtävä oloni mahdollisimman mukavaksi. Juotava mehua, syötävä jäätelöä, jos maistuu ja litkittävä vähän myös keittoruokaa. Vanhempani eivät huolehtineet niin hyvin juomisesta, kun olin lapsena korkeassa kuumeessa. Huolehdin, että lapseni eivät kuivu influenssan kourissa, saatan heidät vessaan, katson että pissaa tulee, mittaan kuumeet, lääkitsen, vaikka itse olisikin sairas. Laitan kellon soimaan yöllä, jotta otamme lisää kuumetta alentavaa lääkettä, Panadolia tai Buranaa.

Onneksi influenssa ei ole tullut meille enää moneen vuoteen, mutta silti olen valmiina!

1.

Olet ihana äiti! <3

Niin mukava oli lukea tämä kaikenmaailman marttyyriäitien ja herranhaltuun-äitien maailmassa.

Vierailija
20/48 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joulun jälkeen ensimmäinen influenssa sitten 70 -luvun!

Ensin tuli hirveä röhä, samantien kuume (joka ei mulla nouse ikinä) kohosi 38.8. Hirveä päänsärky ja lihaskivut. Tuota kesti 3 pv. Sen jälkeen vielä 3 pv lämpöä ja siihen lopahti. Ei nuhaa, ei kurkkukipua eikä yskää.

Yritin olla ottamatta kuumelääkkeitä koska halusin että kuume "polttaa itsensä" pois. Näin kävikin ja toivuin tosi hyvin, matkalle lähdin viikko viimeisen lämpöpäivän jälkeen eikä tullut jälkitautia.

Kiitos anopille joka tartutti minulle ja raskaanaolevalle tyttärelleni.

Jatkan vielä - kerran elämässäni ottanut rokotteen ja olin 10kk todella sairas. Eli ei ikinä enää. Tämänkin talven rokotus oli vielä väärään viirukseen.

Uskon vakaasti siihen että kerran sairastettu influenssa antaa immuniteetin ainakin joksikin aikaa (mulle 45 vuotta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi