Serkun 16-vuotias tytär ei tunnistanut kuvasta mukulaselleriä
Mitä kouluja nämä nuoret käyvät? Ei voi sivistys olla tuolla tasolla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän monikaan kaupunkilaisnuorista erota edes lanttua talikosta saati tiedä mitä on äestäminen. Ruoka tulee pakastealtaasta tai maikkarilta.
Jos tuolle linjalle mennään, niin maslaisnuoret ei erota latva-artisokkaa persimosta eikä tiedä miten ravintolassa toimitaan. Ruoka tulee äidiltä ja miehet ei keittiöön mene kuin syömään.
Yhtä ennakkoluuloista tuubaa.
Mitä ovat maslaisnuoret? Kyllä meillä lapset osaavat persimot ja muut yleiset ruoka-aineet tunnistaa ja tietävät oikein hyvin, mistä ruokaa tulee. Miehet käyvät keittiössä myös tekemässä ruokaa ja ravintolassa toimitaan ravintolan tason mukaan. Vai opetetaanko kaupungissa, että Michelin-tähtiä saaneissa ravintoloissa käyttäydytään samalla tavalla kuin Rossossa?
T. maalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän monikaan kaupunkilaisnuorista erota edes lanttua talikosta saati tiedä mitä on äestäminen. Ruoka tulee pakastealtaasta tai maikkarilta.
Niinpä, maailmassa on niin paljon omaksuttavaa tietoa, ettei tuollaisia kaupunkilaiselle turhia asioita kannata kaupunkilailapsen opetella.
Ihan kuin maalaislapsen on aika turha opetella vaikka ratikkareittejä.
Lantun ja talikon erottaminen toisistaan ja sanan äestää tunteminen ovat kyllä ihan yleissivistystä. Vai tehdäänkö kaupungeissa tarkoituksella lapsista sivitymättömiä tyhjäpäitä?
Ei tunnista kaikkki aikuisetkaan esim. punajuurta.
Siinä lasten kanssa mutsi ihmettelee, että kattokaa, mikähän tää on!
Mistähän ne mahtaa laittaa ruokaa?
Mukulaselleri on tavallinen juures. Monikäyttöinen keittojuures, perisuomalainen ja edullinen. Löytyy pikkuisimmankin lähikaupan vihanneshyllystä ympäri vuoden.
Että aika uuno on oltava, jos ei sitä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen kerta kun edes kuulen mukulaselleristä. Ja lähentelen kuitenkin viittäkymmentä. En käytä kokkauksessa kovin eksoottisia ainesosia, meillä mies on se joka jaksaa hifistellä ja säätää. Minä ostan kaupasta niitä vihanneksia ja juureksia jotka tunnistan
Oletko koskaan valmistanut keittoa tai kastiketta? "Eksoottinen" selleri on vanha suomalainen hyötykasvi. Perusmaku liha- ja kasvialiemissä.
Se on juuriselleri!!!
Itse olen kotitslousopettaja ja opetan tämän oppilaille, kun teemme jauhelihakeittoa (kirjan ohjeeseen kuuluu juuriselleri). Kuuluu siis kotitalousopetukseen.. Mutta vain kerran, ettei oo ihme jos tunnistaminen vaikeaa ja unohtuu!
En tiedä tunnistaisinko kokonaisena minäkään! (Ikää 25 vuotta). Olen kyllä palana ostanut, en ole tarvinut enempää ikinä. Kai. En edes aiemmin tiennyt minkä kokoinen möhkäle on kyseessä!
En minäkään tunnista. En tykkää sellerin mausta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen kerta kun edes kuulen mukulaselleristä. Ja lähentelen kuitenkin viittäkymmentä. En käytä kokkauksessa kovin eksoottisia ainesosia, meillä mies on se joka jaksaa hifistellä ja säätää. Minä ostan kaupasta niitä vihanneksia ja juureksia jotka tunnistan
Oletko koskaan valmistanut keittoa tai kastiketta? "Eksoottinen" selleri on vanha suomalainen hyötykasvi. Perusmaku liha- ja kasvialiemissä.
En ole koskaan kuullut enkä nähnyt. Lipstikkaa meillä kyllä laitetaan keittoihin, mutta ei selleriä.
Ihan hyvän elämän pystyy elämään, vaikka ei selleriä tuntisikaan!
T. Edellinen kotitalousopettaja
Mukulaselleri - ei mikään yletön makunautinto mielestäni. Mitä ruokaa siitä kannattaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta pystyykö pätemään vauvapalstalla ilman tuota tietoa? Eikö ole hyvä että heikon itsetunnon omaavat ihmiset pääsevät viisastelemaan julkisesti keittojuureksista?
Selleri, palsternakka, sipuli ja porkkana - siinä lihakeittoon tulevat juurekset.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä tietämättömyyttä. En usko sua ammattilaiseksi.
Nykyään suositaan lähiruokaa ja kysellään halpoja aineksia.
Köksämaikan taitoihin kuuluu osata valmistaa liemet. Selleri kuuluu niihin.
Olet trolli!!!
Halooooo! Köksänopehan kertoi edellä, että opettaa oppilailleen sekä juuri- että varsisellerin!!
Jatkaa sitten, että hyvän elämän pystyy elämään ilman noiden tietämystä!
Opetelkaa ymmärtämään lukemaanne!!!!
Mä teen kyllä sekä mukulaselleristä että maa-artisokasta ruokaa, mutta en todellakaan tiennyt teini-ikäisenä, mitä ne olivat.
Luetun ymmärtäminen tärkeämpää ku sellerit, sanon minä!!!
En minäkään nyt niin kauheasti hämmästyisi, jos teini ei tuota tiedä... Kertoo vain siitä, että ei ole otettu kotona mukaan ruuanlaittoon eikä ilmeisesti kauppaostoksillekaan. Tai sitten kotona ei edes käytetä tuoreita juureksia, mikä on aika sääli.
Selleri ja palsternakka kuuluu aina erilaisiin lihakeittoihin, niitä saa talvellakin kotimaisia ja edullisiakin vielä ovat!
Itse en tunnistanut vielä 21 vuotiaana piparjuurta, fenkolia ja maa-artisokkaa. Sitten myöhemmin vasta opin.