Työttömistä osa on sellaisia joista ymmärrän hyvin miksi kukaan ei heitä palkkaa.
Itse olen lihava ja varmaan muitakin syitä on, mutta kyllä minut on joskus palkattukin, eli ei lihavuus ole välttämättä jokaiselle kynnyskysymys.
Mutta huomaa esim. facen työttömien ryhmässä että jotkut kirjoittavat todella sekavasti, varmaan ovat mukavia ihmisiä ym. mutta ei tahdo saada selvää mitä he tahtovat sanoa, ja lisäkysymyksetkään ei auta kun esim. lauseista puuttuu sanoja tai jotain termejä käytetään ihan väärin. Minulle olisi työnantajana kynnyskysymys palkata sellainen henkilö töihin jos olisi mitään mitä hän joutuisi kirjallisesti tekemään, ja epäilisin jopa lukutaitoa ja ymmärrystäkin. Se on ymmärrettävää jos on paha lukihäiriö ym. mutta yleensä mitä sellaisia ihmisiä tunnen, yleensä tarkistavat kirjoittamansa moneen kertaan ennen julkaisua, joten pieniä kirjoitusvirheitä lukuunottamatta on selkeää tekstiä.
Sitten on niitä ihmisiä joilla on erikoinen puhetapa, esim. puhuu ihan liian kovalla äänellä tms. En ottaisi työnantajana tälläistä henkilöä asiakaspalveluun kailottamaan vaikka muuten olisi miten ok ihminen, koska varmasti olisi muitakin ok ihmisiä tyrkyllä siihen hommaan jotka puhuu normaalisti.
En tiedä tiedostavatko kaikki nämä omat "vikansa" kuten minä tiedostan omani. Voihan olla että eivät itse huomaa ja kukaan ei kehtaa päin naamaa sanoa.
Mielestääni työkkärissä pitäisi ottaa huomioon se, että jos ihminen ei vaan ole "houkutteleva" työnantajalle, ei voi vaatia että ihminen etsii ja etsii töitä vuosikausia, jos on ihan selvä että kukaan ei huoli niin kauan kun on tarjolla "parempiakin". Ihmisen pitäisi tietää ihan oikeasti mistä on kyse jos työnhaku ei onnistu, ja sen tietää yleensä parhaiten ne työnantajat jotka eivät sitä ihmistä huolineet, miksi eivät voi rehellisesti kertoa...
Ehkä on ehkä ei, mutta niin pitkälle ei enään työtön pääse rekryprosessissa, että näkisi edes ketään henkilökohtaisesti. Sen verran on tarjontaa työntekijöistä tässä yhteiskunnassa.