Työttömistä osa on sellaisia joista ymmärrän hyvin miksi kukaan ei heitä palkkaa.
Itse olen lihava ja varmaan muitakin syitä on, mutta kyllä minut on joskus palkattukin, eli ei lihavuus ole välttämättä jokaiselle kynnyskysymys.
Mutta huomaa esim. facen työttömien ryhmässä että jotkut kirjoittavat todella sekavasti, varmaan ovat mukavia ihmisiä ym. mutta ei tahdo saada selvää mitä he tahtovat sanoa, ja lisäkysymyksetkään ei auta kun esim. lauseista puuttuu sanoja tai jotain termejä käytetään ihan väärin. Minulle olisi työnantajana kynnyskysymys palkata sellainen henkilö töihin jos olisi mitään mitä hän joutuisi kirjallisesti tekemään, ja epäilisin jopa lukutaitoa ja ymmärrystäkin. Se on ymmärrettävää jos on paha lukihäiriö ym. mutta yleensä mitä sellaisia ihmisiä tunnen, yleensä tarkistavat kirjoittamansa moneen kertaan ennen julkaisua, joten pieniä kirjoitusvirheitä lukuunottamatta on selkeää tekstiä.
Sitten on niitä ihmisiä joilla on erikoinen puhetapa, esim. puhuu ihan liian kovalla äänellä tms. En ottaisi työnantajana tälläistä henkilöä asiakaspalveluun kailottamaan vaikka muuten olisi miten ok ihminen, koska varmasti olisi muitakin ok ihmisiä tyrkyllä siihen hommaan jotka puhuu normaalisti.
En tiedä tiedostavatko kaikki nämä omat "vikansa" kuten minä tiedostan omani. Voihan olla että eivät itse huomaa ja kukaan ei kehtaa päin naamaa sanoa.
Mielestääni työkkärissä pitäisi ottaa huomioon se, että jos ihminen ei vaan ole "houkutteleva" työnantajalle, ei voi vaatia että ihminen etsii ja etsii töitä vuosikausia, jos on ihan selvä että kukaan ei huoli niin kauan kun on tarjolla "parempiakin". Ihmisen pitäisi tietää ihan oikeasti mistä on kyse jos työnhaku ei onnistu, ja sen tietää yleensä parhaiten ne työnantajat jotka eivät sitä ihmistä huolineet, miksi eivät voi rehellisesti kertoa...
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa’a, en sitten tiedä mikä minun vikani on. En ole lihava enkä kirjoitustaidoton. Ehkä introverttius tai ujous on tällainen virhe?
Niin, työnantajalla on kaksi samanvertaista hakijaa, toinen on hiljaa ja toinen tuntuu olevan sosiaalinen ja "hyvä tyyppi", kumman ottaa? Mistäs sen tietää minkälainen se hiljainen sitten oikeasti on kun sen töihin ottaa? Sehän voi ollakin laiska, mielenterveyspotilas, ilkeä jurottaja.... Työnantajilla on mistä valita joten he ovat kriittisiä ja epäluuloisia.
ap
Hyvä tyyppi voi olla sosiaalinen hölöttäjä, joka sotkee muidenkin työt, kun se hiljainen painaa töitä omalla paikallaan ja tuottaa firmalle voittoa.
Niinhän se usein onkin, paljon puhetta, vähän villoja. Mutta työnantajat usein ottavat sen joka osaa itseään paremmin kehua ja mainostaa, kun ujo on vaatimaton eikä kehtaa alkaa rehennellä tekemisillään.
ap
Työttömis on iso porukka joka ei sinne kuulu, mm:alkoholistit. Kukaan ei holistia töihin ota, sama pätee tyyppeihin joilla ei ole minkäänlaista työkokemusta, kun on vara valita niin tottakai palkataan parhaasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, avian samaa mieltä. Tällaiselta pohjasakalta voisi ottaa mielestäni työttömyysrahan pois.
Pitäisi miettiä onko se työttömyyskortisto oikea paikka heille, miksi roikutetaan esim. raitistuneita alkoholistimiehiä yli viisikymppisiä jotka näyttää seitsemänkymppisiltä, ei ole nykyajan koulutusta eikä tajua tietokoneista usein mitään, eihän sellaisia töitä enää juuri ole mihin he voisivat edes hakea, ei onnistu edes puhelinmyynti kun eivät osaa olla lipeviä tai tehokkaita puhujia.
Perustulo olisi paras, ei tarvisi kenenkään nöyryyttää itseään hakemalla töitä jos ei mahdollisuutta oikeasti edes ole saada sitä työtä. Voisi rauhassa tehdä jotain vapaaehtoistyötä tms.
ap
Ap on oikeilla jäljillä mielestäni siinä mielessä, että emme kaikki todellakaan ole samasta puusta veistettyjä. Ja näinhän on tietysti ollut aina. Jonkun äo on lähellä 90:ää, jollakulla on iso häiritsevä luomi kasvoissa, joku puhuu luonnostaan niin hiljaa että on vaikea kuulla, joku on muuten vain ujo ja vaatimaton, joku taas adhd:stä kärsivä, joku vain ei ole saanut kotona oppia asiallista, "porvarillista" käytöstä.
Yhteiskunnan pitäisi ottaa tämä huomioon. Jos ei yksityinen sektori palkkaa, niin tulkoon julkinen vastaan.
Toisaalta kannatan sitä, että samoin kuin kannustetaan palkkaamaan muitakin kuin kantasuomalaisia, edellytetään tasa-arvopolitiikkaa tulisi palkata näitä enemmän tai vähemmän normista poikkeavia ihmisiä. Tämän ei tulisi jäädä hurskaan toiveen tasolle vaan työnantajia tulisi myös sanktioida.
Ylivoimaisesti syrjityin ryhmä on kuitenkin yli 50-vuotiaat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Olipa todella teräviä huomioita, varsinaista syväluotausta. Eräs tuttuni on työtön ja kailottaa = kaikissa työttömissä on tämä sama vika.
Mikään ei ole rasittavampaa kuin tyhmä ihminen joka alkaa "ajattelemaan".
Olenko sanonut että kaikki työttömät kailottaa???
Olen itsekin työtön, enkä kailota, ja olen ollut töissä työpaikalla jossa on kailottajia ollut töissä, mutta jos se kailotus on sitä että oikeasti puhuu pienessä huoneessa kuin huutaisi ulkona myrskyssä, niin joku raja...
Tämä kovaa puhuminen oli yksi esimerkki, on myös niitä jotka puhuu niin hiljaa ettei siitä saa mitään selvää. Jotkut taas puhuu nopeasti ja artikuloi epäselvästi... ei ole hyvä juttu työssä jossa joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Kyllähän niitä on töissäkin, mutta yleensä eivät ole olleet työttömänä vaan olleet ikänsä "työputkessa".
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lihava ja varmaan muitakin syitä on, mutta kyllä minut on joskus palkattukin, eli ei lihavuus ole välttämättä jokaiselle kynnyskysymys.
Mutta huomaa esim. facen työttömien ryhmässä että jotkut kirjoittavat todella sekavasti, varmaan ovat mukavia ihmisiä ym. mutta ei tahdo saada selvää mitä he tahtovat sanoa, ja lisäkysymyksetkään ei auta kun esim. lauseista puuttuu sanoja tai jotain termejä käytetään ihan väärin. Minulle olisi työnantajana kynnyskysymys palkata sellainen henkilö töihin jos olisi mitään mitä hän joutuisi kirjallisesti tekemään, ja epäilisin jopa lukutaitoa ja ymmärrystäkin. Se on ymmärrettävää jos on paha lukihäiriö ym. mutta yleensä mitä sellaisia ihmisiä tunnen, yleensä tarkistavat kirjoittamansa moneen kertaan ennen julkaisua, joten pieniä kirjoitusvirheitä lukuunottamatta on selkeää tekstiä.
Sitten on niitä ihmisiä joilla on erikoinen puhetapa, esim. puhuu ihan liian kovalla äänellä tms. En ottaisi työnantajana tälläistä henkilöä asiakaspalveluun kailottamaan vaikka muuten olisi miten ok ihminen, koska varmasti olisi muitakin ok ihmisiä tyrkyllä siihen hommaan jotka puhuu normaalisti.
En tiedä tiedostavatko kaikki nämä omat "vikansa" kuten minä tiedostan omani. Voihan olla että eivät itse huomaa ja kukaan ei kehtaa päin naamaa sanoa.
Mielestääni työkkärissä pitäisi ottaa huomioon se, että jos ihminen ei vaan ole "houkutteleva" työnantajalle, ei voi vaatia että ihminen etsii ja etsii töitä vuosikausia, jos on ihan selvä että kukaan ei huoli niin kauan kun on tarjolla "parempiakin". Ihmisen pitäisi tietää ihan oikeasti mistä on kyse jos työnhaku ei onnistu, ja sen tietää yleensä parhaiten ne työnantajat jotka eivät sitä ihmistä huolineet, miksi eivät voi rehellisesti kertoa...
Hyvä ja varmasti tavallaan hauskakin privo, jos jaksaisi lukea loppuun. Ja
Vinkkinä hei. Minä olen epäsosiaalinen ja jännitän haastatteluja todella paljon. Mutta olen kokenut toimivaksi sen, että sanon sen ääneen. On ihan ok sanoa että jännittää eikä osaa olla haastatteluissa ihan oma itsensä.
Samoin työllisistä osa on sellaisia, joiden pitäisi saada välittömästi kenkää, mutta eipä siitä vaan puhuta. Työttömät kyllä yleistetään heikoimman aineksen mukaan ja heitä parjataan päivittäin, mutta laiskat työlliset eivät kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeilla jäljillä mielestäni siinä mielessä, että emme kaikki todellakaan ole samasta puusta veistettyjä. Ja näinhän on tietysti ollut aina. Jonkun äo on lähellä 90:ää, jollakulla on iso häiritsevä luomi kasvoissa, joku puhuu luonnostaan niin hiljaa että on vaikea kuulla, joku on muuten vain ujo ja vaatimaton, joku taas adhd:stä kärsivä, joku vain ei ole saanut kotona oppia asiallista, "porvarillista" käytöstä.
Yhteiskunnan pitäisi ottaa tämä huomioon. Jos ei yksityinen sektori palkkaa, niin tulkoon julkinen vastaan.
Toisaalta kannatan sitä, että samoin kuin kannustetaan palkkaamaan muitakin kuin kantasuomalaisia, edellytetään tasa-arvopolitiikkaa tulisi palkata näitä enemmän tai vähemmän normista poikkeavia ihmisiä. Tämän ei tulisi jäädä hurskaan toiveen tasolle vaan työnantajia tulisi myös sanktioida.
Joo, se on totta. Ihanne olisi että vain ihmisen osaaminen ratkaisisi, kuten Voice of Finlandissa, mutta kun karu todellisuus on se, että pärstäkerroin, käytös, puhetyyli ym. vaikuttaa todella paljon. Siitä puhutaan työkkärin kursseilla että miten kätellään, miten pukeudutaan ym. mutta en tiedä onko siitä oikeasti apua niille jotka ei pienellä viilauksella itsestään saa "normaalia".
Nykymaailmasta on kadonneet ne ammatit aika pitkälti missä ei tarvittu sosiaalisia taitoja, puheenlahjoja, nokkeluutta eikä juuri oma-aloitteisuuttakaan, kunhan totteli ja teki mitä käskettiin ns. ojankaivuuta. Nykyajan perushomma on puhelinmyynti, ja sekin on helvetin vaikeaa ja raskasta henkisesti, siinä pärjää hyvin harvat, ne kaikki "erikoiset" tyypit jotka kokeilee sitä kun ei ole muutakaan ovat vain haitaksi koko alalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Samoin työllisistä osa on sellaisia, joiden pitäisi saada välittömästi kenkää, mutta eipä siitä vaan puhuta. Työttömät kyllä yleistetään heikoimman aineksen mukaan ja heitä parjataan päivittäin, mutta laiskat työlliset eivät kiinnosta ketään.
Juuri näin. Itseä vituttaa aina kun on työttömänä ja näkee jonkun joka ei hallitse työtään, että tuokin saa olla töissä tienaamassa, mutta minä en. Edellisestä työpaikasta jouduin pois kun budjetti petti, vaikka olin hyvä työntekijä, mutta vakituistet laiskimukset jotka ei välitä firmasta eikä mistään sai jäädä.
Niin kauan kun työnantajat voivat valita työntekijät, on myös niitä, joita kukaan ei halua valita. On olemassa ikuisuustyöttömiä joita kukaan ei vaan yksinkertaisesti voi palkata, kun eivät he mihinkään sovi.
Ja ihan turha syyttää tästä työnantajia tai työtöntä itseään. Hyvä vaan että on yhteiskunnan tuet näitä henkilöitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, avian samaa mieltä. Tällaiselta pohjasakalta voisi ottaa mielestäni työttömyysrahan pois.
Pitäisi miettiä onko se työttömyyskortisto oikea paikka heille, miksi roikutetaan esim. raitistuneita alkoholistimiehiä yli viisikymppisiä jotka näyttää seitsemänkymppisiltä, ei ole nykyajan koulutusta eikä tajua tietokoneista usein mitään, eihän sellaisia töitä enää juuri ole mihin he voisivat edes hakea, ei onnistu edes puhelinmyynti kun eivät osaa olla lipeviä tai tehokkaita puhujia.
Perustulo olisi paras, ei tarvisi kenenkään nöyryyttää itseään hakemalla töitä jos ei mahdollisuutta oikeasti edes ole saada sitä työtä. Voisi rauhassa tehdä jotain vapaaehtoistyötä tms.
ap
Eipä unohdeta diagnosoimattomia lievästi kehitysvammaisia eikä autisminkirjolaisia, voivat antaa itsestään erikoisen vaikutelman, vaikka olisivat ulospäinsuuntautuneitakin. Hekin voisivat jossain toisenlaisessa yhteiskunnassa töitä tehdä, muttei tässä meidän nykyisessä heitä kukaan halua palkata, kun riittävän pätevistä voidaan valita kivoin ja vaivattomin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviä ajatuksia viljelet. Muustetaan kuitenkin, että työntekijän tarkoitus on olla tuottava yritykselle. Toki useasti ei näin ole ja muut työntekijät maksavat sen miinusta tuottavan henkilönkin kustannukset. Ensimmäinen ajatus mitä työnantajalle tulee mieleen työnhakijasta on, että onko hän plus vai miinus (tuottava vai hävittävä) tai edes lähellä nollaa, jos tekeminen on jollain lailla sentään muita tuottavampia avittavaa. Mahdolliset saikkarityypit ovat ne ensimmäiset, jotka pyritään karsimaan ennen kuin edes nimeä katsotaan. Rekrytoijan ammattitaito toki tulee tässä tapauksessa esille, mutta sitä varten hänet on toivottavasti hommaan palkattu, jollei ole omistaja itse. Nämä säälistä palkattavat hakijat kuuluvat ihan muuhun ympäristöön kuin tuottavaan työhön. Ehkä palkkatuen avulla voitaisiin antaa mahdollisuus tai varoja yrityksellä löytyy. Toki esim jonkun tuottamattoman tyypin palkkaus voisi olla vaikka firman imagon kiillottamista, mutta se olisi enemmänkin markkinoinnillinen veto.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani ole useasti ihmetellyt kun työssäkäyvissä on osa niin kipeitä luonteeltaan, että kuka heidät ylipäänsä on palkannu?
Torpedoivat lupaavat asiakaskontaktit tahalleen veemäisyydellään ymv... tulevat kalliiksi työpaikoilleen ja silti katsellaan läpi sormien.
Esimerkkitapaus tyyliin surullisenkuuluisa asuntolaina-neuvottelija joka oli käskenyt potentiaalisia asiakkaita muuttamaan "takaisin " sinne mistä tulivat.
Hah, mulle on useasti jopa haastattelussa sanottu, että "meidän duunarit / työntekijät on hankalia persoonia". Kysymys sitten on, osaanko minä käsitellä heitä. Tulenko _minä_ hyvin toimeen. Tekisi mieli kysyä, miksi ihmeessä ovat sellaisia palkanneet? Ja haluavatko nyt yhden hankalan tyypin lisää? Miksi parin virherekryn annetaan elää omassa kuplassaan ja annetaan sen vaikuttaa kaikkiin rekryihin tulevaisuudessakin?! Huh.
Sä oot siis lihava etkä osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. Jaarittelet.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani ole useasti ihmetellyt kun työssäkäyvissä on osa niin kipeitä luonteeltaan, että kuka heidät ylipäänsä on palkannu?
Torpedoivat lupaavat asiakaskontaktit tahalleen veemäisyydellään ymv... tulevat kalliiksi työpaikoilleen ja silti katsellaan läpi sormien.
Esimerkkitapaus tyyliin surullisenkuuluisa asuntolaina-neuvottelija joka oli käskenyt potentiaalisia asiakkaita muuttamaan "takaisin " sinne mistä tulivat.
Hah, mulle on useasti jopa haastattelussa sanottu, että "meidän duunarit / työntekijät on hankalia persoonia". Kysymys sitten on, osaanko minä käsitellä heitä. Tulenko _minä_ hyvin toimeen. Tekisi mieli kysyä, miksi ihmeessä ovat sellaisia palkanneet? Ja haluavatko nyt yhden hankalan tyypin lisää? Miksi parin virherekryn annetaan elää omassa kuplassaan ja annetaan sen vaikuttaa kaikkiin rekryihin tulevaisuudessakin?! Huh.
Pois potkiminen on liian kallista. Sen vuoksi ne ketkä ovat jo työssä ovat siellä jatkossakin riippumatta siitä ovatko lusmuja vai ahkeria.