Lintulauta ja keskipäivän tauko
Onko kukaan muu huomannut tällaista? Meillä linnut ovat aina poissa suunnilleen tähän aikaan päivästä. En osaa sanoa, miten kauan tauko kestää, ehkä sunnilleen tunnin. Meillä käy lintulaudoilla kuitenkin satoja lintuja ja vuodesta toiseen sama juttu.
Kommentit (15)
Juu huomattu on. Käyvät ensin aamupalalla/lounasaikaan ja ennen hämärää on uusi vilske. Ja väliin tosiaan mahtuu se hiljainen hetki, jolloin laudalla ei ole mitään lentäjää.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lintujen ruokkiminen!
Ei olla lopettamassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu huomattu on. Käyvät ensin aamupalalla/lounasaikaan ja ennen hämärää on uusi vilske. Ja väliin tosiaan mahtuu se hiljainen hetki, jolloin laudalla ei ole mitään lentäjää.
Ottavatkohan ne jotku päivänokoset tähän aikaan?
Ap
Mä syötän niille rotanmyrkkyä. Loppuu se paskominen ja aamyöinen mekastus.
Olen huomannut saman ilmiön.
Miksi pitäisi lopettaa lintujen ruokinta?
En ole lopettamassa, haluan auttaa niitä selviämään talvesta ja saan itse iloa katsellessani niitä.
Kuka hullu nyt koko päivää jaksaa syödä jotain siemeniä.. on sitä muutakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu nyt koko päivää jaksaa syödä jotain siemeniä.. on sitä muutakin tekemistä.
Eipä niillä linnuilla ole talvella paljon muuta tekemistä kuin syöminen ja nukkuminen. Mitä kylmempi on, sitä enemmän syövät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön.
Miksi pitäisi lopettaa lintujen ruokinta?
En ole lopettamassa, haluan auttaa niitä selviämään talvesta ja saan itse iloa katsellessani niitä.
Meillä kesti muutama vuosi, että linnut oppivat käymään pihassamme. Nyt käy aivan älytön määrä. On tosi kivaa katsella lintuja laudalla ja myös kuunnella ulkona ollessa pientä sirkutusta ja punatulkun viheltelyä.
Ap
Nukkuvat tuolloin, koska niin nukkuvat petolinnutkin.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuvat tuolloin, koska niin nukkuvat petolinnutkin.
No mutta eikö niiden kannattaisi nukkua silloin kun petolinnut ovat valveilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tällainen käsitys asiasta joidenkin kesäsorsien pullaruokinnan perusteella? https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/
"Ihmisen tarjoama talviruokinta auttaa monen talvehtivan linnun selviytymisessä kevääseen. Paljon energiaa sisältävä ruoka auttaa lintuja kestämään koviakin pakkasia. Esimerkiksi sinitiainen joutuu tankkaamaan moninkertaisesti oman painonsa verran ruokaa selvitäkseen hengissä pakkasyön yli. Lisäksi talven aikana hyvin ruokaa saaneet linnut ovat paremmassa kunnossa keväällä pesimäajan kynnyksellä."
Tsirp! siis mulla on ainakin ti ja pe 11.30 pilates. Ja sit joskus avustan päivällä mun keltasirkku kaverii ettiin ruokaa. Se ei voi syödä auringonkukan siemeniä kun ei saa sitä siementä auki. Pitäis olla kauraa tai kuorittuja siemeniä, mutta niitä tarjoo tosi harva :(
Terv: Tauno Talitiainen