Siis miten ihmeessä sen sektion saa?
Ihmettelen vain. Itsellä on useita sairauksia ja olen jo alkuraskaudesta ahdistellut sisätautilääkäriä, etten halua synnyttää koska synnytys olisi nyt iso riski minulle ja lapselle. Silti kaikki ovat vaan sitä mieltä että normaalisti alakautta.. Ei todellakaan hyvin mene.
Kuinka olette saaneet sektion? Ilmoittamalla vaan että ette synnytä? Vai pitikö ensin yrittää synnyttää kunnes sattui jotakin?
Kommentit (24)
Mä pääsin (jouduin) kun kahden viikon ajan yritettiin synnytystä käynnistää lääkkeillä ja ballongilla. Ei käynnistynyt. Verenpaine alkoi olemaan aika korkea ja lääkäri päätti sektiosta.
Minä sain sektion vetoamalla pahaan synnytyspelkoon. En oikeasti pelännyt synnytystä, vaan lapsen vammautumista alatiessä kuten oli suvussani tapahtunut monessa synnytyksessä. Sain pelkosektiopäätöksen, mutta viimeiseen asti painostivat vielä sen jälkeenkin. Vielä tultuani sisälle sairaalaan sektiota varten kolme lääkäriä seisoi vuoteeni vieressä ja yritti painostaa pyörtämään päätökseni. En suostunut. Sektio meni hyvin ja olen ollut tyytyväinen todellakin. Mitta aivan järkyttävää henkistä painostusta sain kokea viime hetkiin asti.
Hei! Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille, siihen on oikeus jo ennen rv20. Vaadi pelkopolilta suoraa aikaa lääkärille (kieltäydy kätilökäynneistä) ja vaadi lääkäriltä omakanta.fi kirjallisena merkinnät
1) synnytyspelkodiagnoosi
2) sektiolupaus
3) päivystyssektiolupaus
Kun nämä 3 kohtaa on kirjattuna omakantaan, äiti saa Suomessa valinnanvapauden synnytystavastaan. Kun nämä on merkattu, sinulla säilyy oikeus halutessasi synnyttää sittenkin alateitse. Ilman näitä, kaikki äidit pakotetaan alatiesynnytykseen.
Sektiolupauksen eteen täytyy perustella lääkärille miksi sen haluaa, mutta älä huoli, kyllä sen saat kun pysyt ehdottomana ja päättäväisenä. Minullakaan ei ole pelkoja, vain lääketieteellisiä faktoja alatiesynnytyksen riskeistä, joiden takia itselleni suunnitellun sektion vaadin - ennen kaikkea vauvan hyvinvoinnin takia. Minäkin sen sain. Onnea valinnanvapauden saantiin! <3
Raskauden alussa ilmoitat, että sektio tai abortoidaan ja yleensä se on sitte sillä selvä.