Niinistökin puhuu rallienglantia. Silti on pärjännyt ihan kelvollisesti ulkomailla.
Kommentit (17)
Minun mielestä 'rallienglanti' on epätarkka käsite. Myös erilaiset EU-jehut puhuvat aksentilla, mutta ero on siinä, että he eivät suurvaltojen edustajina häpeä sitä kotikielen vaikutusta kuten suomalaiset. Yläluokkaista brittiä matkiva suomalainen lähinnä naurattaa.
Saulilla on kielen oppimisen vaikeus, ja olen kuullut Salen puhun parempaakin englantia. Veikkaan että tämä vahvempi kangertelu johtui ihan silkasta jännityksestä ja paineesta. Itselläkin kieli menee solmuun painostavassa tilanteessa ja tarvitsen lämmittelyä ennen kuin kielipää lähtee pelaamaan.
Niinistö on varmaankin puhunut parempaa englantia 20 vuotta sitten kuin nyt. Vieraan kielen puhuminen ja ymmärtäminen vaikeutuu todistetusti vanhalla iällä, vaikka sitä puhuisi ja ymmärtäisi kuinka hyvin nuorempana. Ja tilastollisesti myöhemmin opitun kielen kangertelu alkaa tapahtumaan n. 70-vuotiaana.
Siksi noin vanhan ukon valitseminen pressaksi on kyseenalaista. Väärinkäsityksien määrä lisääntyy kun englanti muuttuu enemmän ja enemmän ralliksi. Toivottavasti ymmärtää alkaa käyttämään tulkkia.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Minun mielestä 'rallienglanti' on epätarkka käsite. Myös erilaiset EU-jehut puhuvat aksentilla, mutta ero on siinä, että he eivät suurvaltojen edustajina häpeä sitä kotikielen vaikutusta kuten suomalaiset. Yläluokkaista brittiä matkiva suomalainen lähinnä naurattaa.
Symppaan Saulia. Tulee niin mieleen oma kielivaikeuteni. Englannin opettaja hakkui minua usein koulussa koska korostin liikaa ärrää puheessa. Kuulostin lähinnä irkulta. Vasta ranskassa olin ysin oppilas.
Ranskalaisten englannista ei saa mitään selvää.
Maailman eniten puhuttu kieli on Bad English, joten suomalaisten ei tarvitse hävetä aksenttiaan missään milloinkaan.
Ja ajatella, vaikka opiskeli ruotsia myös!
Ismo Leikola vetää USA:ssa standuppia rallienglanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatella, vaikka opiskeli ruotsia myös!
Olisi uskottavampaa ulkomailla, jos osaisi ruotsin sijaan esim. ranskaa tai kiinaa.
Muissakin maissa missä englanti ei ole äidinkieli puhutaan englantia aksentilla. Miksi suomalaiset halveksivat omaa aksenttiaan näin paljon että sitä pilkataan keksimällä pilkkaavia nimityksiä kuten rallienglanti. Mua aina hävettää enemmänkin näiden puolesta jotka mollaavat suomiaksenttia. Ranskalaiset vasta epäselvästi puhuvat englantia ja antavat näin itsestään kouluttamattoman kuvan. Suomalaiset kuitenkin puhuvat selkeästi!
Onhan tuo ollut tiedossa. Presidentillä on aina mahdollisuus myös käyttää tulkkia jos tulee monimutkaisia asioita kommunikoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mikä on tulkki?
En tiedä. Suomenruotsalaisille ei ainakaan kelpaa tulkit, koska jokaista suomenruotsalaista kohden pakkoruotsitetaan 19 suomenkielistä palvelijaa.
Kuten 99 prosenttia kansasta, mm. sinä.
Ihan ok.
Suomalaiset häpeävät kielitaitoaa aivan suotta. Kun oman äidinkielensä lisäksi osaa kahta muuta kieltä (ruotsi, englanti) kelvollisesti ja vielä kolmatta (yleisimmin saksa) tyydyttävästi kuten minun ikäluokkani, niin voi perustellusti kysyä kuinka moni eurooppalainen painii edes läheskään samassa sarjassa?
Toivottavasti kukaan ei vedä tähän kehään mukaan Sveitsiä tai Luxemburgia, jossa kummassakin on tämä määrä virallisia kieliä, vaan vertailu tehtäköön Saksaan, Englantiin, Ranskaan ja lisäksi vaikkapa Venäjään.
Herra 57 kirjoitti:
Suomalaiset häpeävät kielitaitoaa aivan suotta. Kun oman äidinkielensä lisäksi osaa kahta muuta kieltä (ruotsi, englanti)
Suomessa kyllä aika harva osaa Ruotsia edes välttävästi siihen nähden, että sitä opetetaan yläasteella ja jatko-opinnoissa.
Hyvä Sauli