8 vuotta sitten valmistuin ja opintovelkaa edelleen 8 000 :(
Pätkätöitä minimipalkalla ja palkattomia lomia, jotta jotenki edes jaksaa. Opintolainaa pystynyt lyhentämään todella vähän.
Mites teillä muilla?
Kommentit (20)
Maksoin äkkiä pois kun omin töissä ja oli asuntolainakin
Palkka oli 1800 per kk tuolloin
Mulla on 8 vuotta valmistumisesta ja 3500 jäljellä lainaa... Pyrin maksamaan mahdollisimman nopeasti pois että pääsen säästämään ja sijoittamaan. Ei kannata lannistua!
Mulla on kaksi kertainen määrä ja valmistumisesta aikaa 5 vuotta. En jaksa stressata :).
Tätä et ehkä halua kuulla, mutta mulla ei ole opintolainaa. Kävin lähes koko opintojen ajan töissä, tein myös kesäopintoja, valmistuin nopeasti, valmistumisen jälkeen parempaa työtä odotellessa tein jopa kolmea työtä yhtä aikaa. Jalkaa oven väliin jne, työttömänä olin viimeksi kuukauden vuonna 2003.
Mulla valmistumisesta 9 vuotta ja muistaakseni jotain 10 000 jäljellä. Ei paljon naurata.
Kela maksoi omani pois, kun keskeytin.
Tiesittekö että kela kuittaa lainasta kolmasosan kun valmistuu ajoissa
Valmistuin 2002, jäljellä vielä 5000€, lyhennän 100€/kk kolmea eri lainaa. Yhdessä oli korko 0,16€. Tavoite olla velaton kaikkien lainojen osalta viiden vuoden päästä.
Ei sitä hirveästi ollut, mutta tein pankin kanssa lyhennyssuunnitelman ja velaton mies olen ollut jo useamman vuoden. Työkkäri rankaisi vuosi sitten niin, että nyt kituutan minimibudjetilla, kun säästöt haihtui jo ennen viime syksyä elämiseen. Kaiken kuluttamisen joudun pitämään ihan minimissä kesään asti ja nyt jo hirvittää tulevat ajoneuvoverot ja seuraavat vakuutusmaksut. Seuraavan sähkölaskun vien kyllä kelaan, koska ei voi mitään kun rahat on ihan lopussa.
2007 valmistui n, nyt uo:ssa varmaqn 8500e pelkkää opintolainaa. . 3v tein puhelinmyyjän hommia, muuten työtön, opiskellut lisää ja ollut äitiyslomalla.
Eikö sulla ole maksusuunnitelmaa, jonka sun lompakko kestää? Mä oon maksanut takaisin noin satasen (sis. pienen koron) kuussa ja nyt 10-vuotta valmistumisen jälkeen velkaa on n. 2000 euroa. Olen miettinyt isompaa kk/maksua ja koko lainan pois maksamista, mutta se ei kannata, koska pankin maksut olisivat isommat kuin lähivuosien korot. Jos korot tästä kovasti nousisi, niin mun kannattaisi maksaa kaikki pois.
Opintolainan korko on niin pieni, että periaatteessa sitä ei kannattaisi edes maksaa nopeasti pois. Tiedän joitakin jotka on nostaneet lainan vain sijoittamiseen osakkeisiin tai rahastoihin.
Valmistuin 5 v sitten. Lainaa vielä 900.
Maksan 70e pois joka votun kuukausi. 5000 jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan 70e pois joka votun kuukausi. 5000 jäljellä.
siis Vi.tun
En ottanut lainaa. Asuin rintamamiestalon yläkerrassa, juokseva vesi kylmää, jaettu vessa alakerrassa. Joka pe olin mäkissä töissä, kerran kk muös la ja su, tein just sen verran töitä mitä sai tehdä.
Valmistuin ja opiskeluaikana tein työharjoittelut, ekan tein kun aloitin ja tokan samasta paikasta mistä tein opparin. Kun hain töitä, keksin haen harjoittelupaikkaa. Olin ollut kk töissä, vakinaistivat mut.
Aloitin heti aspin ja 3 v päästä ostin asunnon
Ei ole opintolainaa. Kalustettu Solukämppä maksoi jotain 200 €/kk silloin kun opiskelin ja loput 200 € tuista meni ruokaan, kännykkälaskuun ym. Onneksi oli sekalaisia hanttihommia silloin tällöin joilla kustansin kaiken muun, mm. vaatteet nettihuutokaupasta, vanhan autonromun, tietokoneen (käytetyn) ym. Monesta asiasta tingin, esim. mikroa ja telkkaria mulla ei ollut (ja ei, en katsonut kämppiksen telkkaria). Kuinka moni on 2000-luvun alussa ylipäätään ottanut opintolainaa?
Kyllähän se hieman häiritsee, että sitä velkaa on, mutta juurikin koron pienuuden vuoksi ei kuitenkaan kiire lyhentää. Lyhennys itsellä 168e kk. 11 000 jäljellä.
Maksoin pois kolmessa vuodessa. Äkkiä nollille että.pääsee sijoittamaan ja säästämään.
Kuitenkin aika pieniä lainoja.