Onko joku päätynyt jäämään lapsettomaksi ja sijoittamaan rahat, jotka normaalisti menevät lapsen elättämiseen (n. 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan)?
Tiedän, että Amerikassa jotkut ovat päätyneet tällaiseen ratkaisuun, mutta Suomessa en ole näistä "baby fundeista" kuullut puhuttavan.
Olen siinä iässä, että päätöstä lasten hankkimisesta täytyy alkaa miettiä, ja tämä vaihtoehto on muiden joukossa.
Kommentit (42)
Ajatelkaas ruotsin kuningasperhettä.
Jos eivät tekisi yhtään pikkuprinssiä tai prinsessaa, niin miten rikkaita ja onnellisia olisivat?
Ei tulisi perillisiä ja ruotsikin viimein saisi presidentin!
Joku vois ehdottaa niille, anyone?
Vierailija kirjoitti:
Mukava sitte vanhainkodissa, ku vieressä on rahaa, eikä perhe :) nainen kun keskimäärin elää miestään pidempään.
Ei se ,että on lapsia takaa mitään. Äiti on yksin pohjoisessa hoivakodissa, vaikka on 9 lasta. Minä tulen olemaan yksin,koska ainoa lapseni asuu ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se lapsen elättäminen edes lopu siihen, kun tämä täyttää 18 :) Ja toisaalta on meitäkin, joilla on useampikin lapsi, ja jotka pystymme silti myös sijoittaa. Ajatella!
Mutta et pystynyt taivuttamaan sijoittaa - sanaa oikein (sijoittamaan.) Ajatella!
Potuttaako, kun tällainen sivistymätön, puhekieltä keskustelupalstalla käyttävä moukka pystyy sijoittAA ylimääräisiä 😄
Ootko käyny kattoo, paljonko oot jo persnetonnu? Verottaja vie loput. Syksyllä tippu aika monen arvo ja tuli massamyynti.
Ai nii, osaatko lukee niitä edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se lapsen elättäminen edes lopu siihen, kun tämä täyttää 18 :) Ja toisaalta on meitäkin, joilla on useampikin lapsi, ja jotka pystymme silti myös sijoittaa. Ajatella!
Mutta et pystynyt taivuttamaan sijoittaa - sanaa oikein (sijoittamaan.) Ajatella!
Potuttaako, kun tällainen sivistymätön, puhekieltä keskustelupalstalla käyttävä moukka pystyy sijoittAA ylimääräisiä 😄
Ootko käyny kattoo, paljonko oot jo persnetonnu? Verottaja vie loput. Syksyllä tippu aika monen arvo ja tuli massamyynti.
Ai nii, osaatko lukee niitä edes?
Tuotto tähän mennessä yli +50%. Kyllä se mulle riittää. Ja täähän on harrastus, jolla ehkä joskus koulutan lapseni minua fiksummaksi. Tiedä häntä, ehkä niistä tulee jopa yhtä fiksuja kuin sinä.
Yle vertaili sijoitusmuotoja - "Yhdistelmärahasto ei kannata oikeastaan koskaan. Älykkäät ja paremmin koulutetut ihmiset tajuavat tämän"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nii, osaatko lukee niitä edes?Tuotto tähän mennessä yli +50%. Kyllä se mulle riittää. Ja täähän on harrastus, jolla ehkä joskus koulutan lapseni minua fiksummaksi. Tiedä häntä, ehkä niistä tulee jopa yhtä fiksuja kuin sinä.
Ei varmasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nii, osaatko lukee niitä edes?Tuotto tähän mennessä yli +50%. Kyllä se mulle riittää. Ja täähän on harrastus, jolla ehkä joskus koulutan lapseni minua fiksummaksi. Tiedä häntä, ehkä niistä tulee jopa yhtä fiksuja kuin sinä.
Ei varmasti ole.
No, kyllä on.
Toiset saavat mielihyvää siitä, että voivat tarjota lapselleen asioita. Esim. ei välttämättä tykkää laittaa ruokaa itselleen, mutta kokee että on ihana laittaa ruokaa lapselle ja antaa tämän syödä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nähnyt sellaisen laskelman, että lapsi kustantaa vanhemmilleen n. 100 000 euroa 18 ikävuoteen mennessä. Ei siitäkään kyllä ihan 600€ kuussa tule, mutta ihan hyvä summa sijoitettavaksi silti.
Mulla on aina ollut tulot 10-25 000, tuo 25 000 taisi olla yhtenä vuotena. Joten ei tod. olisi varaa laittaa 300 000€ 18 vuodessa säästöön, vaikka eläisin yksin teltassa pyhällä hengellä. Mulla on näköjään ollu halvat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Jättää ainoan elämänsä elämättä ja ottaa arkkuun mukaan sikana rahaa kun ei ole perijöitä?
Viisasta.
Ei, vaan voi vaikka himmailla työnteon suhteen aikaisemmin ja nauttia niistä rahoista, mitä on säästänyt. En halua raataa perse hiessä elämäni tappiin asti.
Jätä ihmeessä lapset tekemättä ja sijoita säästyneet rahat vaikka luonnon suojeluun. Väestönkasvu kun on maapallon suurin uhka. Nauti elämästä, maltilla ja vaatimattomasti. Olet onnellinen, syytön.
Nojaa, en ole tuolta kannalta asiaa ajatellutkaan mutta käytännössä varmaan noin koska lasta ei ole eikä tule ja merkittävä osa tuloista menee sijoituksiin.
Eli en kyllä osaa sanoa kuinka suuri osa sijoituksistani on "lapsisäästöjä". Tällä hetkellä menee ASP-tilille 500e/kk ja indeksirahastoihin 500e/kk, joten kai minulla tallessa ainakin yhden lapsen rahat on.
Mistä mä laittaisin 600e/kk säästöön. Tienaan näppiin 1600e / kk.
Noinhan se käytännössä meni. Lapset ovat kallis harrastus. Niihin on varaa vain soskun asiakkailla ja porhoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä loppui teinin elätys kun täytti 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä loppui teinin elätys kun täytti 18.
Varmasti suurin osa vanhemmista haluaa elättää lapsensa ainakin siihen asti, kun lapsi on käynyt toisen asteen koulutuksen loppuun. Ja eikö se muuten taida olla myös velvollisuus?
Kuulostaa omituiselta. Kyllä sijoittaminen ilman muuta kannattaa, mutta ehkä päätöstä lapsista ei kannattaisi perustaa pelkälle rahalle. Jos niitä oikeasti haluaa, niin lapsettomaksi jättäytyminen kaduttaa myöhemmin satavarmasti. Jos niitä lapsia ei halua tai asia on yhdentekevä, ei niitä pidä missään nimessä mennä hankkimaan, sijoitti sitä rahaa tai ei.
Ihme aloitus. Tietysti lapsen elättämiseen menee rahaa eli lapsettomuus kannattaa ns taloudellisesti (tai sitten ei, jos oma lapsi tulevaisuudessa tuleekin vanhempiaan koska on satojatuhansia tai miljoonia tienaava jääkiekkoilija, hyväpalkkainen erikoislääkäri tms, kun taas itse olet huonopalkkainen kaupan kassa)
Mutta 600e kuussa on aivan tuulesta temmattu liioiteltu summa.
Jenkeissä lapsiin menee myös rahaa koska kiulutuskustannukset yksityisellä ym. Eli ei voi mitenkään verrata Suomeen.
ja sitten ku jatkaa vielö 20v (40vkaiken kaikkiaan) päälle noon on jo monimiljonääri :p
Ja hitto laitetaan tonni kerralla joka kuukausi.. ja tuotoksi joku 12%,,
10 miljoonaa.
Kelpaa siirtyä eläkkeelle.
Itse olen nähnyt sellaisen laskelman, että lapsi kustantaa vanhemmilleen n. 100 000 euroa 18 ikävuoteen mennessä. Ei siitäkään kyllä ihan 600€ kuussa tule, mutta ihan hyvä summa sijoitettavaksi silti.