Ingvar Kamprad on kuollut mutta en ole varma olisiko hänen pitänyt ikinä syntyä
Olen sitä mieltä että Ikea on ehkä maailman suurin imperialistinen tasapäistäjä. Se on levittänyt erittäin halvan lastulevypaskan sanomaa käytännössä kaikkialle maailmaan.
Ei ole hyvä asia, että huoneet Australiassa ja Suomessa näyttävät samoilta. Näin kuitenkin usein on. Ikean halpuutus on vaikea vastustaa. Valitettavasti se on tehnyt kodeista hotellihuoneita.
Kauheinta ovat kuitenkin Ikean myymälät. Ne ovat sentilleen samanlaisia kaikkialla. Todellinen painajainen.
Kommentit (51)
noh, Kamprad vältteli veroja, mutta toisaalta antoi rahaa hyväntekeväisyyteen. Tiedä mihin turhaan paperinpyöritykseen ja puoluetukiin nekin rahat olisivat menneet jos Ingvar olisi vain kauniisti maksanut veroja.
Ikealla on omalaatuista ja edistyksellistä muotoilua. Ihailen ruotsalaisten osaamista monella alalla, vaikka esim. joidenkin vaateliikkeiden etiikka on kyseenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen Ikeasta ostettu huonekasvi on kuollut muutamassa kuukaudessa.
Mulle on käynyt samalla tavalla. Mikä niissä oikein on vialla? Puutarhaliikkeistä ostetuille ei koskaan käy noin.
Vierailija kirjoitti:
Ikea on konkreettisesti vienyt puuseppiä konkurssiin ja itsetuhoon kaikkialla maailmassa. En pidä sitä kovin hyvänä asiana.
Jos elämään tulee muutos ulkopuolelta, niin sen mukaan pitää tehdä korjaavia toimenpiteitä omassa toiminnassa, eikä tappaa itseään. Huutista idiootti-puusepille. No amiksiahan ne on.
Otsikkosi on törkeä. Kuinka nostat itsesi sellaiseen asemaan, että kuvittelet voivasi arvioida, olisiko jonkun toisen ihmisen pitänyt syntyäkään?? Toivottavasti tajuat hävetä.
Itse tekstisi ei ole samasta asiasta kuin otsikko, et puhu henkilöstä vaan yrityksestä. Ehkä halusit saada lukijoita mielipiteellesi, mutta keino oli kyseenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikea on konkreettisesti vienyt puuseppiä konkurssiin ja itsetuhoon kaikkialla maailmassa. En pidä sitä kovin hyvänä asiana.
Voi tavaton tätä järjen käyttöä. Ikean tuotteet perustuvat sarjatuotantoon ja puusepät valmistavat uniikkia.
Lähes kaikilla on mahdollisuus ostaa Ikeaa, mutta todella vain harvalla on mahdollisuus teetättää yksilölliset huonekalut puusepällä puusta.
Niin, ajattelet tuossa nyt varmaan länsimaita. Köyhemmissä maissa huonekalut on näihin päiviin asti hankittu paikalliselta puusepältä, paitsi jos lähistölle on tullut Ikea. Kyllä Ikea on monin paikoin aiheuttanut suuria tragedioita viedessään elinkeinon paikallisilta ammattilaisilta.
Kyllä Iskusta ja Vepsäläisektä tms. saa/sai puisia pöytiä, jotka eivät ole uniikkeja eivätkä maksa 10000 euroa. Mutta niiden valmistajat kituvat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Iskusta ja Vepsäläisektä tms. saa/sai puisia pöytiä, jotka eivät ole uniikkeja eivätkä maksa 10000 euroa. Mutta niiden valmistajat kituvat.
Kyllä ne kituivat ennenkin Ikeaa. Tai sitten kituivat kuluttajat, joilla ei oikeasti ollut rahaa niihin huonekaluihin, mutta kun koti ilman kalusteita on vähän outo kavereiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tykkää Ikeasta, älä asioi Ikeassa. Ei se ole sen vaikeampaa.
Enkö sanonut että halpaa on vaikea vastustaa. Onnekseni voin sanoa että kaikki nuorempana Ikeasta ostetut huonekalut olen jo heittänyt pois. Leikkuulauta ja jotain pientä vielä on.
Ap
Sinähän se tuhlari olet. Mulla on vuonna 2002 ostettu Falsterbo-sohva käytössä edelleen.
Ja mulla vuonna 1998 ostettu 3h Tomelilla ja 1999 ostettu 2h vuodesohva Tomelilla. Kankaat on vaihdettu kerran, kun uusittiin sisustus muuten ja haluttiin uuden väriset sohvat. Tyynyt ja mekanismit edelleen ihan kuin uutena. 2005 ostettiin Vepsäläiseltä suomalaisvalmisteinen kulmasohva alcantaralla, joka vetelee ihan viimeisiään niin kankaiden kuin tyynyjen ja rungonkin osalta. Hinta oli tosin nelinkertainen noihin Ikean sohviin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen Ikeasta ostettu huonekasvi on kuollut muutamassa kuukaudessa.
Mulle on käynyt samalla tavalla. Mikä niissä oikein on vialla? Puutarhaliikkeistä ostetuille ei koskaan käy noin.
Arvelisin sen olevan kiinni mullasta, vaihtaa mullat niihin ja/tai lisää ravintoa niin ehkä sitten kestävät paremmin
Ap:tä selkeästi harmittaakin ikean kauaskantoisemmat seuraukset.