Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittäkö ajokortti vai tarviiko sen postissa tulleen lapun? (Äänestäminen)

Vierailija
28.01.2018 |

Otsikossa kysymys

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, 

ilmoitusta ei tarvitse, mutta se nopeuttaa hieman prosessia. 

Vierailija
2/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti riittää. Ilmoituslappu on aivan turha ja lähinnä hidastaa toimitusta. Ajokortti valmiiksi esiin, muuta ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viime syksynä vanhentunut henkilökortti, kelpaakohan se silti?

Vierailija
4/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Kaikkialla se ei käy vaan vaaditaan passi. Äänestämässä en ole varma, että käykö se. Mulla ja monella muulla näytti olevan passit. Lippulappusta ei tarvita ja tuskin se edes nopeuttaa.

Vierailija
5/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Kaikkialla se ei käy vaan vaaditaan passi. Äänestämässä en ole varma, että käykö se. Mulla ja monella muulla näytti olevan passit. Lippulappusta ei tarvita ja tuskin se edes nopeuttaa.

Ajokortti käy.

Jos ei ole voimassa olevia henkkareita niin poliisilta olisi voinut hakea ilmaiseksi väliaikaiset henkkarit. Nyt se taitaa olla jo tosin myöhäistä.

Vierailija
6/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin saadaan näin eriäviä "mielipiteitä". Luulisi äänestyskelpoisen ihan itse osaavan tämän katsoa. 

Eli ajokortti käy ja ilmoitusta ei tarvita: 

http://www.vaalit.fi/fi/index/aanestajalle/aanestaminenvaalipaivana/nai…

Vierailija
7/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista äänestää 5.

Vierailija
8/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos virkailija huomaa päiväyksen. Sun olisi pitänyt hommata vaikka edes väliaikainen henkilötodistus.

Vierailija
9/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö kelakortti? Oon opiskelija ja passi on porukoilla.

Vierailija
10/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys kyllä karsii näymmä myös äänestysoikeuden osalla..

Vierailija
11/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin saadaan näin eriäviä "mielipiteitä". Luulisi äänestyskelpoisen ihan itse osaavan tämän katsoa. 

Varmaan siksi koska säännöt muuttuvat joka vaaleissa. Viime vaaleissa ilmoituslipuke oli pakollinen mutta myös henkilökortti katsottiin. Sitä ennen tarvitsi olla vain lipuke eikä henkilöllisyyttä tarkistettu.

Tänään kukaan ei kaivannut ilmoituslipuketta, mutta henkilöllisyys piti jotenkin osoittaa. Minulla ajokortti luettiin viivakoodinlukijalla ja katsottiin tietokoneen ruudulta saanko äänestää, sillä välin toinen virkailija heitti ilmoituslappuni roskiin vilkaisemattakaan sitä.

Vierailija
12/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äänestämässä ennakkoon ja menin lappu ojossa ja ajokortti toisessa kädessä äänestyspaikalle, niin ukko joka "otti vastaan" sanoi heti postissa tulleesta lapusta, että tuota me ei tarvita. Eli ajokortti riitti. Mitä ihmettä se sönkötys niissä lapuissa on että ota mukaan ja nopeuttaa äänestämistä??

Vierailija
13/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin äänestämässä ennakkoon ja menin lappu ojossa ja ajokortti toisessa kädessä äänestyspaikalle, niin ukko joka "otti vastaan" sanoi heti postissa tulleesta lapusta, että tuota me ei tarvita. Eli ajokortti riitti. Mitä ihmettä se sönkötys niissä lapuissa on että ota mukaan ja nopeuttaa äänestämistä??

Siinä luki, että nopeuttaa äänestämistä laitoksissa ja äänestysautoissa tai vastaavissa liikkuvissa äänestyspaikoissa. Nämä asiat ei olis niin vaikeita, jos ihmiset viittis lukasta ne mukana tulleet ohjeet.

Vierailija
14/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi koska säännöt muuttuvat joka vaaleissa. Viime vaaleissa ilmoituslipuke oli pakollinen mutta myös henkilökortti katsottiin. Sitä ennen tarvitsi olla vain lipuke eikä henkilöllisyyttä tarkistettu.

Tänään kukaan ei kaivannut ilmoituslipuketta, mutta henkilöllisyys piti jotenkin osoittaa. Minulla ajokortti luettiin viivakoodinlukijalla ja katsottiin tietokoneen ruudulta saanko äänestää, sillä välin toinen virkailija heitti ilmoituslappuni roskiin vilkaisemattakaan sitä.

Ei ollut lipuke pakollinen edellisissäkään vaaleissa, vaan pelkkä ajokortti riitti silloinkin. Joten ei nämä ohjeet nyt niin usein vaihdu.

Vierailija
15/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos virkailija huomaa päiväyksen. Sun olisi pitänyt hommata vaikka edes väliaikainen henkilötodistus.

Ok. En lähde edes yrittämään sitten.. Muistan että joskus sain äänestää vaikka oli vain kuvaton kelakortti, siksi mietin että jos kelpaisi nuo kaksi. Piti hakea väliaikainen mutta en ehtinyt.

Vierailija
16/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kelakortti? Oon opiskelija ja passi on porukoilla.

Js on kuvallinen kelakortti niin käy, kuvaton ei käy.

Vierailija
17/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli yleistä ainakin pienemmissä äänestyspaikoissa, että jos vaalivirkailija tunnisti äänestäjän, niin silloin ei tarvinnut henkkareita.

Liekö säännöt kiristyneet siltä osin, mutta kun oli vaihtuneet virkailijat yhdessä äänestyksessä ja kysyivät henkilölisyyttä, niin mummoni loukkaantui niin, että ei enää ikinä ole äänestänyt sen jälkeen. Muistaa kyllä valittaa, miten köyhä ei saa äänestääkään enää, kun ei luoteta.

Vierailija
18/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli yleistä ainakin pienemmissä äänestyspaikoissa, että jos vaalivirkailija tunnisti äänestäjän, niin silloin ei tarvinnut henkkareita.

Liekö säännöt kiristyneet siltä osin, mutta kun oli vaihtuneet virkailijat yhdessä äänestyksessä ja kysyivät henkilölisyyttä, niin mummoni loukkaantui niin, että ei enää ikinä ole äänestänyt sen jälkeen. Muistaa kyllä valittaa, miten köyhä ei saa äänestääkään enää, kun ei luoteta.

Henkkari piti tänään olla. Vaalivirkailijoina työkaverini ja naapurini, jotka kyllä tietävät kuka olen, mutta ajokortista piippasivat lukijalla ja sitten sain äänestyslipukkeen.

Vierailija
19/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vaalitoimitsijana 2004 europarlamenttivaaleista lähtien, eikä koko tänä aikana ole tarvittu ilmoituskorttia. Henkkari sen sijaan on ollut pakollinen. Eiköhän sääntö ole ollut sama jo aiemmissakin vaaleissa.

Vierailija
20/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkkari piti tänään olla. Vaalivirkailijoina työkaverini ja naapurini, jotka kyllä tietävät kuka olen, mutta ajokortista piippasivat lukijalla ja sitten sain äänestyslipukkeen.

Piippasivat lukijalla? Missä noin edistyksellisiä ollaan? Meillä Helsingissä katsoivat passin ja etsivät paperilistasta nimen ja ruksasivat äänestäneeksi. Ja antoivat äänestyslapun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän