Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittäkö ajokortti vai tarviiko sen postissa tulleen lapun? (Äänestäminen)

Vierailija
28.01.2018 |

Otsikossa kysymys

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalitoimitsija täälläkin. Kunpa te ihmiset lukisitte niitä postissa tulleita lappuja! Niissä ihan selvästi sanotaan, että

Ottakaa todistus henkilöllisyydestänne (henkilökortti, passi, ajokortti tai muu vastaava asiakirja) mukaanne. Ja totta kai siinä on oltava kuva!

Lapuissa myös sanotaan, että

Äänestykseen ei tarvitse ottaa mukaan tätä ilmoituskorttia. Se kuitenkin nopeuttaa äänestystä laitoksessa ja äänestysautossa tai vastaavassa liikkuvassa ennakkoäänestyspaikassa sekä äänestystä ulkomailla.

Kyllä, mediassa on toitotettu tätä, että postissa tulleiden ilmoituslappujen mukaanottaminen nopeuttaa ja päläpälä, mutta ei se niin ole. Jättäkää ne lappuset sinne jääkaapin oveen niin säästätte vaalitoimitsijoiden työtä - silppuriin nämä kupongit vain menevät.

Vierailija
22/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalitoimitsija täälläkin. Kunpa te ihmiset lukisitte niitä postissa tulleita lappuja! Niissä ihan selvästi sanotaan, että

Ottakaa todistus henkilöllisyydestänne (henkilökortti, passi, ajokortti tai muu vastaava asiakirja) mukaanne. Ja totta kai siinä on oltava kuva!

Lapuissa myös sanotaan, että

Äänestykseen ei tarvitse ottaa mukaan tätä ilmoituskorttia. Se kuitenkin nopeuttaa äänestystä laitoksessa ja äänestysautossa tai vastaavassa liikkuvassa ennakkoäänestyspaikassa sekä äänestystä ulkomailla.

Kyllä, mediassa on toitotettu tätä, että postissa tulleiden ilmoituslappujen mukaanottaminen nopeuttaa ja päläpälä, mutta ei se niin ole. Jättäkää ne lappuset sinne jääkaapin oveen niin säästätte vaalitoimitsijoiden työtä - silppuriin nämä kupongit vain menevät.

Juuri näin. Kaikkein nopeinta ja helpointa molemmille osapuolille on, että äänestäjä ottaa henkkarit esiin jo valmiiksi ja ojentaa ne vaalitoimitsijalle. Vaalitoimitsija antaa ne sitten takaisin, kun henkilöllisyys on todettu, etsitty nimi listasta ja merkitty henkilö äänestäneeksi. Se on niin ärsyttävää, kun nopeasti vilautetaan henkkaria, että ehtii nähdä nimen ja sitten pitää pyytää uudestaan, että pystyy vielä tarkistamaan henkilötunnuksen ja myös sen loppuosan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on viime syksynä vanhentunut henkilökortti, kelpaakohan se silti?

Ei, jos virkailija huomaa päiväyksen. Sun olisi pitänyt hommata vaikka edes väliaikainen henkilötodistus.

Ok. En lähde edes yrittämään sitten.. Muistan että joskus sain äänestää vaikka oli vain kuvaton kelakortti, siksi mietin että jos kelpaisi nuo kaksi. Piti hakea väliaikainen mutta en ehtinyt.

Kyllä kelpaa vanhentunutkin henkkari jos kuvasta tunnistaa (ei ole tyyliin passi vauvakuvalla). Ota lisäksi mukaan kuvaton kelakortti. 

Vaalivirkailija

Vierailija
24/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Kaikkialla se ei käy vaan vaaditaan passi. Äänestämässä en ole varma, että käykö se. Mulla ja monella muulla näytti olevan passit. Lippulappusta ei tarvita ja tuskin se edes nopeuttaa.

Henkilökorttikin käy jos ei ole passia.

Vierailija
25/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli yleistä ainakin pienemmissä äänestyspaikoissa, että jos vaalivirkailija tunnisti äänestäjän, niin silloin ei tarvinnut henkkareita.

Liekö säännöt kiristyneet siltä osin, mutta kun oli vaihtuneet virkailijat yhdessä äänestyksessä ja kysyivät henkilölisyyttä, niin mummoni loukkaantui niin, että ei enää ikinä ole äänestänyt sen jälkeen. Muistaa kyllä valittaa, miten köyhä ei saa äänestääkään enää, kun ei luoteta.

Henkkari piti tänään olla. Vaalivirkailijoina työkaverini ja naapurini, jotka kyllä tietävät kuka olen, mutta ajokortista piippasivat lukijalla ja sitten sain äänestyslipukkeen.

Jos on piippari niin toki nopeuttaa toimintaa mutta esim. vanhoissa ajokorteissa ei ole viivakoodia, silloin pitää kirjata käsin. Monissa paikoissa mennään kuitenkin vielä paperi+kynä-menetelmällä. Riittää kyllä jos vaalilautakunnan jäsen varmasti tunnistaa henkilön, sen on erikseen ohjeissa mainittu.

Vierailija
26/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni maalaispitäjä (~7000 asukasta), täällä oli lukija tietokoneessa kiinni ja ajokortista luettiin viivakoodi. Ei ollut paperilistoja!

Vierailija
27/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli yleistä ainakin pienemmissä äänestyspaikoissa, että jos vaalivirkailija tunnisti äänestäjän, niin silloin ei tarvinnut henkkareita.

Liekö säännöt kiristyneet siltä osin, mutta kun oli vaihtuneet virkailijat yhdessä äänestyksessä ja kysyivät henkilölisyyttä, niin mummoni loukkaantui niin, että ei enää ikinä ole äänestänyt sen jälkeen. Muistaa kyllä valittaa, miten köyhä ei saa äänestääkään enää, kun ei luoteta.

Henkkari piti tänään olla. Vaalivirkailijoina työkaverini ja naapurini, jotka kyllä tietävät kuka olen, mutta ajokortista piippasivat lukijalla ja sitten sain äänestyslipukkeen.

Jos hän olisi tiennyt hetusi, niin ei olisi tarvinnut. Merkintä äänioikeusrekisteriin tehdään hetulla, joka on siinä "piipattavassa" viivakoodissa.

Vierailija
28/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei virkailija välttämättä lue passin voimassaolopäivää, vaan katsoo että nimi ja kuva täsmäävät. Lähtisin itse ainakin kokeilemaan vanhentuneella. Olen sanut pankissakin asian hoidettua vanhentuneella passilla, vaikka siellä ollaan näissä tarkkoja.

Ja vaalivirkailijana en yhtään peukuttelisi henkseleitä, kun julkisuudessa on ollut tapauksia, joissa virkailijat itse ovat mokanneet. Esim. äänestyslaput loppuivat, eivätkä tajunneet pyytää niitä lisää, jolloin ihmiset eivät päässeet äänestämään lainkaan. 

Vierailija
29/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos virkailija huomaa päiväyksen. Sun olisi pitänyt hommata vaikka edes väliaikainen henkilötodistus.

Ok. En lähde edes yrittämään sitten.. Muistan että joskus sain äänestää vaikka oli vain kuvaton kelakortti, siksi mietin että jos kelpaisi nuo kaksi. Piti hakea väliaikainen mutta en ehtinyt.

Kyllä kelpaa vanhentunutkin henkkari jos kuvasta tunnistaa (ei ole tyyliin passi vauvakuvalla). Ota lisäksi mukaan kuvaton kelakortti. 

Vaalivirkailija

Kannattaa ainakin kokeilla. Silläkin on merkitystä, kuinka kauan sitten henkkari on vanhentunut. Itse luotan enemmän vaikkapa vuosi sitten vanhentuneeseen henkilökorttiin tai passiin jossa on tunnistettava kuva (plus vaikka siihen kelakorttiin), toisin kuin johonkin 70-luvun repaleiseen pahviajokorttiin.

Vierailija
30/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei virkailija välttämättä lue passin voimassaolopäivää, vaan katsoo että nimi ja kuva täsmäävät. Lähtisin itse ainakin kokeilemaan vanhentuneella. Olen sanut pankissakin asian hoidettua vanhentuneella passilla, vaikka siellä ollaan näissä tarkkoja.

Ja vaalivirkailijana en yhtään peukuttelisi henkseleitä, kun julkisuudessa on ollut tapauksia, joissa virkailijat itse ovat mokanneet. Esim. äänestyslaput loppuivat, eivätkä tajunneet pyytää niitä lisää, jolloin ihmiset eivät päässeet äänestämään lainkaan. 

En minä peukuttele henkseleitä :D No, itse tiedän tasan tarkkaan toimivani ohjeiden mukaan, enk

Vierailija
31/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni maalaispitäjä (~7000 asukasta), täällä oli lukija tietokoneessa kiinni ja ajokortista luettiin viivakoodi. Ei ollut paperilistoja!

Oulussa toimittiin samoin. Ei niitä vanhoja paperilistoja näkynyt missään.

Vierailija
32/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä peukuttele henkseleitä :D No, itse tiedän tasan tarkkaan toimivani ohjeiden mukaan, enk

Vähän turhan polleasti tulit viisastelemaan lappujen lukemisella. Paljon vakavampi asia on, jos virkailija ei lue ohjeita ja aiheuttaa äänien hukkaan menemisen tai sen, että ääni jää kokonaan antamatta. 

Vierailija
33/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän turhan polleasti tulit viisastelemaan lappujen lukemisella. Paljon vakavampi asia on, jos virkailija ei lue ohjeita ja aiheuttaa äänien hukkaan menemisen tai sen, että ääni jää kokonaan antamatta. 

Onko se kaikkien virkailijoiden syy, jos muutama yksittäinen ei ymmärrä lukemiaan ohjeita?

Vierailija
34/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on virallinen ohjekirja tässä vieressä. Siinä on erikseen selostettu tilanne jos ei ole voimassaolevaa henkilötodistusta, tällöin muut mukana olevat asiakirjat vahventavat henkilöllisyyttä, jolloin esim. kuvaton kelakortti tulee kyseeseen. Myös mukana oleva saattaja voi antaa lisävahvistuksen.

Vaalivirkailija

Vierailija
35/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi sanoi mulle aikoinaan, että ajokorttia ei tarvita ajossa mukana. Riittää, että on henkilöllisyystodistus esimerkiksi passi. Jos passi menee vanhaksi niin se ei kelpaa enää henkilöllisyyden varmistamiseksi. 

Äänestäessä tosin virkailija katsoo hyvin nopeasti henkilöllisyystodistusta joten tuskinpa huomaa mikäli todistus on mennyt vanhaksi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
36/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapusta on se hyöty, että siitä näkee oman alueensa. Samalla äänestyspaikalla voi olla useampia alueita joihin on eri jonot, sitten jonotat turhaan jos et tiedä mihin alueeseen kuulut. Mutta virkailijoilla sitä ei tarvitsenäyttää.

Vierailija
37/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä on pankissa töissä ja sanoi, että heillä ei kelpaa, jos on päivä kun vanha ajokortti. Ja jossain vaiheessa tänä vuonna ei kelpaa edes ajokortti, kun se säädös tulee. Ajokortti on vain osoitus ajo-oikeudesta, jonka myöntää Trafi, poliisi taas passin tai henkilökortin. Ihmetyttää vaan, kun vaali vaalilta ihmiset heräävät näihin todistamisasioihin viime tinkaan.. Tämä ohi otsikon.

Vierailija
38/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on virallinen ohjekirja tässä vieressä. Siinä on erikseen selostettu tilanne jos ei ole voimassaolevaa henkilötodistusta, tällöin muut mukana olevat asiakirjat vahventavat henkilöllisyyttä, jolloin esim. kuvaton kelakortti tulee kyseeseen. Myös mukana oleva saattaja voi antaa lisävahvistuksen.

Vaalivirkailija

Sinänsä mielenkiintoista, että ainoa kohta tuossa ohjekirjassa, jossa sana "voimassaoleva" mainitaan sanan "henkilötodistus" yhteydessä on tuo, jossa puhutaan erityistilanteista. Luulisi, että jos voimassaololla olisi merkitystä, siitä olisi maininta muuallakin niissä ohjeissa.

Vierailija
39/40 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piippasivat lukijalla? Missä noin edistyksellisiä ollaan? Meillä Helsingissä katsoivat passin ja etsivät paperilistasta nimen ja ruksasivat äänestäneeksi. Ja antoivat äänestyslapun.

Tampereella ainakin luettiin ajokortin viivakoodi, ei mennyt kuin sekunti. Tietokoneen näytölle tuli ilmeisesti ilmoitus, että saa äänestää. Tosi kätevää.

Vierailija
40/40 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissamme oli kolmella suurimmalla äänestysalueella sähköinen äänioikeusrekisteri ja viivakoodinlukija pienemmät alueet käyttivät paperilistoja. Ilmoituslappua ei tarvittu, nopeinta oli jos sai ajo- tai henkilökortista luettua viivakoodin. Passissa ei ole viivakoodia niin henkilötunnus täytyi näpytellä käsin. Jos äänestäjä tunnettiin niin sai äänestää ilman papereita, mutta silloin täytyi luetella henkilötunnus. Nimellä ei järjestelmästä voinut hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi