Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmien Icl leikkaus

Vierailija
27.01.2018 |

Onko kenelläkään kokemuksia silmäleikkauksesta, jossa asennetaan linssi sarveiskalvon alle. Itse mietin nyt operaatioon menemistä ja haluaisin kuulla muiden ajatuksia ja kokemuksia aiheesta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole kokemuksia jaettavana?

Vierailija
2/16 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/16 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen icl -leikkaukseen menossa 26 pvä, sen jälkeen voin kertoa kokemuksia! 😁

Vierailija
5/16 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, leikkaus oli siis eilen. Sain heti paikalle mentyäni ibumaxin ja diapamin, koska jännitin niin kovasti että luulin että oksennan. Tämän jälkeen alettiin suurentelemaan mustuaisia tipoilla joita laitettiin 3 kertaa puolessa tunnissa. Sen jälkeen lääkäri vielä teki nopean katsauksen silmille. Sitten mentiinkin leikkaussaliin. Itselläni leikkaus kesti todella kauan koska mustuaiseni eivät laajenneet ihan niin isoiksi kuin olisi tarvinnut ja salissa menikin kaikenkaikkiaan 1 h 30 min. Olihan se leikkaus ihan järkyttävää, mutta varmasti lopputulos on kaiken kärsimyksen arvoista! Leikkaus ei siis sattunut, mutta koska se kesti niin kauan alkoi se olla todella epämiellyttävän tuntuista. Leikkauksen jälkeen hoitaja saattoi minut kotiutushuoneeseen. Reilun tunnin päästä lääkäri mittasi vielä silmänpaineet ja tarkisti näön. Kipua en leikkauksen jälkeen oikeastaan ole tuntenut. Eilen näkö oli vielä hiukan sumea, mutta tänään olen nähnyt kauas jo hyvin. Lähelle kun katsoo on hiukan vielä epäselvää. Valoherkkyyttä on ja halo-ilmiö kun näkee kirkkaampaa valoa. Tämän takia olenkin vielä lepäillyt sängyssä sälekaihtimet alhaalla. Silmän haavat umpeutuvat n. 3 päivässä jonka jälkeen voi vähän jo lähteä ulkoilmaankin. Roskantunne silmässä on kaiketi yleisin "jälkioire" mutta itse en ole sellaista tuntenut. Tälläiset tuli nyt ekana mieleen mitkä saattaisi sua kiinnostaa tietää 😊

Vierailija
6/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minkälaiset fiilikset sulla on nyt kun leikkauksesta on kulunut jo jonkin aikaa?

Vierailija
7/16 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi nykytilanne eli onko vielä mitään jälkimaininkeja.

Vierailija
8/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty ICL-leikkaus kolme vuotta sitten. Leikkauksen jälkeen näkö oli epätarkka vain se aikaa kuin pupilleja laajentavat silmätipat vaikuttivat. Silloin lähelle tarkentaminen oli vaikeaa ja valot häikäisivät. Sen jälkeen näkö on ollut erinomainen, ja (toimisto-)töihin pystyin palaamaan jo toisena päivänä leikkauksen jälkeen. Ainoa haitta, mikä leikkauksesta jäi, on valonheijastukset linssin reunoista tietyissä olosuhteissa. Niitä tulee lähinnä silloin, jos kirkas valo paistaa silmiin ja muuten on ympärillä hämärää. Ensin se häiritsi, mutta nyt olen tottunut siihen. Olen todella onnellinen, että päätin mennä leikkaukseen.

Vierailija
9/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Haluaisin myös kertoa oman kokemukseni, sillä pohtiessani itse leikkausta etsin tietoa ja kokemuksia  netistä mutta niitä löytyi vielä melko vähän. Olisi ollut mukavempi lukea enemmän kokemuksia itse toimenpiteestä ja fiiliksistä leikkauksen jälkeen. Tein leikkauksen 2017 muussa 27 vuotiaana ja voin sanoa heti että olen ollut todella tyytyväinen. Näköni oli n -17, piilolinssejä käyttänyt lähes päivittäin melkein 15 vuoden ajan. Kun kuulin että silmiussäni on tarpeeksi tilaa linssille, oli helpotus ja onni suuri. Esitutkimuksen jälkeen minulle varattiin leikkausaika 2 viikon päähän. Tulin sairaalaan pari tuntia ennen leikkausta, itse toimenpide oli nopea, ehkä arviolta kaikkineen n 5 minuuttia per silmä. Minulle annettiin rauhoittavaa lääkettä, paikallispuudustusta, antibiootttia, henkilökunta oli mahtavaa ja heti toimenpiteen jälkeen näin jo suojalasien läpi maailmaa ihan eri tavalla. Kotona otin silmänpainelääkettä ja menin nukkumaan. Kontrolli oli muutaman päivän kuluttua ja viikon kuluttua lensin jo toiseen maahan jossa asun. Sairaslomalla olin 2 viikkoa sillä teen paljon päätetyötä. Sairasloman pituuttakin kyseltiin minulta, haluanko 1 vai 2 viikkoa. Tulehdusta estäviä tippoja laitetaan päivittäin kuukauden ajan, jolla estetään silmänsisäiset tulehdukset ym. Silmien hankausta ym pitää yrittää välttää.

Leikkaukseen meneminen on ollut elämäni paras päätös. Minulle myös ainoa jälkihaitta joka itse leikkauksesta on jäännyt on myös tuo valonheijastuminen linssin reunoihin suorassa valossa, esim kirkasauringonpaiste. Olen myös jo tottunut tähän ja se on pieni haitta siihen nähden mitä elämäni oli ennen piilolinssi/lasirumban kanssa. itse leikkaushan ei korjaa rakennevikoja ym, esim minulla on lasiaisen irtaumia ym,. Leikkaus on lähinnä parantanut elämäni laatua, nostanut itsetuntoa, tehnyt aamu- ja iltarutineista helpompaa, ym. Nykyisellä näölläni näen yhtähyvin kuin piilolinsseillä, saan ajaa autoa ym. Minulle kuitenkin määrättiin hyvin kevyet lasit joilla korjataan taittovikaa ym hieman. näitä laseja käytän pimeällä ajaessa ja elokuvateatterissa. Oli tosin myös aika ihanaa mennä kerrankin ostamaan tyylikkäät, kevyet ja sirot lasit.

Käykää rohkeasti esitutkimuksessa ja selvittäkää onko leikkaus mahdollinen, kyselkää hoitohenkilökunnalta jne. Erittäin pieni raha loppujen lopuksi elämänlaadun kohentamiseksi.

Vierailija
10/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017 maaliskuussa*

Vierailija
11/16 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kertomaan myös oman kokemukseni. Icl-leikkaukset ovat harvinaisempia kuin laser, ja itse kolusin kaikki keskustelupalstat ennen leikkausta.

Itse kävin eilen Icl-leikkauksessa. Laserleikkausta ei voitu tehdä epätasaisten sarveiskalvojeni vuoksi, vaikkei miinusta ollut kuin -3 ja hajataittoa jonkun verran päälle toisessa silmässä.

Olen jo nyt tyytyväinen, ja olisin mieluummin ottanutkin icl kuin laserin, vaikka se kuulosti hurjemmalta ja on kalliimpi ja alkuun epäröin paljon.

Silmät ei ole kuivat yhtään, ovat samanlaiset kuin eilen ennen leikkaustakin. Useat tuttuni valittelevat edelleen kuivuutta laserin jälkeen, vaikka siitä on jo vuosia.

Itse leikkaus oli melko kauhea. Ei sattunut missään vaiheessa, mutta toisen silmän leikattua itkin, kun jännitys purkautui ja toinen silmä oli vielä edessä. Minut peitettiin lakanalla, missä ei ollut kuin silmän kokoinen aukko. Verenpaineet huiteli taivaissa. Ikävää oli silmän ns. paineistus ja kun tunsi, kun linssiä asetettiin paikalleen. Pääsin leikkauksen jälkeen heti kotiin, silmänpaineita ei tutkittu. Tippoja pitää tiputella muutama viikko.

Kipua ja paineen tunnetta on kyllä edelleen ja haloilmiöt, mutta näen erittäin hyvin jo lähelle ja kauas. Särkylääkettä vetelen vielä.

Vierailija
12/16 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tässä edelliseen, koska olen tuo samainen kirjoittaja (samasta syystä, että icl ovat harvinaisempia kuin laserit ja itse tosiaan kolusin kaikki palstat, jos vaan joku saa apua/varmuutta omaan leikkaukseensa)

Omasta Icl-leikkauksesta tosiaan kuukausi ja lääkärinä H. Koskela. Leikkaus maksoi n. 6500 euroa ja se oli tosiaan sen arvoinen.

Nyt saa elää jo normaalia eloa, ei tarvi tiputella tippoja. Silmät ovat yhtä normaalit kuin ennen leikkausta, ei yhtään kuivat, eikä kostutustippoja tarvitse tiputella.

Kaiken kaikkiaan leikkauksen jälkeen kipuilu/särky/väsyminen kesti noin viikon ajan, mutta loppui sitten. Jollain voi kestää pidempäänkin tai vähemmän. Sairaslomalla olin pari viikkoa työn raskauden takia, sairasloma oli palkaton.

Ei ole mitään pahaa sanottavaa leikkauksesta tai jäänyt huonoja puolia. Hämäränäkö on yhtä hyvä ja kirkkaallakaan ei häikäise, eikä silmät ole valonarat.

Liikenteessä näkee haloja toki auton valoista, mutta itse olin niihin jo varautunut ja nyt niihin ei edes kiinnitä huomiota, enkä edes tajuisi niistä kertoa, ellei joku kysyisi. Ei siis häiritse.

Olen kaiken kaikkiaan todella tyytyväinen leikkaukseeni ja voin suositella sitä omien kokemusten pohjalta kaikille halukkaille.

Elämänlaatuani ei oikeastaan leikkaus ole nostanut mitenkään isosti. Tästä luin itseasiassa paljonkin kertomuksia, että "silmäleikkaus nostaa elämänlaatua" joten kuvittelin elämänlaadun nousevan mystisesti jotenkin suuriin sfääreihin leikkauksen myötä. Ei se ei pidä paikkaansa.

Aamuisin on kyllä mukavaa nähdä heti herätessä, eivätkä piilolinssit kuivaa silmiä ja ei tarvitse sitä piilolinssituskaa kestää, kun 10h silmät tuntuivat jo hiekkapapereilta. Nyt ei tarvitse sitä rumbaa kestää ja toki on kiva, kun reissulle voi lähteä ilman huolta, että onhan varmasti sopivasti pareja linssejä mukana ja sankalasit.

Vierailija
13/16 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko icl leikkausta tehdä vain yhdelle silmälle?

Vierailija
14/16 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä vain yhdelle silmälle. Multa korjataan neljän viikon päästä, voin kirjotella sitten kokemuksia

Vierailija
15/16 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tilanne sinulla, kun tulee ICL vain yhteen silmään? Täällä juuri pohdin, uskallanko lähteä tuohon, että leikataan vain toinen silmä. Tottuuko aivot eriparisuuteen, kuinka nopeasti, ja entä jos ei totukaan..

Vierailija
16/16 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuussa 2024 tein ICL leikkauksen Silmäasemalla. Kirurgina Juha Lehtosalo.

Nyt kun yli 6 kk kulunut leikkauksesta voin sanoa, että meni hienosti itse leikkaus ja toipuminen. Itse kirurgi ja apulaiset ovat kyllä ammattitaitoista porukkaa.

Heti kun nousin leikkauspöydältä näin aika hyvin. Toipuminen oli nopea, noin kahdessa viikossa näkö oli yhtä terävä kuin piilolinsseissa ja siitä lähtien parani huomattavasti. Nyt näen ilman piilareita paremmin kuin piilareiden kanssa.

Muistakaa vain ottaa hyvät silmätipat. Tärkeimmät ovat ensimmäiset kaksi viikkoa, jolloin menee hyvin paljon silmätippoja. Tämän jälkeen ei tartte kuin 1-2 krt/pv. Ja kannattaa ottaa hyvät rauhoittavat (joita annetaan Silmäaseman toimesta) - tämä auttaa pysymään tyynesti leikkauksessa ja auttaa kirurgia tekemään työnsä hyvin.