Miten erottaa pitkäaikainen ihastuminen rakastumisesta?
Kommentit (11)
Eka vastaaja vastasi todella hyvin.
Jäin vaan itse pohtimaan, onko aloittajan tarkoituksena rinnastaa tässä rakastuminen ja rakastaminen. Eli verrataanko nyt tosiaan rakastumista ja ihastumista, vai rakastumista/ihastumista ja rakastamista.
Rakastumisen tuntee rinnassa. Ihastumisen vatsassa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin vaan itse pohtimaan, onko aloittajan tarkoituksena rinnastaa tässä rakastuminen ja rakastaminen. Eli verrataanko nyt tosiaan rakastumista ja ihastumista, vai rakastumista/ihastumista ja rakastamista.
Tilanne on siis sellainen että ei ole olemassa suhdetta kahden ihmisen välillä, vain tunteita toista kohtaan ja omat tunteet on tosi voimakkaita ja syviä. Mietin vaan että ei tämä voi olla enää pelkkää ihastumista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis sellainen että ei ole olemassa suhdetta kahden ihmisen välillä, vain tunteita toista kohtaan ja omat tunteet on tosi voimakkaita ja syviä. Mietin vaan että ei tämä voi olla enää pelkkää ihastumista.
Ap
Hmm. No mitä se käytännössä tarkoittaisi, jos se ei olisi pelkkää ihastumista? Mikä on se olennainen rakastumisen ja ihastumisen ero, joka tässä on sinulle merkityksellistä?
Hyvä kysymys, olen itsekin tätä miettinyt viime aikoina. Ihan mutulla sanoisin, että ero on siinä että ihastuneena on itse velä jollain tasolla tunteidensa ohjaimissa, mutta rakastuneena on siirrytty enemmän kyytiläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHmm. No mitä se käytännössä tarkoittaisi, jos se ei olisi pelkkää ihastumista? Mikä on se olennainen rakastumisen ja ihastumisen ero, joka tässä on sinulle merkityksellistä?
No ei se käytännössä mitään tarkoittaisikaan.
Ap
Ihastuminen on tavallaan itsekästä. Haluaa toisen ihailevat itseään, sitä kaipaa eniten ja toisen omakseen. Rakastuneena on epäitsekkäämpi, ajattelee kaikessa toisen hyvää ja toimii sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihastuminen on tavallaan itsekästä. Haluaa toisen ihailevat itseään, sitä kaipaa eniten ja toisen omakseen. Rakastuneena on epäitsekkäämpi, ajattelee kaikessa toisen hyvää ja toimii sen mukaan.
Mun mielestä taas tässä puhutaan rakastamisen ja ihastumisen/rakastumisen erosta.
Olen rakastunut, siis rakastan, on mielestäni siis virhepäätelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas tässä puhutaan rakastamisen ja ihastumisen/rakastumisen erosta.
Olen rakastunut, siis rakastan, on mielestäni siis virhepäätelmä.
Näin itse koen. Enkä oleta rakastavani jos olen rakastunut, eli samaa mieltä kanssasi, että olisi virhe rinnastaa rakastuminen ja rakastaminen. Rakastaminen minulle on täydellistä toisen ihmisen hyväksymistä, mikä tulee vasta ajan kanssa jos on tullakseen, rakastumisen syvennyttyä, romanttisessa suhteessa. Tietenkin rakastaa voi ilman ihastumista tai rakastumistakin. Ystävää, puolisoa, lapsiaan.
Sen voi sitten todeta kun aikaa on kulunut tarpeeksi mikä oli ihastumista ja mikä rakastumista. Vanha rakkaus ei koskaan kuole, ruostuu vaan. Ihastus on ihastus 2 tai 20 vuoden jälkeen. Sen tietää kyllä.
Rakastuneena minulla on ainakin fyysisiä oireita silloin kun en ole toisen lähellä. Ihastuneena perhoset lentelee vatsassa nähdessä, rakastuneena enemmän kun ollaan erossa. Lähellä taas on hyvä olla. Rakastuneena miettii elämän rajallisuutta, ihastuneena vain tätä hetkeä. Rakastumisen tunne on syvempi ja vakavampi kuin ihastus.