Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä itseironista läppää heittävä vaikuttaa muiden (tuntemattomien ja puolituttujen) mielestä?

Vierailija
26.01.2018 |

Minä heitän usein itseironista läppää. En vitsaile kuitenkaan ikinä sellaisista aiheita kuten raha, seksi tai sairaudet ettei toisten tarvisi tuntea oloaan vaivautuneeksi. Olen kyllä välillä huomannut, ettei itseironinen huumori avaudu aina kaikille. Pitää olla todella varovainen kun menee jonkun terveydenhoitoalan henkilön luokse ja kertoo vaivoistaan ja itsestään ettei vaan heittäisi sitä läppää sekaan koska se käsitetään usein väärin.

Jotkut ihmiset tulkitsevat minua väärin ja kuvittelevat, että minulla on huono itsetunto kun voin sanoa välillä ronskistikin omista tekemisistäni tai ajatuksistani. Itse koen, että itsetuntoni on normaali. Kun kaikki on mallillaan niin mennä puksutan tyytyväisenä eteenpäin ja kun elämä vetää litsaria lärviin niin olen jonkin aikaa korvat luimussa mutta tokenen siitä kohtuullisessa ajassa ja jatkan elämääni.

Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Voinko olla autisti tai asperger? Minulle on kerran tarjottu sellaista ”diagnoosia” mutta diagnoosia ehdottanut ei ollut lääkäri. En ole ikinä ollut masentunut. Hain lääkäriltä pienen Imovane-reseptin kun erosin ja minun piti pystyä nukkumaan jotta selviäisin raskaassa työelämässä. Viikon unilääkkeiden jälkeen lopetin Imovanen syömisen eikä minulle tullut vieroitusoireita.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii älykästä seuraa, että voi heittää itseironiaa mukaan. Suurin osa on sosiaalisissa tilanteissa melkko jäykkiä ja tosikoita. Minuakin on lohduteltu tai kohdeltu kuin huonoitsetuntoista. Uusien ihmisten kanssa on pakko pysyä asialinjalla tai hyvin ennalta-arvattavassa ja helposti ymmärrettävässä huumorissa.

Vierailija
62/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milestäni itseironia kertoo siitä, että tunnistaa ja käsittelee heikkoiksiaan nimenomaan huumorilla ja tavallaan hyväkysenkin heikkoutensa. Tietyllä tavalla älykkyydestäkin  ja siitä ettei ota itseään liian vakavasti tai yritä esittää täydelllistä eli ennemminkin kertoo hyvästä itsetunnosta, kuin huonosta.

Asperger tuskin olet sillä ironia tai sarkasmi harvemmin kuuluu heidän vahvuuksiinsa. Poikkeuksiakin lienee. Ehkä he, jotka eivät käsitä itseironiaa ironiaksi vaan ottavat sanomisesi liian vakavasti, eivät osaa lukea rivien välistä vaan olettavat sinun soimaavan itseäsi vakavissasi. Saatat myös tehdä heidän olonsa epämukavaksi, jos itseironiasi osuu heidänkin heikkouksiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ennen tuollainen, kunnes tajusin sen puheeni itselleni. Ei ole ihan tervettä salaivata itseään. Sillä voi liehitellä toisia, niin he ei kerkii veetuilemaan.