Hyväksikäytöstä selviytyminen
Onko täällä muita joita on lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetty? Miten olette päässeet asioiden yli? Terapia? Onko kokemuksia veraistukiryhmistä? Miten jaksoitte takaumia?
Ja toki, jos jaksat niin mainitse minkä ikäinen olit hyväksikäytön aikana, antaa ehkä osviittaa eri paranemiskeinoihin..
Itseäni hyväksikäytettiin läpi lapsuuden ikäkautena 6-18 vuotta, ja valitettavasti toisinaan tulee pahoja takaumia, ja toki Asia vaikuttaa vahvasti parisuhteisiini yms.. en vain uskalla hakea apua saati tiedä mistä olisi helpoin saada apua.. asiasta puhuminen ahdistaa.. :(
Kommentit (38)
Valitettavasti kaikki alkoi kun olin liian nuori ymmärtämään oikeaa ja väärää, olin silloin 6-vuotias. Luulin aina että kaikki tuo on ihan normaalia, niinhän minulle opetettiin ja minulle se oli arkea, vasta n. 15-16-vuotiaana rupesin kyseenalaistamaan asiaa kunnolla ja tajusin ettei se ollutkaan omaa syytäni, silloin hyväksikäyttö oli jo vähentynyt reilusti pahimmista ajoista. Ja 18-vuotiaana oli vain enää yksi kerta, hyväksikäyttäjäni kosketti minua sopimattomasti, ja sen jälkeen pistin välit poikki kokonaan. Että oli kyllä jo omaa tahtoa ja sain asiat vihdoin loppumaan.
En oo varma koska se alkoi. On tullut takaumia ajalta kun olin tosi pieni ja terapiassa tullut kuvia mieleen jopa teiniajalta ja mahdollisesti sen jälkeen.
Dissosiaatio suojaa paljon.
Olen ollut "poissa" tapahtumien aikaan.
En ole löytänyt sopivaa terapeuttia näihin asioihin.
Tässä joitakin linkkejä, jotka liittyvät asiaan, ja joista voi olla ap:lle apua:
http://traumajadissosiaatio.fi
M28 kirjoitti:
Olisihan se aika vaikea paikka, jos omasta tyttöystävästä selviäisi, että joku vanha pappa on paneskelut useita satoja kertoja ikävuosina 13-18. Luulisi, että tytöllä on joku fetissi reilusti vanhempiin, kun on antanut sen jatkua ja jopa halunnut sitä
Ja sinä olet täysi idiootti.
Vierailija kirjoitti:
M28 kirjoitti:
Olisihan se aika vaikea paikka, jos omasta tyttöystävästä selviäisi, että joku vanha pappa on paneskelut useita satoja kertoja ikävuosina 13-18. Luulisi, että tytöllä on joku fetissi reilusti vanhempiin, kun on antanut sen jatkua ja jopa halunnut sitä
Ja sinä olet täysi idiootti.
Sanoin vain ääneen, mitä suurin osa ajattelisi tuossa tilanteessa
i.[/quote]Sanoin vain ääneen, mitä suurin osa ajattelisi tuossa tilanteessa[/quote]
Luultavasti jos ovat pedoja itsekin.
Vierailija kirjoitti:
i.
Luultavasti jos ovat pedoja itsekin.Silloinhan sen pitäisi jopa kiihottaa, eikä olla oksettava ajatus
M28 älä pelkää ei tässä paljoa parisuhteita rakennella sinun eikä vanhempienkaan miesten kanssa, että kyllä ne mahdollisuudet minun osaltani parisuhteisiin on tuhottu jo aikoja sitten.
Yritän vaan löytää jotain apua/ keinoja Oman olon parantamiseksi ja että voisin elää jotenkuten normaalia elämää jatkuvien pelkojen, paniikin ja muistojen kanssa...
Jos menee terapiaan yksityiselle ja maksaa itse koko lystin niin tuleeko siitä mitään merkintöjä minnekään? Tietääkö kukaan? Haluaisin voida puhua asioista, silloin kun ahdistaa, mutta en haluaisi merkintöjä (tulevaisuuden urani takia)...
Ja kiitos linkeistä! :)
Saiko hyväksikäyttäjäsi koskaan tuomiota?
M28 kirjoitti:
On huolestuttavaa, että kaltaisesi ihmiset eivät saa terapiaa. Luulisi, ettei noin tyhmiä ja tunteettomia miehiä kuin sinä olisi edes olemassa.
En koskaan ilmiantanut häntä, mutta koin että hän varmasti sai ihan riittävästi kärsimystä jo minusta riippumattomienkin asioiden takia, joten annoin asian siltä taholta olla. Ei hyväksikäyttäjäni onnelliselta vaikuta, joten se riittää minulle. Enkä todellakaan olisi jaksanut koskaan mitään oikeusjuttuja.
M28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i.
Luultavasti jos ovat pedoja itsekin.Silloinhan sen pitäisi jopa kiihottaa, eikä olla oksettava ajatus
Sähän tunnut olevan oikea aiheen asiantuntija!
NN22 kirjoitti:
Jos menee terapiaan yksityiselle ja maksaa itse koko lystin niin tuleeko siitä mitään merkintöjä minnekään? Tietääkö kukaan? Haluaisin voida puhua asioista, silloin kun ahdistaa, mutta en haluaisi merkintöjä (tulevaisuuden urani takia)...
Ja kiitos linkeistä! :)
Ei ole ainkaan minun yksityisistä psykoterapioista tullut minnekään merkintää, paitsi siksi on tullut, että ne on julkisista varoista maksettu, mutta jos olen itse maksanut, niin eihän se ole sitten muuta kuin minun ja psykoterapeutin välinen asia. Rohkeasti vaan etsimään ammattilaista!
Olen tuon hyväksikäytön kokenut läheisiltä ihmisiltä. Aikuisena vasta aloin puhumaan asiasta muutaman hyvän ystävän kanssa ja muutamilla oli myös ollut vastaavia kokemuksia. Nuorempana oireilin selkeästi niin, että hain hyväksyntää seksillä. Nyt kun ikää on tullut, niin olen omassa päässäni selvittänyt asiaa ja varmaan jollain tasolla päässyt yli. Molemmat hyväksikäyttäjäukot jo kuolleet onneksi. Missään terapiassa en ole koskaan käynyt, vaikka se varmaan olisi ollut viisasta. En tiedä johtuuko tuosta vai muuten vaan luonteesta, mutta suhteissa olen aina halunnut olla määräävä eli en ole koskaan muuttanut miehen luo, vaan hän minun luokseni ja jos jotain isompaa on ostettu, niin olen sen rahoittanut itse. Varmaan sellainen tyhjän päälle jääminen on se mikä nuo on aiheuttanut ja etten ole kenenkään armoilla.
NN22:lle
Oma pitkä kommenttini odottaa vielä hyväksyntää. Toivottavasti hyväksytään tiedeartikkeleineen kaikkineen. Siitä olisi sinulle oikeasti apua.
Tässä pikaohje:
- älä mene mukaan kulttuuriseen moraaliseen paniikkiin, jonka mukaan sinun pitää tuntea kaikki maailman pahimmat tunteet seksuaalisuuden kohtaamisesta.
- muista, että seksuaalisuus ei sinänsä traumatisoi ketään.
- todennäköisesti suuri osa pahan olon tunteesta on ulkopuolelta tulevaa OPITTUA kulttuurista tulkintaa siitä mitä sinun tulisi tuntea ja mitä ei.
- tutkimukset ovat osoittaneet, että seksuaalisuuden kohtaaminen - kulttuurisesti ns. seksuaalinen hyväksikäyttö EI yleensä vakavammin traumatisoi ihmistä Rind, Tromovitch, Bauserman (1998).
- ennen vanhaan itsetyydytykseen! suhtauduttiin yhtä jyrkästi kuin nykyisin varhaisiin seksuaalisiin kokemuksiin, aiheesta tiedeartikkeli:
Onanism and Child Sexual Abuse: A Comparative Study of Two Hypotheses,
Agustín Malón (2009) in Arch Sex Behav (2010) 39:637-652.
=> tuskin siis olet kohdannut saatanaa tai muutenkaan kokenut mitään erityisen traumatisoivaa. Pidä kiinni omista kokemuksista äläkä anna tämänhetkisen kulttuurin sanella sinua.
=> dissosiaatio-huuhaa kannattaa jättää pois. Terapiassa voidaan saada aikaan valemuistoja tapahtumista, joita ei ole koskaan tapahtunut. Mm. Elizabeth Loftus on tutkinut paljon valemuistoja.
Vierailija kirjoitti:
M28 kirjoitti:
On huolestuttavaa, että kaltaisesi ihmiset eivät saa terapiaa. Luulisi, ettei noin tyhmiä ja tunteettomia miehiä kuin sinä olisi edes olemassa.
Ajattelin ihan samaa. Suurimman terapian tarpeessa oleva huomionhakija.
Kulttuurivääristymä, valitettavasti en täysin ymmärrä tekstiäsi. Ehkä ymmärrän Sitten paremmin kun pidempikin kommenttisi tulee.
Muita sen voin sanoa jo nyt, että en ole eläessäni käynyt terapiassa, joten päähäni Ei ole luotu valemuistoja. Valitettavasti muistan liian monet tilanteista aivan liian selvästi, olisi ehkä helpompaa jos en muistaisi.
Ja valitettavasti menneisyys vaikuttaa seksuaalisuuteeni sekä ylipäätään kanssakäymisiin miespuolisten henkilöiden kanssa enkä voi sille mitään, vaikka yritän antaa näiden asioiden olla. En vain voi kontroilloida käytöstäni tilanteissa, kun esim. joku miespuolinen henkilö koskettaa/ halaa minua, valitettavasti tunteet nousevat pintaan ja saan paniikkikohtauksia, säikähtelen yms. Enkä voi estää seksin aikana tulevia itkukohtauksia, ahdistusta sekä koko kehon tärinää vaikka yritän mitä. Joten kyllä menneisyyteni vaikuttaa seksuaaliseen elämääni.
Mutta tärkeintä olisi että noin muuten pystyisin elämään suhteellisen normaalisti ilman ahdistusta, itkukohtauksia, masennusta, säikähtelyä, kosketusherkkyyttä yms..
Kulttuurivääristymä. kirjoitti:
NN22:lle
Oma pitkä kommenttini odottaa vielä hyväksyntää. Toivottavasti hyväksytään tiedeartikkeleineen kaikkineen. Siitä olisi sinulle oikeasti apua.
Tässä pikaohje:
- älä mene mukaan kulttuuriseen moraaliseen paniikkiin, jonka mukaan sinun pitää tuntea kaikki maailman pahimmat tunteet seksuaalisuuden kohtaamisesta.
- muista, että seksuaalisuus ei sinänsä traumatisoi ketään.
- todennäköisesti suuri osa pahan olon tunteesta on ulkopuolelta tulevaa OPITTUA kulttuurista tulkintaa siitä mitä sinun tulisi tuntea ja mitä ei.
- tutkimukset ovat osoittaneet, että seksuaalisuuden kohtaaminen - kulttuurisesti ns. seksuaalinen hyväksikäyttö EI yleensä vakavammin traumatisoi ihmistä Rind, Tromovitch, Bauserman (1998).
- ennen vanhaan itsetyydytykseen! suhtauduttiin yhtä jyrkästi kuin nykyisin varhaisiin seksuaalisiin kokemuksiin, aiheesta tiedeartikkeli:
Onanism and Child Sexual Abuse: A Comparative Study of Two Hypotheses,
Agustín Malón (2009) in Arch Sex Behav (2010) 39:637-652.
=> tuskin siis olet kohdannut saatanaa tai muutenkaan kokenut mitään erityisen traumatisoivaa. Pidä kiinni omista kokemuksista äläkä anna tämänhetkisen kulttuurin sanella sinua.
=> dissosiaatio-huuhaa kannattaa jättää pois. Terapiassa voidaan saada aikaan valemuistoja tapahtumista, joita ei ole koskaan tapahtunut. Mm. Elizabeth Loftus on tutkinut paljon valemuistoja.
Ja sinäkö esiinnyt asiantuntijana täällä?
Tiedätkö mitä dissosiaatio tarkoittaa?
Mulle ei ainakaan kukaan ole aiheuttanut valemuistoja vaan olen muistanut itse.
Miten 18-vuotiasta voidaan hyväksikäyttää? Tuskin kukaan silloin enää mikään tahdoton nukke on, vaan onhan siinä oltava omaa tahtoa mukana.