Millainen on raskas ihminen?
Kommentit (87)
Sellainen minäminäminä-ihminen jolle muut ihmiset ovat pelkkiä "virtapankkeja" joista ottaa energiaa itselle. Ei anna muille mitään mutta on kyllä hanakasti saamapuolella.
Sellainen joka näkee kaikessa aina jotain negatiivista, sellainen joka inttää ja haluaa aina olla oikeassa tilanteissakin missä sillä ei ole mitään väliä, sellainen joka mielistelee mutta puhuu paskaa seläntakana ja sellainen joka yrittää lannistaa ja estellä muita tekemästä jotain koska itse ei jakaa/pysty/kykene mutta pelkää että jää jostain paitsi.
Hiljainen, sellainen joka ei anna itsestään mitään vuorovaikutuksessa.
Yksi esimerkki raskaasta ihmisestä on sellainen henkilö jolle kaikki on aina hyvin hankalaa ja jolle ei kelpaa mikään ratkaisu. Kaikessa on aina joku ongelma ja kaikki on aina jonkun muun syytä. Tällaiselle ihmiselle harvoin käy yhtään mikään ja hän suuttuu kamalasti jos joku ei halua tehdä asioita hänen haluamallaan tavalla.
Niitä voi olla monenlaisia ja varmaan jokainen meistä on joskus raskas ihminen. Itse näkisin niin, että sellainen, joka jatkuvasti kuormittaa muita kohtuuttomasti, eikä vastavuoroisesti koskaan osaa antaa takaisin. Kehittää draamaa ihan mistä vaan, hänen kanssaan joutuu aina varomaan mitä sanoo,kun se käännetään väärin sanotuksi.
Sellainen, joka soittaa vain valittaakseen ja marmattaakseen ja joko ei ole ajatellut asiaa ollenkaan toisen ihmisen kannalta tai sitten vaan ihan rehellisesti kuvittelee olevansa oikeutettu kuormittamaan toista omilla asioillaan.
Samaa asiaa toistava ihminen ainkain on raskasta kuunneltavaa.
Mun elämässä on ollut kaksi sellaista. Ensimmäinen oli koko ajan vaatimassa jotain, lähinnä siis seuraksi sinne ja tänne, kylään jne.,ihan kuin minulla ei olisi mitään muuta elämää saanut ollakaan.
Toinen taas halusi, että hänen ongelmiaan (tai vaikka sitä, miksi joku kundi ei vaikuttanut hänestä kiinnostuneelta) analysoidaan uudelleen ja uudelleen. Vaikka olin oman vaikutelmani jo kertonut moneen kertaan (usein asioista, joista en oikeasti voinut edes tietää), tivattiin mielipidettäni koko ajan.
Puhuu koko ajan itsestään. Ei tajua merkkejä, joista huomaa toisen kyllästyneen. Ei ole tarpeeksi sosiaalisia taitoja. Kaataa kaikki asiansa toisen niskaan. Valittaa. Puhuu samoista asioista koko ajan. Ei kiinnostu toisen kuulumisista. Ripustautuu. Mikään määrä toisen aikaa ei riitä hänelle. Uhkailee sillä, että tekee pahaa itselleen.
Joillakuilla on nämä kaikki. Yleensä pari-kolmekin ominaisuutta samassa ihmisessä riittää tekemään hänet raskaaksi muille.
Entinen työkaveri. Puhui aina perheestään ja pojastaan, joka oli nero kaikessa. Ei koskaan kysynyt muilta mitä heille kuuluu. Keskeytti,jos joku kertoi omista asioistaan. Työasioistakin puhuttaessa hänen juttunsa kääntyivät aina jossain välissä perheeseensä ja poikaansa.
Joka ei kunnioita ketään ihmistä, tuskin itseäänkään.( Antaa ulkoisesti väärennetyn kuvan, kaikella mahdollisella tavalla. Onni on se, että lopulta tämän kaltainen ihminen puhuu itsensä pussiin).
Se näkyy hyvin monenlaisina piirteinä, kehonkieli, eleet, ilmeet, juoniminen, tarinoiden keksiminen, valehtelu, pahan puhuminen, kovuus, välinpitämättömyys. Ikävä kyllä tällainen ihminen tuhoaa henkisesti kaikki jotka pystyy. Toki hän kääntää asiat tilanteen mukaan niin ,että vika on aina tietysti näissä kärsivissä ihmisissä. Tällaista olen kokenut ja oppinut sen, että pysyn hänestä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi olla monenlaisia ja varmaan jokainen meistä on joskus raskas ihminen. Itse näkisin niin, että sellainen, joka jatkuvasti kuormittaa muita kohtuuttomasti, eikä vastavuoroisesti koskaan osaa antaa takaisin. Kehittää draamaa ihan mistä vaan, hänen kanssaan joutuu aina varomaan mitä sanoo,kun se käännetään väärin sanotuksi.
Ja sitten syy voi olla myös mulkkumaisessa vastapuolessa, joka sanoo mitä sattuu ja syyttelee muita, koska "loukkaantuvat herkästi" ja "kehittävät draamaa".
Hassua, että tällaista minäminä-tyyppiä pidetään raskaana, mutta melkein joka kaveriporukassa kuitenkin on yksi sellainen? Ehkä toisia viihdyttää se sama älytön draama, joka toisia kyllästyttää? Tuskin ihminen voi jatkaa vuosia mitään käytöstä jos ei saa siihen myös positiivista kaikua?
Negatiivinen, puhuu toisten asioista vaahdoten, ei pidä vastavuoroisuutta keskustelussa yllä, ei kysy mitä kuuluu. Sellaisen ihmisen kanss hengailun jälkeen olo on tyhjä ja väsynyt.
Ns raskaita ihmisiä on minusta monenlaisia. Pahantahtoiset, itsekeskeiset ja kaikesta valittavat ainakin, mutta niin voi olla myös joku liikaintoileva yltiöpositiivinen joka harkitsemattomasti sählää koko ajan.
Varmaan minä. Joskus olin iloinen optimisti, elämä on muokannut musta epäluuloisen pessimistin.
Jatkuvasti äänessä, valittaa kaikesta, negatiivinen tai kokoajan kikatteleva yltiö positiivinen.