Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

englannin kielioppiasiaa!

Vierailija
26.01.2018 |

Olenko käsittänyt oikein:
the painting of Picasso= Picassoa esittävä (tietty) maalaus
the painting by Picasso= Picasson tekemä (tietty) maalaus
Picasso's painting= Picasson maalaus

mutta koska siis käytetään tuota "by" muotoa, ja koska tuota 's-genetiivisloppuista?

Miksi kuitenkin the music of Sibelius= Sibeliuksen (tekemä) musiikki. Ei musiikkia Sibeliuksesta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan osaa selventää? :(

Vierailija
2/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Of=jostakin ja s"=jonkun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Of:ta voi käyttää myös omistukseen. Sen takia the music of Sibelius on oikein. The painting of Picasso voi tarkoittaa siis Picasson maalausta.

Riippuu hieman tilanteesta, milloin 's on oikein ja milloin of.

Vierailija
4/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Of=jostakin ja s"=jonkun?

Ja siis by=jonkun tekemä ennen nimeä

Vierailija
5/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sibeliuses music on vaan liian tyhmä joten englismannit vaistonvaraisesti välttelevät sitä.

Vierailija
6/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Music by Sibelius on oikea.

Music of Sibelius voisi olla esim. nimi esseelle tms, mutta kieliopillisesti se on by.

Vierailija
7/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Of:ta voi käyttää myös omistukseen. Sen takia the music of Sibelius on oikein. The painting of Picasso voi tarkoittaa siis Picasson maalausta.

Näin mäkin olen ajatellut, tosin mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että koska käytetään 's ja koska of-genetiiviä (eikö pääsääntönä ole, että henkilön omistuksen ilmaukseen käytetään aina tuota 's:ää? Jim's car, Tony's dog jne.) Mutta kuitenkin yksi kielioppisivu sanoi, että kuitenkin "the music of Sibelius" (liekö sitten, kun musiikki on aineetonta?)

Ja kuitenkin voidaan sanoa myös, esim. että "she is a friend of Sarah"?

Sekavaa :/

-ap

Vierailija
8/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painting itse asiassa johdettu verbistä, mutta music nomini, eli rakennemahdollisuudet semantiikkoineen sen mukaan!

Vierailija
9/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mäkin olen ajatellut, tosin mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että koska käytetään 's ja koska of-genetiiviä (eikö pääsääntönä ole, että henkilön omistuksen ilmaukseen käytetään aina tuota 's:ää? Jim's car, Tony's dog jne.) Mutta kuitenkin yksi kielioppisivu sanoi, että kuitenkin "the music of Sibelius" (liekö sitten, kun musiikki on aineetonta?)

Ja kuitenkin voidaan sanoa myös, esim. että "she is a friend of Sarah"?

Sekavaa :/

-ap

Noitahan voi käyttää aika usein molempia. Itse puhuessa pyrin käyttämään aina "of" vaihtoehtoa jos yhtään monimutkaisempi lause koska äännän huonosti joten se on selkeämpi kuulijalle. Kirjoitetussa sitten voi käyttää myös s tapaa enemmän.

Vierailija
10/10 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko käsittänyt oikein:

the painting of Picasso= Picassoa esittävä (tietty) maalaus

the painting by Picasso= Picasson tekemä (tietty) maalaus

Picasso's painting= Picasson maalaus

mutta koska siis käytetään tuota "by" muotoa, ja koska tuota 's-genetiivisloppuista?

Miksi kuitenkin the music of Sibelius= Sibeliuksen (tekemä) musiikki. Ei musiikkia Sibeliuksesta?

Kyse siitä tarkoitetaanko subjektiivista vai objektiivista genetiiviä, vai vallan jotain muuta.